Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri mk1 -73
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (14706 totalt)
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Projekt nerlagt tills vidare. Bil och fälgar till salu ifall någon är intresserad. Lägg bud.





Har nu äntligen fått tummen ur röven och lagt in alla bilder på min egen server istället för att använda imageshack. Dock orkade jag inte sitta och ändra bilderna i varje uppdatering så jag tyckte det blev enklast att starta en ny tråd.

Desutom känns det som jag kommit över den stora kullen nu, det har varit en lång och tråkig väg upp men nu är det nästan bara roliga saker kvar. Jag kan säga att jag är sjukt trött på sand.

Det finns desutom ett gäng bilder som inte visats förut så det är inte bara gammla uppdateringar som samlats i ett inlägg.

För er som inte hängt med i den gamla tråden kan jag dra lite snabbt om mina planer osv.

Bilen köpte jag den 28 feb 2005. Det här är absolut första gången jag gör något liknande med en bil så så fort jag gör något med bilen så är det i princip första gången jag gör det någonsin.
Planerna med bilen är första och främst att totalrenovera den, sen blir det breddning, viss styling, feta fälgar, roligare väghållning, bättre bromsar och tids nog även roligare motor (när ekonomin tillåter). Bilen ska både vara snygg och kunna gå hyffsat snabbt på bana.


Till bilderna nu då, det har ju blivit ett par stycken.


På båten. Bor ju på Gotland och dit kommer man bara med båt, iaf om man är en bil.


I garaget.


Ganska omgående började bilen rensas.




Underredsmasseskrapandet börjades.


Bilen vältes upp så jag skulle få lättare att skrapa.


Sen blev det garagebyte. Snyggt bilsläp va?


I nya garaget.





Underredsmassan börjar försvinna.


Reservhjulsbaljan likaså.


Rostlagning i full gång, här har jag precis bytt bägge trösklarna + lite till.


Supersvetsen, jepp jag svetsar med pinnsvets


Breddarna som ska på.




Snygg montering va?


Dags att börja fundera på hur breddningen ska sitta och hur jag ska göra med innerskärmar.


Breddningen testmonteras.


Vipps så har jag kapat bort hela skärmkanten och börjar nu bygga nya innerskärmar.


Klart


Dags för framskärmarna då.


Innan.


Kapat bort en massa onödig plåt. Sedan fäster jag breddarna uppepå bara.



Sen köpte jag mig en ny fin blästerpistol, en som faktiskt funkade.


Tillsammans med den gigantiska kompressor på hela 24liter....


...och en capri instängd bakom en massa plast....


...så blev det faktiskt ganska fint tillslut.


Här har jag även lagt på por15 där det legat kvar lite rost.



Reservhjulsbaljan täcktes för och stadgades upp.



Kommer köra på bromsar från Scorpio 2.9L. Här är servon.


och den passade ju tillslut faktiskt riktigt bra i caprin.


Kolla vilja rejsingpedaler. Halktejp från biltema is the shit.


Underredet börjar bli klart för att få lite grundfärg på sig.


och här var det grundat. Hagmans Epoxigrund kör jag med.


Här likaså.




Lacken slipas ner.




För att sedan grunda även resten av bilen.




Lite karosserikitt här o var.



Nyblästrade framskärmar. Och dom här har jag faktiskt inte blästrat själv. Det är det första jag inte gör själv på bilen, men jag är så sjukt trött på sand så det var det värt.


Här är även framskärmarna grundade.



En gammal bild på bakaxeln.


och en lite nyare, fast det ska bli skivor bak så det är en del jobb klar innan montering.


Lite bussningar, ett coiloverconvertionkit, fjädrar och sänkblock inhandlades.


Har sprutat vit tröskelskyddsmassa på underredet. Det ska dock på ett lager till innan jag kan känna mig klar.


Är inte helt hundra hur jag ska göra i hjulhusen. Känner på mig om att det kommer bli en hel del stenskott där, sen kanske det inte är så snyggt med vita hjulhus. Men underredet ska iaf vara vitt.




Det var allt jag hade att bjuda på nu. Mer kommer tids nog. Fast inte än på ett par veckor, väntar på lite prylar innan jag kan fortsätta, bromsskivor bla.

/David

_________________
/David Johansson
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



ser mycket bra ut det där! tror vi har gått ungefär samma väg tycker du ska köra vitt i hjulhusen också.. är ju inte så svårt att bättra på lite om de skulle bli nått stenskott så färgen släpper osv! snyggt blir det iaf

_________________
Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO

Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny

Daniel Fredriksson
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Fint!

Hur kommer du fästa breddningen?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Orthas
Bankeryd (jönköping)
Här sen Dec 2005
Inlägg: 59



coiloverconvert sats?!?! får man tag på vart??!

riktigt fint bygge men hur funkade blästern me en så liten kompressor?!?! bra / dåligt har funderat på att jag likadant har en lika dan kompressor!

ceep up the good work!!!

_________________
Olle Syréhn
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 510



Flitig värre ... mkt starkt jobbat. Jag vet... renoverat en Golf GTI mk1 som var i mindre än i halva skicket som din. Hojta till när du säljer

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Tackar tackar alla.

Jo, det får bli vita hjulhus, skulle det inte passa bra sen så går det ju att fixa senare.

Breddningen har jag inte kommit på hur jag ska fästa ännu. Skulle vilja ha ett riktigt starkt lim men som inte flexar och det verkar tydligen vara omöjligt att hitta. Tips motages gärna.

Coiloverconvertsatsen kommer från rallydesign.
Att blästra med en sådan kompressor är så sjukt tråkigt. Ursch, ursch ursch!!!
Men nu är det färdigblästrat för min del iallafall och det känns så här -->

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Fick hem ett paket på posten idag (ett tack till therealpinto).

Ett par begagnade fjäderben. Jag har ett av fel modell och det andra som var rätt var skadat istället. Så det fick bli 2st nya, ja, eller begagnade då.


Gaz justerbara dämpare fram.


Excentriska topplager.


Ett par distatanser som gör att jag får på skorpans broms-ok på caprins fjäderben. Hålen ska ännu borras upp.


Nya bromskivor även inhandlade sedan innan.


Får ursäkta den lite halvtaskiga kvalitén på bilderna men har skaffat mobil med kamera och det tillför endel lathet när det gäller att ladda batterierna till den vanliga kameran

_________________
/David Johansson
Citera
Flute
Skövde
Här sen Nov 2005
Inlägg: 14



Kul med capris. Det kommer nog bli riktigt bra.

_________________
Erik Flöjt
Citera
jinnarp
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 11



Jag hade nitat fast bredarna, blir riktigt snyggt med synliga nitar, iaf enligt mig.

_________________
Alexander rasmussen
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
jinnarp skrev:
Jag hade nitat fast bredarna, blir riktigt snyggt med synliga nitar, iaf enligt mig.

Fast inte jag, vill inte ha någon synlig skarv. Men det är ju en smaksak.



Vad tror ni om det här då? Va lite funderas vart oket skulle sitta, på framsidan eller baksida men jag tror det här blir bra.


Kapade bort fästena på scorpion'en och satta dit dom på min axel. Blev kanske ingen sugpasning som jag hade tänkt men det blir nog bra med en rejäl svetsfog.


Nej, den är inte svetsad här, sitter bara tillräkligt bra för att inte ramla ner av sig själv.


Idag var jag också och köpte ett vänster bromsok på skroten då mitt andra var för rostigt.

_________________
/David Johansson
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Tänk på vart luftnippeln hamnar när du monterar oken, det är inte så roligt att ta loss oken varje gång man ska lufta........

_________________
Jonas Segerholm
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Jonas Segerholm skrev:
Tänk på vart luftnippeln hamnar när du monterar oken, det är inte så roligt att ta loss oken varje gång man ska lufta........


Förstår inte hur det kan bli problem att lufta oavsett vart oket sitter?

_________________
/David Johansson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Avluftning nedåt blir väl kanske inte så bra, till exempel.

_________________
Markus Ålind
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



De oken är tillräckligt bökiga att lufta utan att luft-nipplarna sitter neråt. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Gha!
Anledningen till att luftnippeln sitter nedåt är att det där är ett vänster bromsok, på höger sida
och jag var ju som jag skrev innan och köpte ett nytt bromsok, ett vänster. Bank med huvet i väggen igen!
Så nu sitter jag med 2 vänster bromsok. Blir väll till att gå och köpa ännu ett nytt, ett höger denna gång.

_________________
/David Johansson
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Vad är det för skivor bak?

_________________
Per Ferm
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



wipe skrev:
jinnarp skrev:
Jag hade nitat fast bredarna, blir riktigt snyggt med synliga nitar, iaf enligt mig.

Fast inte jag, vill inte ha någon synlig skarv. Men det är ju en smaksak.



Vad tror ni om det här då? Va lite funderas vart oket skulle sitta, på framsidan eller baksida men jag tror det här blir bra.




Montera oken hängande under axeln, för lägre viktplacering thumbs up

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Per F skrev:
Vad är det för skivor bak?

Sierra v6. Fram likaså fast där är det ventilerade.

Magnus L skrev:

Montera oken hängande under axeln, för lägre viktplacering thumbs up

Smart! Men nu blir det så att luftningsnippeln hänger så långt upp som möjligt. Tänkte inte på det alls i början.

Har gjort nya fästen till oken också då det tydligen inte skulle vara bra att fästa fast dom där som kommer från skorpan, dom va av gjutgods eller nått sånt.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Har gjort om fästena för bromsoken. Blev bra mycket mer sugpassning på dessa bitar än innan. Är riktigt nöjd. Desutom sitter nu luftningsnippeln så högt den bara kan på bägge sidorna.


Svetsat.


Färdigt.


och eftersom att mina coilovers ändå syns på bilden ovan så kan ni lika gärna få se en egen bild på dom också
Dom ska dock ännu svetsas.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Bilen står på bakhjulen!! För första gången på 1½ år! Det känns riktigt ballt

Här är även breddaren monterad för att de såg för hemskt ut utan den på. Såg ut som om hjulet satt alldeles för långt fram.
Rätt lagom höjd måste jag säga, dock kommer den ju bli lägre med allt skit i bilen.


Sågade ut nya bussningar ur ett skärbräde.


Fin bussning


Sen en bonusbild på vad som ramlade in i garaget idag

_________________
/David Johansson
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



Säger det igen, blir riktigt bra det! Ska bli intressant att höra va banåkafantasterna säger om dina egentillverkade bussningar.

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri mk1 -73
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (14706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande