Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -72, 512 whp 601 wnm | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 30 besök senaste veckan (147850 totalt) |
Letat gammel Z:a aktivt i några år och inget objekt som riktigt "pratat" med mig. Men så dök den upp på blocket i Ö-vik vilket kändes som lite långt för att åka. Någon vecka senare var annonsen borta och jag grämde mig rejält. Gjorde en ny sökning och döm om min förvåning där var den igen OCH NU i Linköping!!! Det var ett tecken som inte gick att förneka Då kom det svåraste att övertyga frugan om att det här var den bästa "investeringen" man kunde göra
Så det blev till att slanta upp för en 41 år gammal bil. De två största fördelarna med inköpet, förutom att det är 240Z är att den är rostfri och bilen är SFRO godkänd med alla modifieringar (förutom laddtrycket ) Den största nackdel är att den har gått och blivit med automatlåda i och med motorkonverteringen. Sedan är inredning och lack "work in progress" Planen är att ha en busbil som funkar tillräckligt bra till vardags men även lite trackdays och övriga träffar. För sifferbitarna kommer här den detaljerade specifikationen: Motor 1JZ-GTE från en -93 Toyota Soarer. Innebär 6 cylindrar, 2,5 liter och normalt dubbelturbo. Numer singelsnurra. ---Motorstyrningsuppgradering--- Syvecs S6 på 1bar resp. 1.75 bar Greddy 4bar map sensor Bosch bredbandslambda rakt in i Syvecsen ---Trycksystemsuppgradering--- Holset HE351CW turbo Synapse 50mm wastegate med atmosfärisk dump Synapse BOV MAC boost control solenoid, a.k.a magnetventil Downpipe och grenrör värmelindad samt "turbomössa" Stor intercooler ---Motornära hårdvaruuppgradering--- ARP vevstaksbultar Brian Crower 264 kamaxlar, ventilfjädrar, retainers Justerbara kamdrev Stor aluminumkylare med fläkt styrs av en Flex-a-lite fläktkontroller 19 raders oljekylare med oljefilterflytt ---Bränslesystemsuppgradering--- 800cc/min Sard spridare Walbro 400lph bränslepump Kenne Bell Boost-A-Pump, ger soppapumpen extra ström när laddtrycket kommer Fuel Lab FPR 9,5mm PTFE bränsleledningar med AN kopplingar LS1 Camaro bränsletank ---Gnist- och luftintagsuppgradering--- VAG tändspolar K&N luftfilter Växellåda Begagnad R154 från en Toyota Supra mkIII. Special svänghjul som monteras över automatens flexplatta/startkrans, tvåskivig ACE koppling och Tilton hydraliskt utrampningslager. Totalvikt 6,7 kg. Avgassystem 3" avgas med v-bandskopplingar Två rostfria Magnaflow ljuddämpare Inget krav på katalysator Chassi Custombyggd drivlina R200 differential OBX LSD med 3.54 utväxling Modifierat Ron Tyler differentialfäste 280zx Turbo drivknutar/axlar Coilover fjäderben runt om KYB gasdämpare runt om + 2 justerbara Koni 8610-1436RACE att montera Techno toys camberplattor runt om Grövre krängningshämmare fram och bak Förstärkt framvagn/chassi Polyurethane bussningar överallt Pulverlackade fram- och bakvagnskomponenter. Bromsar 305mm ventilerade skivor fram. Greppas av Wilwood Superlite 4 ok och gatbelägg 290 mm solida skivor bak. Nissan Maxima ok och EBC Yellow Stuff greppar skivorna. Stålspunna bromsslangar runt om, samt rostfria bromsrör 23,8mm huvudbromscylinder, Nissan 280ZX tror jag. Bilder kort efter inköpet: _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Ah jäklar då är jag inte själv med 240z i Linköping då.
Kul med en som fungerar, min har stått i bitar sen -06 sådär. Börjar bli dags att få tummen ur kanske, hoppas få se den på gatorna . _________________ Henrik Nilsson Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||||
Boinkers: Joo killen som jag köpte bilen av hade jobbat för Koeningsegg och skulle nu flytta tilbaka till staterna... så han fick utbilda mig kring skyltarna . Fick dock lova att jag skulle ta bilder på bilen med skyltarna monterade när bilen var klar. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det... för jag har aldrig haft en bil som blivit (helt) klar, hittar alltid nya saker att på
trocade: Mjaa audin kommer att bli ersatt av något mer driftsbruksigt, så det blir fullt i garaget OCH utanför. Henke: Du kommer få se den på gatorna... den är faktiskt lättkörd (så länge men håller den lite kort på gaspedalen ) MEN jag har ju inte kört den speciellt mycket, 2-3 mil var nog allt jag hann med innan det blev dags att fara. 1,5 v sedan jag sist satt i den så man har lite "hemlängtan" nu _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Haha jag får börja sälja biljetter till "åkturen" Många som är sugna (INKL jag själv) Men det är klart att vi ska lösa det. Lite mycket nu med allt som ska hända här i sista semesterveckan... men i värsta fall får du ge dig till tåls till den 19:e till efter gokartracet _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Renoveringsbild som "min" säljare fått av de han köpte bilen av (köptes som ett tomt skal med det mesta i kartonger
Tror det här är när bilen hämtades (2009) Sedan lite hur det ser ut på turbosidan, såg att det fanns uttag för EGT på turbon så det är väl bara till att montera ur mätare i S2:an och stoppa in i Datsun (var nu mätaren ska få plats): Samt en profilbild, skulle vilja skruva ner coilsen mer men tyvärr är det för trångt för avgassystemet bredvid automatlådan. Kanske går att åtgärda när en manuell kommit på plats: Jaa listan blir bara längre och längre på saker jag skulle vilja göra... de klassiska skärmbreddarna, kolfiberhuv, byta däck till något MED fäste, andra fälgar, ordentlig båge eller ännu hellre bur, splitter, vinge?? och så vidare, men får ta det i lagom tempo och i rätt ordning _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Tog jag en sväng på söndagmorgonen till V-ås och kompletterade upp med dörrsida, mittkonsol, kickpaneler och lite annat smått och gott.
Fick även med en cool gammal vintage växelspaksknopp. Bara hoppas att den går att montera också: Lite ljuddämpning och sedan nålfiltsmatta så är snart inredning hyfsat klar _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Nu har jag haft bilen i lite drygt 1 månad och man börjar hitta de mest prioriterade förbättringsområdena.
FÖRUTOM automatlådan som jag tycker bara förstör hela körglädjen så finns det några ytterligare problem som jag hoppas på att få lite tips kring: FRÅGA 1 Bakaxeln, en stabil R200 som ger ifrån sig ett ganska ordentligt klonkljud när man går på gasen resp. släpper den försiktigt. Hörs bäst i låga farter. Hissade upp och bände och kände men kunde inte hitta några lösa bultar eller annat. När den var upphissad körde lät jag lådan hoppa mellan framåt/bakåt så får jag inte något klonkljud då det inte är någon belastning. DOCK ser jag att ena drivaxelflänsen till bakaxelklumpen glappar inåt/utåt med ca 2mm och jag gissar att det inte är bra? Behövs inshimsning/renovering eller är det helt ok??? FRÅGA 2 Sedan måste elsystemet vara helt felkopplat, MEN hur gör jag för att koppla rätt? Nu när jag slår på belysning eller kupefläkten eller öppnar bagageluckan (solenoidstyrd) så dör motorn oftast om det står på tomgång... all kräm dras ur från systemet. FRÅGA/FUNDERING 3 Servo har jag känt vore trevligt för det lilla finliret. Opel Corsa om jag förstår det hela rätt.. men hur lagligt/smidigt är det att koppla in en sådan på rattstången? /M _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Min bakaxel på Skylinen ger samma symptom som din bil.
Klonkar ordentligt, men endast i lägre hastigheter. Jag har inte gjort något åt det och det har inte blivit värre på 2500 mil. Fixa det när du sätter i en roligare diff. |
||||
Herregud, jag kommer försöka svara på en elfråga, det här kommer bara sluta med en kabelbrand... Min Porsche fick plötsligt för sig att tvärdö när jag lade i backen, alltså så fort spaken hamnade i backposition. I mitt fall var det så enkelt som dålig kontakt i en jordning. Det kan vara värt att kolla på dem.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Låter "bra"... dock sitter det redan en roligare diff där bak, så förhoppningsvis slipper jag byta den. Men får väl se hur länge man vågar leva med klonkljudet. Klumpen sitter ju mer eller mindre stumt monterad så ljuden färdas ju lätt in i bilen
Mmm det är ju iaf enkelt att kolla... tror jag ska bara hitta i det hemmasnickrade elsystemet :/ Tackar för infon _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Det brukar vara det främre diff-fästet som inte pallar. Jag har för mig att det är en läderrem eller gummirem.
Arizona z car har ett fäste... http://www.arizonazcar.com/diffmount.html _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Har inte sett någon rem där... verkar rätt custombyggt redan... men ska ta en närmare titt på det. Ska testa att köra upp baken på ramper och hoppa mellan back och drive och då blir det nog lättare att lokalisera oljudet. .... å förhoppningsvis inte bli överkörd :-) _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Amerikanare de gör saker på andra sätt :-) Tackar :-) _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Amerikanare de gör saker på andra sätt :-) Tackar :-) _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Med massa andra bilar som pockar på uppmärksamheten har jag inte kommit igång så som jag önskat än. En del grejor har införskaffat och ska "bara" monteras.
Det stora projektet "Växellådsbytet" är iaf i rullning och jag får hjälp för med svetsandet av svepet samt även inköp av rätt svänghjul/koppling/utrampningslager. Sedan är det bara att klura lite på bakre växellådsfäste, spakställ samt ev. införskaffa lite hjälp med kardanen. Kopplingspedal ska säljaren (nu bosatt i USA) av bilen skicka med sin svenska svärmor så det kommer lösa sig på lite oortodoxt sätt . Kvar är att införskaffa hydralikprylarna, men det tror jag blir originalgrejor om ingen har någon bättre ide? Ska även riva ur hela inredningen. Instrumentbrädan ska få sina sprickor reparerade, en enkel golvmatta ska ta plats och 6-p bältena monteras tillsammans med Snap-Off rattnavet. Den suspekt konstruerade buren skulle jag vilja byta... men det får nog vänta. Sedan fortsätter TODO-listan med följande: - Scream pipe ansluts till resten av avgasystemet. - Vinkla in främre röret in i kardantunneln, möjligt med smalare manuell låda. - Skruva ner coilsen en bit till - Demontera extraljusen (fula och onödiga) - Se över klonkljudet i bakvagnen samt gnekljudet från oken fram (troligtvis bygga ordentliga okadaptrar) - Se över tomgångsmappningen (kall motor) och få in lite säkerhetsövervakning (knacksensorer, EGT m.m.) till motorstyrningen. - Införskaffa+montera oljekylare - Införskaffa+montera catchtank för bränslet - Byta sandplåt baktill (om den kommer med "svenska svärmor" i samma resa) - Få dörrarna från USA skickade (spackel och rostfria vilka nuvarande inte är) - Se över bucklig huv... byte till kolfiber/glasfiber? - Splitter framtill - Klistrigare däck - Lackprepp + lack... höst/vinter 2014? - m.m.m.m.m.m.m..mm.m.m.m..m.m.m.m..mm.m.m.m. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Har nu börjat med att få till inredningen... men först riva ur allting:
Efter några timmar låg denna på arbetsbänken: Frågan nu är efter jag jämnat till de fula sprickorna i den sköra/ihoptorkade instrumentbrädan, vad ska man laga ihop det hela med? Var tidigare ihoplappat med svart silicon vilket inte såg så läckert ut. Men vanligt spackel gissar jag spricker lätt?? Sedan ska det också täckas... å slipat spackel blir ju helt slätt, skulle helst vilja ha original vinlylook/feel. I "värsta" fall få jag väl flocka den om det inte går att få till snyggt nog. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Enklast är väl antagligen att gömma den gamla spruckna panelen under en sån här:
http://www.thezstore.com/page/TZS/PROD/classic08d04/50-2040 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -72, 512 whp 601 wnm | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 30 besök senaste veckan (147850 totalt) |