Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Nu M3 -90)
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (20786 totalt)
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Då var det dags att lägga in en tråd om projektbilen, vet dock inte riktigt vad jag ska skriva att det är förutom att det är E30.

Grundobjektet är en 323i -84. Så här står den nu i väntan på total nedplockning:



Motorn som jag ska ha i bilen sitter nu i en annan bil, BMW 320i touring -89. Just nu med alldeles för stor turbo och inte byggd för att besiktas. H&R coilovers runtom + kränghämmare bak, nylonbussningar överallt, 535 drivaxlar, M5 bakaxel, 540 kardan, M3 växellåda, värre koppling, svarvade kolvar, MLS packning, ARP bultad topp, extraktorgrenrör, tial wastegatex2, frontmonterad IC, annat insug, Nira, stora soppapumpar, mm



Hela detta paketet ska sen flyttas över plus en hel del annat som ligger och väntar, men det är lite andra bilar som behöver vård nu också så jag kör nog med kombin denna sommar iaf. om jag nu får ihop den, just nu så blandar den massa vatten i oljan... Rev av toppen igår och väntar på att den j*vla industrisemestern ska ta slut.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Cool bil ! thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Håller med Kristian till 100% !

Riktigt ball

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Tackar!

Vart tar man reda på vad som krävs för att regga en bil som ombyggt fordon? Jag tycker det är olika bud överallt.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Man tar kontakt med en SBF besiktningsman. Krävs dock en del förändringar för att det skall bli godkännt, jag håller på med samma övning.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
ok, klassar man det som generallt ombyggt fordon då eller klassar man in den i någon speciell klass?

Vad är det som gäller generellt? Jag kommer köra överladdat och med "fel" motor för min kaross, behöver motorn vara org och ha intyg från BMW mm?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Du behöver byta bromsar, växellåda, bakaxel, motor och så för att det skall vara möjligt, alltså uppnå rätt höjd av ombyggnad. Finns bara en "klass". Du måste ha en orginal motor (helst med kat har jag för mig), turbo konverterad annan bmw motor går inte. 15kW/100kg max.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



JohnC skrev:
Man tar kontakt med en SBF besiktningsman. Krävs dock en del förändringar för att det skall bli godkännt, jag håller på med samma övning.


Ehum, messersmitten rättar:

SFRo är det du ska ta kontakt med....

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köpte du Touringen av nån lastbilsmek i Södermanland, såg den utanför nån av VV's verkstäder för 2 år sen men minns ej orten.
Såg ut att vara ett schysst "busbygge" men tyvärr obesiktningsbart. Trevlig snubbe som hade den fö. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
steffe skrev:
Köpte du Touringen av nån lastbilsmek i Södermanland, såg den utanför nån av VV's verkstäder för 2 år sen men minns ej orten.
Såg ut att vara ett schysst "busbygge" men tyvärr obesiktningsbart. Trevlig snubbe som hade den fö. thumbs up


Jag den är verkligen inte byggd för att besiktas, bilen har bytt ägare 3 ggr på ett år och motorn har pajat 2 gånger så det är mycket möjligt att det är den du menar (fast jag hämtade den i Skåne). Det är en hel del jobb med den för att få den körklar men jag hoppas på att köra den lite innan vintern iaf. Kan vara gött att bara lyfta över grejerna sen när det är dags. Problemet som har varit är att topparna spricker, ska försöka fixa detta så fort jag får en topp.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Toppen är inlämnad för provtryckning för säkerhets skull men eftersom det är 2 synliga sprickor i 2 förbränningsrum och ett av förbränningsrummen är vita så har det antagligen läckt in vatten där.




Hoppas på att få tillbaka den i slutet av veckan

I väntan på att greja med den så byter jag topp i bruksbilen/transportbilen, 525tds -94. J*vla dåliga topplock de gör tyskarna. thumbs down




Skroten skulle ha 9000:- plus moms för ett topplock till dieseln... som tur är så hittade jag ett på internet för en mindre peng

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
jag tänkte svetsa en liten spricka i balken till bilkärran inför besiktning. Sprickan hade växt lite. Slutade med att jag fick plocka bort hela axeln och kapa isär den på de ställen den inte rostat isär.



Så där har jag mer jobb, beställde 4-kantsprofil idag hoppas hinna med att börja modifiera den på torsdag efter jag kommer hem från Tyskland och innan jag åker till Turkiet på fredag *semester*

Någon som vet vart man köper billiga reservdelar till gamla kärror? behöver bromssköldar och eventuellt annat. Bergische achsen fabrik stod det på axeln

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Härligt Jocke!

Fixa lite väghållning i denna nu, så det inte blir en halv-dragster som den förra..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Nej, ingen AGA-diff på denna


Nu kom det en bil ivägen för att hinna klart i hyfsad tid:



Plus att förra veckan inte började något bra, drog av en ARP bult och kände att en till började flyta. :

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Sådär, då är evo-motorn isärplockad och underdelen bortlämnad för slipning av vev mm. Mao så är den ur vägen ett tag

Bytte spridare från 465cc/min @ 3.8 bar till 1000cc/min @ 3.5 bar (tack LGSpeed), nu lär det dröja ett tag innan de behövs bytas ut igen

Nya ARP bult är monterade och dragna till rätt moment

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=13966

_________________
Joakim Karlsson
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



treeevlig motor du hade där i Bmw:n
De brukar rör på sig rätt friskt de där E30 turbosarna hehe!
Jag tycker du ska ha kvar motorn i kombin, mkt fränare de juh

Hur många förväntar sig den där motorn av en gammal bmw kombi då?

Ska bli kul o se hur detta fortskrider...
Kör hårt

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
om det inte vore för den odiskreta huven så skulle den nog överraska många

Tanken är att bygga EN banbil som jag vill ha den, och tyvärr så är inte det en kombi även om det är roligt med sleepers också. Den här tråden lär leva kvar ett tag eftersom jag byggt bil förr och vet att enna kommer att ta några år att få helt färdig

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Hoppades på att köra imorgon på gamla flygplatsen i Karlstad men efter att uppstarten har krånglat så kollade jag kompet och det var inte bra. Stressmekade mha Casco och Rosen idag för att byta topplock.



Kom fram till att felet inte satt i ventilerna utan blocket är skadat sen förra ägaren lämnade motorn fylld med vatten (sprucket topplock). Så nu blir det till att byta block så fort man får tid över.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Jag har nu bestämt mig för att låta motorn vara kvar i kombin ett tag till så: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32226

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Nu börjar det trilla in lite saker till BMWn, beställde stakar och när jag ändå höll på så beställda jag till 2 andra bilar som står isärplockade.



Garaget börjar bli fullt...



Har lyckats hitta bilder på de flesta av mina gamla/nuvarande bilar


_________________
Joakim Karlsson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Den intet ont anande bilen har anlänt till sin vilo-ort. Den ska få stå och gosa till sig i något år innan båtresan "hem"





_________________
Joakim Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Nu M3 -90)
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (20786 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande