Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta integrale -90 Liket lever! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (54406 totalt) |
Jo hörde det att dom hotade julius att dom skulle behöva lägga ned för dom misskötsig, men när dom frågade vad dom hadde gjort så kunde dom inte komma med något dom gjort fel. Nya XP-m kommer antagligen hamna i ladan vid Porsö gårdarna, är inte helt klart att vi får flytta in dit men det verkar vara en ganska stor changs att vi får flytta in. |
||||
Trots allt är det inte skräp i grannlokalen. Dessutom - så länge den hyresgästen betalar hyran (som bekant är det svindyrt att hyra av akademiska hus) finns det väl ingen anledning att ha synpunkter?
Trist att bli undanflyttade trots allt. LTU tenderar att bli ett lärosäte utan laborativ verksamhet både för forskare, elever på skoltid och elever på fritid. Ruttet. Livet kan omöjligt levas genom datorsimulering. _________________ Pegasus 7Plus |
||||
Tufft, ganska nära där man bor med Kostar de nåt att vara med och så? Hade funderingar på att ta upp skräphögen men har inte haft nåt ställe att hålla på med den. _________________ Magnus Björnfot |
||||
Justnu har vi inte riktigt kommit till priset vad det kommer att kosta att vara med, beror på hyran och om vi lyckas få skolan att betala något. Men det kommer att bli två olika typer av medlämskap ena är aktiva medlämmar som visat att dom kan sköta sig och betalar kanske 100-200 kr/månaden och får vara där så mycket som dom vill. Sen är det dom inaktiva som kan få betala en engångs avgift på kankse 50 kr per gång dom ska skruva. Angående Lancian så har kolvarna kommit från forgepistons, hadde inte tid att ta kort på dom utan skickade direkt iväg dom till Westbomsmekansika för att borra blocket och brotcha in bussningarna i vevstakrna för att dom ska passa. Varför det inte blev några kolvar från pistonispeciali var att det tog 4 veckor, 3 mail på engelska och ett på italienska innan jag ens fick ett svar om kolvarna efter jag betsält dom. Och då fick jag svaret att deras svenska återförsäljare skulle kontakta mig, när han gjorde det hadde kolvarna gått upp 2000kr mot vad det skulle kostat från början och det skulle ta 6 veckor för dom att fixa fram kolvarna åt mig, så då tyckte jag att jag kan handla någon annan stanns. |
||||
Va!? är XP kickade från Prototyplabbet när hände detta, var ju där förra veckan... Motorklubben har väl nya fina lokaler nu...? Sorry för OT, Grymt bygge, kommer följas! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Har hunnit med lite saker i helgen.
Enligt de senaste undersökningarna angående lagerhaverierna så har jag borrat upp hålen i silen till oljepickuppen till 2 mm, orkade inte räkna nogrant men det blev ca 130 nya hål. Area skillnaden mellan orginalhålen och de hålen är 300 mm2! Har också svarvat bort remhjulet till balansaxeln och när jag ändå höll på att svarva lite så tog jag bort 3 hekto från remhjulet till till generatorn. och aldeles nyss köpte jag en koppling på ebay.co.uk Edit: Köp förihelvete inte en koppling från Techniclutch! Antingen levererar dom inte eller så är det bara skit som kommer. I mitt fall har den inte kommit. Silen som är upp borrad. Dålig bild men är den här kopplingen jag köppt. Remhjulet |
||||
ok? Jag drog väl förhastade slutsatser då CMK plötsligt blev fullt med maskiner som sas komma från XP... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Gårdagens jobb.
Svarvat kopplingsytan på svänghjulet så den såg bra ut igen. Passade även på att lätta det lite granna, men tog inte så mycket för jag vill att den inte ska vara allt för jobbig att starta med. |
||||
Är hemma i Sundsvall över jul nu, men jag tog med mig lite saker till Lancian som jag skulle fixa med.
Det visade dig att jag behövde svarva en fasning på ena sidan av staken för att den skulle passa, var redan gjort på en sida. Kändes ganska spännande att sätta upp dom i svarven. Klara ska bara vikta in dom, men vågen jag hadde här mätte bara på 1g så det får vänta tills jag kommer upp till Luleå igen. Blocket och kolvarna har kommit tillbaka efter borrningen. Här är kolvarna. |
||||
Har fixat en oljevärmare nu. Är tänkt att jag ska köra den i vinter om det nu blir någon vinter och att jag hinner få klart den innan sommaren.
Därför ville jag ha en motorvärmare som värmer oljan och passar motorvärmeren från Spriten så tänkte jag ta den och sätta i vattnet också. |
||||
Har fått hjälp att polera insuget mot att jag hjälper han som polerade det med lite kolfiber fixande.
|
||||
|
||||
Vad är det för fabrikat? _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
||||
Ibland ska man inte komma på vissa ideér och framför allt ska man inte förvärkliga de riktigt dumma ideérna. Som att få för sig att tillverka en egen Wastegate. Ideén fick jag innan dom billiga kina wastgatarna fanns, men trotts att dom finns nu så fick jag för mig att göra en egen.
Kan säga att det var inte värt jobbet! Hadde jag inte haft material liggandes och skräpandes skulle det säkert ha blivit dyrare också. Men här är resultatet iaf. |
||||
I dag har jag därimot byggt något som är värt att göra själv.
En Katalysator som passar ihop med resten av avgasasystemet! Ska se så den får platts först innan jag helsvetsar den. |
||||
Nu börjar det äntligen synas på motorn att det händer något.
Den har blivit målad i Italienska tävlingsfärgen röd Egentligen vanlig volvoröd från mekonomen Nu får jag äntligen börja plocka ihop den. Måste bara få tag på vevlager och kopplingen måste komma tillrätta så jag kan balansera allt innan innandömmet kan sättas i. |
||||
Blir en liten text uppdatering i dag, har gjort en del men inte funnits så mycket att ta kort på. Det enda som skulle varit värt att fota skulle vara den enormt vackra kolvringslipen jag byggde ihop på en kvart...
Det som är gjort är viktat in kolvarna till 1 cm2 pappers decimal. Är en ny måttenhet när inte vågen klarar att gå nogrannare När jag hadde fått in alla kolvar innom en tiondel la jag på pappesbitar tills den hoppade upp till nästa och så kunde jag testa alla tills jag behövde lägga på lika antal lappar på alla. Har även vägt in stakarna, dom blev innom tiondelen och gjorde en gungbräda så att jag kunde se att dom var jämn tunga i båda ändarna med varandra. Slutgiltigt har jag slipat in kolvringarna. Får tacka ozze för måtten på kolvringsgapet. Ifall det finns någon Ford fantast här så behöver jag akut hjälp! Till vilken Ford hör dom här stakarna egentligen? center-to-center length: 144.78mm (5.7") Crank journal diameter: 50.8mm (2") big end width: 26.14mm wrist pin diameter: .927" Inte helt säker men det stor så här om dom på turbo124 att dom är ifrån en Ford Focus 2000cc-2300cc engine Men det är då inte till en europeisk focus. eagle part number CRS5700P3D http://www.import-racer.com/sku/CRS5 Jag lyckas då inte hitta varken bil modellen exakt eller några lager. Hjälp! Sen kan jag tillägga att jag frotfarande inte hört något om kopplingen... |
||||
Det har löst sig med lager till stakrna nu!
Var förbi TA Maskin, en firma här i Luleå som håller på med jänkare och där kom vi fram till att stakarna egentligen inte hör till en Fård utan dom är gjorda för cheva och ska man ha dom i en Fård blir man tvungen att slipa om veven så dom passar. Inte konstigt att jag inte lyckats hitta någon fård med precis 2" vevtapp. Så i morn kommer lagren Har även fått svar om kopplingen och den bör komma innan torsdag, bara hoppas den gör det också. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta integrale -90 Liket lever! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (54406 totalt) |