Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -02
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (4403 totalt)
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
Första "provkörningen" på bana (Mantorp 24/9) gav ju klart mersmak....behöver mer POWER!!! Vart börjar man lämpligast?

_________________
Patrick J Andersson
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279




_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Frågan är om du hanterar mer effekt

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Lättare svänghjul förbättrar accet på låga växlar. Mera ljud gör att det KÄNNS som man har mer effekt.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



mycke effekt e överskattat...

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Jag har trimmat för 50 lakan hittills på min sugis, så köp en turbo om du vill ha mera mos.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
kimmen skrev:
Frågan är om du hanterar mer effekt



Visst hanteras effekten, bara den finns! ...Vissa behov finns ju alltid som du vet!!

_________________
Patrick J Andersson
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
apex skrev:
Jag har trimmat för 50 lakan hittills på min sugis, så köp en turbo om du vill ha mera mos.


50 lakan?!...eru nöjd med resultatet??

_________________
Patrick J Andersson
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
Turbo² skrev:
mycke effekt e överskattat...


Effekt, väghållning-fjädring/stötar/krängare,däck.....ja var går det inte att förbättra?

_________________
Patrick J Andersson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



AZTEC skrev:
apex skrev:
Jag har trimmat för 50 lakan hittills på min sugis, så köp en turbo om du vill ha mera mos.


50 lakan?!...eru nöjd med resultatet??


Återstår en del plock, men för +50 papp får man ju en turbo. Sugtrim e fränt, men dyrt!

(å då är det inte gröna bomullsluftfilter jag pratar om.....)

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Som du förmodligen redan anat... kompressor... Om du inte ska tävla
Turbons sk. respons klarar man sej gärna utan om man ska åka bana

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46



Till lotusarna finns det kit för att sätta i en Honda K20a motor å låda, då har du 200/220 hästar (beroende på om det är en Euro speccad eller Japan speccad motor). Driftsäkert och med mycket utrymme för mer effekt, K20a svarar mycket bra på trim.
Kanske går att göra med Speedstern med?

_________________
Per Björe-Dahl
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Lynxen skrev:
Till lotusarna finns det kit för att sätta i en Honda K20a motor å låda, då har du 200/220 hästar (beroende på om det är en Euro speccad eller Japan speccad motor). Driftsäkert och med mycket utrymme för mer effekt, K20a svarar mycket bra på trim.
Kanske går att göra med Speedstern med?


http://rst-v8.co.uk/

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
Äntligen...hittade jag lite mer effekt till slut....måste klart få ner det i backen oxå, behöver nu reda lite i R-däckens djungel, verkar som en del info här på rejsa om R-däck är gammalt!?? Ere nån som har färskt info om vad som funkar bra/bäst på Speedstern? Är intresserad av kanongrepp, ska funka något så när på gatan (även i regn) livslängden får väl bli vad den blir...

Behöver man gå ner på 15" eller funkar original 17" bra? fördelar/ nackdelar med andra dimensioner, vad ger vad? 205:er eller 215 fram, 235 eller 245 bak?

Lämpliga fälgar, ATS-DTM har jag sett, SUPERLIGHT verkar ju rättså vettigt, kanske inte så fräna dock....finns kanske andra lämpligare, lättare mm??

Har även kikat lite på fjädrar å stötar, Öhlinare, Nitron mm mm, kan någon rekommenderas före den andre, vore kul med något konkret som bekräftar "den stora skillnaden"??

_________________
Patrick J Andersson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



R-däck köpes med fördel av Goa Gubbar Racing: Toyo R888 t ex. Funkar bra på bana o gata, gissar jag. Jag kör med 205 på 17" fram och 235 17" bak, funkar bra. Detta på original 7,5" bakfälgar, runt om.

Jag kör med Nitrons, kalasdämpare! Kan måttbeställas, till samma pris. Levereras med hårda fjädrar som vekligen förändrar bilen! Racing!!

Spax funkar oxå, men inte lika länge.

Öhlinare är oxå bra, dyrare men glesare serviceintervall.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
Tack för det, vet du om någon som har provat olika R-däck? Jamenar om någon modell är klart bättre än någonting annat...att gå från vanliga originaldäck till någon form av R-däck borde bara det var ett stort steg i sig, till det bästa R-däcket ännu större!

Bakfälgarna även fram var en variant som jag inte tänkt på innan, är dom inte i lite bredaste laget för 205:orna?

_________________
Patrick J Andersson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Man ska väl sladda runt ett tag på de utmärkta originaldäcken, de bästa sportdäcken på marknaden.

Sen är ett stort steg att sätta breda däck fram och få balans. Stor skillnad!

Ett annat stort steg är att köpa t ex Toyo R888. Massor av grepp, stor skillnad! 5-10 s/varv

Sen kan det finnas hårfina skillnader mellan olika R-däck i storleksordningen, ca 1 s/varv.

Jag har testat Toyo och Yokohama A048 på olika bilar, olika säsonger, men märker på rak arm ingen skillnad. Fråga Melldert som testat på samma bil.

Bakfälgar fram funkar perfekt!


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
"Massor av grepp, å 5-10 s/varv" Ähhh..har sladdat färdig, låter det som!! Så stor stor skillnad bara genom däcksbytet, låter helt otroligt. Hur fort går det då på t.ex Mantorp?

_________________
Patrick J Andersson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Bara däckbytet? Däcken är den enskilt största modden du kan göra för en varvtid IMHo.

Korta Mantorp 1.00 med R-däck och 1.05 utan tycker jag känns rimligt, men det hänger ju på föraren oxå.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
AZTEC
Bålsta
Här sen Sep 2006
Inlägg: 9


Trådstartare
Å vad verkar rimligt på långa då? Äh...lite nyfiken!

_________________
Patrick J Andersson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Ingen aning, har mest koll på korta. Det ger ju väsentligt högre kurvhastigheter, men rakan är ju lååång.

Det kanske finns ngn blaska som har testat och jämfört?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -02
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (4403 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande