Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motor MSLS klass 6
4150 besök totalt
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Måste motorn vara av samma fabrikat som bilen i Klass 6?

_________________
Christian Eriksson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Som jag läser reglementet och kommer ihåg, så är alla bilar som är godkända i någon långloppsserie även tillåtna i klass 6.

I SLC är det tillåtet, alltså också i kl6 thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



Jupp, det som Dude skriver stämmer bra!

Det finns dock begränsning på motorn; fri cylindervolym eller max 3000cc med överladdning.

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Det låter bra har börjat skissa på ett projekt, Lotus Esprit med Audi 2,7 V6 Biturbo.





_________________
Christian Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Martini Racing skrev:
Det låter bra har börjat skissa på ett projekt, Lotus Esprit med Audi 2,7 V6 Biturbo.



Kul projekt, och om dom tycker det är lite för häftigt projekt för Östgöta racing så är du välkommen i SLC, där det redan finns likartade bilar.

Men en sådant projekt är ingen kl.3 bil eftersom det är mittmotor utan ett kl.4 projekt och då är det slicks som man får åka på till och med.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Har kollat lite på SLC kl 4 men det verkar vara påkostade byggen lite över min budget, MSLS känns lite bättre att starta i då man är rookie, sen kanske SLC kan bli nästa steg.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
Martini Racing skrev:
Det låter bra har börjat skissa på ett projekt, Lotus Esprit med Audi 2,7 V6 Biturbo.



Kul projekt, och om dom tycker det är lite för häftigt projekt för Östgöta racing så är du välkommen i SLC, där det redan finns likartade bilar.

Men en sådant projekt är ingen kl.3 bil eftersom det är mittmotor utan ett kl.4 projekt och då är det slicks som man får åka på till och med.


Får man inte åka mittmotor i SLC klass3 längre

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Martini Racing skrev:
Det låter bra har börjat skissa på ett projekt, Lotus Esprit med Audi 2,7 V6 Biturbo.



Kul projekt, och om dom tycker det är lite för häftigt projekt för Östgöta racing så är du välkommen i SLC, där det redan finns likartade bilar.

Men en sådant projekt är ingen kl.3 bil eftersom det är mittmotor utan ett kl.4 projekt och då är det slicks som man får åka på till och med.


Får man inte åka mittmotor i SLC klass3 längre


Läs punkt 1.1..... står att Mittmotorbilar får användas endast efter speciell prövning då enskilda begränsningar kan ges.....

Vilket kan göra det svårt att hänvisa till SLC kl.3 att just den bilen är ok för att få åka MSLS kl.6, eftersom mittmotorbilar inte egentligen är ok i kl.3 annat än i specialfall om SLC tycker det.

En Lotus Esprit med Audi biturbo motor känns som en bil som kan gå avsevärt mycket fortare än dom befintliga bilarna i Östgöta serien eller i SLC kl.3.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Martini Racing skrev:
Har kollat lite på SLC kl 4 men det verkar vara påkostade byggen lite över min budget, MSLS känns lite bättre att starta i då man är rookie, sen kanske SLC kan bli nästa steg.


Finns dyra bilar och billigare bilar, men då får man kompensera med att vara duktig istället och det är ingen omöjlighet ..... Och kostnaden styr du ju själv.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Tror att den skulle kunna bli riktigt konkurrenskraftig i MSLS, men i SLC kl.4 behöver man nog mer effekt än dom 300hk på 1100kg jag tänkt plocka ur motorn.

I SLC 4 verkar topp bilarna ha 400-500hk och det går säkert att plocka ut den effekten ur Audi motorn också men då börjar det bli riktigt dyrt.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Martini Racing skrev:
Tror att den skulle kunna bli riktigt konkurrenskraftig i MSLS, men i SLC kl.4 behöver man nog mer effekt än dom 300hk på 1100kg jag tänkt plocka ur motorn.

I SLC 4 verkar topp bilarna ha 400-500hk och det går säkert att plocka ut den effekten ur Audi motorn också men då börjar det bli riktigt dyrt.


tja, då kan jag eventuellt tillåta den i kl.3 på R-däck ....

men ärligt effekten är nog inte största problemet för många att hänga med.... fast enkelt att skylla på

Men på papperet är det helt klart en överlägsen bil i MSLS och bör kunna vinna lätt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Det är nog sant att det är lätt att skylla på för lite effekt, sen är det ju så att jag inte är någon stjärnförare utan snarare en nybörjare.

Det här projektet befinner sej bara på idestadiet en så länge, det är därför jag letar lämplig klass.

Lite bakgrund har hittat en lotus utan motor och låda i england byggd i början av 90-talet för en serie med entypsbilar, det är alltså riktiga prylar från början den vill dom ha 4000 pund för.

Sen har jag letat efter en komplett drivlina och hittat en fwd 2,7 biturbo från en A6 för 40 tkr komplett med växellåda 01E, kabelstam, styrdon m.m.

om det nu skulle bli veklighet av det här så låter det trevligt att man eventuellt skulle kunna köra i SLC kl.3 får återkomma vid ev köp.

Skulle man mot förmodan börja placera sig så får du väll flytta upp mig till kl.4

_________________
Christian Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Martini Racing skrev:
Det är nog sant att det är lätt att skylla på för lite effekt, sen är det ju så att jag inte är någon stjärnförare utan snarare en nybörjare.

Det här projektet befinner sej bara på idestadiet en så länge, det är därför jag letar lämplig klass.

Lite bakgrund har hittat en lotus utan motor och låda i england byggd i början av 90-talet för en serie med entypsbilar, det är alltså riktiga prylar från början den vill dom ha 4000 pund för.

Sen har jag letat efter en komplett drivlina och hittat en fwd 2,7 biturbo från en A6 för 40 tkr komplett med växellåda 01E, kabelstam, styrdon m.m.

om det nu skulle bli veklighet av det här så låter det trevligt att man eventuellt skulle kunna köra i SLC kl.3 får återkomma vid ev köp.

Skulle man mot förmodan börja placera sig så får du väll flytta upp mig till kl.4


Låter som vettiga pengar och ett kul projekt.... thumbs up

Är det något vi i SLC kan hjälpa till med så hör av dig....... båda jag och Kristian (Larsson som är tävlingsledare och jag som arrangör av SLC) försöker hjälpa våra tävlande så mycket vi kan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Men på papperet är det helt klart en överlägsen bil i MSLS och bör kunna vinna lätt.


Nu känns det nästan som du underskattar de snabbaste bilarna i MSLS lite Fredrik, finns ju riktigt snabba ekipage även i MSLS. Hooka Hey är väl de som har snabbast varvtider och de är ju inte mycket (allting är ju relativt) långsammare än de bästa SLC teamen i klass3 på Mantorp under 2006, tyvärr har de haft lite dålig tillförlitlighet dock.

Inte för att jag inte tror SLC bilarna är snabbare, men att bara hoppa in med en nybyggd bil i MSLS och vara klart överlägsen och kunna vinna lätt känns som en underskattning av motståndet.

Därmed inte sagt att en Lotus Esprit med 300hk+ inte skulle vara snabb! Låter som en särdeles läcker kombination och frän räserbil! Hoppas verkligen den dyker upp i MSLS!

Fast jag kanske är lite färgad i mitt tyckande eftersom jag kör just i MSLS...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



patand skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Men på papperet är det helt klart en överlägsen bil i MSLS och bör kunna vinna lätt.


Nu känns det nästan som du underskattar de snabbaste bilarna i MSLS lite Fredrik, finns ju riktigt snabba ekipage även i MSLS. Hooka Hey är väl de som har snabbast varvtider och de är ju inte mycket (allting är ju relativt) långsammare än de bästa SLC teamen i klass3 på Mantorp under 2006, tyvärr har de haft lite dålig tillförlitlighet dock.

Inte för att jag inte tror SLC bilarna är snabbare, men att bara hoppa in med en nybyggd bil i MSLS och vara klart överlägsen och kunna vinna lätt känns som en underskattning av motståndet.

Därmed inte sagt att en Lotus Esprit med 300hk+ inte skulle vara snabb! Låter som en särdeles läcker kombination och frän räserbil! Hoppas verkligen den dyker upp i MSLS!

Fast jag kanske är lite färgad i mitt tyckande eftersom jag kör just i MSLS...


Närå, jag underskattar inte MSLS bilarna, men just kl.6 är ganska svag i MSLS där dom snabbare bilarna brukar ha driftproblem och dom andra inte är så snabba. För det är väl så att kl.5 bilar har vunnit tävlingarna totalt och det ska dom ju inte ha någon chans att göra på papperet eller hur?

Så som utomstående så känns det som dom "bästa" teamen i MSLS åker i kl.5

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Even om en bil är överlägesen på pappret men det tar lång tid att sätta bra tider först är det mycket utprovning och inställningar av bilen sen krävs det en hel del träning och talang av föraren.

Vi saknar mycket av det tyvärr, men med lite tid så.....

_________________
Christian Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Motor MSLS klass 6
4150 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande