Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac TransAm WS6 -97
1 besök senaste veckan (1117 totalt)
Enlightener
Karlstad
Här sen Nov 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Efter ha lurkat omkring här ett tag och nu i lördags varit med och kört på Gelleråsen tänkte jag lägga upp info om min bil. Bl.a för att jag tyckte Pontiac var alldeles för underrepresenterat på forumet.



Motorn är en hyfsat orörd (än så länge) LT1 stötstångs-V8 på 350 kubiktum eller 5,7 liter, gjutjärnsblock med aluminiumtoppar. Lämnar original enligt papperet 305 USA-hästar och 454 Nm.
Just Pontiac TransAm WS6 -97 har vissa fördelar jämfört med andra TransAm med LT1 och det är bl.a. Original oljekylare med ganska bra verkningsgrad och grövre krängningshämmare (32 mm fram och 21 mm bak).



Jag kör självklart med manuell låda, i det här fallet en Tremec T-56 sexväxlad låda. Även den original. (motor och låda har gått ca 22.000 mil utan renovering)
Modifieringar runt om annars är:
bortplockade AC-delar,
en descreenad luftmassemätare (ofrivilligt, den ska antagligen ersättas av en original med luftgallret kvar),
4,10 bakaxelsutväxling
Bilstein-dämpare med okända fjädrar (ej original i alla fall) runt om,
Hawk HP Street bromsbelägg runtom,
samt lite allmän lättning utav bilen.

Här tillsammans med min andra TransAm (samma modell, men en -00 med LS1 helaluminium V8)



Lite bilder från Gelleråsen 060813:

Min LT1:a med polarens RX-7:a





Actionbilder, lite halvkassa:









Framtida planer:
motorrenovering,
bättre bussningar,
byte kardanaxel,
r-däck,
annars är det nog mest allmän översyn utav befintliga delar.


_________________
Anders Dyberg

Pontiac TransAm WS6 -97
Pontiac TransAm WS6 -00
Shelby Lancer -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac TransAm WS6 -97
1 besök senaste veckan (1117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande