Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (472622 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Förberedelser inför Challenge på Lunda på söndag den 20e. Vädret ser lite tveksamt ut med möjligt regn, och det har mitt omålade chassi inte lust med, så vi får se om det blir någon körning.

Tillverkade ett kedjeskydd modell biffigt eftersom kedjan käkat lite på omgivningarna vid förra körningen
Förhoppningsvis förhindrar den också mer omfattande skador om kedjan går av.



En styrning i mitten som rullarna på kedjan kan rulla mot




DL1:an har blivit monterad med varvräknare och bromsljus som första test och det ser ut att funka. Givaren till hastighetsmätaren verkar också OK även om visningen är lite eljest som alla digitala hastighetsmätare (?)


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
I gott sällskap på Lunda


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
En kul dag på Lunda (igen!)

Bilen var iochförsig tjurig och ville inte starta, (blötte ner stiften), men efter att ha plockat ur och i stiften ett par gånger och torkat puttrade den igång. Kanske något trassel med tempsensorn, så den tror det är -20?

Körningen flöt på bra. Fegar fortfarande en del in i rejsa-chikanen och i högfartsslalomen. Ska bli intressant att kolla på loggarna från DL1an också och se om jag får ut mer av det!

Försökte filma med "kompaktkameran" men det tappade kontakten med minneskortet hela tiden. Inte gjord för vibrationerna. Niklas lånade ut en GoPro (tack för det! ) så jag kunde filma två rundor. Turligt nog en där jag satte min bästa tid 1:18:10.



Fick ett konstigt skrapande ljud från höger fram efter en av rundorna. Sten mellan fälg och bromsok verkade sannolikt, och det visade sig stämma ganska väl. Fick hjälpa av brorsan () att skruva av hjulet, och visst hade det svarvats en del i fälgen.



Men skivan gick fortfarande trögt. Visade sig att en skruv kilat in sig på baksidan mellan skiva och ok (efter att den svarvat fälgen alltså). På bilden ovan ser man var den suttit...Får bli mer loctite i framtiden



Nåväl, skadorna var  s a s kosmetiska, så det var bara att kasta ut skruven i skogen, skruva tillbaka hjulet och fortsätta köra. Brorsan provade ett varv också och tyckte det var kul och lättkört.

På vad som visade sig vara sista rundan hördes ett metalliskt klingande ljud på avkylningsvarvet. In i "depån" och kolla. Ena fästet till kedjeskyddet var av, så det tog emot emellanåt. Läge att avsluta.

Tack till Lennart och Challenge-gänget för en trevlig och välordnad tillställning!

Kolla eftersnacktråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109838


_________________
Johan Lekås
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



Se till att göra kedjeskyddet vid kåpan så det följer drevet runt 180 grader.
Går kedjan av då så stannar den kvar på drevet och skickas ut bakåt.

Har du inte ett sånt så spräcker du blocket 11 av 10 gånger.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Nikel skrev:
Se till att göra kedjeskyddet vid kåpan så det följer drevet runt 180 grader.
Går kedjan av då så stannar den kvar på drevet och skickas ut bakåt.

Har du inte ett sånt så spräcker du blocket 11 av 10 gånger.
thumbs up Originalskyddet sitter kvar på blocket runt drevet, så jag tror det ska funka (man kan se änden på bilden överst på den här sidan).

_________________
Johan Lekås
Citera
Gustav o
Uppsala
Här sen Maj 2009
Inlägg: 40



Mycket kul att prova på bilen, även om det gick generande långsamt så har ju det fördelen att man har rätt att komma igen och köra snabbare nästa gång.
Den kändes som en stor gokart som inte är stötig utan väldigt följsam utan att vara mjuk, i låg fart vill säga då.
Så jag är mycket imponerad inte bara av att du fått ihop den utan att den funkar så bra. thumbs up

_________________
Gustav ohlander
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kul att se film från körningen.
Bilen ser ju ut att fungera riktigt bra. Ordenltigt imponerad måste jag säga.

Inte många som skulle vara i närheten att bygga egen bil med eget tänk och själv köra 1:18 i Challengebanan. thumbs up

_________________
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Istället för att tjata på Ove att han ska lägga upp en ny byggtråd så ska jag kanske uppdatera min egen...

Nu är våren här och utbyggnaden av huset är (nästan ) helt klar, så det är dags att hissa ner bilen från taket och börja skruva.
På kvar-att-göra-listan står bl a "back".
Har ju sen tidigare en "extra" startmotor och drev (se sidan 23 i tråden), men jag har inte provat hur bra den orkar backa bilen i praktiken. Har skaffat ett LiFePO4 batteri från biltema (80-177) för ändamålet. Lite dyrt (1200) men lätt (0.9 kg) och bra drag (290 CCA).
Gjorde en fulkoppling med kablar och provade att backa in över tröskeln i garaget; funkade över förväntan! Tror det ska räcka. Ska fundera vidare på den elektriska inkopplingen

_________________
Johan Lekås
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Backens hastighet blir mest på /av antar jag?
Och bromsar man försiktigt för att sänka hastigheten eller går det tillräckligt långsamt att det inte lär behövas??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
knotan skrev:
Backens hastighet blir mest på /av antar jag?
Och bromsar man försiktigt för att sänka hastigheten eller går det tillräckligt långsamt att det inte lär behövas??
Den skuttar inte iväg när man kopplar in batteriet utan ökar hastigheten i okej takt, så jag siktar på att det ska funka med en av/på-lösning. Då får man "dutta" för små rörelser och möta med bromsen.
Det SFRO-Gustaf påpekade var att backen inte bara är för att det är praktiskt att kunna backa utan för att man någorlunda snabbt ska kunna ta sig ur en farlig trafiksituation.

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
En administrativ punkt avklarad


_________________
Johan Lekås
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Nu har jag läst allt...tror jag

Spännande att du gav dig på en relativt ovanlig konstruktion. Sponant känns det som din lösning på bärarmar är riktigt fiffig.

Även karossen blev riktigt bra, jag får klara vibbar av en Can-Am racer! thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
...jag siktar på att det ska funka med en av/på-lösning. Då får man "dutta" för små rörelser....


Aaah! Pulsbreddmodulerad styrning av farten. PWM. Manuell version

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
bop skrev:
Nu har jag läst allt...tror jag

Spännande att du gav dig på en relativt ovanlig konstruktion. Sponant känns det som din lösning på bärarmar är riktigt fiffig.

Även karossen blev riktigt bra, jag får klara vibbar av en Can-Am racer! thumbs up
Tack! Gillar stuket på can-am bilarna, enkla linjer.
Magnus Thomé skrev:

Aaah! Pulsbreddmodulerad styrning av farten. PWM. Manuell version
Japp!

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Buller=OK

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Johan Lekås skrev:
Buller=OK
på backväxeln?




Grattis thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Johan Lekås skrev:
Buller=OK
på backväxeln?




Grattis thumbs up
Ja, på den också
Tack

_________________
Johan Lekås
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Q:s

Tjenixen, bra med alla papper. Och godkännanden.

Jag har en del frågor om att bygga så lätt och litet och enkelt som det bara går.
Inte vansinnigt "performance oriented" kanske utan mera minimal modern MG/D-type.
En "lattjo" bekvämlighetstillgänlig maskin.

Får man masa sig förbi någon timme och störa?

Håkan / 0707981774

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Q:s

Tjenixen, bra med alla papper. Och godkännanden.

Jag har en del frågor om att bygga så lätt och litet och enkelt som det bara går.
Inte vansinnigt "performance oriented" kanske utan mera minimal modern MG/D-type.
En "lattjo" bekvämlighetstillgänlig maskin.

Får man masa sig förbi någon timme och störa?

Håkan / 0707981774
Absolut. Kontaktar dig under dagen

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Läge för en sammanfattning av vårens aktivitet.
Tycker jag fått el-backen att fungera ok, dvs det går att backa i normal hastighet på hyfsat plan mark. Den orkar inte hela vägen upp för garageuppfartsbacken, men det går att ordna med mer batterikapacitet om det visar sig nödvändigt. Har ett eget batteri (biltema LiFePO4) med separat huvudströmbrytare till el-backen. För att batteriet till backen ska laddas är det kopplat med ett seriemotstånd till det ordinarie elsystemet/batteriet. Seriemotståndet begränsar laddströmmen så det ordinarie batteriet inte töms, men laddspänningen blir inte direkt optimal heller. LiFePO4 ska ändå vara tåligt mot sådant efter vad jag läst mig till. Återstår dock att se hur det funkar i praktiken.

Förra året hade jag vibrationer i framvagnen vid hårda inbromsningar, och konstaterade att ledlagren jag hade i de längsgående övre stagen inte riktigt tål belastningen utan de hade glappat upp sig. Bara att konstatera att det behövs värsta sortens kvalité (Rodobal MTE Motorsport, drygt 500 Sek/st för M10-ledlager) även där...
Funkade bra när jag provkörde på på Lunda med Ford-klubben (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112515)

Där fick jag problem med att motorn dog under en vända, vilket kunde härledas till att matarpumpen (Biltema 52-3230) från huvudtank till catch-tanken gett upp, eller åtminstone inte gick hela tiden. Kunde ändå köra när jag hade tillräckligt med bensin i huvudtanken m h a hävert-effekt och att högtryckspumpen hjälpte till.
Har köpt en Bosch 0 580 464 038 som blir lite överdimensionerad, men troligen mer pålitlig.

Bullerprovet gick bra, och det känns väldigt skönt. Det var en blåsig dag på Västerås flygfält, vilket kanske hjälpte till.(Biltema säljer många bakljus till amatörbyggare ):


Sedan diverse förberedelser inför SFRO 2: Backspeglar, tätningar på ledlager, märka upp reglage, tändningslås, verktygslåda (glöm inte varningstriangeln!), godkända blinkers fram, reflexer bak, osv

Lite trassel med datum och tider för SFRO2 eftersom SFRO-mannen i Stockholmsområdet Lars Torngren ska sluta och den nya som är på väg in inte fått alla godkännanden från Transportstyrelsen. Blir antagligen i mitten av augusti. Men nu är det semester, även från bilbyggande

_________________
Johan Lekås
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Pehr Norström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (472622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande