Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dynamiskt insug?
1 besök senaste veckan (2280 totalt)
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Dynamiskt insug, fungerar det eller är det en myt? Testat några olika lösningar, men inte märkt någon skillnad! Det verkar som man måste ha ett "mastodontiskt" intag för att effekten ska märkas... Några synpunkter?

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Vad menar du? Varierbara insugslängder ska väl funka på t ex BMW, Audi etc. Lr är det nåt eftermarknadsbling som avses?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
"eftermarknadsbling" är väl vad man kan kalla det Läste någonstans om det "Dynamiska Insuget" eller "Fattigmans Turbo" I princip så bygger det på att ta in luft som ska tvingas in i en sluten kammare över förgasarna för att minska anstängningen av att suga in luft...

Quote från en webbsida:
The VR unit was designed to work best when above 65 Mph. These speeds (65 Mph+) exceed the air speeds created by the motor at wide open throttle on a stock C5 in the air ducts themselves when stationary. They designed the VR unit to build air pressure in the system at low speeds where it can be put to use. This is just one of many reasons behind the VR performance gains that you will see in the real world, on the road or track conditions.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Luffarturbo, har väl funkat sen början av 1900-talet....men; citerar boken:

"...it takes a cinsiderable amount of track testing to programme the ECU to adjust correctly...Clearly, for ram air to deliver the desired power increase it must be done corretly otherwise it could could cost hp or even the engine"

Four-stroke Performance Tuning, A. Graham Bell

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



F1 motorer utnyttjar ram-air för att få en effektökning med ca 5% vid hastigheter kring 350 km/h.

Principen går ut på att bromsa upp luften för att omvandla dynamiskt tryck till statiskt tryck.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Men om man åker i hundra så blir det delar av 1 %. 350 km/h i en Matra, det låter farligt!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag har sett teleskopiska insug på en Mazda Wankeldriven LeManskärra. Dom åker ut och in allt eftersom varvtalet ändras och styrs av stegmotorer.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag har variabel insugslängd i båda mina bruksbilar. Opel Dual-Ram heter det.
Superenkelt system, en solenoidventil öppnar ett vacuumstyrt spjäll vid fullgas över 4000 rpm.
Ger bättre fyllnadsgrad och låter lite tufft också, mmmmm-ÖÖÖÖÖHH!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Anders Karlsson skrev:
Jag har variabel insugslängd i båda mina bruksbilar. Opel Dual-Ram heter det.
Superenkelt system, en solenoidventil öppnar ett vacuumstyrt spjäll vid fullgas över 4000 rpm.
Ger bättre fyllnadsgrad och låter lite tufft också, mmmmm-ÖÖÖÖÖHH!


2-längdssystem enl. principen du nämner är inte så ovanliga.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



I Mazdas fall så verkade det fungera tillräckligt bra för att vinna LeMans;) Jag är en enkel människa och skulle nog valt att kalla insuget på Mazdan för teleskopinsug. Har kollat video där de gasar motorn och insuget förlängs och kortas om vartannat ganska snabbt, ser lustigt/läckert ut, kan inte bestämma mig för vilket.

Har för mig att RX-8 med den starkare motorn som säljs i Sverige har ett antal fasta insugskanaler som öppnas enligt ett antal principer. Sedan är jag betydligt mer säker på att äldre Mazda och föralldel andra kolvfabrikat kör en enklare variant av detta med olika långa insugsrör sedan många år tillbaka.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



beepbeep skrev:
Jag har sett teleskopiska insug på en Mazda Wankeldriven LeManskärra. Dom åker ut och in allt eftersom varvtalet ändras och styrs av stegmotorer.




En liknande lösning användes av F1 motorer till det blev förbjudet, då elektrohydrauliskt drivna istället. Vill minnas att Mazda hade vissa problem att få insugningsrören att ändra längd tillräckligt fort på lägre växlar.
Citera
Racetech
Dynamiskt insug?
1 besök senaste veckan (2280 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande