Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.3-16 -86
1 besök senaste veckan (3578 totalt)
sprats
Tyresö, Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8


Trådstartare
Tänkte att det var dags att bli lite mer aktiv på forumet då jag nu börjat köra lite bana, så en bra start kan ju vara att presentera banåkarbilen.

Bilen är en Mercedes 190E 2.3-16 av 1986 års modell. Champagnemetallic på utsidan och svart med inslag av grå/vitrutigt tyg på insidan. Finns ju ett antal 16v-mercor på forumet men för er som inte känner till historien om dessa modeller kan jag ge en liten kort sammanfattning.
Mercedes hade först tänkt göra en Rallysatsning och tog hjälp av Cosworth för att bygga en rallymotor på 2,3l blocket med ca 320hk. tyvärr kom Audi med både fyrhjulsdrift och turbo så merca skrotade rallyplanerna och byggde en gatbil istället. senare började man köra DTM med bilen och vann en hel del, finns säkert folk på forumet som kan mer om detta.
Det som skiljer 16ventilarna från vanliga 190:ior förutom motorn är ett hårdare och lägre chassi, snabbare styrning, Getragåda(dogleg), aerodynamikpaket, Recaroinredning samt diffbroms. 2.3an tillverkades i drygt 19000ex fram till 1988 då motorn förstorades till 2,5l. denna modell tillverkades i drygt 5000ex.

Jag köpte min bil för ca 2,5 år sedan i Göteborg. Har sedan dess haft en del strul med motorn. fick byta kedja och alla kamdrev förra sommarn då dom var helt slut. Sen hänger inte insprutningen med över 5500rpm så där e den tyvärr ganska kraftlös. Lackade om den delvis sommaren 2004.

Annars var den i ganska bra bruksskick när jag köpte den. har bytt och lagat lite småsaker som elhissar, kupéfläkt, grill mm.

I våras köpte jag en uppsättning 17" OZ Racingfälgar. Bytte bromsvätska, belägg och bromslangar.
Nu i somras köpte jag ett H&R cupkit som sänkte och styvade upp bilen rejält. så nu e den inte särskillt bekväm men den är mycket välbalanserad och ligger mycket bra på vägen.

Har kört på bana 2 ggr nu i sommar. Först på Gotland Ring i juli och nu senast på Sviestad i måndags. Bilen passade perfekt på Gotland Ring med sina svepande kurvkombinationer. Jag hade lite svårare på Sviestad. Jag önskar mig mer effekt, en välfungerande diffbroms och bättre bromsar.

Så till planerna:
- Närmast på tur blir att antingen byta eller laga avgassystemet då jag fick en spricka i en svets på väg hem från sviestad. Har ändå tänkt byta till ett sportsystem men vet inte vad jag ska välja. tips mottages med glädje.
- Sen till vintern tänkte jag renovera diffen om jag får tid.
- Långsiktigt så vill jag byta insprutning till något eftermarknadsalternativ. Men detta är dyrt och jag ska börja plugga till hösten så vi får se när jag har råd.
- Uppgradering av bromsar känns nödvändigt.
- Sportstolar fram skulle också sitta fint.

Men det mesta av detta är långsiktiga planer och vi får se om dom blir av. Nu ska jag som sagt börja plugga så vi får se om jag hinner med något mer banåka i år, men framöver blir det definitivt mer av den varan och drömmen är en tur på Nürnburgring.


På väg hem efter köpet.


På väg till lackeraren


Sommaren 2004


Sensommaren 2005 (inga yttre förändringar)


Sommaren 2006. nya fälgar


H&R cupkit


Gotland Ring (H&R kittet monterat)




_________________
Mats Nylander
Mercedes 190E 2.3-16 -86
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Trevlig bil, klart den snyggaste 80-tals mercan.
Motorn har jag hört mycket gott om, ska va rejäla kanaler och ventiler i den toppen. Tydligen väldigt trimvänlig

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Äntligen en till 16v på rejsa. Klart underskattad bil med potential som får andra sk sportbilar att framstå som trabanter.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



RS 1800 skrev:
Klart underskattad bil med potential som får andra sk sportbilar att framstå som trabanter.



Hertlich Willkommen Mats!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Stort grattis till bilen. Tycker dessa Mercor är übertuffa! Är mycket avis på dig och Jovani. Håll oss uppdaterade nu.

Jovani, hur går det med din DTM kusin, länge sedan vi hörde något!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.3-16 -86
1 besök senaste veckan (3578 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande