Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (54420 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Hur högt upp? Du menar att du skulle sticka in dom underifrån innan du monterar veven och peta i kolvbulten precis ovanför deckytan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur högt upp? Du menar att du skulle sticka in dom underifrån innan du monterar veven och peta i kolvbulten precis ovanför deckytan?


drygt... dom ska ju ned genom cylindrarna också ... det här blir spännande att se hur det går.


Är väll bara att försöka hitta på något annars blir det att hitta någon som kör ford som vill köpa dom och skaffa parner stakar.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Här kommer en uppdatering men jag saknar ett par kort från tillverkningen av trattarna.
Försökte först pressa dom men det blev inte riktigt bra så istället tog jag och använde pressverktyget till en gjutform och gjöt dom i aluminium istället. Men det är kortet på trattarna som saknas justnu men det tar jag när den kommer... har börjat felsökt min kamera och ska se om det går att få igång den.

Stakarna har kommit och det visade sig att dom var för breda för att inte gå ned genom cylindrarna, vilket redan Maz sätt i en tråd om stakar till lancia motorn som kom upp efter jag hadde sätt dom här och bestält dom.
Men det finns en ungefär 80%ig changs att det går att montera dom under ifrån. Beror en del på hur kolv-kjolen ser ut.
För om man skuter ned kolven så långt det går och sen vrider den 90 grader går det att montera i kolvbulten från sidan på så sätt ska det förhoppningsvis gå att montera dom. Men någon garanti för att det går vet jag inte förens jag får hem kolvarna, ska försöka hinna med att beställa dom den här veckan.




Sen har jag även börjat med insuget, är helt ihop punktat nu, men det är problemet att jag inte har någon egen kamra för närvarande så ni får hålla tillgodo med dom här bilderna tills vidare.
Är byggt så jag kan köra med dubbla spridar rader.
Är det någon flödes guru som ser det och tycker att det är något fel på det kan ni skrika till för än så länge går det relatift enklet att modifiera.





Har även bestält en ny oljepump i dag så jag får se när den kommer.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Ajden skrev:

Stakarna har kommit och det visade sig att dom var för breda för att inte gå ned genom cylindrarna, vilket redan Maz sätt i en tråd om stakar till lancia motorn som kom upp efter jag hadde sätt dom här och bestält dom.




Ibland önskar man verkligen att man har fel...

Fast om du har problem med att få ner dom genom loppet skall du nog ta en koll på om dom inte tar i vevhuset också, brukar vara grymt tight i sidled rakt ut från veven. Det är äckligt tight där redan med orginalstakarna. Hoppas jag har fel här med såklart.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
MaZ skrev:
Ajden skrev:

Stakarna har kommit och det visade sig att dom var för breda för att inte gå ned genom cylindrarna, vilket redan Maz sätt i en tråd om stakar till lancia motorn som kom upp efter jag hadde sätt dom här och bestält dom.




Ibland önskar man verkligen att man har fel...

Fast om du har problem med att få ner dom genom loppet skall du nog ta en koll på om dom inte tar i vevhuset också, brukar vara grymt tight i sidled rakt ut från veven. Det är äckligt tight där redan med orginalstakarna. Hoppas jag har fel här med såklart.



Håller med dig att man kunde önska sig att man haft fel, skulle varit nästan perfekta stakar dom det inte varit för brädden... men men man kan inte få allt.

Jag kommer att kolla överallt med utrymmet. Är berädd att köpa nya stakar om jag måste, men nu när jag ända råkade köpa dom så tänkte jag ge dom en changs att bli prov monterade innan jag utersluter dom.

Lägger även med en cad-bild på pleniumet där man ser lite bättre på hur det är uppbyggt , blev lite fel tolkningar av bilderna på två andra forum.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Ah! Det förklarar en del, jag svarade ju på det i det andra forumet med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sviluppo
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 61



Med risk att det blir "jagkännerensomkanskefastjagvetinte"
-har för mig att det fanns en chans att Chevrolet 350-(5.7"c/c)vevstakar kunde passa i 2l TC.(undrar om jag inte läste om en finne som körde med det..hmm)
Kan vara värt att kolla upp? Skulle dom passa så finns det en del att välja på, både biffiga orginal och smidda special till små priser.

_________________
Björn Hellström/
Citera
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004
Inlägg: 50



Finns cheva smallblock stakar som passar. 5.7" långa nästan men inte heller helt hundra rätt i längd. Sedan är det samma problem med dem stakarna dom är bredare i storänden så dom går inte ner. Problemet går dock lösa på 2 sätt... längre stakar tillsammans med lägre kolvar... då kan man montera som Ajden säger. Eller så borrar man 87mm har jag för mig och tar bort 0.5mm från bägge sidorna på stakarna så går dom i. + man måste åka med 050 överdimension på cheva lagret så funkar det fint (sägs det)

Ajden:
En till grej som du skall kolla när/om du ska annvända dessa stakar som du köpt är att kolla så dom går fritt för blocket när allt är monterat.


MVH
ozze

_________________
Mikael Olsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
ozze skrev:
Finns cheva smallblock stakar som passar. 5.7" långa nästan men inte heller helt hundra rätt i längd. Sedan är det samma problem med dem stakarna dom är bredare i storänden så dom går inte ner. Problemet går dock lösa på 2 sätt... längre stakar tillsammans med lägre kolvar... då kan man montera som Ajden säger. Eller så borrar man 87mm har jag för mig och tar bort 0.5mm från bägge sidorna på stakarna så går dom i. + man måste åka med 050 överdimension på cheva lagret så funkar det fint (sägs det)

Ajden:
En till grej som du skall kolla när/om du ska annvända dessa stakar som du köpt är att kolla så dom går fritt för blocket när allt är monterat.


MVH
ozze



Då vet jag att cheva stakrna har samma problem som dom här, men passar egentligen lite sämmre ändå.
Hadde först funderat på cheva stakar men valde dom här andra av dom här anledningarna: slapp köpa 8st, mer lika mott mot orginal lancians stakar och framför allt inte smalare än orginal stakarna .

Jag kommer att provmontera allt och dra runt motorn innan jag gör slut monteringen för att kunna försäkra mig om att allt går fritt och inget slår i någon stanns.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
En liten mini uppdatering. Händer inte så mycket på själva bilen nu för jag har tenta period vilket gör att jag är tvungen att plugga...

Har fått hem oljepumpen nu.

Sen har jag också hittat ett företag som säljer kolvar för 160 euro/st
Är det någon som vet något om deras kolvar hur kvaliteten är osv?.
Eller finns det någon annan som säljer till bättre priser?
www.pistonispeciali.it

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Spännande projekt, detta ska följas!

om du köper Parner stakar så kan får du se till att vara noga med att mäta upp stakarna noggrannt och hoppas på att de är bättre än volvostakarna och kolvarna han säljer. Volvoprylarna känns nämligen som det är en andrasortering med dålig passning på kolvbult mm

_________________
Jonas Edling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Är det inte dom där kolvarna Jonas säljer?

om man skall döma av deras kundr så är det nog inte tråkiga grejer. Träffade en italienare på Alfaklubbens träff på Knutan som ville sälja samma grejer till mig för 2100:- per kolv. Det intressanta verkar vara att det är samma pris oavsett hur man vill ha dom bearbetade osv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
MaZ skrev:
Är det inte dom där kolvarna Jonas säljer?

om man skall döma av deras kundr så är det nog inte tråkiga grejer. Träffade en italienare på Alfaklubbens träff på Knutan som ville sälja samma grejer till mig för 2100:- per kolv. Det intressanta verkar vara att det är samma pris oavsett hur man vill ha dom bearbetade osv.


Det låter bra det. Kan nog stämma med att det är samma kolvar som jonas säljer med tanke på att fulingbusen hadde kolat pris hoss honnom på cps kolvar och i mail adressen till pistonispeciali står det cps.


M3Jonas skrev:
Spännande projekt, detta ska följas!

om du köper Parner stakar så kan får du se till att vara noga med att mäta upp stakarna noggrannt och hoppas på att de är bättre än volvostakarna och kolvarna han säljer. Volvoprylarna känns nämligen som det är en andrasortering med dålig passning på kolvbult mm


Det lät mindre bra... blir väll tvungen att se till att jag kan använda eagel stakarna då.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
För att ni inte ska tro att det är total stopp med projektet är det dax för en uppdatering. Insuget är klart! Egentligen var det klart för två veckor sedan men jag har inte haft någon som kunnat tagit kort på det och sen har jag haft mycket med skolan justnu vilket har gjort att det inte hänt specielt mycket.
Veven ska härdas i morgon så snart får jag tillbaka den. Men kolvarna därimot verkar det inte gå specielt fort med, har inte ens fått svar på måtten hur lång kolvarna är än. Trodde det skulle gå snabbt att få kolvar till en italiensk bil från en italiensk tillverkare men det verkar det inte som.

Här är iaf. bilderna på insuget, det som är kvar att göra är att övertala någon att polera det åt mig.






_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Ajden skrev:

Stakarna har kommit och det visade sig att dom var för breda för att inte gå ned genom cylindrarna, vilket redan Maz sätt i en tråd om stakar till lancia motorn som kom upp efter jag hadde sätt dom här och bestält dom.
Men det finns en ungefär 80%ig changs att det går att montera dom under ifrån. Beror en del på hur kolv-kjolen ser ut.
För om man skuter ned kolven så långt det går och sen vrider den 90 grader går det att montera i kolvbulten från sidan på så sätt ska det förhoppningsvis gå att montera dom. Men någon garanti för att det går vet jag inte förens jag får hem kolvarna, ska försöka hinna med att beställa dom den här veckan.






De här har jag ju helt missat....
Kan du mäta upp alla mått på vevstaken vore jag

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
super7 skrev:


De här har jag ju helt missat....
Kan du mäta upp alla mått på vevstaken vore jag


Du hadde missat det här också
Stod på förra sidan.

Hittade stakarna genom den här tråden på turbo124.com
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?t=2824&postdays=0& . . . .

center-to-center length: 144.78mm (.22mm shorter than the Fiat rod) blir bra när jag har planat block och topp för att garantera att dom är plan.

Crank journal diameter: 50.8mm (exactly the same!)
big end width: 26.14mm (you will need to narrow them .34mm) svarva eller fräsa lite
wrist pin diameter: .927" (common Chevy small block size) blir antagligen byta bussningar.

What you will need to do is:
1. narrow the big end .17mm on each side (.34mm total)
2. have a piston made that uses a .927" wrist pin and have the pin height increased by .22mm (.009")

Ford Focus 2000cc-2300cc engine

(eagle part number CRS5700P3D )

seen them as low as US$264

Brädden på storändan är 89,5 mm mot lancia orginal 82 mm, är det som kan ställa till det.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Tydligen...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Dax för en uppdatering.

Jag har lyckats fått i stakarna så dom passar, blev lite slipande men nu så går det att montera dom underifrån. En sista prov blir det när jag fått rätta kolvarna och lager till veven.

Har fått tillbaka veven från härdning och kontrollerat den med magnaflux för att se att det inte var några sprickor i ytan som det ryktades om att det kunde bli när man härdade om dom, men jag hittande inte en enda spricka!

Har också svarvat nya bussningar till lilländan på vevstakarna, tyvärr saknar jag brotschar här för att kunna brotscha in dom så det blir jag tvungen att lämna bort, men det blir nog betydligt billigare än 1800 som annars jag skulle behövt betala för att få bussningarna bytta.
Har också fräst av 0.34 mm från brädden på storändan så att dom passar mot veven.

Sen till det tråkiga, skolan har fått för sig att det inte ska finnas några tekniska sektionslokaler på campus, utan dom verkar bara stödja sektionslokaler som innefattar supande. Vilket gjort att garaget jag är ordförande för och där elever och personal på skolan har kunnat skruva med bilen har blivit nedlagt nu. Som dessutom var den mest använda sektionslokalen på skolan.
Vilket krånglar till det lite med färdigställandet av Lancian, men det ska nog gå att lösa, ev har vi en lada på gång som vi kan bygga om till nytt garage.
Anledningarna till varför vi blivit tvungna att flytta ut har varit lite luddiga, först var det att vi inte hade någon olje avskiljare i avloppet, när jag påpekade att vi inte hade något avlopp så ändrade dom till att vi höll på med "miljö farlig verksamhet" när jag sa att vi kunde ändra lite och inte ex tillåta oljebyten i lokalen så sa dom att just den lokalen behövdes till annat. Att tillägga så ligger det vägg i vägg med ett förråd med bara skräp i, som dom lika gärna kunde ha använt istället.
och nu visade det sig att det enda dom ska ha lokalen till är att parkera en bil i! Trotts att dom byggt garage mitt emot där dom har en kontejner stående i.

Men innan jag flyttade ur helt klarlackade jag fast tre stycken såna här lappar på fönstrena på porten.
För lite måste man jävlas tillbaka när dom gätt mig ett helvete att försöka få den här föreningen att leva vidare.

P.g.a att Luleå Tekniska Universitet bestämt sig för att rensa bort sektionslokaler med teknisk anknytning från campus har XP-M blivit tvungna att lägga ned verksamheten för tillfället.

Men vi kommer tillbaka så fort som möjligt i ny form och i ny lokal. Kontakta gärna skolan med synpunkter.

// Robert ordföranden XP-m


jaja, nu över till bilderna.


Svarvar bussningar.


Pressar i de nya bussningarna


Staken med ny bussning


Låg komps kolv, hembyggd vev och vevstake med tejp på för att den ska bli lite bredare.
Gjorde provisoriska vev och kolv för att slippa använda de rätta sakerna bland slipspån och att jag inte fått kolvarna än.



Monterat, på första cylindern kan man se urtagen för att stakarna ska gå fritt.


Ny slipad och härdad vev, har även svarvat bort remhjulet för balansaxel drivningen.



XP-m som garaget heter har aldrig varit så här tomt under alla år det har funnits.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Chalmers har gjort exakt samma grej, sparkat ut exprimentverkstaden och motorklubben. kass beteende.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Fan vad illa! låter ju vanisnnigt

Lycka till med bygget i fortsättningen!

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
MaZ skrev:
Chalmers har gjort exakt samma grej, sparkat ut exprimentverkstaden och motorklubben. kass beteende.


Har tyvärr hört det.
Men jag tänker inte ge mig förens skolan betalar hyran för den nya lokalen som vi kanske kan skaffa.
För jag tycker dom borde förstå att sånna här saker som dom gör kan ge dom ett dåligt ryckte.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (54420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande