Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dynamiskt insug? | 1 besök senaste veckan (2280 totalt) |
Dynamiskt insug, fungerar det eller är det en myt? Testat några olika lösningar, men inte märkt någon skillnad! Det verkar som man måste ha ett "mastodontiskt" intag för att effekten ska märkas... Några synpunkter?
_________________ Leo Strand Matra Murena |
||
"eftermarknadsbling" är väl vad man kan kalla det Läste någonstans om det "Dynamiska Insuget" eller "Fattigmans Turbo" I princip så bygger det på att ta in luft som ska tvingas in i en sluten kammare över förgasarna för att minska anstängningen av att suga in luft...
Quote från en webbsida: The VR unit was designed to work best when above 65 Mph. These speeds (65 Mph+) exceed the air speeds created by the motor at wide open throttle on a stock C5 in the air ducts themselves when stationary. They designed the VR unit to build air pressure in the system at low speeds where it can be put to use. This is just one of many reasons behind the VR performance gains that you will see in the real world, on the road or track conditions. _________________ Leo Strand Matra Murena |
||
-Luffarturbo, har väl funkat sen början av 1900-talet....men; citerar boken:
"...it takes a cinsiderable amount of track testing to programme the ECU to adjust correctly...Clearly, for ram air to deliver the desired power increase it must be done corretly otherwise it could could cost hp or even the engine" Four-stroke Performance Tuning, A. Graham Bell _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Jag har variabel insugslängd i båda mina bruksbilar. Opel Dual-Ram heter det.
Superenkelt system, en solenoidventil öppnar ett vacuumstyrt spjäll vid fullgas över 4000 rpm. Ger bättre fyllnadsgrad och låter lite tufft också, mmmmm-ÖÖÖÖÖHH! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
2-längdssystem enl. principen du nämner är inte så ovanliga. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
I Mazdas fall så verkade det fungera tillräckligt bra för att vinna LeMans;) Jag är en enkel människa och skulle nog valt att kalla insuget på Mazdan för teleskopinsug. Har kollat video där de gasar motorn och insuget förlängs och kortas om vartannat ganska snabbt, ser lustigt/läckert ut, kan inte bestämma mig för vilket.
Har för mig att RX-8 med den starkare motorn som säljs i Sverige har ett antal fasta insugskanaler som öppnas enligt ett antal principer. Sedan är jag betydligt mer säker på att äldre Mazda och föralldel andra kolvfabrikat kör en enklare variant av detta med olika långa insugsrör sedan många år tillbaka. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
En liknande lösning användes av F1 motorer till det blev förbjudet, då elektrohydrauliskt drivna istället. Vill minnas att Mazda hade vissa problem att få insugningsrören att ändra längd tillräckligt fort på lägre växlar. |
||
Racetech Dynamiskt insug? | 1 besök senaste veckan (2280 totalt) |