Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
tråden läst  
71365 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa>>
 
   
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 18:37     EAS by Butterfly -07 Citera

Bilen är nu såld

Nu har jag kommit en bit på vårt nya prodjekt. Det ska bli en EAS( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32039&highlight ),
men med egen framvagn mm.

Som ni ser, har jag valt lite andra lösningar än vad man är van att se.
Jag har valt att ha justeringen till cambern i chassit.
Detta pga. att om justeringen sitter i bärarmen, så skenar hjulgeometrin iväg vid stora justeringar.
Jag får förändringar nu också....men jag inbillar mej att jag har större koll på vad som sker med denna lösning.
Vissa konstruktioner ser lite undliga ut. Det beror på att jag vill ha mycket stora möjligheter att ställa om mycket.
Det är tex. inte klart om vi ska köra på radial eller diagonalslicks.

Spindeln är Nissan Micra.
Undre kulbulter är en modifierad Jaguar XJ.
Styrväxeln är Volvo 240, dock kommer den att modifieras ganska mycket.
Stötdämpare är Yamaha R1.










_________________
Håkan Carlsson


Senast ändrad av ButterflyRacing, 04 Jun 2009 21:12, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13705
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 19:47     Citera

Styrstaget ser härligt "färdigt" ut (ger stora möjligheter att snabbt ställa toe inom brett område iaf)

Det väl väl lite olika saker som händer med geometrin om du flyttar ledpunkterna eller förändrar längderna. Men att ha möjlighet till bägge skadar ju inte (det är ju enkelt att lägga till länkhuvud senare).

Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr.
Jag har för mig att det är enklare att kontrollera bumpsteer om styrstagets ledpunkter ligger nära ena bärarmens ledpunkter (även om det i teorin ska räcka att ha ledpunktera på linjerna mellan bärarmarnas ledpunkter).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Westfield
Danderyd - Stockholm





Här sedan: 17 Dec 2002
Inlägg: 4332
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 20:23     Citera

Niklas Falk skrev:
Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr.
Jag har för mig att det är enklare att kontrollera bumpsteer om styrstagets ledpunkter ligger nära ena bärarmens ledpunkter (även om det i teorin ska räcka att ha ledpunktera på linjerna mellan bärarmarnas ledpunkter).


Justerar man camber vid övre bärarmens infästning påverkas även bumpsteer - men det kanske är minimalt?


_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sonett7
Landskrona, Skåne





Här sedan: 15 Feb 2003
Inlägg: 2838
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 20:59     Citera

Är det jag som tittar snett på bilderna eller verkar inte styrarmen på spindlarna peka inåt? De borde väl peka utåt så att en tänkt linje mellan yttre styrled genom undre spindelled (sett ur fågelperspektiv) på respektive sida skär varandra i närheten av bakaxelns centrum för att Ackerman inte skall bli helt åt pipan?

I övrigt ser det mycket trevligt ut! thumbs up


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sebastian Petersson
Gävle





Här sedan: 22 Jul 2003
Inlägg: 318
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 22:14     Citera

Fan skönt å se nån som punktar upp sakerna iställer för att bara eldar ihop det halvdåligt! thumbs up

Fint metalljobb...

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 23:36     Citera

Niklas Falk skrev:

Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr.


Det finns inte plats att ha växeln vid bärarmarna.
Det är lite plock att få den på rätt höjd.....men det är bara att mäta och prova.

Westfield skrev:
Justerar man camber vid övre bärarmens infästning påverkas även bumpsteer - men det kanske är minimalt?


Ja, absolut. Jag var precis ute i verkstan och fann en bra lösning på det problemet.
Ska visa hur...senare.

Mats Friberg skrev:
Är det jag som tittar snett på bilderna eller verkar inte styrarmen på spindlarna peka inåt? De borde väl peka utåt så att en tänkt linje mellan yttre styrled genom undre spindelled (sett ur fågelperspektiv) på respektive sida skär varandra i närheten av bakaxelns centrum för att Ackerman inte skall bli helt åt pipan?


Det är lite dåligt med ackerman......men jag är inte säker på att jag vill ha så mycket.
Diskussioner pågår med Fuling.



Sebastian Petersson skrev:
Fint metalljobb...

Tack..


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 23:39     Citera

Var det någon som han läsa svaret till Friberg...innan jag han ändra det. Så glöm bort det som stod.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2006 23:44     Citera

Infästningen p-ände/styrarm kommer inte att se ut som det gör nu.
Jag har några olika ideer....så vi får se hur det blir tillslut.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sonett7
Landskrona, Skåne





Här sedan: 15 Feb 2003
Inlägg: 2838
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 09:36     Citera

ButterflyRacing skrev:
Infästningen p-ände/styrarm kommer inte att se ut som det gör nu.
Jag har några olika ideer....så vi får se hur det blir tillslut.


thumbs up Har du Fuling med dig så låter det genast mycket bättre!


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pär Hylander
Laholm





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 5241
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 09:54     Citera

Dom olika hålen för nedre infästning av stödämpare/coilver, är det för att få olika utväxling och därmed hjulkonstant eller är det av annan anledning?


_________________
Pär Hylander
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 11:45     Citera

Pär Hylander skrev:
Dom olika hålen för nedre infästning av stödämpare/coilver, är det för att få olika utväxling och därmed hjulkonstant eller är det av annan anledning?


Ja...till viss del.
Jag ville ha en stående plåt där...för att styva upp bärarmen. Och när borrmaskinen ändå var igång ,
så fick jag ju fler justeringsmöjligheter. Eventuellt borrar jag en rad till under. Men då är det för att spara vikt.

När bilen väl är utsorterad...kan man minska ner på en massa på justerbarheten.....så det ser bättre ut.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 11:47     Citera

Mats Friberg skrev:

thumbs up Har du Fuling med dig så låter det genast mycket bättre!

Ja...men det är ju inte säkert att jag gör som han säger.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 12:35     Re: EAS by Butterfly -07 Citera

Det ser ju fint ut!

ButterflyRacing skrev:

Jag har valt att ha justeringen till cambern i chassit.
Detta pga. att om justeringen sitter i bärarmen, så skenar hjulgeometrin iväg vid stora justeringar.
Jag får förändringar nu också....men jag inbillar mej att jag har större koll på vad som sker med denna lösning.


Det här blir jag nyfiken på; orkar du utveckla dina tankar lite?

Är det nå't sånt här du menar:
om man justerar camber vid hjulet så ändras övre bärarmens längd (och dess vinkel också vi stora ändringar?) => annan camber gain och RC
om man justerar camber vid chassit så har man samma bärarmslängd (och kan kanske behålla vinkeln också om man gör slitsen i chassifästet rätt?) => Mindre ändring i camber gain och RC

Eller är jag ute å cyklar?


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 15:32     Re: EAS by Butterfly -07 Citera

Johan Lekås skrev:
Är det nå't sånt här du menar:
om man justerar camber vid hjulet så ändras övre bärarmens längd (och dess vinkel också vi stora ändringar?) => annan camber gain och RC


Ja...något ditåt.
Men det är mer RC förflyttning i sidled och jackingeffekten jag är ute efter.
Men ni ska nog inte ta detta som någon ny mirakellösning. Mycket arbete och tester uterstår.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 15:34     Citera

Det är nog ner som Falk var inne på ....det är lättare att bygga om till länkhuvud senare...än tvärt om..


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7774
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 17:23     Citera

Citat:
Ja...men det är ju inte säkert att jag gör som han säger.


Nu får jag åka till Karlstad tillsammans med ett just järnrör

ps
Teori i all ära men ärfranehet har en del att säga också.
För det mästa är jag och Håkan örverens men, men inte alltid.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 18:28     Citera

fuling skrev:
För det mästa är jag och Håkan örverens men, men inte alltid.


Ja..men skulle jag sätta alla ramrör så jag kunde bygga exakt som du vill....skulle bilen bli en V4...


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7774
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 20:48     Citera

Citat:
skulle bilen bli en V4...


Är jag värkligen så korkad?


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2006 21:57     Citera

Ny konstruktion för kompensering av styväxellängden.




_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12479
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2006 21:45     Citera

Ändrad konstruktion för justering av styrväxellängd.




_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus L
Umeå





Här sedan: 10 Maj 2004
Inlägg: 1847
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 00:54     Citera

Jag funderar lite över avståndet mellan övre ramrör och infästningen för övre bärarm.

Vad är skälet till att inte ha övre ramrör närmare infästningen, borde inte den typen av "styltor" medge mer flex än om man skulle ha ramröret närmare infästningen?


_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
tråden läst  
71365 ggr 
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 1.425 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec