Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga till motorcykel motor seven ägare.
10128 besök totalt
jinxs
stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
En fråga till dom som har motorcykel motor i era sevens,Har ni problem med slirande koppling när ni åker iväg.?(från start tex)
-jag tänkte på att lamell ytan är väll ganska liten i en hojmotor.
och hur mycke märks det om man skulle ha en passagerare i bilen,Både kopplings mässigt och hk/passagerare.(vridmoment mässigt)

_________________
jimmy edetjärn
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



jinxs skrev:
En fråga till dom som har motorcykel motor i era sevens,Har ni problem med slirande koppling när ni åker iväg.?(från start tex)
-jag tänkte på att lamell ytan är väll ganska liten i en hojmotor.
och hur mycke märks det om man skulle ha en passagerare i bilen,Både kopplings mässigt och hk/passagerare.(vridmoment mässigt)

Mja, nu har jag ju ingen hojmotor i mitt bygge (men väl en koppling som ska tåla ca 600 Nm... ) - men rent logiskt; om de inte har fuskat så borde ju kopplingen vara dimensionerad för att klara motorns maximala vridmoment med lite marginal. Alltså spelar det ingen roll vilken belastning du lägger på på andra sidan växellådan. Kopplingen ska ändå klara det vridmoment motorn kan ge.

Det är väl i regel flerskiviga kopplingar på hojar, förresten? Alltså inte riktigt så små som de ser ut... Dessutom är det ungefär dubbla varvtalet mot bilmotorer, så det blir bara någonstans runt halva momentet (vid ungefär dubbla varvtalet) vid en given motoreffekt.

Sedan kan det väl iofs hända att det blir lite mer slir vid start och sådant med 2-3 ggr vikten, och att det kortar livslängden på kopplingen - men det problemet har man ju även på en del motorstarka blyslädar. Man får ge f-n i att slira en massa på kopplingen, helt enkelt.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Till vissa, alla(?), MC-motorer finns det uppgraderingskit i form av hårdare fjädrar för de som så behöver.

Komma iväg med en MC-maskin är dock ganska intressant då man har noll svänghjul så lite slir antingen på lamellerna eller hjulen är snudd normalt...iaf tills man lärt sig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Peppar peppar hittils (120 mil) , och inga problem med kopplingen . Den har även suttit i hojen X antal mil , (1700 enligt säljaren) . Men jag märker dock att den tar lite längre upp än när jag började köra med den . Dom flesta som åker bec i England brukar uppgradera kopplingen när den börjar att lida mot sitt slut .
En av vinterns uppgraderingar blir att gå igenom kopplingen och sätta i lite starkare fjädrar ,vilket gör att man får lite bättre känsla också

och som Andreas skrev så är det lite speciellt att starta med dom . Det blir lätt motorstopp eller hjulspinn (hjulspinn blir det när man trycker på den högra pedalen också ) . Men det är inga större problem att köra dom , min fru brukar åka en vända ibland utan problem .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Hade inga som helst problem med Buggyn heller.

420kg & 139hk & 13500varv, 9 skivig koppling i oljebad med Castrol GPS olja !
Nya orginal Kawasaki kopplingsfjädrar & blästrade mellanläggsplattor.

runt 3,8 - 4,2 sek till 100km/h... måste ju betyda en bra koppling
Dock ingen kardan & bakaxelklump som stjäl effekt, utan den hade ju kedja & stel
bakaxel.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
Fråga till motorcykel motor seven ägare.
10128 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande