Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -90 Clubräser
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (12111 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Dags att presentera den vite
En miata -90 hämtad i Tyskland (Kassel) 2004 av mig. Har alltid varit lite svag för vita sportbilar.
Har under 2005 och fram tills nu mest nyttjats som Banåkning/Clubräser och lite glass-åkning


Bild ( tagna av Dan Persson ) från senaste KM 2 på Ljunbyhed.

Varför en tidigt miata ?
Lättast av miatorna, (ingen ABS, elspeglar och annat bröte som väger), mest sportbilskänsla av i dem.


Lite sammanfattat vad som är gjort ( borde skrivit denna tråd tidigare )
Anpassad för ban-åka med båge, stol,ratt och övriga prylar som behövs. Halv-seriöst lättad. Måste vara hyffsad bekväm att åka i eftersom MGCC racen som bäst ligger 25 mil bort och jag har inte kommit till stadiet att jag drar den på kärra än Det allmänna service-pysslet är gjort med oljor, filter, koppling,bromsar etc som behövs. Har också rivit ur AC och styrservot.


Chassi
Första året ( 2004) åkte jag runt med slirande koppling, slitna R-däck och djupt gungade på ban-träffar och hade riktigt kul. Insåg att inför under 2005 behövde bilen en uppdatering, började med standard-kittet av; Gula Konis, FM fjädrar och något grövre krängre runt om ( FM varianten ). Fungrade bra men tyckte för min smak att bilen fortfarande var för "mjuk" visserligen vann jag SVKG Roadsport C Rattmuffen (Parkbanan) med denna setupen men det kanske mest berodde på att Carl Rydqvist inte kom på sista racet + att jag hade lite flyt/tur i övriga körningar

Kommer tillbaka med mer beskrivningar om chassit-uppdateringar som är gjorda och hur jag har anpassat bilen för min längd ( 190 cm).

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Det var minsann på tiden!!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Det var minsann på tiden!!!

Ja den piken har kommit från fler

Chassi ( fjädrar )
En bra sida att börja läsa och förstå miatan är Kristoffer Rydquists hemsida där det också finns en bra genomgång av bilen vilka varianter av fjädrar som används.

Ett annat intressant ställ att titta på är Spec Miata i US
som är en av det natinonella klasserna i US där det är upp till 40 race-preppade miator på start-linjen. Där kan man också läsa specen på hur bilarna skall se ut ( strikt enhets-klass ). Där finns också en setup-guide från av de framgångsrika åkarna Filmer från Spec miata rejsen ( jag finns på film där med ; ).

Nu finns tydligen nya NC modellen med också i serien

www.scca.com

Mycket av balansen i bilen styrs av fjädrarna och det gäller att hitta en kombination som stämmer med körstil och banor man åker på. Det är inte trivialt att hitta rätt här. Istället för att gå på hårdare fjädrar skulle man kunna gå på riktigt grova krängare runt om för att minska roll. Dennis K tror jag åker på FM fjädrar och grövre krängare och han åker bevisligen fortare än oss andra så inget är givet

Eftersom jag hade ett par Koni dämpare utgick jag från dessa men ville alltså ha kraftigare fjädrar än FM som ligger på 318/218 lb fram/bak. Valde kombinationen 550/325 lb fram/bak efter mycket läsande på miata.net bla. Koni dämparna har tallrikar som som fjädrern står på och det behövdes lösas en skruvad coli-over med anpassning för standard racing-fjädrar 2.5" el 2".

Eftersom budgten inte är obegränsad när det gäller ban-åkandent löste jag det med en s.k E-Bay coli-over. Där man i princip köper ett gängat rör och en alu-tallrik. Man hittar dessa lätt om man söker på E-Bay i US. Fjädrarna som följer med kitten är inte de bästa, men många åker faktiskt runt på dessa kitt.
Kittet kostande mig 200:- !! kr, att det bara går att procducera för den pengen

Koni dämparen skall enligt återförsäljare klara upp till 500 lb/Inch och faktiskt det verkar fungera Kanske förkortar man livet för dem men en ombyggnad av dem och re-valve är ju inte omöjligt.

Fjädrarna köptes från Forza ( HR ) där det finns 2,5" ( diameter ) och 6" långa. Det behövs korta fjädrar för att få plats med allt. 2,5" passar bra mot orginal fjäderbensfäste.

Lite bilder på kittet och installation i bilen i osorterad ordning.








E-Bay fjädren vs HR race fjäder


Här syns också de nya bump-stoppen jag köpt från US - dessa ger lite mer space fjädringsväg och skall enligt försäljaren också ge en bättre hantering när bilen bottnar i bumpstoppen.
http://www.fatcatmotorsports.com/


Hur blev det då ?
kommer...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Hej Joachim, det var på tiden som sagt. Ska bli intressant att läsa om din bil. thumbs up

Ser fram emot mycket bilder om information i denna tråd.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Hur blev det då ?
kommer...

Tillsammans med 048:or (205) och bra OZ-fälgar gav fjäderuppdateringen ett enormt lyft på banan.
På ban-kalaset 2006 ( Kinnekulle) lyckades jag pressa ner mig till höga 1.05 tider.
Jag var orolig att bilen skulle bli för "hård" men balansen verkade nu verkligen stämma.
Det går också att åka hyffsat bekvämt på gatan med dessa fjädrar med betoning på hyffsat
Är prioriteringen ban-åka så tror jag inte man skall använda mjukare fjädrar än 400 lb /inch fram.

Hjulinställningar
Grunden för att få bilen att fungera är att göra en vettig hjulinställning, det finns mängder av inställningar man utgå i från. Jag har med hjälp av Niklas F camber-tool,laser pass på farbrors plana garage-golv själv gjort inställningen. Niklas F och jag har ställt några bilar nu När man väl fått loss de gamla bultarna och förstår hur det fungerar är det ganska enkelt att ställa det själv. Det är som är lite lurigt är att få till caster, men man gör det enkelt för sig så ställer man den till max. Ger som jag förstår det ingen negativt effekt. Förrutom att det kan vara lite tungt att styra in

Har strävat mot att runt -2 camber grader runt om och försökt hållt toe till 0 fram och bak. Skall kanske prova lite toe-out inför hösten. Bilen har dock rullat några mil så bussningarna skulle behöva bytas för att få mer exakta värden. Ett kommade vinter-projket. Vad jag tycker mig märka är att bilen reagerar direkt på små-förändingar speciellt på toe. Skall försöka skriva en beskrivning på hur man ställer hjulvinklarna själv på miatan.

Vill passa på och slå ett slag för Anders olssons hemsida där man kan följa MGCC serien och få annan bra info.
http://hem.passagen.se/mx5racing/
Keep up the good work Anders thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Dags för att vässa sitt vapen inför höstens KM-race med att byta slutburken och jaga några kg via lätt passagerar-stol

För att göra den enkelt bytte vi bara ut slutburken till en ray-burk, resten av avgassystemt lämnade vi. Tur att man har en farbror med full-utrustat garage som kan bygga räser-bilar och som är flink med svetsen


Högt upp på pallbockar och ut med systemt.


Avgas-lego for vuxna


Farbror är flink med svetsen thumbs up


Måtta, malla och nästa ihop - blir kanon


Det tar sig, snart upp i bilen för slutklämmen


På med fästen och nästa ihop det under bilen


På med lite färg och så var det klart !



En gammal Kirky-racing stol blir perfekt roadsport stol med lite mods ( 5 kg !! )

Längre in i garaget står S2:an och väntar på att bli ompysslad också


Bytet av slutburken gjorde verkligen gott betydligt bättre knuff i bilen nu generellt, eller så inbillar jag mig bara tack vare det roligare ljudet låter ju som en sportvagn nu Kul första provtur ner från Trollhättan till götet. Inga problem el kontakter mellan chassi och avgassystemet thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Nu måste jag ta mig i kragen och fixa till följande inför hösten ( räser bilar behöver mycket pyssel )

- Broms-service: Plocka ner allt, rubba beläggen och se till att oken glider fint.
- Sänka bilen lite fram och bak se till att jag verkligen har 0 toe fram och lite toe in bak( mätte bilen idag och har några mm toe in fram inte bra...)
- In med kallare termosta, spola kylet och bumpa upp tändingen till 14 grader verkar vara en bra kompromiss för topp effekten
- Se till att roadsport stolen kommer in och fungerar med bältet
- Sätta in biltema gel-batteri ( spara vikt )
- Försöka fixa bättre kalluft

Tror jag skall springa på en lösning liknade denna blir pyssel och få dit den stora luftmassa mätaren bara:

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Hmm... ska också på och lätta avgaset på samma sätt som du har gjort. Vilken storlek använde du på ljuddämparen? 2" eller 2 1/2"?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Bladh skrev:
Hmm... ska också på och lätta avgaset på samma sätt som du har gjort. Vilken storlek använde du på ljuddämparen? 2" eller 2 1/2"?


2 1/2" Slut-burk och rör. lite resonans ljud blir kring 3500 rpm det men det funkar.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Vet du längden på burken du använde? Tror jag har en liggande... Orginalburken är inte så lång precis, men stoor
Mitt orginalsystem börjar bli lite trött. Dämpningen börjar försvinna och det är en del ljud vid 3500rpm så det är nog inte ditt avgas som är dåligt bara att det dämpar lite mindre numera. Resonansen finns nog längre fram i systemet, troligen grenröret eller har du bytt det också nu?
Har också fluktat lite på det där ebay röret så det ska bli kul och höra hur du upplever det.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Vet du längden på burken du använde? Tror jag har en liggande... Orginalburken är inte så lång precis, men stoor


Använde ur Rays katalog
U 32 63 40
Ljuddämpare "BIG 63"
115/185 mm. L=420 mm (utan muffar)

Citat:
Resonansen finns nog längre fram i systemet, troligen grenröret eller har du bytt det också nu?

Nej det är orginal - kan man göra något åt resonansen el får man leva med det ?

Citat:
Har också fluktat lite på det där ebay röret så det ska bli kul och höra hur du upplever det.

Menar du coli-over ? Fungerar utmärkt behvös inte dyra Ground Control kitt. Men man får räkna med att byta ut fjädrar som följer med kitten.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Fel av mig! Jag blandade ihop trådarna, grenröret finns i denna tråden:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29905&highlight=

Coiloversen som du har köpt kommer nog också inom en snar framtid på min bil. Mycket bra att du redan har provat ut fjädar till dem...

Resonansen sitter i någon del av systemet och jag kommer nog att byta ut hela vad det lider.
Angående burken så har jag en sprillans liggande. Bara att handla en stegmuff och två 90graders! Ska bara muta grannen som har svetsen

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Josen skrev:
Citat:
Resonansen finns nog längre fram i systemet, troligen grenröret eller har du bytt det också nu?

Nej det är orginal - kan man göra något åt resonansen el får man leva med det ?
Resonansen brukar anses beror på längden/volymen mellan kat och slutdämpare som nu är en orörd "renonanskammare". Orginal slitter det en liten tomburk (har för mig att den inte innehåller nån dämning alls) mitt på.
Det går nog att fixa till det med grövre rör också (kort absorptionsdämpare gjord av 3-4" rör som sätts utanpå, hål borras i befintligt rör), bara det får plats.

Det blir väl att leva med det eller så får vi varva lite högre på motorvägen (marschar inte du på ca 3å8?)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
orginal slitter det en liten tomburk (har för mig att den inte innehåller nån dämning alls) mitt på.


Hmm såg ingen burk mellan kat och slut-burk, kanske sitter i. Får leva med lite resonas det är ju en räser-bil

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Ughh!

På min (förr)förra Miata så testade jag först med 2" efter kat + 2,5" burk å körde i ett par veckor, men den resonansen som var blev ju outhärdig. Bytte då till 2" dämpburk och då tyckte jag den blev helrätt i ljud & utan jobbig resonans.

Josen, du kan ju lägga upp "ritningen" kanske....?
En liten liten en : http://jc.olix.se/image.php?i=7780&s=3&z=100&t=1

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
- Broms-service: Plocka ner allt, rubba beläggen och se till att oken glider fint.

Plockade ner allt och smörjde upp tycker mig dock slita mer belägg bak och har också ibland haft känslan att det jazzar bak (låsning) vid mycket broms. Beläggen bak mer slitna fram Inte bra kanske är det reduceringen som inte fungera el så är oken bak ( nya) så mycket bättre än fram att balansen flyttas ?

Citat:
- In med kallare termostat, spola kylet och bumpa upp tändingen till 14 grader verkar vara en bra kompromiss för topp effekten

Klart verkar göra susen - suger på fint nu

Citat:
- Sänka bilen lite fram och bak se till att jag verkligen har 0 toe fram och lite toe in bak( mätte bilen idag och har några mm toe in fram inte bra...)

Japp kvar att göra

Citat:
- Se till att roadsport stolen kommer in och fungerar med bältet

Klart fungera bra med bälten och smidet till fästen

Har testat med 5 mm spacers som jag lånat av Peter Sandström men jag få inte till centeringen av OZ fälgen med muttrarna bara vilket ger obalans, får fixa bättre spacers längre fram. Annars tror jag på att få ut däcken så långt som möjligt. Kändes i lägre farter bra med spacers.

Liten sammanfattning av filmer som finns från körningar ( vi tackar Niklas F för filmer och web-space thumbs up thumbs up ):

Mitt första KM race, Höst rejset 2005 på Knutstorp , kul figth med Anders o och en sjua
Första KM 2006 Ljungbyhed 2:a plats
SVKG Sprint 2 2006, Parkbanan med personligt bästa på 1.38.8x

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Kunde inte låta bli att göra lite reklam för våra bilar Länk från mx-5.se

Citat:
Frånkörd av frisören..
Hmmm, här kommer min redogörelse för en mindre rolig upplevelse:
Jag brukar roa mig med att köra runt i Vikbolandet (utanför Norrköping) ibland. Sjyssta vägar och bra ställen att stanna på, kul om man gillar att köra sin bil helt enkelt.
På vägen tillbaka tog jag kvarsebofärjan och hamnade bakom en grön Miata (en nyare modell - inte den med "grodögon"). När färjan la till stack han iväg så jag hakade på.
Jag vet inte om ni kört av kvarsebofärjan på Kolmårdensidan men det är en lång, lång backe upp. Eftersom jag sitter på 200 tyska hästar drog jag om, utan större problem, i backen. Efter att ha tagit höger efter backen märker jag att Miatan dyker upp i backspegeln, jag ökar farten och drar ifrån något. Vi tar vänster in på kvarsebovägen och Miatan sackar efter lite på rakan.
"Kul och lätt match" tänker jag och resonerar att det vore mer skoj att släppa om honom och jaga Miatan på den kurviga vägen. Så jag släpper om honom och vi ökar farten gradvis. Och nu börjar det gå hyfsat fort med tanke på att vägen är rätt kurvig.
Nu börjar det även bli svårt att haka på Miatan i svängarna. Så fort det är någorlunda rakt knaprar jag in men när det svänger har jag klara problem att följa efter. Och han släpper inte av: efter några kilometer svänger vägen ännu mer och jag är tvungen att ge upp tanken att "jaga" Miatan. Jag hänger helt enkelt inte med längre.
Det är först när jag når korsningen till gamla E4:an som jag får syn på Miatan; halvvägs till nya E4:an är jag ikapp och när vi väl har tagit oss upp på motorvägen lyckas jag pressa mig förbi.
Det var en jävla bil att ta kurvor men kan den verkligen ha varit original, eller vad tror ni?
Själv kör jag en -96 328 Coupe med sportsystem, öppet filter, Bilstein sänksats och årsfärska Ventus.
Beemora


Sensmoral : If you can't go fast with 90hp, 900hp won't help you. - Bob Hall !!!

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Nu möts två av det bättre bil-konstruktionerna som någonsin gjorts i en skön harmoni thumbs up thumbs up

http://www.westfield-sportscars.co.uk/content/news.asp?news_id=10
http://www.flyinmiata.com/westfield/why.php

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Josen skrev:
Bytet av slutburken gjorde verkligen gott betydligt bättre knuff i bilen nu generellt, eller så inbillar jag mig bara tack vare det roligare ljudet låter ju som en sportvagn nu Kul första provtur ner från Trollhättan till götet. Inga problem el kontakter mellan chassi och avgassystemet thumbs up


En liten kommentar från läktaren på sturup var att det numera är rätt mycket skrik för en rätt begränsad mängd ull Behövs nog ett par hundra hästars accelerationsresurser till för att matcha ljudnivån

Fast det är rätt avslöjande, man kan rätt tydligt höra hur du jobbar med gasen.

_________________
Pär Hylander
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Josen skrev:
Kunde inte låta bli att göra lite reklam för våra bilar Länk från mx-5.se

Citat:
Frånkörd av frisören..


Sensmoral : If you can't go fast with 90hp, 900hp won't help you. - Bob Hall !!!


Kan väl tillägga att storyn ursprungligen postades på Zatzy
....var annars???

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Pär H skrev:
Josen skrev:
Bytet av slutburken gjorde verkligen gott betydligt bättre knuff i bilen nu generellt, eller så inbillar jag mig bara tack vare det roligare ljudet låter ju som en sportvagn nu Kul första provtur ner från Trollhättan till götet. Inga problem el kontakter mellan chassi och avgassystemet thumbs up


En liten kommentar från läktaren på sturup var att det numera är rätt mycket skrik för en rätt begränsad mängd ull Behövs nog ett par hundra hästars accelerationsresurser till för att matcha ljudnivån

Fast det är rätt avslöjande, man kan rätt tydligt höra hur du jobbar med gasen.


Du vet vi med måttliga motor-effekter gör så gott vi kan - vi kan ju i alla fall "blinga" med med motorljudet och låsas .
Du är inte övertygad om att miatan är din nästa bil än ? Eller skall det till mer pulver för att du skall var nöjd ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -90 Clubräser
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (12111 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande