Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302 -72 2,0 T
3528 besök totalt
Bolse
Göteborg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 16


Trådstartare
Efter mycket läsande på forumet beslöt jag mig för att dela med mig lite av min bil, plus att nu har det hänt lite grejer så nu fanns det något att visa upp:

De hela började med att jag köpte en 1302:a när jag var 17 för att fixa lite med innan jag fick mitt körkort, efter en noggrannare koll upptäckte jag att hela bilen måste plockas isär och rostlagas, sagt o gjort en renovering pågick fram och till i två år. Under den tiden lärde jag mig och svetsa och hur jag ville att min bil skulle se ut, renoveringen gick väldigt långsamt mest pga. den bristande inkomsten (950kr).

Förra sommaren precis när jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa stötdämpare eller inte dök en bil ut på annons, precis som jag ville ha den. Bur, stolar, 2 liters typ 4 motor med turbo......perfekt köper den och plockar ut buren och tar allt godis. När jag åkte för att kolla på den var den i skitfint skick, jag köpte den och vi begav oss hemåt. Jag beslutade då för att ställa bort den gamla bilen som jag lagt så mycket tid på och bygga på den nya istället....allt är i princip ombyggt från org. utom buren och motorn som jag inte börjat på än.

Nog med bakgrunds historia:

Motor:

Just nu:
2 Liters Typ 4
Motorkod GD (67hk)
Portad och planad topp
Balanserad
Volvo 850 turbo
Solex 45 förgasare

Planer:
Ny turbo (den gamla har de svetsat i.)
Insprutning

Chassi:

Polyrethean bussningar runt om.
Gula Koni bak, röda fram (gula tillverkas inte längre)
Jamex fjädrar sänkt 50mm
Bur
Egentillverkat fjäderbenstagfram
Eget tillverkat så kallat "cup-stag" bak.

Växellåda:

org. Låda
Egentillverkat extra främre fäste.
Polyrethean motorfästen

Bromsar:

Peugeot 405 MI16 ok
Brembo Max fram
org. Brembo bak
Greenstuff belägg
Stålomspunna slangar
Bromsvåg

Hjul:

17" BBS

Mer info kommer..



Egentillverkat motorfäste:







_________________
Markus Andersson
1600 Variant -72, Brukis
1302S Typ4 2,0T -71, Racern
1302 -72 orginal, Projektet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Härligt!
Bubblorna bara väller in.
Kul med dessa "nya" bilar. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



trevlig bil... blir bubbla sugen då och då thumbs up
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



vill inte låta som någon som vet allt, men dom där polyri någontign motorfästena, dom håler inte länge kan jag säja dej, jag bygde stuma motorfästen istälet. men du har en fin bil *L*

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Bolse
Göteborg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 16


Trådstartare
Har hört det med, den gamla som satt på såg ut som en banan.... ....hoppas att det extra fästet skall ta lite av smällen. Testar la funkar det inte blir det stumma.

_________________
Markus Andersson
1600 Variant -72, Brukis
1302S Typ4 2,0T -71, Racern
1302 -72 orginal, Projektet
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52



Aluminiumbalk med juniorhockeypuckar funkar klockrent på min Porschelåda. Annars rekomenderar jag Rhino fästena som har en stålplatta ingjuten om man har originallåda. Kör man stumma fästen så måste man ha stummt även fram!
Men hjulhoppen när det spinner är det mer jobb att bli av med!
// Jocke

_________________
Joakim Piejko
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302 -72 2,0 T
3528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande