Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35   >>
8 besök senaste veckan (296365 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



En kompis till mig bröt av sin E36 coupe. Mellan bakre växellådsfästet och där rambenen börjar svänga uppåt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Niklas Sandström skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är hög-hållfastplåt i stora delar av karossen, som du kommer kapa bort.
Det kommer krävas ganska avancerade konstruktioner för att ersatta den plåten.

Men sedan är ju frågan hur mycket av hållfastheten du behöver...med fullbur mm.....?


Är det verkligen höghållfastplåt i E36, varken golv eller kardantunneln i E36 är särskillt styv samt att det är väldigt tunn plåt också.


Kom väl först på e46?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



magnus428 skrev:
Niklas Sandström skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är hög-hållfastplåt i stora delar av karossen, som du kommer kapa bort.
Det kommer krävas ganska avancerade konstruktioner för att ersatta den plåten.

Men sedan är ju frågan hur mycket av hållfastheten du behöver...med fullbur mm.....?


Är det verkligen höghållfastplåt i E36, varken golv eller kardantunneln i E36 är särskillt styv samt att det är väldigt tunn plåt också.


Kom väl först på e46?


Det är skillnad att borra och svetsa i en del plåt, runt dörrar och balkarna i kardantunneln. Så är det även på e30.
Men om det är officiell höghållfsat.....vet i fan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



ButterflyRacing skrev:
magnus428 skrev:
Niklas Sandström skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är hög-hållfastplåt i stora delar av karossen, som du kommer kapa bort.
Det kommer krävas ganska avancerade konstruktioner för att ersatta den plåten.

Men sedan är ju frågan hur mycket av hållfastheten du behöver...med fullbur mm.....?


Är det verkligen höghållfastplåt i E36, varken golv eller kardantunneln i E36 är särskillt styv samt att det är väldigt tunn plåt också.


Kom väl först på e46?


Det är skillnad att borra och svetsa i en del plåt, runt dörrar och balkarna i kardantunneln. Så är det även på e30.
Men om det är officiell höghållfsat.....vet i fan.


Här är iaf ett dokument som beskriver stålanvändning i div BMW från 1997 (e46) och e90 som det ser ut så är det väldigt lite plåt med högre hållfastighet än 350n/mm2 i en e46 för att sedan öka markant till e90. Detta får mig att tro att e36 skulle vara mer elle mindre helt befriad från dessa material. Tror bilbranschen började med dessa någon gång på mitten av 90talet...



_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



magnus428 skrev:
................. Detta får mig att tro att e36 skulle vara mer elle mindre helt befriad från dessa material..............


Och jag tror du har fel.
Det är stor skillnad att bearbeta viss pålt i e30 och e36.
Men det kanske inte var något man skröt om på den tiden..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har även hört det från folk som försökt rikta krockade M3 e30.
Dom är stenhårda på vissa ställen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1196



I balkar och förstärkningar kan vara "dåtidens" hss men troligtvis inte mer än 320 mpa ca 4 ggr mot vanlig mjuk. Lite skillnad ändå.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Uffe24 skrev:
I balkar och förstärkningar kan vara "dåtidens" hss men troligtvis inte mer än 320 mpa ca 4 ggr mot vanlig mjuk. Lite skillnad ändå.


Skillnad och skillnad.
Är det plåt med högre hållfasthet, så är det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1196



Ja ja fast idag kanske 12-15 ggr

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Saken gällde ju om det var vettigt att kapa bort en stor del av de plåtar och balkar, som troligtvis är av bättre kvalitet än det som blir kvar.....eller inte.
Och hur dom ska ersättas .

Dessa plåtar och balkar utgör en viktig del av den bärande konstruktionen i karossen.

Om andra bilar har ännu bättre kvalitet på plåten....stämmer säkert. Men inte särskilt relevant.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 121



En tanke jag hade var om man skulle ersätta det med riktigt fet ståltunnel istället, motsvarande en så sprängkrans man måste ha på dragracing bilar... Då borde ju hållfasthet behållas samt att man får.behålla tårna om svänghjulet får för sig att sticka från bilen!

_________________
Kim Karjalainen Team 57 Motorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



K_1_M skrev:
En tanke jag hade var om man skulle ersätta det med riktigt fet ståltunnel istället, motsvarande en så sprängkrans man måste ha på dragracing bilar... Då borde ju hållfasthet behållas samt att man får.behålla tårna om svänghjulet får för sig att sticka från bilen!


Hela kåpan för låda etc lär väl då väga cirkus 100 kg, kanske inte så aktuellt på en banbil.

Däremot är det ju inte fel att göra en sprängkrans precis utanför svänghjulet men det är väl en helt annan fråga.

_________________
Roland Johansson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nä nån 100kg spräng tunnel blir de inte 😉

Om jag nu gör en tunnel i rör som jag sen klär med plåt, vart bör jag dra rören framåt/ åt sidorna bäst tänkte ju på nått sätt kryssa mig ut till fjäderbena och mellan landa på tvärröret.
Bör jag dra nån annanstans tycker ni?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Fortsätter med en klurig fråga
funderar på en 8-1 kolektor

Finns det nått sätt att räkna ut vilken vinkel rören ska kapas och vinkeln imellan kapningarna för att de ska bli rätt mot alla 8 rör.



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Lite avancerat för huvudräkning (så nån får plocka ut en yta från solid, eller nåt), men det borde väl gå att få till nån Tube-mite (eller vad den hette) likande pappersmall som du sen kan utgå från.

Hade inte Ajden gjort en CNCstyrd plasmaskärare för rör?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



kunde inte stilla sinnet innan jag löst det...
12graders är väl allmänt känt som effektivast, så det är vad jag ritade...
nästa steg är 15grader, men jag kan enkelt ändra till 15 om du vill ha lite brantare.

rör diameter och hur vill du ha dom? Som klippbar mall likt tubemiter? eller bara vinkel mellan kapningarna?



edit: vad för avgasdiameter är tänkt? Detta ovan är för 4"... alltså 100mm ut ur kollektorn.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Fixxe skrev:
kunde inte stilla sinnet innan jag löst det...
12graders är väl allmänt känt som effektivast, så det är vad jag ritade...
nästa steg är 15grader, men jag kan enkelt ändra till 15 om du vill ha lite brantare.

rör diameter och hur vill du ha dom? Som klippbar mall likt tubemiter? eller bara vinkel mellan kapningarna?



edit: vad för avgasdiameter är tänkt? Detta ovan är för 4"... alltså 100mm ut ur kollektorn.


Nörd! thumbs up

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12866



Jag var också sugen på att kolla upp det, men det föll på tidsbrist igår kväll när jag läste det.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



kan inte hjälpa det tim

fick snyggat till den lite med bockade rör
blir ball att svetsa den...


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Jag hade tänkt använda 48mm rör vad tror ni om de?
Och 3" ut?
Kort kolektor är nog att föredra

Fixxe gärna med pappers mall och raka rör, samt ett sned kapat raktrör 50mm långt 48mm invändigt på toppen
Att ha som instick.

Antar att det är svårt som bara den att kapa dom böjda i rätt vinkel, med raka rör känns de lättare.

Tack på förhand Fixxe

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Om jag får gissa så tror jag de är 48 rör och 3" ut
Verkar ofta som dom har 3" ut och sen konar upp till större

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35   >>
8 besök senaste veckan (296365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande