Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 33, 34, 35   >>
37 besök senaste veckan (296399 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Janne har du S54 momenten för ram och vevstaks bultar, får inte fram det i min TIS

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Spjuvern skrev:
Janne har du S54 momenten för ram och vevstaks bultar, får inte fram det i min TIS


ramlager 25nm sen 50grader

vevstake beror på om det är m10 eller m11 skruv

m11 5nm 30nm 70grader

m10 hittar jag inte nu men dom ska dras å lossas 3 gånger men får inte användas fler gånger än så gentemot M11 som får användas igen då den inte sträcker sig så mycket


lite info om s54 om du inte har den
http://www.billswebspace.com/MS54B32TrainingModule.pdf

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Dum fråga men kan det inte vara den där svarvade grejen istället för termostaten, tänkte om den har bara så lite fel mått så att den stryper istället.

_________________
Jan Ekehage
Citera
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 93



Har du sett den uppdaterade oljepumpen ifrån VAC motorsports i USA?

Tror den har en grövre axel samt har högre oljeflöde. Kanske kan vara en billig investering om man har oljetrycksproblem...

http://store.vacmotorsports.com/vac---s54--s50b32-euro-high-volume-com . . . .

_________________
Tomas Kling
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Efter mycket kontrollerande i och runt motorn kunde jag konstatera att det visst finns bra oljetryck.
Det var DTAt som plötsligt fått för sig att visa en konstig signal sen skickat den via can till daschen.
Detta har även hänt på min väns bil med samma grejer så det måste vara nått som blir fel där.
Jag kopplade in en manuell mätare och då fick jag svart på vitt att det fanns oljetryck.
Lösningen nu är att jag kopplat in mig direkt i daschen istället, Och då funkar de.

Sen till olje temp problemet, har monterar dubbla nya oljekylare och byggt om luftstyrningen för dessa.

Har också äntligen bytt framrutan, fått i en plast ruta på passagerarsidan, slängt elhissen mm och lagt kolfiber tape på de omålade taket.

Nu är vi på väg till Mantorp och i morgon får vi se hur allt funkar, jag hoppas på att allt funkar bättre än sist.


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Håller tummarna för dig

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Raceraport Mantorp deltävling 5&6



Vi kom ner på lördag kväll lastade av och besiktigade bilen iför morgondagens race.
sedan åkte vi till skeninge där vi bodde över natten.

lördag

Hade höga förhoppningar om nytt PB iochmed att motorn nu gick som den skulle och att jag skulle kunna kul i racet.

kval1 gick okey men inga tillräkligt snabba tider bilen var för överstyrd. lundvall snurrade i mjölby och backade av banan så det blev gulflagg där och jag avbröt fler försök

kval2 jag låg precis bakom stålheim i kvalet och var sen innan besviken på min tid visste att jag hade mer att ge bara balansen blev bättre, något förbryllad då balansen var riktigt bra förra racet i våras. men jag gjorde div justeringar på bilen och gick ut för nytt försök, det var förtfarande överstyrt som bara den, jag förstod att jag inte hade fler chanser så det gällde att hålla tungan rätt och försöka få till det bästa jag kunde med min numera konstiga bil.
det räckte till en 1,24,7 sämre än sist som blev 1,24,4 så jag gjorde ett nytt försök laddade då mycket det gick ut ur mjölby men det överstyrde vilt och jag fick ut ena bakhjulet över vänster kanten på väg upp för backen, gled ut på gräset och tog mig rätt snabbt in igen på asfalten hann se hur det yrde gräs, efterdet tog det bara några kurvor innan vattnet gick för varmt och jag fick slå av mitt hål till olja och vatten kylaren i fronten var täckt med gräs så de fick ingen luft kvalet var över för mig.

Race1 startade 5a missade lite i starten och både lundvall och zaar paserade innan parisern, tänkte att dom tar jag lätt om nått varv men så lätt var det inte bilen var så överstyrd att jag inte kunde svänga som jag ville vare sig jag gasade eller inte så överstyrde den. mycket svårkört. men jag gav inte upp fortsatte att jaga hela tiden på helspänn att ta ner oönskade sladdar. men det räckte inte gick trots de imål på en 4eplats då armskog och zaar tvingats bryta.






race 2 nu hade jag smått panik över min överstyrning bytte däck till dom finaste bak, mjukade upp dämparna och krängaren bak, spände på krängare och dämpare fram, ökade camber och toe in bak
allt i hop om att slippa denna galna överstyrning.
på uppvärmnings varvet kände jag direkt att det finns noll gräpp bak kunde inte förstå hur det kan vara så dåligt grepp skulle utan problem kunna gjort en 360 mitt på rakan bara med hjälp av ratten trots varma däck. men bet ihop och tänkte jag gör så gått det går ändå.

starten gick och det var ett par stressiga varv med bilar framför bakom och på sidorna men allt gick bra och ingen kontakt desvärre tappade jag tillslut alla jag krigade mot hade ett lugnt avslutande race där jag höll jämt avstånd till armskog och kände att det fanns ingen möjlighet att gå ikapp och än mindre möjlighet att ta sig om. gick imål som 6a

mycket mycket besviken på att bilen fungerade så dåligt. skulle putta den från parkfarme och upptäkte att den knappt gick att putta då började jag fundera på diffbromsen, lyssnade runt i depån och de visade sig att fler haft problem med diffbromsen byggd på samma sätt som min

jag som tidigare alltid gjort min bakaxel själv tänkt förra året att det var dags att lämna till ett proffs
så peder på mobimech gjorde en full renovering med alla nya lameller nya rampvinklar samt en ny gavel till diffbromshuset, har tyckt att den funkat jätte bra tills nu (ca 3timmars körning totalt sen renoveringen)
så i min iver rev jag isär allt i måndags och upptäckte att det är rapvinkel modifieringen som gått ner sig i huset peder har tydligen köpt in dessa från någon som inte vill ta sitt ansvar :/
får se vad som händer med detta ska prata vidare med peder


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Spjuvern skrev:
någon som inte vill ta sitt ansvar :/
får se vad som händer med detta ska prata vidare med peder


Är väl en 5-6st som nu upptäckt att detta inte håller. thumbs down

Fick detta svar i Maj när jag upptäckte samma resultat på en annan i cupen's diff:
LSD skrev:

Jag har flera bilar som kört ett par säsonger som vi rivit utan ett märke på ramperna.
Mobimech kör med mina ramper och han har inte ett enda problem rapporterat till honom.
Jag tror(obs tror)att en del gör fel vid monteringen som gör att det blir skit av grejerna, väldigt svårt att bevisa dock.

Stämmer dåligt med tanke på vad som kommit fram nu.

Ingen film den här gången?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Här kommer filmerna från helgen




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Du har pm:)

_________________
olof Johansson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Johan Rius skrev:
Spjuvern skrev:
någon som inte vill ta sitt ansvar :/
får se vad som händer med detta ska prata vidare med peder


Är väl en 5-6st som nu upptäckt att detta inte håller. thumbs down

Fick detta svar i Maj när jag upptäckte samma resultat på en annan i cupen's diff:
LSD skrev:

Jag har flera bilar som kört ett par säsonger som vi rivit utan ett märke på ramperna.
Mobimech kör med mina ramper och han har inte ett enda problem rapporterat till honom.
Jag tror(obs tror)att en del gör fel vid monteringen som gör att det blir skit av grejerna, väldigt svårt att bevisa dock.

Stämmer dåligt med tanke på vad som kommit fram nu.



Surt med diffen
Som Johan sa, välkommen till gruppen med pajjade ramper.
Minst 8st av Calles sk "bearbetade" ramper har havererat. Ren skit!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64336&postdays=0&postor . . . .

_________________
Patrik Skoog
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 126



Patrik Skoog skrev:
Johan Rius skrev:
Spjuvern skrev:
någon som inte vill ta sitt ansvar :/
får se vad som händer med detta ska prata vidare med peder


Är väl en 5-6st som nu upptäckt att detta inte håller. thumbs down

Fick detta svar i Maj när jag upptäckte samma resultat på en annan i cupen's diff:
LSD skrev:

Jag har flera bilar som kört ett par säsonger som vi rivit utan ett märke på ramperna.
Mobimech kör med mina ramper och han har inte ett enda problem rapporterat till honom.
Jag tror(obs tror)att en del gör fel vid monteringen som gör att det blir skit av grejerna, väldigt svårt att bevisa dock.


Stämmer dåligt med tanke på vad som kommit fram nu.



Surt med diffen
Som Johan sa, välkommen till gruppen med pajjade ramper.
Minst 8st av Calles sk "bearbetade" ramper har havererat. Ren skit!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64336&postdays=0&postor . . . .

+1

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
Johan Rius skrev:
Spjuvern skrev:
någon som inte vill ta sitt ansvar :/
får se vad som händer med detta ska prata vidare med peder


Är väl en 5-6st som nu upptäckt att detta inte håller. thumbs down

Fick detta svar i Maj när jag upptäckte samma resultat på en annan i cupen's diff:
LSD skrev:

Jag har flera bilar som kört ett par säsonger som vi rivit utan ett märke på ramperna.
Mobimech kör med mina ramper och han har inte ett enda problem rapporterat till honom.
Jag tror(obs tror)att en del gör fel vid monteringen som gör att det blir skit av grejerna, väldigt svårt att bevisa dock.

Stämmer dåligt med tanke på vad som kommit fram nu.



Surt med diffen
Som Johan sa, välkommen till gruppen med pajjade ramper.
Minst 8st av Calles sk "bearbetade" ramper har havererat. Ren skit!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64336&postdays=0&postor . . . .


Mao en väldig tur att man inte slog till på ett par moddade tryckringar med tanke på värdelös kvalite thumbs down

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Michael Bäck skrev:
Patrik Skoog skrev:
Johan Rius skrev:
Spjuvern skrev:
någon som inte vill ta sitt ansvar :/
får se vad som händer med detta ska prata vidare med peder


Är väl en 5-6st som nu upptäckt att detta inte håller. thumbs down

Fick detta svar i Maj när jag upptäckte samma resultat på en annan i cupen's diff:
LSD skrev:

Jag har flera bilar som kört ett par säsonger som vi rivit utan ett märke på ramperna.
Mobimech kör med mina ramper och han har inte ett enda problem rapporterat till honom.
Jag tror(obs tror)att en del gör fel vid monteringen som gör att det blir skit av grejerna, väldigt svårt att bevisa dock.

Stämmer dåligt med tanke på vad som kommit fram nu.



Surt med diffen
Som Johan sa, välkommen till gruppen med pajjade ramper.
Minst 8st av Calles sk "bearbetade" ramper har havererat. Ren skit!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64336&postdays=0&postor . . . .


Mao en väldig tur att man inte slog till på ett par moddade tryckringar med tanke på värdelös kvalite thumbs down


Ja verkligen

Ännu en rejsa person som inte står vid vad han säljer

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
jag får väll flytta tillbaka till original position på ramperna men det var trist för jag tyckte bilen kändes bättre när den väl fungerade med dessa rampvinklar, hade bättre gräpp ut ur kurvor som jag saknat länge.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Spjuvern skrev:
jag får väll flytta tillbaka till original position på ramperna men det var trist för jag tyckte bilen kändes bättre när den väl fungerade med dessa rampvinklar, hade bättre gräpp ut ur kurvor som jag saknat länge.


Kan man inte få ramperna bearbetade & sedan nån som arbetar med härdning att härda
de bearbetade ramperna ?

Undra viken typ av härdning orginalramperna har?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Raceraport Gelleråsen

Det var en riktigt intensiv meck period dom sista veckorna fram till årets racet,
jag hade väll låtit bilen stå lite för länge sen mantorp och kom sent på att det hög tid att fixa allt som behövde fixas.
förutom laga allt i fronten som gått sönder/blivit skadat vid gräs åkningen på kvalet sist.
tänkte jag fixa ljudet som ständigt är ett problem nuförtiden på våra banor.
jag har kapat bort reserhjulsbaljan och satt en stor apple racing ljuddämpare på tvären och ett gäng böjar för att minska ljudet så mycket som möjligt.
även passat på att flytta batteriet montera plastrutorna på sidorna bak, lättat ur stötfångaren bak som fortfarande hade krockbalk och deformationsdämparna mm kvar
sen gjordes en ny cornerweight samt hjulinställning innan vi begav oss mot gelleråsen, Sofie körde och jag halvsov hela vägen dit för att vila upp mig.
kom fram till stugan vid gelleråsen kl24.

lördag




började morgonen med besiktning och färdigställning av bilen strax innan kvalet skulle jag körain min nyrenoverade diffbroms enligt Peders rekomendationer
bland annat 30st 8or med fullt rattutslag jag kom 6st sen gick en servo slang sönder...
skuvade bort slangen och den hade släpt i presshylsan,
ringde runt till hydrarfirmor i närheten och hittade en som kunde åka ner till sin firma och pressa med en ordentligt jour avgift,
de fick de vara värt tänkte jag för de har ju redan kostat mycket pengar och tid och jag vill verkligen köra sista racet.
men efter lite snack kom vi fram till att det inte gick eftersom presshylsan sitter nära själva stålröret som hade en Uböj och därför inte gick in i pressmaskinen.
gick runt i depån för att se om nån möjligtvis hade nån slang som kunde funka. tillslut besämde vi oss för att plocka bort servot helt ville inte riskera att skjuta loss slangen ute pA banan och därmed spilla ut olja.
vår granne Jonas Larsson hade AN kopplingar och slang för att plugga styrväxeln efter vi tömt den på olja.

allt detta meckandes innebar att jag missade båda kvalen och fick bilen klar precis till start Race1


Race1



Eftersom jag inte hade nån kvaltid fick jag starta längst bak, värmde på däcken och tänkte det här blir ju spännande har ju gjort en del setup förändringar och inte kört ett ända varv.
Men jag vet att jag brukar snabbt komma in i de och gelleråsen är ju en banan jag åkt på endel.
starten gick och jag körde genom fältet och tog 5 plaseringar nerför rakan det trycker ihopsig vid inbromsningen kurva 1 men jag har bra spår på inner sidan och ligger med i kön,
ligger bakom en bil och det är bilar på sidorna så det finns inget utrymme att göra fler omkörningar just här,
jag tänker jag väntar till rakorna så kommer jag flyga om stora delar av fältet efter som det är rejäl skillnad i effekt och bromsgrepp i min bil.
bilen som ligger framför mig kastar sig plötsligt åt sidan vid inbromsningen till kurva 2 och från ingenstans kommer en bil sladdandes in precis framför mig jag väjer av banan och ut på gräset åt höger men det räcker inte... PANG! tvärstopp
jag rullar in på högersidan av banan sitter helt tyst och tänker för mig själv det var verkligen inte min dag idag.
trodde dom skulle rödflagga då jag inte tyckte jag stod så bra till och det var mycket skräp på banan, men när bilarna passerade i fullfart pA nästa varv hoppade jag ur och gick och stälde mig vid flaggvakten.

när racet väl var över och jag kunde gå fram och titta på skadorna, jag konstatera minns två saker det var färdigkört för i år och det blir dyrt att laga.
hjälpsamma räddnings personalen bände ut lite plåtar med kofot så vi kunde rulla in bilen till depån.


film



väl i depån kunde jag konstatera yterligaren en sak jag började få riktigt ont i båda händerna och lite i nacken. Sofie packade ihop allt och vi begav oss till hotellet så jag kunde vila inför avslutningsmiddagen.









Festen var som vanligt trevlig med god mat och dricka och en underhållande prisutdelning som pågick under middagen.
Sofie fick pris som årets Team chef med motiveringen att hon alltid är med och hjälper och stöttar mig i vått och tort.
och jag kan inte annat än hålla med hon är guld värd och jag kan inte tacka henne nog för all hjälp jag får både på banan och garaget, och att hon alltid stöttar mig vare sig det går bra eller dåligt.



sumering
En på många sätt riktigt värdelös race helg inte så mycket mer att tillägga.
bilen är riktigt mycket skadad saker som syns är huv, lampa, blinkers, grill, frontplåt, hjulhus, framskärm,stötfångare,bromskylning, luftfilter, länkarm, osäker på ramben, infästningar vid länkarm,
framvagnsbalk, stötdämpare, spindel, fälg,hjullager mm klarat sig.


sumering utav årets sässong BMWcup
Rätt usel säsong måste ja säga att det blev.
race 1&2 gick inte motorn som den skulle och jag hade ingen möjlighet att rejsa med dom likvärdiga bilarna,
missade race 3&4 då jag felsökte på en massa grejer med motorn,
race 5&6 nyrenoverade diffbromsen gick sönder efter några varv och det vart igen omöjligt att rejsa för fullt.
missade race 7&8 för vi var på semester.
race 9&10 krock i race 9 och ingen mer körning.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Det där såg inget kul ut

Din vänsta fram verkar otursförföljd (inte jag denhär gången )

Hur lyckades Daniel hamna där svårt att se på filmen vad
som händer framför då Henblad är ivägen.

Hoppas du får ordning på bilen så syns vi på Mantorp 2014

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Det där såg inget kul ut

Din vänsta fram verkar otursförföljd (inte jag denhär gången )

Hur lyckades Daniel hamna där svårt att se på filmen vad
som händer framför då Henblad är ivägen.

Hoppas du får ordning på bilen så syns vi på Mantorp 2014


Nej det känns inte alls kul både bilen och jag själv är i mycket sämre skick efter denna smäll.
Har fortfarande riktigt ont i båda händerna, en del i nacken och nyckelbena efter säkerhetsbältena

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Usch och fy vad tråkigt det var att se den där krocken

Hoppas att ditt onda går över och att det går hyffsat smidigt att laga bilen!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Fan va trist! thumbs down Hoppas du känner dig bättre snart och att du kan hitta motivation att fixa skadorna på bilen.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 33, 34, 35   >>
37 besök senaste veckan (296399 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande