Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -01
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10023 totalt)
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Dags för en presentation av banåkarbilen. Det är en Opel Speedster 2.2 från 2001. En del av er känner säkert igen den som Dude's gamla bil. Färgen är den något udda Le Mans gröna, som enligt en uppgift jag fått bara har suttit på 29 bilar genom åren. Sjukt kul bil att köra, bortsätt från E4:an från Stockholm hem till Skåne... Speedstern är ingen GT vagn iallafall, som man glider ner till Rivieran med. Hade ganska långt framskridna planer på en Westfield 7:a, men akut brist på mekgarage satte stopp för de planerna just nu iallafall. Så om någon är ugen på motor, växellåda, diff och förgasare som passar i en sådan så ligger den en tråd om det på Säljes här på Rejsa

Än så länge är bilen i princip helt original, hjulvinklarna är ändrade till 340R spec och det sitter även Redstuff belägg på bilen. Av rent estetiska skäl är Opelemblem och tillhörande kromdelar borttagna från grillen. Bilen blev säkert flera gram lättare på kuppen också






Planer för framtiden finns det som alltid, och de kommer säkert att ändras under tiden. Just nu ligger följande i planerna iallafall.

Nya stolar från ReVerie Länk
Bälten samt bältessträva, 6-punkt på förarplats och 4-punkt på passagerarsidan
Kylning till frambromsarna (dimljusen redan ute) så kanske originalskivorna klarar sig lite bättre
Öhlins (eller möjligen Nitron) dämpare Länk till Nitron Länk till Öhlins R&T
ATS DTC hjul, mest för att kunna lägga på R-däck samt att de är rätt snygga Länk
Annan krängare fram
Diffuser bak, inte för att jag inbillar mig att det gör någon större nytta men det ser rejsigt ut iallafall Länk
Hardtop

Konbana på Ljungbyhed samt trackday på Mantorp inplanerade i kalendern för hösten iallafall.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43



Fin färg!!!

/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Tjena!
Såg dig två gånger under lördagen i Hbg! 1 gång vid rondellen uppe vid Väla och sen en gång i stan. Jag körde min röda A3, så jag tror inte du uppmärksammade mina vinkningar!
Den såg fin ut!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
He, he - nej, Audi A3 är inte något jag brukar titta efter

Gäller ju att ta vara på dagarna nu innan hösten kommer, var riktigt skönt igår - så valet att köra Golf eller Speedster var rätt lätt. Blev en runda på kvällen också, himla bra värme i bilarna iallafall.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 317



Plocka bort emblemet och loggan bak också, så åker du anonymt för gemen man sen
Den där färgen är grymt snygg!

_________________
Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Alfons skrev:
Tjena!
Såg dig två gånger under lördagen i Hbg! 1 gång vid rondellen uppe vid Väla och sen en gång i stan. Jag körde min röda A3, så jag tror inte du uppmärksammade mina vinkningar!
Den såg fin ut!



Stefan - riktigt härlig bil

Såg själv en gul Speedster inne i HBG idag vid 14-tiden

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Så där, då har den gröne fått bekänna färg. Konbana på Ljungbyhed den 9/9 i strålande sol och med en himla massa bilar. Två parallella banor, men det blev en hel del väntetid iallafall. Hann dock med fyra vändor, första gången för min del på konbana. Tiderna blev väl ganska mediokra, men nu har man provat på det iallafall. 1.36, 1.36, 1.32 samt 1.35 blev det muntliga resultatet. Har inte sett några mer detaljerade tider än i Eftersnack tråden, men det kanske kommer. Blev en del bilder i depån, och sedan tog Dan P liter bilder på banan också. Köpte några av hans bilder som numera pryder min kontorsvägg Dans bilder hittar ni på hans hemsida; http://www.zoomphoto.se/motorsport/galleri/20060909Slalom_F5/index.html

Här är dock ett par bilder från line-up i väntan på körningen.


Blandade bilar, minst sagt


Tre av fyra närvarande Speedsters (tre turbo och en N/A)

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Flute
Skövde
Här sen Nov 2005
Inlägg: 14



Nu är jag avundsjuk. Ska du vara snabbare än badster i superstage:)

Fina fälgar på en gula.

_________________
Erik Flöjt
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
He, he - hade ju varit kul att komma lite närmare Alfons 1.19 iallafall. Jo ATS DTC sitter fint på Speedstern, lite för vanliga nästan. Har sett bild på en tysk Speedster i Le Mans grön med ATS DTC i Lotus oyster Gold. Det såg himla snyggt ut, på med en gul linje eller två mitt på bilen och sedan är man i hamn vad gäller utseendet (lite fåfäng får man ju vara).

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Stefan_A skrev:
hittar stylinginspiration


Ja grönt och vitt är aldrig fel! thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



ATS DTC är framförallt lätta. En ATS bakfälg med nytt Dunlop Direzza R-däck i 245/40 väger ca 2 kg mindre än en original bakfälg/däck med mönstret nedslitet till markeringarna.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Men det verkar finnas två olika utförande på ATS DTC, en variant som är modifierad med avseende på vikt och en som är helt standard. Lurar dock lite hur pass mycket sämre hållfastheten blir på de som är nerbantade? Med tanke på hur dåliga våra vägar är så är det väl en tidsfråga till man slår sönder dem isåfall.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Stefan_A skrev:
Men det verkar finnas två olika utförande på ATS DTC, en variant som är modifierad med avseende på vikt och en som är helt standard. Lurar dock lite hur pass mycket sämre hållfastheten blir på de som är nerbantade? Med tanke på hur dåliga våra vägar är så är det väl en tidsfråga till man slår sönder dem isåfall.


Jag tror Mattias (Turbo2) har sådana. Skogshuggaren hade också sådana på sin innan, dem som Erik (Sliparn) har nu. Men de är inte lättade av ATS fabrik utan det är tex Lotus Specials som har gjort det hos någon annan firma. Men det handlar om 0,5 kg lättare eller nåt sånt... Jag har de "vanliga".

_________________
Lasse Alfons
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Så där, hittade lite officiella tider på Nr 6: 1.35.09 - 1.36.7 - 1.36.28 - 1.30.26.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Nu var den gröne besiktigad och klar. Två anmärkningar som jag inte behövde komma tillbaks med, strålkastarna står lite lågt samt att bakdäcken är slut Blir nog till att beställa en uppsättning ATS DTC från Tyskland iallafall samt lägga på R888 på dem.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Stefan_A skrev:
Nu var den gröne besiktigad och klar. Två anmärkningar som jag inte behövde komma tillbaks med, strålkastarna står lite lågt samt att bakdäcken är slut Blir nog till att beställa en uppsättning ATS DTC från Tyskland iallafall samt lägga på R888 på dem.


Då kan du vara med i den svenska ATS-klubben (Chri, Sliparn, Alfons o Turbo2)

_________________
Lasse Alfons
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37



Stefan_A skrev:
Nu var den gröne besiktigad och klar. Två anmärkningar som jag inte behövde komma tillbaks med, strålkastarna står lite lågt samt att bakdäcken är slut Blir nog till att beställa en uppsättning ATS DTC från Tyskland iallafall samt lägga på R888 på dem.


Har du sett den gröna med guldiga ATS? ser riktigt läckert ut IMo






_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Riktigt snyggt! thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
JawZ skrev:
Stefan_A skrev:
Nu var den gröne besiktigad och klar. Två anmärkningar som jag inte behövde komma tillbaks med, strålkastarna står lite lågt samt att bakdäcken är slut Blir nog till att beställa en uppsättning ATS DTC från Tyskland iallafall samt lägga på R888 på dem.


Har du sett den gröna med guldiga ATS? ser riktigt läckert ut IMo







Jajemänsan, lutar åt den kombinationen. Varken silver eller svart gör sig på Le Mans grön, iallafall inte i Photoshop. Skall prata med min däckkille nu i veckan om han kan fixa R888 till mig.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Jag vägde mina hjul i dag! (med däck)

orginal bak...23kg org bridgestone
orginal fram..17kg " "

ATS bak.......17kg kumho MX
ATS fram......15kg " "

Det blir en viktbesparing på totalt 16kg !!

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Stefan_A skrev:
Skall prata med min däckkille nu i veckan om han kan fixa R888 till mig.


Köp av Goagubbar racing annars...billigast i Sverige

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -01
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande