Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303S -73 16v GTI (såld)
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (16685 totalt)
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
Ja då har man skaffat en Bubbla!

blev trött på att aldrig bli färdig med min BMW 02, och så sprang jag på en "Färdig" Bubbla.
ja och så blev det som det blev!

Info!
Jag vet inte så mycket om bilen fick inte mycket info av säjaren.
den har stått ute i 6mån utan kärlek, det tog 3timmar att få igång den.


1303S -73
bur och stolar
skivor runt om
ställbara coilover dämpare fram
17" hjul med slicks
1,8L 16v GTI Motor


Jag hoppas på att det är någon som känner igen bilen och har mer information!








_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det enda stället jag känner igen den bilen från är från annonsen på internet. Men det verkar vara en himla trevlig bil du har fått tag i, ser ju kanon ut. Är den reggad för gata eller är det enbart banåka som gäller för dig med denna bilen?

_________________
Peter Karlsson
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
Den är inte reggad med den motorn, det står 37kw i papperna!

men planen är väl kanske att försöka besiktiga den! jag tror man måste slänga i en sur 1600 förgasarmotor då!

ska se om man kan få komma ut och prova den på bana minst en gång i år
så är den någon som vet var det är någon träning på en närbelägen bana så hojta till.

den verkar inte vara riktigt bra i chassie inställningen, det är jävligt svårt att köra rakt fram,
när det går fort gäller det att hålla hårt i ratten.

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Jäkligt cool Typ 1:a. Borde kunna bli bra fart i den med den motor.

Har du någon aning om vad den väger???

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
CA 800kg tror jag kanske några kilo mer med denna motorn, jag tror motorn väger ca 60kg mer än en boxer motor.

är det nån som vet vad bultdelningen är på 5 bult vw

tänkte skaffa andra 17" fälgar med gatdäck.

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



läcker bil som borde vara riktigt kul att köra thumbs up
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Det fins en kille som brukar anosera på blocket om h-profilsstakar till subaro, komer inte på vad han heter men tror att han hetter Patrik men är ej säker! Har prata med han några gånger. Han håler med på med folkisar fast med subaro motor i, det är hans kompis som bygde din bil, du har köpt den av en skrothandlare väll i skåne som heter Granat, nu mer åker han väll super kart! Håpas att det gälper om du söker på blocketn

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



tror jag hittade hans telefon numer: 070 6259883 och han hetter Patrik

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
Japp Granath hete han jag köpte bilen av, Tack jag får ringa och se om jag kan få lite mer information.

det är ju bra och veta vad för låda, utväxl, hårdhet på fjädrar, motor skick, mm.

den är jävligt svårstartad, man får typ ställa ner tändningen och sen starta, sen får man höja tändningen igen för att få tomgång och rapp i motorn.
den snurrar jävligt tungt, men jag ska kolla startmotorn först, den kan ju vara kass.

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Bara såååå läcker thumbs up

Killen med Subarumotor och Bubbla är trevlig.
och bilen sedan vilken rackare till att gå.
Är inte det han i östersund det?

Är det han som byggt även denna?
Ser iofs lite smålikt ut det han brukar bygga.
Buren , lufthål/lättningar mm mm.

Gärna mer info när du hittar!?
OCH bilder gärna...........!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



BMR skrev:
Japp Granath hete han jag köpte bilen av, Tack jag får ringa och se om jag kan få lite mer information.

det är ju bra och veta vad för låda, utväxl, hårdhet på fjädrar, motor skick, mm.

den är jävligt svårstartad, man får typ ställa ner tändningen och sen starta, sen får man höja tändningen igen för att få tomgång och rapp i motorn.
den snurrar jävligt tungt, men jag ska kolla startmotorn först, den kan ju vara kass.


Är nästan säker på att det siter en standard låda med standard slutväxel, om den inte är byt sedan jag såg den på bug run, vill minas att han hade lite problem med väghålningen med då, men jag har nog grejer ligande så du kan få till det om du är intreserad, typ sådant som satt på min bil, tror min tråd finns kvar här, har sålt min men jag har delar kvar som liger och skräpar!

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



BMR skrev:
är det nån som vet vad bultdelningen är på 5 bult vw.


original på din bubbla är det 4x130, men vad det är nu förutom 5 vet jag ju inte... VW har annars 5x100 (Golf 3 GTI, VR6 resp. Golf 4, Beetle, Nyare Polo) eller 5x112 (Passat -97 och framåt, Golf 5, Touran). Navhål 57.1mm

Hmm... Nisse nörd?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
Jag har kollat bultdelningen idag, den är 5x108 typ volvo, ford, mm
söker ny 4st 17" (ev 16") med bes bara däck, billigt!!!

och Andreas det låter intressant! tippade på att det var en standard låda, (den är även knäckt i främre fäste på lådan (så går det när allt är stumt monterat antar jag)
så delar du kan tänkas sälja skicka mej ett pm eller mail, gärna med tel nr!

även bakvagnen såg standard ut, och motorn stod där 1,8 på blocket så jag tvivlar den är på 2L
men den går bra

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



BMR skrev:
Jag har kollat bultdelningen idag, den är 5x108 typ volvo, ford, mm
söker ny 4st 17" (ev 16") med bes bara däck, billigt!!!

och Andreas det låter intressant! tippade på att det var en standard låda, (den är även knäckt i främre fäste på lådan (så går det när allt är stumt monterat antar jag)
så delar du kan tänkas sälja skicka mej ett pm eller mail, gärna med tel nr!

även bakvagnen såg standard ut, och motorn stod där 1,8 på blocket så jag tvivlar den är på 2L
men den går bra


Jag åkte med min stum, har aldrig knäckt något motorfäste, så det bror nog inte på det. Det kanske är lådan som inte siter rakt

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



BMR skrev:
Jag har kollat bultdelningen idag, den är 5x108 typ volvo, ford, mm



Även Citroen XM och Peugeot 605 har den bultdelningen.

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



BMR skrev:
Jag har kollat bultdelningen idag, den är 5x108 typ volvo, ford, mm
söker ny 4st 17" (ev 16") med bes bara däck, billigt!!!

och Andreas det låter intressant! tippade på att det var en standard låda, (den är även knäckt i främre fäste på lådan (så går det när allt är stumt monterat antar jag)
så delar du kan tänkas sälja skicka mej ett pm eller mail, gärna med tel nr!

även bakvagnen såg standard ut, och motorn stod där 1,8 på blocket så jag tvivlar den är på 2L
men den går bra



det är en polare som hade den innan granath, det var hans brorsa tro ja som byggde den, att låda e knäckt i främre kant beror på vikten på motorn samt styrkan i den, så fort man busade med den fick man byta noskonen, jag har även en likadan bil fast med orginal motor i, tror de byggdes 3st här hemma sen så har vi ju den fjärde å det är den med subaru motorn i men den e ju allt annat än orginal. ska kolla om ja kan få fram nr till han som byggde den så kan du få reda på lite mer.

jag var också intreserad av bilen innan jörgen köpte den men det verkade så mycket strul med vikten osv på motorn så ja köpte en likadan utan motor för mindre än halva priset http://www.garaget.org/mypage/?user=2424

men dom e fasen roliga, jag letar för fult efter en wankel motor att stoppa ner men då dom e så svår att få tag och dyra så tror ja den får vänta tills i vår då ja ska renovera upp golfen i vinter.


Andreas du kan gärna få pma mig om roliga grejer till bubbla som du har liggandes

_________________
Andreas Linden
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
ja den var ju nästan lika fin som min

ja vikten på motorn är ett litet problem, jag funderade på en boxer motor, men jag behåller GTI motorn tills jag springer på en "Billig" sådan.

jag tänker plocka bort Torisions stavar, och montera porsche bärarmar med coilovers, och kapa bort allt onödigt i bakvagnen, så blir den lite lättare där bak, jag tror att detta kommer att kompensera motor vikten ganska bra.

sen blir det lite extra växellådsfäste (stuma) så ska det nog hålla

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



nästa lika fin ja nä men din har både snyggare instrumentbräda samt båge, och du har färdigt för vattenkylning. men sen var det en viss skillnad på priset, fast din e ju som sagt värre på en heldelpunkter
ang få fast motorn så tror ja mer på bygga 2st motorfäste som blir stumma. samt nån mer vxl låds fäste,
då den vrider låda som i sin tur knäcker konan lycka till iaf hoppas du är nöjd

_________________
Andreas Linden
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



BMR skrev:
min plan är att ta hela 944 hjulnav och fjäderben (bygga om till coilover)
och bara montera det på bärarmen med porschens spindelled???
eller bygga en ny bärarm med uniballs, och använda en uniball istället för en spindelled!!!
samt porschens styrleder. men hur detta blir vet jag inte.

vi får se om jag provar


Flyttar bromsdiskussionen hit.

944:ans fjäderben står i en annan vinkel än bubblans. Om du tar de utan ändra någonting på spindelinfästning får du mycket positiv camber. Men det går självklart lösa.

_________________
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



BMR skrev:
ja den var ju nästan lika fin som min

ja vikten på motorn är ett litet problem, jag funderade på en boxer motor, men jag behåller GTI motorn tills jag springer på en "Billig" sådan.



Subbaboxrar brukar ju vara billiga, men satsa på en EJ(18/20/22/25) de sitter i lite nyare subbor (nittiotal och nyare).

En EJ22T är ju ganska trevlig med kring 200 hkr i grundutförande.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
ang 944:ans fjäderben, jag avaktar med att montera på dom, jag ska koncentrera mej på att montera coilovers bak och plocka bort stavarna, samt förstärka upp lite.

samt att öka effekten i motorn lite nya kammar och ett 2L block.

samt byta huvudbåge till 45mm rör (sitter 40mm nu, det är väl inte godkänt?)

vi får se! vintern är lång, och har ökat garage platsen från 50 kvadrat till lite över 250 kvadrat så det blir kanske fler projekt.

så ska jag försöka köra så mycket jag kan nästa år

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303S -73 16v GTI (såld)
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (16685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande