Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Krängfunktion hos svingarmsbakvagn *utsplittad från EAS-tråd | << 1, 2 5 besök senaste veckan (5884 totalt) |
om däcken har så mycket grepp att vältning inträffar före glidning, är två (eller i den stabila lösningen, tre) hjul i backen optimalt.
|
||||||||
Det finns massor av saker att ställa på en tävlingskart för att ändra krängningsstyvheten. Det finns oftast t.ex. tre ställbara stag på ramen, mellan spindlarna fram, bakom bakaxeln och en mittimellan. Dessutom har man ju saker som olika hårdhet i bakaxeln, längd på nav, stolstag, etc., plus att man kan hjälpa till själv lite genom att pressa olika hårt i ratten, vilken möjligen mest hjälper dämpningen. Det stora problemet är väl att veta vad som ger vad... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Nja, det är inte så säkert att det behövs så mycket kraft. Med oändlig krängningsstyvhet bak samt mycket caster och/eller mjuk krängningsstyvhet fram så blir ju bilen "trebent", vilket gör att det inte behövs så mycket kraft för att få upp bakhjulet. Men då kanske man även tvingas köra med samma fördelningen i däcksbredd mellan fram och bak som kartarna har? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jo, men med ordentlig dämpning, som kartarna har lite av, så kanske man kan få bort studsarna den vägen och då kanske inte nödvändigtvis ha så stor nytta av den extra fjädringsmöjligheten, men väl av dämpningen, för även en kart har fjädring. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Grejen som jag ser det med EAS:en är att man inte får tänka ren traditionell racebil utan försöka plocka ärfarnehet från annnat typ gocart.
Björns inlägga var lite det jag tänker på. Nu kan väll tillägas att jag har NOLL ärfarnehet om gocart Sen det där med oändlig krängningsstyvhet har också sina fördelar vad gäller fjädring i en böj med full sidobelasting + att om jag inte nu är ute och cycklar att racebilar på en MYCKET hög nivå åker så i prinsip. Då kan man fråga sig varför de gör så??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Ja, precis som jag (ungefär) påpekade, tidigare _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||||||
Jag kanske har missbedömt din attityd.......Du kanske har skrivit föregående inlägg utan att det fanns tid att tänka över hur tonen skulle tas emot. Jag är inte sämre än att jag kan ändra uppfattning.
Det är helt riktigt att det är få justeringsmöjligheter i dagsläget. Jag har inte fått någon detaljerad beskrivning hur Erlad har fått bilen att gå så bra, som den gör idag. Men jag har fattat att det ligger mer tankearbete bakom....än vad man vill påskina. Problemet att fårstå hur han tänkt....är att han är självlärd....och pratar inte alls samma språk hjulgeometri-språk som vi andra. Men vi måste komma ihåg. Bilen är en prototyp.....som inte på långa vägar är testad så mycket som skulle behövas.
Jag vet inte vad du menar nu. Menar du tyngdpunkt eller RC ?
Det är helt riktigt. Jag skulle vilja testa bilen med diagonaldäck......jag tror det skulle passa bättre. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ja, om däcksgreppet är nog stort är två hjul i backen optimalt. Tre hjul är dock inte optimalt i detta fall heller men eftersom man har ett väldigt smalt område setupmässigt där båda innerhjulen lyfter samtidigt så är det mer eller mindre oundvikligt. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||||
Jag antar att du menar F1 och liknande. De kör extremt höga fjäderkonstanter och hög rollstyvhet för att hålla bilen på konstant höjd över marken av aerodynamiska skäl. I pricip offrar de mekaniskt grepp för att få mer aerodynamiskt grepp istället. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||||
Fuling kan säker svara själv.....men vi blandar mycket sällan in F1 i våra diskussioner. Det är ju en helt annan grej. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Nää, jag håller med dig fullkomligt. Det är viktigt att ett däck är ett bra däck. F1 som sagt kanske är jätte bra, men det är som sagt sällan vi pratar om dom. Men jag skulle gärna vilja se mer av dom.. Ehhh... _________________ Ann-Chatrine Nordin |
||||||||
I alla fall chassimässigt blir F1 ganska ointressant för oss vanliga dödliga eftersom allt där går ut på aerodynamik och vanligt mekaniskt grepp därför kommer i andra eller tredje hand. För oss är ju förhållandet omvänt, downforce är något vi drömmer om men vi är glada så länge vi inte har allt för stora lyftkrafter.
_________________ Tomas Lindbäck |
||||||||
Racetech Krängfunktion hos svingarmsbakvagn *utsplittad från EAS-tråd | << 1, 2 5 besök senaste veckan (5884 totalt) |