Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-07-22/23 Raceweek Kinnekulle
1 besök senaste veckan (6445 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Var det verkligen inga andra än Jag och Pär som var där? Nåväl, vi får väl hitta på något att snacka om så att tråden känner sig rätt placerad. Först ut, några bilder

















Jag är ledsen Pär, men jag fick ingen bättre bild än så här på dig. Skall försöka mer nästa gång.













Hmmm, tätt...



Lite för tätt kanske

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



SSK på Kinnekulle antar jag...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Citat:


Hmmm, tätt...



Lite för tätt kanske


Stämmer !!
Gjorde en attack på innern men samtidigt la Johan Kangros bensinpump av
att i stället för att köra om så håller jag på att köra igenom honom - Sorry Johan
Hur var det nu man skulle räkna för att hålla avstånd till framförvarande

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
SSK på Kinnekulle antar jag...


Doh, hade 5-6 fönster öppna med allt ifrån räkningsbetalning till tidscham till helgens blackrace, så jag missade visst det... Fixat nu.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Den berömda tvådagarsveckan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det är ju helgen som räknas. Det trodde jag du hade kommit fram till vid det här laget



Starten på lördagens modsportrace. Kompisen Benke hade lite problem med en trea som hoppade ur så länge man inte höll fast spaken i dess läge och en motor som var alldeles för svag under 5000 rpm. Ändå lyckas han ta ledningen, även om Willy inte är långt efter...









Ta en extra koll på hur frontspoilern och sidokjolen ser ut. Du kommer behöva något att jämföra med om några bilder...



Pfister tittar fram men fick backa tillbaka igen. Cobran gör visst 160 på tvåan, men med spole (fråga mig inte om teknikaliteterna, men det kan nästan jämställas med aga-diff...) i bakaxeln blir den rejält mycket lugnare på trean genom målkurvan. Fast sen tappade Bengt en hel del ut ur kurvan pga den nya motorn. Inte för att det gjorde så mycket, vid mållinjen brukade han vara om igen...



Willy hade gjort en ny lättviktskaross till sin Europa. Han hade sin depåplats precis bakom oss, så jag kunde inte låta bli och gå fran och känna lite. Lätt var ordet... Den var nog inte mer än ett par mm tjock





Stefan hade också problem med växlar som ramlade ur. Men en satt tydligen kvar som den skulle. Det måste ha varit trean eller fyran, för han ställde bara upp varvtalsstoppet till 9500rpm på V6:an, och sen hade han inga större problem med det. Efteråt idiotförklarade han alla konstruktörer som höll på med fyrventilat, hade man register mellan 4500-9500 så fanns det väl ingen anledning att kliva ifrån v-motorer med stötstänger?



Jämförelsebilden... Plötsligt hade det bara blivit jättetrögt att styra, och Cobran for av. Tror det var upp i kvarnen. Visserligen lät det som om man körde en harv på banan när han kom igen, men alla mätare visade normalt, och styrning samt bromsar funkade, så han krigade vidare.





Ledartrion.



För kriga om fjärdeplatsen fick han göra. Gubben i M1:an gav sig inte (har glömt hans namn), och han var visst om nån gång ut på rakan. Men då petades tvåan i även om det jazzade lite, och så var BMW:n bakom igen.





Inget större avstånd mellan ettan och tvåan...





och nu, över till roadsport.



En av ett gäng glada norrmän som var på besök.







Kampen om andraplatsen. Brolund hade tagit ledningen. 911:an åkte på Hoosier r-däck. De hade det minsta mönster jag sett... Det var bara två längsgående fåror, typ vad F1 hade.



Men det var bitvis halt ändå











Det roliga var att norrmannen inte lärde sig. Jag vet inte hur många gånger han var på väg att snurra över krönet. Nu redde han i.o.f.s. upp det alla gånger, så det kanske var en medveten taktik för att hålla folket bakom borta



För han behövde nog nyttja alla trix han kunde...

















Kan någon berätta om vad som döljer sig i den här norska 944:an? Den gick som en hygglig Turbo, men det lät mer trimmad sugmotor. Och det är ju inte riktigt normalt ibland de här bilarna...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare








Det är nu söndag och en hel del har hänt... Jag och kompisen Bosse som jag åkt med upp kunde inte bestämma oss för om vi skulle stanna kvar till söndagen eller inte när racen var över. Så vi bestämde oss för att äta lite och fundera på saken. I Hällekis körde vi ut mot Kjnnekulle camping, för där borde det finnas både mat och svalka. Svalka fanns, men inte mat, så vi vände tillbaka igen. Halvvägs möter vi en motorcyklist som tyckte att utsikten var mycket roligare att titta på än vägen, så han gjorde en närstudie av Bosses framskärm, och hans flickvän synade asfalten rätt hårt... så det blev till att ringa ambulans, bärgare och min polare oskar (som var hemma ifrån Schanghai för första gången på 3 månader...) för vidare transport av folk och fordon.

Cobra-Bengt var inte så svårövertalad om att ta med oss hem till Kalmar på söndagen, så vi blev kvar. För att ha något att göra försökte vi hetsa Benke till att fixa sin bil igen, och det funkade. Så hörde ni massa högljutt plåtbankande under lördagskvällen var det vi



Fast... när Modsport sen hade warmup på söndagen for han av igen. Det visade sig att servon läckte olja, och när 4/5-delar av den var slut orkar man inte styra hans bil med en hand... Men med lite psykologi lyckades vi få honom att fixa till bilen igen ("tvättar du den blir vi inte så skitiga när vi lastar", "olja skall du ju ändå fylla på nån gång", och "rätar du ut spoilern kommer den inte ta i släpet så mycket").


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Race Weekend tror jag det marknadsförs som iofs.

Hursom. När jag inte sög styggt på att köra så blev urvalet av fotovinklar begränsat. Depån, mekanikerkullen eller grid-showen är vad som bjuds. Men här kommer en bunt iaf:


































































_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare


Första varvet och det är tätt över krönet.



Även Scatton var bra med. Tyvärr stod Willy över det här heatat då det fanns en kraftig vibration i bilen han ville reda ut innan han körde mer.



Några varv senare och Pfister hade fått en lite lucka. Mellan Benke och Tolli (kallad Trulli loppet igenom av speakern...) var det dock inte mycket att ge på.



Tittar ni noga ser ni att hela spoilern nu är bucklig. Det kostar på att ta alternativspår runt tv-kullen...



Speedlab huserade någonstans mitt i fältet, men lovade innan racet att börja nafsa de snabbaste bilarna i hasorna inom några lopp. Vi får väl hoppas...





Trots fastskruvad bakre bromskiva och rejält med svetsning av grenröret hade inte M1:an det riktigt rätta hänget idag heller. Undrar om den där frågan om vart man letar trim till V8:or har något att göra med framtida motorplaner?



Ledare ifrån start till mål. Fast 2,4 sek är ju inte direkt någon säker marginal.





och då skall ni veta att tvåan, trean och fyran kom imål inom 353/1000 sek. In i siste kurvan gör Tolli en "do or die"-bromsning och tar sig om. Både han och Benke tappar lite fart och Kenneth satsar vilt bakifrån. Bengt och Jan var båda undrande över att Porschen räknades som tvåa, tydligen var det så tätt att placeringen av transpondern avgjorde...

Resultatlisten finns här: http://www.sskracing.com/Resultatarkiv/2006/Tavling5/Modsport%20I.II.I . . . .

Återkommer med roadsport.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
















ohooh...











Hårt in i sista kurvan...

Så, det var allt ifrån mig. Var det verkligen inga fler som var där?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Trevligt "reportage" med fartfyllda bilder och lite förklarande text!

*bruum, bruuuuum*

_________________
Markus Ålind
Citera
Eftersnack
2006-07-22/23 Raceweek Kinnekulle
1 besök senaste veckan (6445 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande