Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver hjälp, bromsarna strular.
4595 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Har lite problem med bromsarna på astran, efter vinterns lättning av bilen så låser nu bromsarna i bak lite för lätt/snabbt. Vad kan man göra åt detta? Har idag monterat Saab 900 skivor och ok fram och det borde ju ha hjälp men så blev det inte. Har för tillfället Greenstuff belägg runt om, kan det räcka med att jag sätter tillbaka originalen ibak? Eller finns det något annat man kan göra?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En annan reducerventil kanske?
om du inte har bromsvåg förstås.

Annars är det tufft att köra enbart med bakbroms.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Det finns ingen sån där lastventil bak som du kan justera på då ?
Eller dra ut fjädern lite bara.

ja vet inte hur det ser ut på Opeln men på äldre golfar sitter det en ventil till bakbromsarna som ger mera broms bak om bilen blir tungt lastad.
Denna ventil påverkas även om man sänker bilen...

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Thullen skrev:
Det finns ingen sån där lastventil bak som du kan justera på då ?
Eller dra ut fjädern lite bara.

ja vet inte hur det ser ut på Opeln men på äldre golfar sitter det en ventil till bakbromsarna som ger mera broms bak om bilen blir tungt lastad.
Denna ventil påverkas även om man sänker bilen...


En sån ventil har jag monterat i min 924, justerar den med en vantskruv



Förararen kan justera bromsbalaansen med detta arrangemang. Längst fram en vantskruv som sitter fastsatt vid växelspaken. Bakom ett rör som förbinder vantskruven och fjädern som hör till bromskraftsregulatorn och syns längst bak. Det hydrauliska är inte inkopplat på bilden. Systemet funkar mycket bättre än priset indikerar (150 kr regulator och 69 kr vantskruv)


_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Här får vi än en gång se att Pär hellre köper trimdelar till sin bil än nya byxor.

_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mathias Johansson skrev:
Här får vi än en gång se att Pär hellre köper trimdelar till sin bil än nya byxor.


Haha, mja, en begagnad bromskraftsreduceringsventil från en golf kan väl inte räknas som en trimdel? Inte ens på min Passat-sport !

Men det stämmer såtillvida att jag varit på bana och tränat många fler gånger i år än jag varit och handlat nya mekarbyxor.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Calle gsi skrev:
Har lite problem med bromsarna på astran, efter vinterns lättning av bilen så låser nu bromsarna i bak lite för lätt/snabbt. Vad kan man göra åt detta? Har idag monterat Saab 900 skivor och ok fram och det borde ju ha hjälp men så blev det inte. Har för tillfället Greenstuff belägg runt om, kan det räcka med att jag sätter tillbaka originalen ibak? Eller finns det något annat man kan göra?


om det ser ut som på kadett så har du väl ingen lastavkänningsventil utan bara en fast redusering direkt på huvudbromscylindern?

Det är inte så att du bytt bromsrören och förväxlat utgångarna?

Jag vet att vissa bilmodeller har olika reduceringar för kombi och sedan osv, du har inte bytt och råkat få en sådan?

Båda bakjulen låser alltså innan framhjulen vid hård inbromsning rakt fram? lyfter den mycket på baken?

Många frågor och funderingar blev det, men hoppas att det kunde vara till någon hjälp.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Wärhner skrev:
om det ser ut som på kadett så har du väl ingen lastavkänningsventil utan bara en fast redusering direkt på huvudbromscylindern?

Det är inte så att du bytt bromsrören och förväxlat utgångarna?

Jag vet att vissa bilmodeller har olika reduceringar för kombi och sedan osv, du har inte bytt och råkat få en sådan?

Båda bakjulen låser alltså innan framhjulen vid hård inbromsning rakt fram? lyfter den mycket på baken?

Många frågor och funderingar blev det, men hoppas att det kunde vara till någon hjälp.

Mvh Peter


Ja jag kan inte hitta någon lastavkänningsventil så jag förmodar att det ser ut som på kadetten, vet inte hur det ser ut på den men mycket av delarna är ju samma på kadetten och astran.

Bromsrören är inte bytta, så det kan det inte heller vara.

Jag har inte bytt något annat än skivorna, oken och bromsslangarna fram. Skivorna och oken fram har jag uppgraderat till Saab 900/calibra turbo diton, så det tar ju ordentligt fram också.

Jag formulerade kanske mig lite konstigt först, det är så att bakhjulen låser sammtidigt som framhjulen. Detta gör att bilen blir väldigt instabil vid inbromsningarna. Bakvagnen kommer farande väldigt lätt så att säga. Idag provade jag att sätta tillbaka originalbeläggen ibak och det blev faktiskt lite bättre men det är fortfarande lätt hänt att baken kommer farande.

En bromsvåg kanske är enda lösningen?

Bilen är lättad ca 70kg över bakvagnen, och den var inte så här instabil innan lättningen.

Tack för alla tips, hoppas det går att få ordning på det innan helgen för då ska det

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Calle gsi skrev:
[
En bromsvåg kanske är enda lösningen?



JAg tror det är en bra lösning - men omstänig och dyr ombyggnad!

Någon form av justerbar reduceringsventil borde väl funka också!

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Här har du t.ex. en ställbar reducerventil för 891:- som reducerad upp mot 60%: www.chassi.nu
Det borde väl funka?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag vill minnas att Ingmar nämnde att Volvo 140 har ställbara reduceringsventiler, de är nog inte så dyra på en skrot om du förhandlar envist.
Flytta bak batteriet. Det tar bort en del vikt från värsta stället, långt fram till vänster, och flytta till reservhjulsbaljan istället. Jag märkte skillnad både vid inbromsning och över krön med den förändringen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Jäpp, jag tror det var tidiga årsmodeller av Volvo 140 som hade justerbara reduceringar.
På höger bakhjul kör jag med originalreducering+volvoreducering och på vänster bara volvoreducering. Höger bak låste sig av någon anledning mycket lättare än vänster.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Ingmar Truedsson skrev:
Jäpp, jag tror det var tidiga årsmodeller av Volvo 140 som hade justerbara reduceringar.
På höger bakhjul kör jag med originalreducering+volvoreducering och på vänster bara volvoreducering. Höger bak låste sig av någon anledning mycket lättare än vänster.


Jag har också kört med dessa Volvo 140 ventiler och kan bara säga att- de funkar kanon bra!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Skruva banåkabil
Behöver hjälp, bromsarna strular.
4595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande