Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 52, 53, 54   >>
20 besök senaste veckan (472638 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
2fast4u skrev:
Nu har du hunnit med lite mer busåka va?
Nja , bara en kortis runt kvarteret för att kolla att den ny kopplingscylindern och pedalstoppet funkade, vilket de gjorde. Däremot var växlingslänkaget lite vekt, så det har jag fixat med.
Har städat upp en massa småsaker, och höjt bilen så nu har jag 8 cm som lägst vilket borde tillfredställa både SFRO-mannen och min garageuppfart
Får se om jag hinner med en sväng ikväll. Lite begränsade möjligheter här i villakvarteren även om grannarna är välvilliga

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Hinner du med SFRO2 och SBP innan snön? Jag gör mitt till för att växthuseffekten ska förlänga säsongen, så det borde väl gå. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
2fast4u skrev:
Hinner du med SFRO2 och SBP innan snön? Jag gör mitt till för att växthuseffekten ska förlänga säsongen, så det borde väl gå. thumbs up
Nja, känns lite svårt att hinna måla allt också. Skulle kännas bra att hinna provköra ordentligt och kolla att allt funkar. Kanske kan jag göra SFRO2 olackat?
Dessutom har jag beslutsångest över hur jag ska staga bågen; Fästen för löstagbar bur/stag? Fastsvetsade stag? Hur göra diagonal i bågen när luftburken och ryggstöden kommer ivägen? Ska jag kanske strunta i SBF TR 5.8 och staga med 25mm rör som skulle se mer ut som "rätt stil", men få (ännu) svårare att kunna köra i någon rejsing-klass?

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Det är ju inte fel att bygga bur som går att åka bana med. Försök med det. Det finns ju ett antal skruvlösningar som är tillåtna som ser rätt bra ut.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Så tuff,
Och motorljudet passar perfekt med bilen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Bur kan du bygga sen. Det går alldeles utmärkt att hitta brister med bilen innan man ska rejsa på allvar. 3 år till nästa besiktning.

_________________
Christer Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



[quote="Johan Lekås"]
2fast4u skrev:
........ Ska jag kanske strunta i SBF TR 5.8...........


Rörramsbilar innefattas inte an SBF's ritningar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
Bur kan du bygga sen. Det går alldeles utmärkt att hitta brister med bilen innan man ska rejsa på allvar. 3 år till nästa besiktning.

Jo, det är ju också en tanke.

ButterflyRacing skrev:
Johan Lekås skrev:
........ Ska jag kanske strunta i SBF TR 5.8...........

Rörramsbilar innefattas inte an SBF's ritningar.
Näe, inte allt, men tittar man på Article J 259 Production Sports Cars Group CN (som väl ligger närmast till hands för min bil) så krävs det huvudbåge, diagonalstag och två längsgående stag (framåt eller bakåt)

Nikel skrev:
Så tuff,
Och motorljudet passar perfekt med bilen.
thumbs up
Idag var jag ute i ett industriområde och stod på lite mer och det verkar ju hålla ihop som det ska

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Kopplingen känns bra?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
2fast4u skrev:
Kopplingen känns bra?
Funkar perfekt. Har monterat den mindre cylindern (gick från 0,75" till 0,5" så mer än en halvering av ytan) och ett justerbart stopp

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Ett tyvärr lite trist klipp från provturen eftersom ljudet är kass men ändå
Ser rätt "ovanligt" ut när fronten och resten rör sig i förhållande till varandra


_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Känns den stabil i inbromsning? Spännande att få höra hur balansen upplevs när du börjar åka lite mer med den. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
2fast4u skrev:
Känns den stabil i inbromsning? Spännande att få höra hur balansen upplevs när du börjar åka lite mer med den. thumbs up
Kändes stadigt och bra, men jag pressade inte max heller

Jag har chansen att pressa mer på Challenge på Lunda nu på lördag

_________________
Johan Lekås
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Häftigt, jag ser fram emot bilder och filmer, skabli spännande att höra hur den fungerar när den pushas.

Med vänlig hälsning, Per

Johan Lekås skrev:
2fast4u skrev:
Känns den stabil i inbromsning? Spännande att få höra hur balansen upplevs när du börjar åka lite mer med den. thumbs up
Kändes stadigt och bra, men jag pressade inte max heller

Jag har chansen att pressa mer på Challenge på Lunda nu på lördag

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
2fast4u skrev:
Känns den stabil i inbromsning? Spännande att få höra hur balansen upplevs när du börjar åka lite mer med den. thumbs up
Kändes stadigt och bra, men jag pressade inte max heller

Jag har chansen att pressa mer på Challenge på Lunda nu på lördag



Aha! Blir ju skitkul o se den i verkligheten thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Lekås skrev:
Jag har chansen att pressa mer på Challenge på Lunda nu på lördag



Jag som ev tänkte åka dit och kika och ljuga med gubbarna ändå...
Nu vart det ju ännu mer intressant...

Hmm, får jobba på att försöka frigöra några timmar på lördag...

_________________

Rice and shine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Häftigt, jag ser fram emot bilder och filmer, skabli spännande att höra hur den fungerar när den pushas.
Föraren kommer nog känna sig lite pushad också misstänker jag

Magnus Thomé skrev:
Aha! Blir ju skitkul o se den i verkligheten thumbs up


Lars Falk skrev:


Jag som ev tänkte åka dit och kika och ljuga med gubbarna ändå...
Nu vart det ju ännu mer intressant...

Hmm, får jobba på att försöka frigöra några timmar på lördag...

thumbs up (och nu har jag ordning på anmälan också...)

_________________
Johan Lekås
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Lekås skrev:
Lars Falk skrev:


Jag som ev tänkte åka dit och kika och ljuga med gubbarna ändå...
Nu vart det ju ännu mer intressant...

Hmm, får jobba på att försöka frigöra några timmar på lördag...

thumbs up (och nu har jag ordning på anmälan också...)

Det vore jättekul att se din bil "live"... Jag har ev ett ärende "norr om stan" imorgon - kanske kanske hinner jag upp en sväng förbi Lunda.


_________________

Rice and shine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Rapport - Challenge på Lunda 24/9

Under de senaste dagarna har jag stressmekat smått och lite större inför Lunda-körningen.
Ville inte råka ut för att ljudet skulle vara för högt så en del tid ägnades åt det. Dämparen har stor volym, men är 3" rakt-igenom variant så lite ljudlig. Jag satte två bitar perforerad plåt "på diagonalen" i mittröret på dämparen. Lutningen gjorde jag ca 1:3 med tanken att flödet inte skulle försämras så mycket. Perforerade plåten är ca en tredjedel hål. Tyckte det funkade skapligt vid en snabb test
Gjorde också klart soppasystemet med huvudtank, matarpump till catch-tanken, luftning osv. Lite slarv med en slangklämma orsakade läckage och lite panik när det började droppa ut bensin i bilen
men det löste sig
+ 1000 andra småsaker (som att hitta bilsläp och dragbil man kan köra med B-kort . Pust. Det gick till slut)

Nåväl, i morse rullade iväg ekipaget iväg, lite senare än tänkt såklart, varför är det så svårt att bli klar?

Fuktigt på vägen men annars en fin morgon

Eftersom jag var lite sen kom jag mitt i förarmötet och hann precis lasta av innan uppvärmningen med kolonnkörning var slut



Nåväl, kör två repor. Det är blött men jag tar det försiktigt av andra orsaker också... det känns i stort sett bra utom en del skrammel och något enstaka klonk. In i depån för att kolla. Hittar två plåtar under fronten som verkar skyldiga och spänner fast dem med buntband. Ut igen. Skramlet är mindre men klonket värre. Speciellt när man går av/på gasen. Misstänker lösa låsmuttrar till länklagren eller något ditåt, men hittar inget speciellt. Övre längsgående stagen bak har liite glapp, men det känns lite väl lite för att orsaka klonket. Kedjan är också lite slapp och har touchat ett ramrör som följd, så det blir att spänna den. När jag kör ut igen är det lite mer grepp. Kul, men klonket är ganska rejält ibland. Det får bli en snabb lunch och en mer grundlig undersökning.



Plockar av all kaross och rycker och drar. Det kommer flera nyfikna trevliga människor och assisterar, och det är bra för fler ögon ser mer två. Hittar att skruven som håller roll-fjädern mot sätet skruvat upp sig och fjädern glappar en del. Drar åt, och gör en mental anteckning om att fixa en säkrare lösning framöver. Och vänta nu, vad gör den här M10 skruven liggandes lös under motorn? Ahh, ena skruven till motorfästet bak! Nu känns det som den verkliga orsaken till klonkandet (och den slappa kedjan) är hittad. Dock inte så lätt att fixat; det är trångt (jag vet vems felet är... ) och det skulle behövas en tjock bricka till. Lånar en bricka från handbromsvajerns låsning, och hjälpsamma människor i mek-publiken (kända och okända ansikten och oväntade återseenden ) fixar bågfil och polygrip så brickorna kan kapas lite och fås på plats. Efter mycket pill går det att dra åt skruven ordentligt, och det är bara att "klä på" karossen igen och ge sig ut.


Nu har det torkat helt och det går att stå på; vilken skillnad! Nu känns bilen helt gedigen och utan missljud, så det går att koncentrera sig på körningen. Ett antal varv senare är det tydligt att bilen har betydligt mer att ge än vad jag förmår utnyttja för stunden. Raka stadiga inbromsningar, direkt styrning, gokart-känsla, osv
Lite film med start...


och målgång



Som helhet en perfekt dag, där jag fick vad jag önskade; en rejäl shake-down, bra arr med en massa trevliga människor och körning!

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Mycket lösa skruv. Lite slapp i handlederna kanske? Kör med låsmutter på allt som är viktigt för strukturen.

Otroligt kul att det verkade funka när den väl satt ihop thumbs up Verkar som du fick till framaxeln styv nog om inbromsningarna känns raka och fina. Roligt ljud i motorn som passar med den roliga uppsynen bilen har thumbs up

Nu lär du vara laddad med inspiration för att sista småjoxandet kommer gå som en dans så du är redo till våren. Hade Gustaf nåt att säga om bilen när han var där och kollade?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
2fast4u skrev:
Mycket lösa skruv. Lite slapp i handlederna kanske? Kör med låsmutter på allt som är viktigt för strukturen.
Ja magistern

2fast4u skrev:
Otroligt kul att det verkade funka när den väl satt ihop thumbs up Verkar som du fick till framaxeln styv nog om inbromsningarna känns raka och fina. Roligt ljud i motorn som passar med den roliga uppsynen bilen har thumbs up
Ja, det verkar funka! Ljudet måste dock ner ytterligare för att klara SFROs test

2fast4u skrev:
Nu lär du vara laddad med inspiration för att sista småjoxandet kommer gå som en dans så du är redo till våren. Hade Gustaf nåt att säga om bilen när han var där och kollade?
"Gör en el-back som verkligen är praktiskt användbar". Men det viktigaste var att jag fick veta att man kan söka dispens från 15kW-regeln; det kommer jag definitivt göra!

_________________
Johan Lekås
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 52, 53, 54   >>
20 besök senaste veckan (472638 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande