Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 -67 M20 TURBO
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (14923 totalt)
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Skaffade mig en BMW 1600-2:a i höstas och här är vad som hänt än så länge:

Så här såg den ut när jag fick hem den:

Ett fynd endast 3000kr



Lite mossig:

_________________
Oskar Kronlid
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läcker bil!

Vad har du för planer? Vad ska du köra med den?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Planen är:

Lack: BMW Laguna Seca
Motor: M20B25 (325/525) på 170 hk
Växellåda: 323 5-växlad
Diff: 323 25% diffbroms
Chassie: Bilstein racedämpare, bygga om fjäderben till coilover, förstärkningar lite här och där
Bromsar: 25 cm trummor bak (samma som 2002 turbo), ventilerade skivor fram ev. volvo ok
Styling: Turbo skärmbreddare och turbo front

_________________
Oskar Kronlid
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Front och skärmar har fått lite uppfrächning och all mossa är borta...


Lite rost i reservhjuls baljan


Efter lite slipning


Lite färg gör susen (blixten gör den dock väldigt mycket ljusare i nyansen)


Provmontering av en skärmbreddare och reservhjulet från min S4....ja det ska nog gå att få plats med minst 17 tummare


Har eventuellt tänkt mig dessa


Här är det lite för trångt för motorn eftersom den är 2 cylindrar längre


Nu är det bättre plats.


Ja det är det jag hunnit med fram till idag 070219
Men det är en del mer spackling och slipning innan det är dags för lack.
Jag ska försöka uppdatera varje vecka med nya bilder.

_________________
Oskar Kronlid
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Den ser ju riktigt fin ut, och blir finare. Men inte hade du väl behövt kapa sönder fronten? Det måste gå att få i en M20 ändå. Fördelaren sitter ju inte i vägen som M10, så du kan ha den lite längre bak. Och en elfläkt framför kylaren sparar lite mer plats...

_________________
Göran Karlsson
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Jo det kanske hade gått om man kapat ur lite (ska ha ett större kyl) och hängt kylet på framsidan av plåten men jag tyckte att detta gav ett lite "renare" utseende.

_________________
Oskar Kronlid
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



[quote="oskie"]
Har eventuellt tänkt mig dessa
[quote]


Vill inte hacka, men snälla, en sån härligt bil som din förtjänar klassiska fälgar istället för dessa "bling-bling"...

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



oskie skrev:
Jo det kanske hade gått om man kapat ur lite (ska ha ett större kyl) och hängt kylet på framsidan av plåten men jag tyckte att detta gav ett lite "renare" utseende.


Jaja, det blir nog bra när det blir klart. Jag antar att det blir plasthuv också?

_________________
Göran Karlsson
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Äntligen lite mer vettiga bilar här!! thumbs up

Lycka till med projektet, der ju bra ut så här långt. Jag tyckte annars den mossiga looken såg rätt fräck ut!

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Välkommen till 02-gänget Har du tänkt förstärka plåten där gångjärnen till huven sitter eller tror du det håller,om du nu inte ska ha plasthuv Annars ser det ju mycket bra ut så här långt

/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Fiiiiint bygge
Lycka till! thumbs up
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Välkommen till 02-gänget Har du tänkt förstärka plåten där gångjärnen till huven sitter eller tror du det håller,om du nu inte ska ha plasthuv Annars ser det ju mycket bra ut så här långt

/Ricke


Jo det får nog förstärkas lite så att inte hela fronten pajar om man öppnar huven, men jag vet inte riktigt om jag behåller huven jag har eller om det blir en i glasfiber. Slipper ju rostlaga en i glasfiber....

_________________
Oskar Kronlid
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Jesper L skrev:

Vill inte hacka, men snälla, en sån härligt bil som din förtjänar klassiska fälgar istället för dessa "bling-bling"...


Jodå bling ska det vara. Kul att blanda lite gammalt med nytt men vi får väl se vad det blir till slut, man ändrar sig ju titt som tätt...

_________________
Oskar Kronlid
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Har köpt lite styling prylar på ebay som ska anpassas så att det passar på min bil får väl kapa, plasta, spackla lite....
Verkligen skitbillig frakt från tyskland 500 spänn i frakt. Totalt knappt 2000 spänn för både kjolar och bakdel och frakt

Sidokjolar med coola flames


Nedre bakdel av stötfångare

_________________
Oskar Kronlid
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Har fått en del nya prylar återkommer med fler bilder när det är monterat.

Fått tag på en klump med diffbroms från e21
Ska hjälpa till att få ner kraften i backen



Isärplockning av toppen till m20b25 motorn



Polyurethan bussningar till det mesta + krängningshämmare från Ireland Engineering



H&R fjädrar och Bilstein racedämpare



Blästrade och lackade fjäderben med nya Bilstein racedämpare


_________________
Oskar Kronlid
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



skipap plasten med kjolar å de där, ha turbobreddare och front och sen original, fälgar på en sån här ska ju helst vara typ Wolfrace mags med bred kant eller nå liknande, helst 13" are

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Nej nej plast får det bli!
Håller på med montering av kjolar just nu. Bak stötfångaren verkar dock bli lite svårare att passa in...får kanske såga ur reservhjulsbaljan och svetsa in ett plant golv så att jag kan få in slutrör på båda sidorna bak.
Har nu även beställt beganade fälgar från en kille i tyskland. Blev 5 ekrade med bred kant 9x16" bak och 7,5x16" fram lägger upp bild så snart de dyker upp. (hade funderingar på 18" men det får bli ett senare projekt..såg en kille i USA som hade det, såg läckert ut men frågan är väl hur länge hjulagren orkar )

_________________
Oskar Kronlid
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



tycker fortfarande inte du ska ha massa styling på en sån här, dessutom bygger du på en 1600-2, som dessutom bara hade 6v elsystem, dom är inte så speciellt vanliga heller

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Oskie
Ed
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29


Trådstartare
Nej de är inte så vanliga så en del kanske inte gillar när man sätter kapskivan i en sådan klenod som dessutom var relativt fri från rost tack vare extremt tjockt lager täcktyl under, men man måste ju följa sina egna ideer...

dock så slog mig tanken i början att hmm ska jag verkligen börja såga i denna bil...men när jag väl börjat så fanns ingen återvändo hehe

_________________
Oskar Kronlid
Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 51



Det här blir ju sportigt. Klart du ska följa eget huvud när du byggersportbil.

Vart har du köpt motorfästet ifrån och kränghämmardetaljerna?

_________________
Christer Hellquist
BMW 2002 -73 iT MSx
Citera
robertk
umeå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 83



troligtvis irland engineering eller ebay där finns de chellan

_________________
Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno.
Utför flockning i 40olika färger.

http://www.dynotech.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 -67 M20 TURBO
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (14923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande