Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77 2.0T (SÅLD)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7622 totalt)
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Nu när mantan nästan är klar så tänkte jag börja med mitt andra mellan projekt.
En Ascona B från -77 som plockades ner för ca 6 år sedan men aldrig blivit något av,men som nu ska få ett nytt hjärta och bättre andning

Planerat:
Motor: c20ne (Från omega A)
Växellåda: 5-växlad (omega A)
Chassie: lagom svängvänligt

Motorn ska Turbo konverteras:
Recept:
1st Turbo Tb03,2st tryckvakter +extraspridare(om dom behövs),SAAB IC,Volvo Turbo 300cc/min spridare,Bosch dump(i Plast),kompsänknings platta eller ur karvat förbränningsrum,eget grenrör.




_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Att du orkar

Är det lättare att pressa effekt med turbo ur ne-motorn eller varför det valet?

_________________
William Ekström
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Hur många bilar skall du ha rullande på en gång???

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
William Ekström skrev:
Att du orkar

Är det lättare att pressa effekt med turbo ur ne-motorn eller varför det valet?


He he fick den ju inte såld för ett vettigt pris(Bilen alltså) så då får jag bygga ihop den med lite roliga budget grejjer.

CIH snurran har ju tyvär rätt dåliga kolvar och stakar original,OHC snurran har bättre grejjer.
Finns en kille på OSC som bromsade 170hk på hjulen.

Citerar: Jag kör med orginal botten. Kompsänkt med packning-platta-packning. Filat en del i toppen. GT 17 turbo från saab 9-5 lättryck. Eget grenrör i svartstål (vattenrör). Laddar 0,82. 3 st starsspridare. 1 vid 0,3bar och alla 3 vid 0,5bar. Motorn har aldrig spikat och då har jag varit uppe på 0,95bar men det funkade inte med greppet. Orginal sprut och tändning. Vet inte hur jag ahr lyckats men det funkar toppen. Blien har gått mycket hårt vid en del bankörning och konbana. Jag har en intercooler från mercedes 230 kompressor. Tryckrören är 2,5" avgasrör. Återledande dump från saab. Tryckvakter från saab. Vid mätningen fick vi 170,8 hk på hjulen. 205hk /316NM i motorn
Bilen är tillsalu ---> http://www.blocket.se/vi/9149890.htm?ca=20_s


Så jag siktar på 200 billiga pollar i pannrummet.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Opeltok skrev:
Hur många bilar skall du ha rullande på en gång???


He he -77:an blir ju nästan gratis att ha igång endast 35kr/år i skatt(Registreringshållningsavgift) å besiktning varannat år,därav turbo. Kanske säljer Mantan för att få låss lite pengar till Asconan,får se hur jag gör.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



ska bli kul att följa detta med, har följt bygget med mantan sedan dag 1

Angående din energi, hur gör du?? redbull?? duracell??

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
D.Sävström skrev:
ska bli kul att följa detta med, har följt bygget med mantan sedan dag 1

Angående din energi, hur gör du?? redbull?? duracell??


Trevligt

Energi finns det i överflöd eller nä inte riktigt ,men detta bygge kommer att ta mycket längre tid än Mantan iaf,räknar att ha den klar tills nästa sommar,Det mesta av turbo grejjerna har jag,motor och låda fattas + en del andra grejjer men jag tänkte börja med karossen och förhoppningsvis lägga en skaplig garage lack.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Fan va kul å se, när jag trodde det skulle lugnas ner i Jimmys garage så plockar
vi bara fram nästa bil som ska skrämmas

Kul å se att du håller dej till rätt märke å års era. man e lite trött på å se alla jappse med plast.

Lycka till å du kan ju tro detta kommer följas till punkt å prickar

Holla

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
DannyMk1 skrev:
Fan va kul å se, när jag trodde det skulle lugnas ner i Jimmys garage så plockar
vi bara fram nästa bil som ska skrämmas

Kul å se att du håller dej till rätt märke å års era. man e lite trött på å se alla jappse med plast.

Lycka till å du kan ju tro detta kommer följas till punkt å prickar

Holla


He he jo man måste ju ha något å grejja med,gillar även japps fast i driftmundering
Är "lite" Opel skadad är väll inne på 7:de Opeln tror jag.

Även Familjebilen är av "Rätt" märke.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Jag var lite sugen på att köpt denna bilen men jag har inte riktigt tid med den just nu:(.

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Opeltok skrev:
Jag var lite sugen på att köpt denna bilen men jag har inte riktigt tid med den just nu:(.


För sent nu

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Uppdatering 060909

Har inte hänt så mycket i garaget,men jag skar ut ett par grenrörsflänsar på jobbet .

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



ja ett gäng e ju rätta ordet, e det till 2.0cih eller?
inte sugen på bygga extraktor?

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
DannyMk1 skrev:
ja ett gäng e ju rätta ordet, e det till 2.0cih eller?
inte sugen på bygga extraktor?


Dom är till OHC motorn,har några flänsar till CIH men dom vart inte bra så dom ligger i skrotlådan.

Finns å köpa flänsar till det mesta här ------> http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=334

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Kompet är egentligen inte så högt i den motorn, 9,2:1. Många turbobilar har 9:1, exempelvis Calibran.
Som om du haft lite pengar att lägga så du kunde styra tändning och soppa lite bättre behöver du egentligen inte kompsänka. Vet inte vad den motorn har för styrsystem, men har den knacksensor är ju tändningen redan fixad

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Dagger skrev:
Kompet är egentligen inte så högt i den motorn, 9,2:1. Många turbobilar har 9:1, exempelvis Calibran.
Som om du haft lite pengar att lägga så du kunde styra tändning och soppa lite bättre behöver du egentligen inte kompsänka. Vet inte vad den motorn har för styrsystem, men har den knacksensor är ju tändningen redan fixad


Tänkte faktiskt prova utan att kompsänka först och se hur länge det håller,skjuter man topp packning eller några andra motor delar så är dom ju ändå nästan gratis på skroten.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Ja några polare här nere har kört turbo på standard OHC
maskiner, men ladd över 0,9-1,0 är inte att rekomendera..
Å va noga med soppa, dom hade ändå 2st start spridare från ford monterade,
ändå smälte dom en kolv. kan ju varit något annat som hjälpt till men lika bra å
nämna så du inte hamnar i samma sitts direkt =)

Danne

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



DannyMk1 skrev:
Ja några polare här nere har kört turbo på standard OHC
maskiner, men ladd över 0,9-1,0 är inte att rekomendera..
Å va noga med soppa, dom hade ändå 2st start spridare från ford monterade,
ändå smälte dom en kolv. kan ju varit något annat som hjälpt till men lika bra å
nämna så du inte hamnar i samma sitts direkt =)

Danne


2st startspridare är absolut för lite för ett ladd på uppåt 1bar. Det laddet borde ge runt 200hk och en startspridare räcker till ca 30hk extra. Om man envisas med såna är det minst 4st som gäller.
En lambdamätare, avgastempmätare och ett gott motoröra är ett måste om det ska funka.
Själv hade man turen att komma över ett gammalt Turbofueler för 700 spänn, styr upp till 8 spridare och kan retardera tändningen

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Tack för tipsen,man kan ju ta stakar och kolvar från c20xe eller Let:en så får man ju bättre grejjer oxå fast då blir det lite dyrare,ska ju försöka hålla en låg kostnad på detta bygge,sen så räknar jag med ett eller två ras,men som sagt så är motorerna billiga att inhandla.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Jimmya skrev:
Tack för tipsen,man kan ju ta stakar och kolvar från c20xe eller Let:en så får man ju bättre grejjer oxå fast då blir det lite dyrare,ska ju försöka hålla en låg kostnad på detta bygge,sen så räknar jag med ett eller två ras,men som sagt så är motorerna billiga att inhandla.


Jag jobbade ett tag på bilskrot, när vi inventerade lagret hade vi 17 (!!!) såna motorer liggande och hade inte sålt nån alls på evigheter så vi dumpade näst intill alla i containern och sparade bara ett par lågmilare
Det är ju en klar fördel att hålla på med Opel, reservdelstillgången är ju nästan oändlig thumbs up

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752


Trådstartare
Dagger skrev:
Jimmya skrev:
Tack för tipsen,man kan ju ta stakar och kolvar från c20xe eller Let:en så får man ju bättre grejjer oxå fast då blir det lite dyrare,ska ju försöka hålla en låg kostnad på detta bygge,sen så räknar jag med ett eller två ras,men som sagt så är motorerna billiga att inhandla.


Jag jobbade ett tag på bilskrot, när vi inventerade lagret hade vi 17 (!!!) såna motorer liggande och hade inte sålt nån alls på evigheter så vi dumpade näst intill alla i containern och sparade bara ett par lågmilare
Det är ju en klar fördel att hålla på med Opel, reservdelstillgången är ju nästan oändlig thumbs up


He he jo jag vet(Jobbade på en bildemontering förut) vi hade en hel del oplar med 2.0 alla med motorn kvar skroten brevid samma sak där + att dom tar ca 1000:- för en komplett motor med all el + växellåda måste bara orka å slita ur en snart innan snön kommer.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77 2.0T (SÅLD)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande