Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20975 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andreas Lundborg skrev:
beepbeep skrev:
Frågan kvarstår, varför har inte Porsche Quaife eller Torsen -diffar orginal i sina bilar utan envisas fortfarande med lamelldiffar?


En kompis sa att Porsche skall börja installera Haldex/Torsen i bilarna snart..
Men jag har oxå hört att Haldex/Torsen kan shifta mellan över och understyrt på 4wd..
Men Porsche har ju psm systemet..


Jag hade fått för mig att Haldex och Torsen är skiljda konstruktioner?
Fast det kan jag fått om bakfoten...

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463




_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Anledningen att Porsche håller kvar vid lamelldiffen är nog lathet och brist på initiativförmåga. De håller ju kvar vid en och samma bilkonstruktion sen tidigt 60-tal...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lundborg
Karlstad
Här sen Maj 2003
Inlägg: 40



Eric Josefsson skrev:


Jag hade fått för mig att Haldex och Torsen är skiljda konstruktioner?
Fast det kan jag fått om bakfoten...


Jag tänkte mest på audi när jag skrev detta..
Men jag hade för mig att kompisen sa torsen i samma mening
http://www.audi.se/page_987.shtml
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Lennart Mäkinen skrev:
Anledningen att Porsche håller kvar vid lamelldiffen är nog lathet och brist på initiativförmåga. De håller ju kvar vid en och samma bilkonstruktion sen tidigt 60-tal...


Hehe, mycket är ändrat sen 60 talet skall du se.
Provkör en 996TT så ser du vad dom ändrat på sen -63, det finns en stereo värd namnet nu
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



kid skrev:
Hehe, mycket är ändrat sen 60 talet skall du se.
Provkör en 996TT så ser du vad dom ändrat på sen -63, det finns en stereo värd namnet nu
Kan du fixa en provkörning av en sån så ställer jag gärna upp!
OT! En kamrat hade visst råkat kört ifrån en igår med sin gamla BMW E30.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



beepbeep skrev:

Porsche har monterat sina lamelldiffar på GT2:or , GT3:or och RSR...det är inget produktionsbilsmässigt över dom på något sätt , dom är byggda för att gå så snabbt runt en bana som det går, punkt slut.

OK, så folk som köper GT2:or och GT3:or ändrar aldrig någonsin nåt på dem för att få dem att gå fortare, de är perfekta som de är?

Angående pris behöver det inte alls råda samma prisskillnader till bilfabrikanter som på eftermarknaden, kan vara helt omvänt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart Mäkinen skrev:
Anledningen att Porsche håller kvar vid lamelldiffen är nog lathet och brist på initiativförmåga. De håller ju kvar vid en och samma bilkonstruktion sen tidigt 60-tal...

Vad menar du, är inte den optimala konstruktionen för en bil att ha motorn bakom bakaxeln?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



AndersY skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Anledningen att Porsche håller kvar vid lamelldiffen är nog lathet och brist på initiativförmåga. De håller ju kvar vid en och samma bilkonstruktion sen tidigt 60-tal...

Vad menar du, är inte den optimala konstruktionen för en bil att ha motorn bakom bakaxeln?


Folkan konstruerade väl Ferdinand redan på 30-talet?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
För mycket förståsigpåerier här...har någon åkt bakhjulsdriven bil med Torsen/Quaife diff på bana här?

Att jämföra Haldex och Torsen är att jämföra äpplen och päron. Haldexkoppling är inget annat än en oljestyrd koppling som används för att överföra drivet till andra axelparet. Alltså en billig lösning på problemet som annars brukar lösas med Torsen-diff.

Audi har såvitt jag vet Torsen bara som mittdiff på fördelningslådan, så man kan inte använda den som exempel då den är fyrhjulsdriven och beter sig helt annorlunda jämfört med en bakhjulsdriven bil med Torsen kontra Salisbury diff mellan bakhjulen.

Faktum kvarstår, Torsen och Quaife släpper när man bromsar, det gör inte ZF och Salisbury. Jag har inte hört om att folk byter lamelldiffar i sina Porschar mot Quaife/Torsen heller, och då diffen kostar runt 10000:- så tror jag inte att priset är avgörande.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

[quote="beepbeep"]För mycket förståsigpåerier här...har någon åkt bakhjulsdriven bil med Torsen/Quaife diff på bana här?

jag har åkt två säsonger med quaife atb i slc med en bakhjulsdriven kadett, så jag tycker att jag har lite erfarenhet av denna vid rwd.
fortfarande kan jag inte hålla med om att den skulle tappa drivet ifall ett hjul försöker börja spinna. det driver bättre än en "vanlig" lamelldiff typ volvo r-sport/m3e30 vid samma förhållanden.
jag har åkt ca 7 säsonger i slc med vanliga diffar i olika tappningar också, så lite jämförande erfarenheter finns också.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



beepbeep skrev:
För mycket förståsigpåerier här...

Vad menar du med det?
Tycker inte det verkar vara någon som vet utan vi målar bara upp lite möjliga scenarion om hur det kan vara för att kanske kunna resonera sig fram till nåt.
Den hittills ende i tråden, inkl. de engelskspråkiga inläggen, som testat båda verkar vara dude, och han verkar föredra Quaife.

Men allt verkar ju användas så svaret är kanske att det inte finns någon given vinnare?

Vad använder F1(där är kostnaden garanterat betydelselös) och andra dyrare serier?

Dessutom finns det väl Torsendiffar som är kompletterade med ställbara lameller också, hur funkar dem? Tyder ju på att nåt inte är helt bra med en standard Torsendiff, om än bara ställbarheten.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

förresten så blev bilen 1-2sek snabbare med atb:n och det är väl det enda som räknas eller!!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

dude:
citat
förresten så blev bilen 1-2sek snabbare med atb:n och det är väl det enda som räknas eller!
och igen andra ändringar var utförda???????
Kunde inte låta bli att fråga som skada tekniker

Sen blir jag förvirrad "vanlig lamelldiffbroms" RAMP eller BARA lamell????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



beepbeep skrev:
För mycket förståsigpåerier här...

Att jämföra Haldex och Torsen är att jämföra äpplen och päron. Haldexkoppling är inget annat än en oljestyrd koppling som används för att överföra drivet till andra axelparet.

Alltså en billig lösning


Så du påstår att haldex är billigt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Att Porsche använder och har använt en diff som stabiliserar under inbromsning tycker jag verkar ganska logiskt. Det är en stor hjälp vid inbromsning när det sitter mycket massa bak.

om det är så att Porsche tänker byta till en annan diff så beror det säkert på att PSM tar hand om stabiliseringen genom att bromsa bakhjulen individuellt för att öka stabiliteten.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
dude:
citat
förresten så blev bilen 1-2sek snabbare med atb:n och det är väl det enda som räknas eller!
och igen andra ändringar var utförda???????
Kunde inte låta bli att fråga som skada tekniker

Sen blir jag förvirrad "vanlig lamelldiffbroms" RAMP eller BARA lamell????


tänkte inte på att du ville ha det specat, men är inte rampdiffen betydligt ovanligare än den lamellbromsen.
tycker att vi inför en regel om att lamelldiffbroms är den vanliga och rampdiffen får man speca om man menar denna thumbs up
vi behövde inte ändra ngt annat för vi fick en ny bil iom bytet

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
super7 skrev:
beepbeep skrev:
För mycket förståsigpåerier här...

Att jämföra Haldex och Torsen är att jämföra äpplen och päron. Haldexkoppling är inget annat än en oljestyrd koppling som används för att överföra drivet till andra axelparet.

Alltså en billig lösning


Så du påstår att haldex är billigt


Haldex är inget annat än en snabbare reagerande variant på visokopplingen som har använts på så många bilar förut. Problemet med visko är att den reagerar så långsamt ibland.

Fina med Haldex eller visko är att man slipper fördelningslåda i mitten utan bara splittar utgående axel 50/50 mellan fram och bakdiffen...så det är definitivt billigare att ha en oljestyrd koppling än att bygga en hel fördelningslåda med låsbar diff mellan axlarna. Så jaa....Haldex är inte där för att den är på något sätt tekniskt överlägsen utan för att den är realativt billig att mecka dit utan större förändringar på drivlinan. Däremot kvarstår fortfarande problemet att den inte överför någon kraft whatsoever tills det uppstår hastighetsskillnad bakom axelparen och kopplingen låser.


För att återgå till diffsnacket, jag skrev aldrig att Torsen/Quaife släpper drivet om ett hjul börjar slira....det gör den inte...den förhindrar snarare sliret. Vad den däremot gör är att släppa överföringen helt när ena hjulet är i luften då den använder sig av överförd vridmoment för att bromsa sina små spiralkugghjul...och finns det inget vridmoment (då hjulen är i luften) så öppnar den och man står stilla.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



http://www.beattheroad.com/

Finns mycket läsvärt om Haldex

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



beepbeep skrev:
Däremot kvarstår fortfarande problemet att den inte överför någon kraft whatsoever tills det uppstår hastighetsskillnad bakom axelparen och kopplingen låser.


Det går att styra hur mycket Haldex ska låsa även när det inte är någon hastighetsskillnad mellan axlarna. Haldex är alltså lite mer än en snabb viskokoppling. Den är ju inkopplad till bilen styrelektronik.

På t.ex Audi S3 ligger fördelningen 85/15 när ingen slip råder. Det finns kit att köpa till för att köra 50/50 permanent.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Daniel Bengtsson skrev:

På t.ex Audi S3 ligger fördelningen 85/15 när ingen slip råder. Det finns kit att köpa till för att köra 50/50 permanent.


Jag fattar inte hur men kan få 50/50 kraftfördelning med en diffbroms som bygger på att man låser den ickedrivande axeln mer eller mindre till den drivande. OM de är helt mekaniskt låsta till varandra så diffen blir som stumsvetsad får jag det till 50/50 drivning, men skall den ha någon funktion kvar så blir det mindre än 50% till bakhjulen.
Eller har jag fel

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Skruva banåkabil
Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande