Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-09-24 AMS Track day på Mantorp
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9807 totalt)
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Blev väl som befarat tyvärr, 100+ bilar på Mantorp är några för många. Har bara varit med på en av AMS track days tidigare (Anderstorp förra året) och den gången var det mycket välorganiserat samt lagom med bilar. Nåväl, några reflektioner om dagens övningar;

Idag blev det, fast bilarna var uppdelade på fyra grupper, väldigt mycket bilar på den relativt korta banan samt en salig blandning av snabba och mindre snabba bilar vilket bäddade för en hel del intressanta situation minst sagt.

Vidare fanns ingen planering vad gällde line-up, minst sagt rörigt när det gällde starterna. Upplägget på Anderstorp där man samlade respektive grupp i olika delar av depån fungerade mycet bättre, idag fick man chansa på att man nog skulle ta sig mot bandepån. Detta gjorde också att det blev väldigt rörigt i bandepån vid rödflagg, då både gruppen som körde samt nästa skulle trängas ihop samtidigt.

Fyra instruktörer på 100 bilar blev något för få, milt sagt. Nu blev det mest att Björk & Co fungerade som taxichaufförer i sponsorbilarna. Chansen att få en av instruktörerna med i sin egen bil var obefintlig, eftersom de 75+ som inte körde just då gärna ville åka M5:a etc.

Ett par andra reflektioner som gjordes under dagen också; Ingen genomgång av banan, spårval etc vilket man kanske borde kunnat få för 1500:- Vidare ingen som helst besiktning av bilarna (eller förarna heller för den delen, såg flera T-shirts som var ute på banan).

För att summera, ett klart steg tillbaka från förra årets Track day. Och nej, jag har inte förhandsbokat mig till nästa års AMS Track days.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



När provtur skulle ske med instruktör för en polare, så var alla demobilar kaputt.

Flera Porschar o 3 Speedsters men inte en enda seven på banan? Lite bling-tillställning, en massa fina, dyra, bilar men inte alltid så snabba förare. ÖSK åker snabbare i hembyggen.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Några bilder också.


Bild från depåområdet på morgonen


Bandepån


Fina sponsorbilar fanns det också

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
EVO

Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



Som åskådare tycker jag det var en toppen dag. Härlig upplevelse att åka 997 GT3:n med Mr.Görranssson som chaufför.


Bilder kommer så fort jag orkat fixa till dom.

_________________
Anton Bengtsson
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Håller med Stefan. Nu fick jag åka Ådi dit, men hade tänkt köra det första passet och sen åka med instruktörerna för att lära mig mer och ha roligt. För att man skulle få lära sig banan och få lite tips till nästa gång man skall dit, så förutsatte jag redan innan att det skulle bli genomgång och sedan några lugna varv med en instruktör i spetsen. Nu var det istället full fart ut på banan. En massa snabba bilar att se upp med på en helt ny bana är ingen lätt eller bekväm uppgift. Informationen på "förarmötet" var också lite knapphändig. Jag har varit på privat annordnade banträffar där det har varit mer information. Tex sades inget om att man skulle ta ett lugnt avkylningsvarv efter målflaggan, vilket jag tycker är viktigt.

Jag körde mitt pass och tänkte sen åka med instruktörerna i sponsorbilarna, men när det blev min tur till M5:an, så togs den tyvärr bort pga ett dåligt däck. När jag frågade om man kunde skriva upp sig till GT3:an så var svaret att det redan var för många i kö. Senare på eftermiddagen ställde jag mig i kö till den nya Audi TTn med Thed bakom ratten. När det blev min tur körde han bilen åt sidan och parkerade. Slut för dagen Jag tycker att kölistorna borde organiseras bättre och kanske skulle åkturerna vigas åt dem som har betalt 1500 kr i första hand. Nu såg jag många som bara var där som passagerare(200 kr) eller vanliga åskådare som också åkte med.

Hade jag nu fått ihop Opeln så hade jag säkert tyckt det varit en mycket roligare dag. Men hade jag vetat att jag inte skulle hinna få ihop Opeln och det skulle bli såhär, så hade istället hellre fått en del av pengarna tillbaka och låtit bli att åka.

Nu gnäller jag som en gammal kärring och självklart var inte allt negativt. Kul att titta på alla bilar och prata med folk med samma intresse förstås
Sen fick jag en häftig åktur i en av ACEs racebilar och sen fick jag åka med en privatperson i hans RS4 trimmad av Dahlbäcks (600 hk och med DTM-chassi) och det var dagens höjdpunkt. Den bilen gick riktigt bra och föraren var väldigt duktig på att köra thumbs up

Tycker riktigt synd om den gula speedstern som tyvärr satta baken i ett räcke Hoppas det ordnar sig!

Hoppas att det blir bättre nästa gång, med något färre bilar och lite bättre organisation.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85



bilder.























edit:



mvh

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Grym bild på den röda Vipern i depåfållan! thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Det var en vit M3 E30 som gick bra...nån här ifrån?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Fina bilder - fina bilar! thumbs up

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85



Någon mer än jag som råkade ta "mega jumbo meal" med plus meny på Frasse's vid statiol?

fick mat för ett helt fotbollslag ungefär

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479



Håller med ovanstående, fruktansvärt dåligt arrangerat.. Den klart minst seriösa banträffen jag vart på nånsin, att dom låter folk åka omkring med öpnna bilar med cabben nedfälld och rutorna helt nere, samt folk som åker omkring i kortärmat. Riktigt dåligt med information och inget schema, ingen bangenomgång alls, det verkade inte finnas några direkta regler öht.

Visst fanns det mycket fina bilar att titta på, men det var alldeles för mkt bilar på banan och för lite körtid. Och "instruktörerna" såg man ju inte skymten av, dom skjutsade bara runt folk i demobilarna, ingen som hlest möjlighet att få tips och råd, eller att få dom att åka med eller köra ens egen bil för att få lite feedback.

och priset.. 1500kr ifos inkl lunch (som för övrigt hade tagit slut när vi skulle äta) kändes som rena rånet, och informationen vid anmälan var ju minst sagt vilseledande, för detta priset förväntade jag mej att få mkt körtid, lagom med folk på banan, samt få någon/några av stcc-förarna att köra min bil samt inte minst en god lunch.. Inget av detta infriades dock thumbs down

Inge mer AMS "Trackday" för min del..

Mvh Evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
marcus r33
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Håller med evers totalt. När det kostar 1500:- så tror man det ska komma ca 50 bilar.
Det blir nog inge mer trackday för mig heller.

_________________
Marcus Lewau
LMS Banracingsektionen
G3 Racing
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Lite bilder från mobilen:












Turbokonverterad "depåcykel"

_________________
Lasse Alfons
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Till alla missnöjda

Det är väl kanske inte så konstigt att deras dag arrangerades på det sättet som det gjordes, för AMS ambition är väl knappast att vara en bra trackday-arrangör utan enbart ge deras läsare möjlighet att testa lite bana.

Däremot så finns det ju trackday-arrangörer med ambition att göra bra dagar, vi t.ex och vi gör nästa dag den 13 oktober i samband med vår stora Endurance-final..... mer info finns på www.slc.se

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jbj
stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Som nybörjare och första gångsåkare på bana (med personbil) så tycker jag att dagen var otroligt kul och givande, men...

Det negativa var för många bilar samtidigt på banan, när man kör för första gången är det inget vidare att inte bara vara skraj för sin egen förmåga utan även andra förare som kör snabbare. Detta gjorde att jag iaf inte vågade hålla det spår man ville hålla, inte köra så fort man skulle velat och dessutom hålla grym uppsikt bakåt hel a tiden.

Tycker att det verkade vara litet slumpvis vilken grupp man hamnade i, flera i nybörjargruppen hade kört 5-10 ggr tidigare. 0 ggr eller 5-10 gör stor skillnad.

Saknade även bangenomgång med spårval, bromspunkter samt ett par lugna varv efter instruktör.

Det positiva var att jag efter sjukt köande fick en åktur i GT3 an med herr Göransson. Det är en sjuk bil som bara gick och gick, varv efter varv hela dagen. Herr Göransson kan sin sak, jävlar vad det gick undan !!!

Den andra höjdpunkten var den röda Vipern som gick så inihelvete och som det slog eldsflammor ur avgasröret när han växlade ned, grymt !!!

_________________
jonas björk
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Till alla missnöjda
Det är väl kanske inte så konstigt att deras dag arrangerades på det sättet som det gjordes, för AMS ambition är väl knappast att vara en bra trackday-arrangör utan enbart ge deras läsare möjlighet att testa lite bana.


Grejen är väl att det fungerade mycket bättre förra året på Anderstorp, färre bilar, mer tid med instruktörerna, ordning och reda i depån etc. Om det sedan beror på att man ändrat ansvariga för dagen eller vad som hänt har jag ingen aning om. Långt mail är dock skickat till AMS, får väl se om de bemödar sig med ett svar.

Personligen är jag dock klart intresserad att prova på Advanced Track days nästa år istället, om det nu blir en fortsättning på dessa tillsammans med Expressen och SLC. Annars får det väl bli Opel-klubben o dyl istället.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Så här skriver dom själva i sitt nyhetsbrev i dag AM:s om "Track-Day på Mantorp"

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=38137

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Ja, som nämts i inför-träffar tråden så blev det ju en del bilar. Jag har hunnit kört en del träffar i år så det var kanske oxå en bidragande orsak till att jag väl på plats inte tyckte det var så farligt med alla bilar och att väntan inte blev så farlig ändå.

I övrigt personligen tycker jag bara det är befriande skönt att slippa vissa extremt uppstyrda träffar, där man knappt får köra om, eller råkar man få en sladd på dessa uppstyrda träffar anses det som en dödsynd o s v. Samtidigt som jag förstår att det måste vara enormt svårt att som arrangör genomföra en träff med 100 fordon. På det hela taget funkade det bra på träffen tycker jag, med tanke på antalet.

AMS var nog nöjda att träffa så många läsare kan jag tro. I övrigt vet jag ingen annan tidning som har liknande event med sina läsare thumbs up
Fanns förövrigt gott om tid sista timmarna för körning, på slutet var det bara jag en ferrari samt Rickard Göransson i 997 GT3an och en vän från Norge på banan, vi var ensamma

Klart givande att ha en driftbox laptimer i bilen som ger tider över hela dagen, samt att den visar bestlap för dagen och current lap direkt i bilen. Johan jag har förmodligen sålt ett par åt dig nu thumbs up I övrigt tack för lånet Stefan.
Särskilt givand att man ser just varv efter varv då man kör. Intressant att notera på eftermidagen då det var mindre trafik samt man hittade bättre så gick tiderna ner.

De är väldigt lärorikt att få feed back på tid varje varv i bilen direkt under körning. Man får en helt annan uppfattning om hur kalla däck samt trafik påverkar tiden o s v. Nu är ju detta inget nytt, jag vet, men jag kommer köpa mig en egen driftbox så klart, efter detta test av den. Samt all övrig info man kan printa ut från den

Nåväl best lap för dagen blev 1.29.9. Finns ju mer att hämta med en orginal CSL ändå (hade lite mer gummi i fram samt har mer camber än orginal samt pads/ olja.

Körde fälgar som väger totalt ca(badrumsvåg ) 15kg mer än orginal CSL fälgarna och undra om någon har en uppfatning om(hur) detta kan tänkas inverka på bilens framfart eller inte. Vikten blir ju trots allt 3.75 kg mer per fälg, direkt ute vid hjulen på bilen. Det jag kan säga är att det i vart fall känns direkt i bilen. Särskilt när man svänger, eller kör i väg från stillastående känns det tyngre, eller ännu mer om man kör i stan över kraftiga ojämnheter(eller över curbs på banan) känner man hur det påverkar bilen.

15kg i bilen känner jag kanske inte av kan jag tro, men jag tycker mig känna det tydligt ute vid hjulaxlarna Någon som vet hur det kan tänkas påverka. Om inte annat lär det slita mer på bilen och dess hjulupphängning och bromsar. Men bort ska fälgarna i vart fall.

Efter att ha testat dessa fälgar, inser man just helheten gällande vad BMW gjort med CSL ännu mer än tidigare faktiskt. Den är som den är orginal av en god anledning antar jag.

I övrigt är det ju helt omöjligt att gå banan och få spår visade på en träff som detta. Men visst tycker jag oxå att de var väl många där, samtidigt är jag glad att jag fick komma trots väldigt sen anmälan.

Ps, tack Pean för carbotech xp8 padsen, samt för snabb lev, de funkar jätte bra. Knappt slets ner de något heller, till trots att jag körde mer gumi fram och tyngre fälgar, kanske har de att göra med att jag försöker bromsa lite mindre oxå. Ds

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Aha Göte! Det måste varit du som körde om den röda Dahlbäck RS4:an när jag åkte med i den. Det var bara du och Stefan J i sin blåa Elise som körde om oss på hela passet. Du körde riktigt bra. Såg dig mot slutet av dagen i pitlane, tänkte fråga om jag fick åka med men hann inte fram innan du körde ut igen.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Alfons skrev:
Aha Göte! Det måste varit du som körde om den röda Dahlbäck RS4:an när jag åkte med i den. Det var bara du och Stefan J i sin blåa Elise som körde om oss på hela passet. Du körde riktigt bra. Såg dig mot slutet av dagen i pitlane, tänkte fråga om jag fick åka med men hann inte fram innan du körde ut igen.


Tack!
Du hade mer än gärna fått göra mig sällskap i bilen såklart

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Stefan_A skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Till alla missnöjda
Det är väl kanske inte så konstigt att deras dag arrangerades på det sättet som det gjordes, för AMS ambition är väl knappast att vara en bra trackday-arrangör utan enbart ge deras läsare möjlighet att testa lite bana.


Grejen är väl att det fungerade mycket bättre förra året på Anderstorp, färre bilar, mer tid med instruktörerna, ordning och reda i depån etc. Om det sedan beror på att man ändrat ansvariga för dagen eller vad som hänt har jag ingen aning om. Långt mail är dock skickat till AMS, får väl se om de bemödar sig med ett svar.

Personligen är jag dock klart intresserad att prova på Advanced Track days nästa år istället, om det nu blir en fortsättning på dessa tillsammans med Expressen och SLC. Annars får det väl bli Opel-klubben o dyl istället.


Jo det är tanken, speciellt med tanke på all positiv feedback vi har fått från deltagarna.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eftersnack
2006-09-24 AMS Track day på Mantorp
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande