Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta integrale -90 Liket lever! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (54406 totalt) |
Tackar! I dag har jag tagit mod till mig och borrat hål i bakluckan, så nu sitter fästena där. Vad tycker ni om den här vinkeln? Jag tycker den verkar lämplig för högre då blir det nog lite för mycket luftmotstånd. Tänkte så jag vet tills när jag ska göra fäst plattorna. |
||||
Alla dom andra Integraleåkarna kommer fnissa åt dig.
Sätt den i det höga läget nu, den kommer lite lägre så det blir inte så farligt, dessutom, sen när var bensinförbrukningen den dyraste utgiften på en hobbybil? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Tackar!
Gör den lite högre då och går det justerbar. Sen är inte det här hobbybilen utan det ska bli vardagsbilen det här, hur smart det nu är att gå från en 745a till en integrale som vardagsbil |
||||
Vingen har jag gjort ett justerbart fäse till nu, men kräver lite finslipning innan det är bra, kort kommer när det är bra.ö
Nu har jag provat att gjuta vita blinkers, mest pga att jag har vetat ett tag hur man gör men inte haft någon anledning att göra det men nu var ena blinkers glaset trasigt på lancian och så var det några som tyckte att det tydligen ser bättre ut med vita blinkers istället för oranga. Formen av den hela blinkersen. Så här intresant ser det ut när man gjuter, en låda med en vakuum slang till. Så här ser det ut monterat, ska göra om det här glaset för det blev lite luft bubblor i det, men nu har jag modifierat formen en bit vilket bör göra att jag enklare kan evakuera ut luften ur formen. Närbild kommer när jag fått till glas jag är helt nöjd med. |
||||
De senaste dagarnas jobb har varit att monterat motor och låda i bilen så att jag kunnat passa in allt som behövs passas in. Nu är det bara kopplingen jag väntar på.
Har även monterat batterilådan bak i skuffen och när jag ändå var där och höll på passade jag på att göra ett fjäderbens stag dit. |
||||
Behövde ta en liten paus från tentapluggandet i kväll så det blev att jag gjorde ett främre fjäderbens stag i brist på annat att göra.
|
||||
|
||||
Lysande |
||||
Tack för komentarerna!
Det jag använde är en 2K silicon som kallas RTV. finns på kinn.com |
||||
En liten "howto" på hur man gör vore intressant. Kanske sugen på att tillverka andra glas också? Jag vet att det finns Fordägare som vill ha till Escort och Capri i alla fall...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det vore väldigt intressant med en liten guide. Snyggt jobbat! |
||||
Här kommer en förklaring.
Sakerna du behöver: - En vakuum pump, jag använder en sån här "Rotary Vane Pump VTF 1,5" från http://www.rtpumps.se/ - En kraftig lufttät låda att lägga ned allt i, gärna med en genomskinlig sida. - form silikon - genomskinlig epoxy - gummi handskar. - släppmedel - gips först lägger du på släppmedel på gammla glaset sen blandar du till silikonen, lägger ned behållaren du blandat i vackuumlådan och suger u8t lutbublorna ur silikonet. När det är klart tar du blinkersglaset och trycker ned det i silikonet så det täcks helt, släng ned det i vacuumlådan igen och sug ur ev fler bubblor. Låt det torka, tar några dagar innan det är helt härdat. Gjut med gips runt formen så att silikonen hålls på platts. skär ut glaset med en brytkniv. gör hål på några lämpliga ställen där plasten kan komma in och luften kan komma ut med fördel högt upp för luften stiger uppåt.. lägg på släppmedel blanda epoxyn, sug ur bubblorna. plasera formen i vakuum lådan och fyll på med epoxy. låt den stå och suga ur luftbubblorna vänta på det härdats och hoppas på att alla bubblor har kommit ur. |
||||
jag har ett problem nu, formen har blivit utsliten efter 4 gjutningar, tog ur ett glas i dag och då hade det blivit alldeles skrövligt på ytan.
Måste hitta någon bättre typ av silicon, några förslag? |
||||
Kul att du gillar den, försöker alltid göra uppdateringarna så intresanta som möjligt. Helgens jobb har varit att limmat ihop vingen och byggt ett stag till bakaxeln, har inte hunnit få några kort tagna förens i dag. Vingen, ska slipas ned och lackas om för klarlacken blev inte riktigt bra, tar det när jag hinner med. Staget för bakaxeln. |
||||
Nu har jag monterat kolvarna och stakarna i motorn, gick bra att montera stakarna underifrån.
Kopplingen borde ha kommit till sundsvall i dag så farssan kan lämna in tryckplattan för balansering, för hoppningsvis har jag vev och koppling här uppe i mitten av nästa vecka om det nu mot förmodan skulle gå smidigt, har ju inte gjort det hitlls. Kolven och staken. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta integrale -90 Liket lever! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (54406 totalt) |