Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krav på katalysator på amatörbyggda fordon
5885 besök totalt
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Jag försökte registreringsbesiktiga min bil i dag, men det gick bara nästan. Mina avgasvärden var alldeles för höga så där har jag ett problem jag måste lösa.

Men det stora som uppkom var det att besiktningsmannen sa att det var ett absolut krav på katalysator på alla amatörbyggda fordon. Han ringde och diskuterade saken med någon på Vägverket och det han sa var att sedan de tog bort dispensavgiften så är det krav att alla bilar ska ha katalysator.
Det här var en nyhet för mig och alla uppgifter jag har hört och läst är att man inte behöver katalysator.
Han sa också att man ska klara av samma avgasvärden som en ny bil och han trodde det blir svårt att uppnå utan katalysator.

Någon som råkat ut för samma sak eller någon som har någon information i ämnet?

Besiktningsmannen tyckte att jag skulle testa att överklaga till vägverket.
Undra vad som är lättast: Montera en katt eller överklaga?

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



sätter mina kronor på att montera katt är enklare Har du bra avgasvärden som det är nu? Antar det är insprutning?

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Från SFRos hemsida

Från och med början av 2005 är dispensavgiften för undantag för kravet på avgasrening för amatörbyggd bil borttagen. SFRo uppmanar givetvis byggare som har möjlighet att ändå använda katalysator på sina fordon för att minimera miljöpåverkan.
Amatörbyggd bil måste även i fortsättningen ha sluten vevhusventilation och får avge max 4,5% Co på tomgång

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Jag reg.besiktigade min se7en i juni utan kat.
Kat är inget krav.
Verkar f.ö. inte ovanligt att SBP är dåliga på vilka regler som gäller, men bra på att jävlas med folk.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Besiktningsmannen var väldigt hjälpsam och ringde flera samtal till Vägverket för att reda ut saken men kom fram till att det var det här som gällde.

Någon som har någon kontakt på VV som man kan prata med eller någon som vet var man ska vända sig för att få en tydliga svar på frågan, vad är det som gäller.

En sak jag funderade på är om det nu är som min besiktningsman och de han talade med på VV sa hur ska man då lyckas få igenom byggen med förgasare???

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Är detta riktigt therealpinto var är du vet du något???


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Det är inte Vägverket som har hand om denna fråga.

Det är sveriges allra högsta instans!!! Dvs. naturvårdsverket Whii... De verkar stå över både staten,polisväsendet och allehanda andra småinstanser som försvaret osv.

Kort sagt, ring naturvårdsverket, alternativt ladda ner miljöbalken som innefattar avgasrening på bil. Det är den både vägverket och i ett senare led bilprovningen MÅSTE gå efter enligt lag.

Läs vad som gäller: gör som det står: gå tillbaka och skäll förhoppningsvis ut besiktningsgubben.

Det är den allra renaste formen av glädje, att med lagen på sin sida förklara för bilprovningen hur de skall sköta sitt jobb Lycka till!

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Skumt.

Ett stort problem här är att 2005 tog Vägverket formellt över ansvaret för avgasregler från Naturvårdsverket. Men Vägverket har än idag inte presterat nya avgasregler utan gamla SNFS 1992:12 ligger kvar tills vidare. Vägverket kan ju inte justera en föreskrift som Naturvårdsverket skrivit...

En av de första sakerna Vägverket gjorde när de fick ansvar för avgasreglerna var att ta bort dispensavgiften på 7000kr för amatörbygge utan kat. Detta speglas till exempel av att dispenskoden T31M* togs bort och ersattes av T31MA** där texten om just "7000kr" är borta. Det gjordes 20050301 (finns i Bilprovningens egen tekniska handbok) genom VVFS 2005:15.

Jag har också bestämt för mig att VV kom ut med en föreskrift eller motsvarande som förklarade detta, tillfälligt i alla fall, men jag hittar den inte. Men genom att hänvisa till SNFS 1992:12 (där möjligheten till avgasdispens finns) och T31MA borde man klara sig.

Läs också denna skriftväxling mellan VV och en Locostbyggare från 2005 (börja nedifrån):

"Jag gav Dig delvis ett felaktigt svar i mitt föregående meddelande.

Rättelse: (Det förra svaret byggde på felaktiga uppgifter/missförstånd).

Vid ändring i lagstiftningen 2004 togs kravet på miljöavgift bort.

Dispens från miljövårdskravet på utsläpp erhålles automatiskt vid registreringsbesiktning så det behöver man ej ansöka om."


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Warolin Roger VVÄkr
Skickat: den 23 maj 2005 14:00
Till: 'robert.carlberg@grattis.se'
Kopia: Region Väst Enhetspost; Steen Jerry VVÄkr
Ämne: SV: Miljöavgift?




Fråga: Hej! Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften (Dispensen från avgasrening förutom Co-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad?

Svar: AB Svensk bilprovning godkänner nu amatörbyggda bilar som inte har katalytisk avgasrening.

ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "Co-tomgångskravet".

Bilar som godkänns med ej katalytisk avgasrening får dispenskoden T31MA.



-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Steen Jerry VVÄkr
Skickat: den 18 maj 2005 16:24
Till: Region Väst Enhetspost
Kopia: Warolin Roger VVÄkr
Ämne: SV: Miljöavgift?


Hej Ulla!

Jag eller Roger tar detta med fordonsavdelningen det är deras fråga. Eftersom fordonsavdelningen i Borlänge är överarbetad kommer förmodligen kunden aldrig i kontakt med Borlänge därför är det bättre att vi med hjälper till med våra kontavägar. Jag pratar med Roger Warolin på måndag.

Mvh Jerry

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Region Väst Enhetspost
Skickat: den 18 maj 2005 08:03
Till: Steen Jerry VVÄkr
Kopia: Holm Kajsa VVÄk
Ämne: VB: Miljöavgift?


För handläggning.

Diariet/Ulla


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Robert Carlberg [mailto:robert.carlberg@grattis.se]
Skickat: den 17 maj 2005 20:37
Till: Region Väst Enhetspost
Ämne: Miljöavgift?


Hej!Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften(Dispensen från avgasrening förutom Co-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad? Så som jag har tolkat det bifogade dokumentet ,är det så. Om inte,skulle jag vara tacksam om ni redde ut det för mig. mvh Robert Carlberg,amatörbilbyggare i Pixbo,utanför Göteborg


Det är alltså inte så konstigt att VV och ASB har svårt med detta men det är ju massor av byggen som reggats utan kat, utan dispensavgift under 2005 och 2006...

/Gustaf


* (T31M
Dispens från avgasrening frånsett Co-halt vid tomgång (bensin) respektive röktäthet och köldstart-
anorning (diesel). (Dispens-avgift 7000 kr). Gäller fr.o.m. A11 1987-1988 och A12, A13 o.s.v.
Används inte efterden 31 januari 2005)

** T31MA
Dispens från avgasrening frånsett Co-halt vid tomgång (bensin) respektive röktäthet och köld-startanordning (diesel).

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Tack för svaren!!

Jag gör så att jag skickar en överklagan och hänvisar till SNFS 1992:12 och så får vi se vart det leder.

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag skulle hellre prata med besiktningsmannen och VV själv (igen) innan jag överklagade. Överklaganden tar tid...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Ringde till VV i fredags och frågade bara rakt av vad det är som gäller för amatör byggda fordon och svaret jag fick var att man inte behöver katalysator och dispens avgiften är bort tagen. Precis som jag trodde.
Jäkla otur att min besiktningsman på bilprovningen skulle ringa till VV och få tag på en person som var av annan åsikt.
Ska snacka med bilprovningen på måndag och hoppas de kan ändra sitt beslut nu när jag kan hänvisa till en paragraf i en förordning.

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Eklöf skrev:
Ringde till VV i fredags och frågade bara rakt av vad det är som gäller för amatör byggda fordon och svaret jag fick var att man inte behöver katalysator och dispens avgiften är bort tagen. Precis som jag trodde.
Jäkla otur att min besiktningsman på bilprovningen skulle ringa till VV och få tag på en person som var av annan åsikt.
Ska snacka med bilprovningen på måndag och hoppas de kan ändra sitt beslut nu när jag kan hänvisa till en paragraf i en förordning.



Hur går det har du fått något besked eller måste du överklaga.


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Jag har pratat med besiktningsmannen och han har i sin tur diskuterat med någon högre upp i bilprovningens organisation. De har misstolkat några saker i bestämmelserna men jag tror det kommer att lösa sig, synd bara att det ska ta sådan tid. Tur att det är dåligt väder ute annars hade jag nog blivit mycket mer frustrerad än vad jag är.

/Anders

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare


Nu är min bil godkänd och alla missförstånd är uträtade.
Med de regler som gäller nu är det inget krav på katalysator.
Tur att det har regnat mest hela tiden så man inte missat massa bra åkning.
Hoppas det slutar snart så man hinner köra ett par mil innan snön kommer.


_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Skruva banåkabil
Krav på katalysator på amatörbyggda fordon
5885 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande