Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
tråden läst  
39973 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa sida>>
 
   
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 01:15     Lancia Delta integrale -90 Liket lever! Citera

När jag såg Marcos tråd om sin Lancia tyckte jag att jag kan göra en tråd om mitt lilla Lancia bygge också.

Var från början meningen att det bara skulle bli vardagsbil, men nu har jag kommit på att den även ska fungera som banåkarbil för de ställen som är lite längre bort än vad jag vill kunna åka med Spriten.



Varför jag bestämde mig för att skaffa en Lancia var från början att jag jagade en motor till Spriten, men under tiden började jag bli intreserad av att skaffa mig en Delta istället för bara en lancia motor.
Men sen hadde planerna på att skaffa en Delta legat på is tills jag egentligen skulle ha pluggat klart, men så blev det inte riktigt nu :roll:


Var så att en klasskompiss kompiss hadde den här bilen till salu i Arjeplog för att det var fel ljud inne från motorn och han lässnat på att skruva med den. Då tog jag och gjorde ett litet impuls köp och åkte dit och köpte den.

Började med att hyra ett biltransports släp kl 20.00 här i luleå för att sen åka upp till Arjeplog och köpa Lancian. Efter lite strul med överföringarna med pengarna var jag påväg hemmot med Lancian på släp.

Allt gick bra tills kl 02.00 ca1,5 mil från Arvidjaur då blev det punktering på släpet och ingen liten pyspunka utan totalskrot trasade sönder hela däcket och gjorde en splittfälg av en fälg som inte riktigt är gjord för det.
Efter att vi lastat av Lancian och försökt fått dit 745ans reservdäck men misslyckats fick vi ge upp och lämna släpet och åka in till Arvidjaur för att sova över hoss en kompiss tills dagen där efter för att få tag på en ny fälg.
Efter 50 meter lyckas avgasasystemet lossna på 745an, så då blev jag tvungen att stanna igen för att brya lös det helt, då börjar man fundera på vad fan man håller på med egentligen :?
Men när det väl var löst lyckades vi ta oss in till Avidsjaur och kunna sova över där till dagen efter.
Då gick det där emot änklare, avgasasystemt åkte snabbt tillbaka och fixade ett nytt däck för en hundring sen var det bara att åka vidare, 6 timmar försenade.
Dom såg lite förvånade ut när jag kom med den trasiga fälgen på macken sen, men dom varkade mest glad över att fått ett nytt hjul till vagnen.


Här är den!





Väl hemma började jag riva av toppen bara för att se att det var inte där felet var... började mentalt förbereda mig på en hel motor renovering.
Sakt och gjort slet isär hela motorn och upptäckte att ett vevlager hadde rymt ned till oljetråget.
Vilket resulterat i en förstörd vevstake och en vev som måste slipas om.

Det här lädde till att jag bestämde mig för att göra en seriös trimming/renovering av motorn.
Vilket resulterar i ett nytt projekt.


Hittade det här i tråget.


Här skulle lagret som låg i tråget ha varit.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se


Senast ändrad av Ajden, 28 Sep 2008 21:26, ändrad totalt 8 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 01:15     Citera

Det som jag har gjort så här långt är:

Det som är gjort senaste tiden är att blocket kommit tillbaka från planing, blivit iväg skickat för o-ringning kommit tillbaka därifrån. Gängat om till M12 topp bultar.
Sen har jag byggt en stressplatta och honat blocket. Även monterat bort drivningen av balansaxlarna. Är det som är gjort på blocket.
Veven och svänghjulet är nere i sundsvall för att slipas och stiftas.
Vevstakar och lager är bestälda. Blev Eagle stakar till en Ford fokus som ska modifieras lite för att gå ned i Lancia motorn.
och kolvar ska jag få reda på pris snart.

Toppen är portad. Gjorde inget brutalt portjobb utan snyggade till kanalerna lite, matchportade det mot insuget och tog upp förbränningsrummen. För dom var utformade så att det blev inte riktigt någon plats över för att luften skulle kunna komma in.

På karossen har jag lagat lite rost. Var ingen farlig rost mer än på taket där det var ett rosthål. Men nu är det seriöst fixat med plåt och inte som dom som gjort det tidigare och fyllt på med spackel bara.

Sen har jag slitit ur det gamma värmepaketet som tog upp halva motor rummet byggt ett nytt i Alu.

Har också gjort en förstärkningsplatta för växellådan som ska hindra att utgående axeln ska tryckas bort från resten av lådan.


Här kommer bilderna.

Borrning.


Gängning.


orginal passform mot insuget.


Klar portad.


Förstärkningsplattan till lådan. Var ganska spännade när jag sen skulle fräsa av plattans tjoklek i lådan, men det gick bra.



Tillverkar stressplattan för honingen


Plattan monterad.



Honat o-ringat och Planat.







Värmepaketet. Orginal och nya.




Monterat i bilen.



Första biten inpassad mot toppen. Svetsade bara några korta rörbitar först så kunde jag enklare plana grenröeret än att behöva spänna upp hela röret.


Pyssel.


Svetsning.


Klart och det gamla.


Monterat.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ZVR
Malmköping






Här sedan: 18 Nov 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 05:49     Citera

Shit va grymt, var duktigt imponerad av dig efter att jag läst Spirit tråden och det här gör ju inte saken sämre.

Har också en liten förkärlek till Deltan, så detta projekt ska bli riktigt kul att följa!

Lycka till!


_________________
Oscar Zettervall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Yaskin
Norrköping






Här sedan: 10 Feb 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 07:13     Citera

Ser ju skitkul ut!! och en riktigt bra början!! Blir det båge i bilen?



_________________
Projekt:MINI 16v TURBO http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 11:03     Citera

Yaskin skrev:
Ser ju skitkul ut!! och en riktigt bra början!! Blir det båge i bilen?



Blir ingen båge i den. Lancian kommer att först och främst vara vardagsbilen vilket gör att jag vill ha ett baksäte som någon får platts i.
Det kommer mest att vara konbana som jag tänkt köra med den, där brukar inte vält risken vara allt för stor.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
W.o.T
Hönö






Här sedan: 17 Feb 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 13:23     Citera

Saknas bara en projekttråd på lanciadelta.se då

Bur kan vara jäkligt bra i Integrale då karossen i dem är ganska vek I alla fall om man ska köra hårt!


_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 13:34     Citera

Började fundera på vad du menade med att toppen inte var konstruerad för att luften skulle flöda in men fattade precis vad du menade när jag såg att det var en 8v. En 8v kat till och med, en sån som jag hade.

Ser ut som den fått ett bra hem. thumbs up

Det finns lite förstärkningsstag för bakvagnen som hjälper till att hålla ihop den där det är som värst, runt tornen bak, där brukar dom spricka...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
jol
Luleå






Här sedan: 27 Apr 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 13:49     Citera

hur i helvete har du hunnit med det där? thumbs up


_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Widell
Jönköping






Här sedan: 02 Sep 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 14:13     Citera

ZVR skrev:
Har också en liten förkärlek till Deltan...

Har inte allla det? Grymt projekt! thumbs up thumbs up


_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 16:36     Citera

jol skrev:
hur i helvete har du hunnit med det där? thumbs up


Vadå det är ju inte mycket jobb som jag har gjort, har ju nästan haft den en månad, det är ju lång tid.

MaZ skrev:
Började fundera på vad du menade med att toppen inte var konstruerad för att luften skulle flöda in men fattade precis vad du menade när jag såg att det var en 8v. En 8v kat till och med, en sån som jag hade.

Ser ut som den fått ett bra hem. thumbs up

Det finns lite förstärkningsstag för bakvagnen som hjälper till att hålla ihop den där det är som värst, runt tornen bak, där brukar dom spricka...


Har kollat lite på att bygga fjäderbenstorn till den, men justnu prioriterar jag att få ihop motorn innan vintern. Alla andra saker går att göra senare.


W.o.T skrev:
Saknas bara en projekttråd på lanciadelta.se då

Bur kan vara jäkligt bra i Integrale då karossen i dem är ganska vek I alla fall om man ska köra hårt!


Fixat en tråd där nu.
Finns det någon bur till den som gör att man får platts med baksätet?


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
W.o.T
Hönö






Här sedan: 17 Feb 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 17:29     Citera

Angående bur så vet jag inte, nästan alla burar inkräktar ju på baksätet!


_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Marco.S.T.
Höganäs






Här sedan: 24 Dec 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 17:32     Fint Ajden. Citera

Grattis till en super rolig bil.
Tycker att du ar javligt duktig pa allt du gor, impad av denna + din andra bil med.
onskar att jag kunde gora allt som du gor.
Tankte saga att karossen ar riktigt mjuk och brukar spricka runt ovre fram rutan.
En kille i stockholm har pa sin Evo svetsat ett ror fran golvet framfor fram dorren upp till fjadertornet fram och resten av bilen ar orginal och det funkar skit bra. Bara en ide och nog inte sarskilt svart for en kunnig som dig...
Hoppas vi ses nasta sommar.

Mvh marco.


_________________
Marco Sciacca Tunström.
Bmw 123d coupe.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus L
Umeå






Här sedan: 10 Maj 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 19:12     Citera

Ajden skrev:
Yaskin skrev:
Ser ju skitkul ut!! och en riktigt bra början!! Blir det båge i bilen?



Blir ingen båge i den. Lancian kommer att först och främst vara vardagsbilen vilket gör att jag vill ha ett baksäte som någon får platts i.
Det kommer mest att vara konbana som jag tänkt köra med den, där brukar inte vält risken vara allt för stor.


Jag lyckades välta sisst jag körde konbana, men det beror ju säkert enb del på materialet


_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
super7
Umeå






Här sedan: 26 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 19:20     Citera

Ajden skrev:
Blev Eagle stakar till en Ford fokus som ska modifieras lite för att gå ned i Lancia motorn.

Har du några bilder?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 21:15     Citera

super7 skrev:
Ajden skrev:
Blev Eagle stakar till en Ford fokus som ska modifieras lite för att gå ned i Lancia motorn.

Har du några bilder?


Inga bilder, dom har inte kommit än men lär få dom den kommande veckan.
Bestälde dom här ifrån samtidigt köpte jag lager som var gjorda för motorer som varvar ofta över 6000 rpm och dom lämnar garanti på lagren om dom inte sitter i en tävlings motor.
http://www.flatlander-ipp.co.uk

Hittade stakarna genom den här tråden på turbo124.com
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?t=2824&postdays=0&postorder=asc&highlight=http+importracer+com+sku+crs5700p3dcentertocenter&start=105

center-to-center length: 144.78mm (.22mm shorter than the Fiat rod) blir bra när jag har planat block och topp för att garantera att dom är plan.

Crank journal diameter: 50.8mm (exactly the same!)
big end width: 26.14mm (you will need to narrow them .34mm) svarva eller fräsa lite
wrist pin diameter: .927" (common Chevy small block size) blir antagligen byta bussningar.

What you will need to do is:
1. narrow the big end .17mm on each side (.34mm total)
2. have a piston made that uses a .927" wrist pin and have the pin height increased by .22mm (.009")

Ford Focus 2000cc-2300cc engine

(eagle part number CRS5700P3D )

seen them as low as US$264


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
super7
Umeå






Här sedan: 26 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 21:30     Citera

Ajden skrev:
super7 skrev:
Ajden skrev:
Blev Eagle stakar till en Ford fokus som ska modifieras lite för att gå ned i Lancia motorn.

Har du några bilder?

Ford Focus 2000cc-2300cc engine

(eagle part number CRS5700P3D )

seen them as low as US$264

Är det till Zetec motorn, eller har dom andra motorer i Usa?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2006 21:36     Citera

super7 skrev:
Ajden skrev:
super7 skrev:
Ajden skrev:
Blev Eagle stakar till en Ford fokus som ska modifieras lite för att gå ned i Lancia motorn.

Har du några bilder?

Ford Focus 2000cc-2300cc engine

(eagle part number CRS5700P3D )

seen them as low as US$264

Är det till Zetec motorn, eller har dom andra motorer i Usa?



Vet inte riktigt., får se vad det står på förpackningen när jag får hem dom.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
W.o.T
Hönö






Här sedan: 17 Feb 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2006 07:01     Citera

Läste igenom tråden, de verkar ju ha kommit fram till att stakarna inte passar ett borr på 84-85mm...stakarna verkar för övrigt vara till de äldre 2.0-2.3liters maskinerna

Sten Parners stakar är nog det billigaste som passar rakt på


_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2006 10:21     Citera

"Called Eagle today to confirm the bolt to bolt distance on these rods to make sure they would go down our bore.

The bolt to bolt distance on these rods is 3.5"!!!!!!!!!!!

fiat bore of 85mm is 3.347"!!!!!

this rod is a no go. "



Edit: fast man kan ju fundera på hur Fordmotorn kan vara på 2 liter och ha dom här stakarna, måste ha ett jävla borr då?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ajden
Sundsvall






Här sedan: 14 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2006 11:44     Citera

MaZ skrev:
"Called Eagle today to confirm the bolt to bolt distance on these rods to make sure they would go down our bore.

The bolt to bolt distance on these rods is 3.5"!!!!!!!!!!!

fiat bore of 85mm is 3.347"!!!!!

this rod is a no go. "



Edit: fast man kan ju fundera på hur Fordmotorn kan vara på 2 liter och ha dom här stakarna, måste ha ett jävla borr då?




hmm... nu blev det kanske lite jobbigt, missade det där... Beror på hur högt upp dom sticker i cylindrarna.
Viste att man behövde slipa lite för att få dit dom.

Får se hur det blir när jag får hem dom


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
W.o.T
Hönö






Här sedan: 17 Feb 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2006 12:45     Citera

Fast "Smokeme" hade väl monterat sådana förstod jag det som? Fast han har inte skrivit nåt efter det....


_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
tråden läst  
39973 ggr 
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>