Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök senaste veckan (54420 totalt)
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



MaZ skrev:
Vad jag har fått berättat så är den tillverkad i 4340, smidd och nitrerhärdad. Sen om det är "bättre" än vad Ferrari har vet jag inte men deras härdprocess är troligtvis inte identisk. Det borde väl påverka en hel del?

Guy Croft rekommenderar iaf inte att man ens bryr sig, bättre att ta en hel vev just pga problem med sprickbildningar.


visst...det e ju materialet som styr ythårdheten... & tid/temp som styr djupet i stora drag..men det e stor skillnad på nitrering & nitrering. Men möjligheten finns har kört till både dragsters,stcc bilar, historiska racingbilar mm mm.. & det har aldrig blivit problem med vare sig vevar eller kammar.

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Fredric Sjöblom skrev:
Annars kan man ju göra en materialanalys .


Var detta ett fint sätt att säga åt Ajden att skicka den spruckna veven till dig? thumbs up

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Hejdlöst vad många inlägg det var helt plötsligt

Bara jag har fått pratat med dom som härdat den och ifall dom vill se den så kan jag skicka iväg veven vart som hälls om ned är någon som vill kolla, analysera den eller ha den som ankare eller vad dom nu vill ha den till.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu är veven stiftad och monterad, har inte dragit med moment än för jag väntar på att få plastigage innanjag gör det.

Sen har jag även gjort en ny botten till oljetråget med en kraftig kant som är planfäst, för nu är jag läss på att pressade tråg håller på att jävlas med att läcka olja.







_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Då var motorn ihop igen då. Tyvärr hinner jag inte få i den i bilen i helgen. Har en massa jobb liggandes som jag måste göra klart innan jag fortsätter med mina egna. Desutom jobbar jag 7 dagar i veckan på vanliga jobbet också, vilket resulterar i att det blir inte så jätte mycket tid över.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Jag hann facktiskt med lite jobb åt mig själv i helgen ändå.
Blev en yttligare förstärkningsplatta till växellådan, vet inte hur mycket den ger extra men det känns bättre att veta att lådan är lite hållbarare.
Sen har jag hört att det ska gå att sätta dit 4 förstärkningsplattor men jag hittar inte vart två ska få platts.
Någon som vet?




Sen det jag även har hunnit med i helgen:
- Jobbat 16 timmar på jobbet med att bytt lager och svetsat på två mantlar.
- Lagat ett lastbilsflak.
- Hjälpt en kompiss att monterat en HX40 i hans 240
- Byggt ett grenrör till en 740
- och klarlackat en vinge.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Dagens jobb har varit att fräsa av locket på lådan, monterat ihop lådan och satt ihop lådan och motorn.
Var även med en motorvärmare med Croma motorn som jag flyttade över till min motor.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Då var den på platts igen. Ett stort tipps när man ska ta i och ur motorn ur en Integrale det är att ta bort hela främre bärarmarna, tog inte många minuter för mig själv att lyfta i motorn sen. Tyvärr skruvar jag själv mestadels så det går inte jätte snabbt att få ihop den. Men innan nästa vecka borde den vara igång igen, beroende på hur mycket det är på jobbet i helgen.




_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



mycket imponerad av ditt bygge och av att du gör så mycket själv thumbs up

kul att se att du inte ger upp

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Bronwaller skrev:
mycket imponerad av ditt bygge och av att du gör så mycket själv thumbs up

kul att se att du inte ger upp


Tackar!

Jag har inte råd att ge upp måste bli klar med den här så jag kan sälja min andra vardagsbil.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



rätt inställning

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Har fortsatt att skruvat i motorn, det som saknas nu är bara grenrör, oljeslangar, kylare, ic, tryckrör och downpipe så är allt ihop igen.

Desutom har en kompiss som är Megasquirt guru fixat till mitt ms så det funkar bra och han har byggt till ett extrakort som har en massa funktioner:
launch, shiftlight, shifttable, Fläkt-control, 2x reläutgång, PWM-idle, Boost-control, samt VR-krets

Är ni intreserade av ett extrakort och tändstegskort kan ni skicka ett pm så kan ni få hans e-mail och telefonnummer.

Megasquirtet med alla extra grejer, extrakort, kort för tändsteg och flybackortet.



Bevis på att jag skruvar

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu lever den igen! Varit på en kortare provtur och allt verkar funka som det ska nu!
SKa bara låta den stå lite för att se om det är några större oljelekage undertiden jag städar garaget, sen blir det nog en lite längre provtur.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu ger jag upp med den här biljävlen, varken min tid, ekonomi eller psyke klarar av att fortsätta med den.
Blev för mycket nu när motorn börjar låta konstigt igen och när jag skulle köra in i garaget och kolla vad felet var så fastnade en växel i och den går inte att få ur.
om ni tycker jag är slö som inte fortsätter så kan ni kolla på den här listan över de stora sakerna som jävlats och jag tror inte det är många som skulle vilja fortsätta efter så här mycket strul.

1. Punktering på släpvagnen 2 på natten mitt ute i skogen när jag skulle hämta den.
2. Tappat avgassystemet efter 500 meter när jag skulle åka och försöka få tag på ett nytt däck..
3. Råkade beställa 12 vevstakar, resulterade att jag fick inga.
4 fel lager tillstakarna
5. fel lager igen
6. blev strul med kolvarna jag skulle köpa
7. behövde köpa dyrare kolvar och sen borra blocket för att få ned dom
8 blåst på en koppling
9. leveranstid på 1,5 månad för nästa koppling.
10. utslängd ur garaget
11 byggt nytt garaget bara för att ha någon stanns att plocka ihop bilen.
12. idiot som dumpar två lastbilslass med sopor utanför garaget och påstår att det går att använda som byggmaterial.
13. fick aldrig köpa någon kamremsbräddning.
14. avbrutit hop monteringen för att åka till östersund och besikta Spriten bara för att få reda på att den inte går att besikta.
15. Sprickor i veven efter 200 mil.
16. Bytt vev, olje läckage efteråt.
17. Låter konstigt från motorn igen.
18. En växel har fastnat i och går inte att få ur.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Robert, ingen tycker du e slö, snarare biltokig som resten utav oss

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



vilken skit!

Vad är det för missljud?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
fulingbusen skrev:
vilken skit!

Vad är det för missljud?


Vet inte riktigt men låter liknande det som var när jag hade ramlager haveri.

Typ ett skrammlande precis när man varvar upp.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Kämpa på Robert, jag vet att du klarar dethär!
Ta ett uppehåll från bilarna ett tag så ska du se att meksuget kommer tillbaka

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



va surt!

Bryt ihop ett tag och gör inget förhastat bara, med det tempot du har hållt så är det inte konstigt att du tappat lite motivation

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
fulingbusen skrev:
va surt!

Bryt ihop ett tag och gör inget förhastat bara, med det tempot du har hållt så är det inte konstigt att du tappat lite motivation


Tempot har inte något med motivationen att göra utan det är ekonomin som sabbar motivationen, hade jag haft mycket pengar över skulle inte ett motorhaveri spela så stor roll men nu när jag måste göra div extra jobb varje månad bara för att ha pengar till nästa vanlig löning så känns det inte specielt motiverande att hålla på med en bil som kostar en jävla massa pengar.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



fy vad trist när det bara går illa Lider verkligen med dig. Jag gillar dina projekt, speciellt spriten. Hoppas att du hittar pengar och insperation till slut och att du lyckas få ihop det. Lancian är en fin och rolig bil

_________________
carl-magnus björk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök senaste veckan (54420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande