Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 52, 53, 54 >> 30 besök idag (472709 totalt) |
Glömde nämna att vatten-tempen gick upp lite väl mycket när varven blev tätare mot slutet av dagen. Misstänker dock att jag inte lyckats lufta systemet helt eftersom kylaren sitter där den gör, och inte har luftning högst upp. Blir att fixa det. Fläkt på oljekylaren är också en idé. Om inte det hjälper får jag se över luftintaget till kylaren.
_________________ Johan Lekås |
||||||
Finns det sådana vågar som klarar upp till två ton?
Grymt. Shit. Akta så den inte blåser bort som sagt. |
||||||
Tsss, 10 år för ett projekt. Det är ju ingenting. grattis till bra projektgenomförande och riktigt najs slutresultat! Nu väntar vi bara på suddigumsfärgtemat! |
||||||
Grattis! Har varit väldigt kul att följa. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Varit ganska lugnt här kan man säga ... men efter att ha tagit "mental sats" under vintern är jag på gång igen.
Fixat en massa småsaker, och har en hel del kvar Det mer omfattande som är kvar är backväxeln. Har väl kommit en tredjedel på väg skulle jag tro Sen har jag svårt att bestämma mig för hur jag ska staga huvudbågen på ett bra sätt Men, men, nu är jag anmäld till Challenge på Lunda den 11 juni. Då får jag se om kylningen är tillräckligt bra och om det är något mer som tänker skaka loss _________________ Johan Lekås |
||||||
Ska dit jag med. Ska bli riktigt intressant att se den i verkligheten. _________________ |
||||||
Kul att köra på Lunda med Challenge igen, och den här gången funkade det mesta bra (Eftersnackstråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Har förbättrat kylningen med fler gälar i huven och bättre avluftning samt kylfläkt även på oljekylaren, och vattentemperaturen höll sig på en vettig nivå, men låg lite högre mot slutet av dagen. Kan det vara så att det tar ganska lång tid innan allt blir riktigt genomvarmt och tempen därför stiger lite? Kunde inte hitta några lösa skruvar heller. Kul att kunna ladda på ordentligt och närma sig gränserna men det är mycket kvar att testa. Över/understyrning kan jag inte säga så mycket om och bromsbalansen har jag inte petat på. Vid en inbromsning fick jag ordentliga vibrationer i ratten. Kanske var det en tillfällighet pga ojämnheterna i banan, men det skulle kunna vara så att framaxeln inte är tillräckligt styv vad gäller nedre spindelleden. Spindellederna sitter i spetsen på var sin triangel vars ben går in till mitten på bilen där de är hopsvetsade och formar "botten" på framaxeln. Det är svårt att göra basen för triangeln hur lång som helst av utrymmesskäl så infästningen av spindelleden blir inte lika styv som på en bil med McPärson eller dubbla A-armar där basen kan vara bredare i förhållande till triangelns längd. Det går att styva upp lite mer med en plåt i spetsen på triangeln, så det kanske jag borde göra Men 1:20.36 är inte illa tycker jag och fjärde bästa tid för dagen (?). Varvrekordet är på 1:17.xx nånting _________________ Johan Lekås |
||||||
Det riktiga projektet den här gången var att få bilen till Lunda.
1300 kg-släpet jag hyrde förra gången var sålt Familjebussen har totalvikt på 2540 kg, så maxvikt på släpet är 960 kg på B-kort. Inte ens med B-plus (eller vad det heter) blir det särskilt bra: Max tågvikt på 4250 kg ger max 1710 kg släpvagn. Inte lätt (omöjligt?) att hitta ett hyrsläp med den totalvikten. Skulle kunna köpa/bygga ett passande släp men har inte plats att ha det stående. Hyra bil och släp? Svårt att få ihop under 3500 kg tågvikt och dyrt i längden Det fick bli en annan lösning Funkade utmärkt. Tyngdpunkten blev också OK med typ 20 kg kultryck, och hela ekipaget gick lätt att manövrera runt för hand. Blev dock lite trött i armen av att dra upp bilen med kedjeblocket _________________ Johan Lekås |
||||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Inte jag, men en kompis sam har en Radical ProSport som nöjesfordon sedan några år nu har löst det på ganska precis samma sätt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Att fixa givare till hastighetsmätaren och få rätt hastighet har varit en punkt på listan
Behövde något som fungerade ihop med elsystem och mätare från hojen. Givare hade jag ingen men konstaterade att en hall-givare från Elfa skulle funka. Lite mer klur med att få till rätt antal pulser per varv eftersom jag har annan utväxling och mindre hjul än hojen, och hojens givare triggas av fem bultar till bakdrevet. Räknade ut att jag behövde 4,5 pulser per varv och inte 5. Men med 9 pulser per varv från givaren och halvering av frekvensen (schmittrigger och D-vippa) så löste det sig. Det gällde att vända magneterna rätt också noterade jag för hall-givaren ville bara ha sydpol Gjorde en liten testrigg med borrmaskinen innan montering _________________ Johan Lekås |
||||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 52, 53, 54 >> 30 besök idag (472709 totalt) |