Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (87890 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Citat:
240 pinjongen är försiktigt pålagd med svetsen....och sedan svarvad och planad på två sidor.


är detta något du gjort på någon Cobra eller annan bil och i sådant fall fått Sfro godkänd??

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Michael Th skrev:
Citat:
240 pinjongen är försiktigt pålagd med svetsen....och sedan svarvad och planad på två sidor.


är detta något du gjort på någon Cobra eller annan bil och i sådant fall fått Sfro godkänd??


Det sitter på massor av bilar vi gjort. Men jag vet inte varför ni ska tala om allt ni gör för SFRo..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



tanken är god.. tänkte mig själv att använda dubbel D rör fån bmw eller Opel... men ibland passar ju inte fortsättningen ihop..och tråkig om sfro bes mannen säger..gör om gör rätt och kom tillbaka.. är inte tveksam att det håller.. bara ville veta om de är något vanligt eller något du endast gjort på detta fordonet.

_________________
Michael Thulesius
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



ButterflyRacing skrev:
klabbe.p skrev:
leden du har till rattstången, var har du hittat den? Är de med rätt splines osv?


Menar du knuten som sitter på kuggstången......så är den från Volva 340.
Dvs. 19mm axel.....med två platta sidor.
240 pinjongen är försiktigt pålagd med svetsen....och sedan svarvad och planad på två sidor.


ok så du har svetsat fast den på pinjongen till styrväxlen, och har D-axel i andra ändan?

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
klabbe.p skrev:
ok så du har svetsat fast den på pinjongen till styrväxlen, och har D-axel i andra ändan?


Jag har försiktigt lagt på matrial på pinjongaxeln med svetsen.
Sedan har jag svarvat rent till en diameter på 19mm.
Efter det har jag slipat eller fräst ner två sidor till 17mm...så att knuten passar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



ButterflyRacing skrev:
klabbe.p skrev:
ok så du har svetsat fast den på pinjongen till styrväxlen, och har D-axel i andra ändan?


Jag har försiktigt lagt på matrial på pinjongaxeln med svetsen.
Sedan har jag svarvat rent till en diameter på 19mm.
Efter det har jag slipat eller fräst ner två sidor till 17mm...så att knuten passar.


ok där ser man tackar för tipset.

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Jag har försiktigt lagt på matrial på pinjongaxeln med svetsen.
Sedan har jag svarvat rent till en diameter på 19mm.
Efter det har jag slipat eller fräst ner två sidor till 17mm...så att knuten passar.


Nu har jag ljugit också....

På just den här bilen, har jag inte använt mej av metoden ovan, såg jag idag.

I detta fall, har jag tagit den nedre delen av 240-knuten och den övre från 340.
Själva korset är 340.
240 delen är uppborrad....för att passa 340-korset.
Kopparna till 340-korset är säkrade i 240 delen, med svetsade brickor, då det inte går att lita på presspassningen.


opperationen är ungefär som att byta knutkors i kardan....fast mycket pilligare....och lätt att misslyckas.
Inget att rekomendera...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Det har hänt lite...i alla fall.







Helt ombyggt pedalställ. Och nu börjar jag bli nöjd.
"Rullen" till gasvajrarna, har varit en del jobb, att få att funka.
Men vajrarna går lit trögt.

VAR HITTAR MAN HÖLJEN TILL 1,5MM VAJER...NED NYLON I..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Tänk att det finns så fina grejer att köpa på Biltema...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Citat:
VAR HITTAR MAN HÖLJEN TILL 1,5MM VAJER...NED NYLON I..??
kanske en svetstrådledare...
dom har ju gärna hal plast/nylon?! i metall spiral..

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Michael Th skrev:
kanske en svetstrådledare...
dom har ju gärna hal plast/nylon?! i metall spiral..


Ja men den får inte plats i höljet.

Jag var tvungen att köpa nya vajrar....då orginalet var för korta.
Det enda ställe jag hittade som hade vajrar...var moped-affären. Och dom har inte nyloninsida.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



ButterflyRacing skrev:


Helt ombyggt pedalställ. Och nu börjar jag bli nöjd.
"Rullen" till gasvajrarna, har varit en del jobb, att få att funka.


Kalas lösning med rullen thumbs up

Tanken är att jag skall göra nån liknande lösning....som det är
idag för mig så nöter jag av några gasvajrar per år vid pedalen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
super7 skrev:
[
Kalas lösning med rullen thumbs up

Tanken är att jag skall göra nån liknande lösning....


Det gälle nog att hålla vajrarna så korta som möjligt.
Jag kommer att flytta själva rullen bakåt.....förhoppningsvis bredvid stolen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Vad har du hittat gaspedalen?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Per W skrev:
Vad har du hittat gaspedalen?


Dte är en Volvo 850...tror jag.

Men det är ombyggd och ändrad 1000ggr...
Den var för klen för att orka dra vajer och fyra förgasare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



ok

Tack för svaret, tyckte den såg bra ut.

Fin liten leksak och en spännade klass verkar det kunna bli.

Lycka till

ButterflyRacing skrev:
Per W skrev:
Vad har du hittat gaspedalen?


Dte är en Volvo 850...tror jag.

Men det är ombyggd och ändrad 1000ggr...
Den var för klen för att orka dra vajer och fyra förgasare.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wire och hölje finns hos www.duells.se
Kolla under Moped/wire/wire och nipplar thumbs up
Wire i 1,2 samt 1,5mm i rostfritt samt höljen med innertub.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59



ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:

Inte speciellt säker på min sak här men vore det inte ytterst märkligt att skriva reglerna så? Skulle man på något sätt tvinga konstruktörerna att göra en onödigt vridstyv och därmed tung bakaxel bara för att säkerställa att den inte flexar, men att däremot göra ramen medvetet något vek är ok?

På vilket sätt bidrar det till att man kan göra en ordentlig setup på framvagn och på så vis göra bilarna snabbare?


Någonstanns måste man sätta gränsen för att bilarna ska vara billiga. lättbyggda och ha en speciell karaktär.
Svingen är inte tung, som den är idag och det är möjligt att den flexar lite.
Vad jag menade var att vi jobbar på en skrivning....där inte svingen ska bli någon sorts raketforskning....där dyra matrial och tekniska läsningar, ska ge stora fördelar.
Det var inte så kul i Crosskart, när man var tvungen att ha en bakaxel i titan för att hänga med.
Då är det bättre att skriva hur svingen ska vara uppbyggd och i vilket matrial den sak vara byggd i, så alla är lika. Det är dessutom en enkel regel att skriva.

Jag skulle nog vilja se att reglementet föreskriver att vissa mått och matrial, på huvudramen ska hållas

Tex. dessa. Huvudbågen bör nog innefattas, även den..förutom höjden?

(obs. detta är en mycket schematisk ritning...inte skalenlig på något sätt)


Varför just titan. :P har aldrig märkt den fördelen. Själv så kör jag med en 40*5mm bakaxelför ökad styvhet.


_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
zonander skrev:

Varför just titan. :P har aldrig märkt den fördelen. Själv så kör jag med en 40*5mm bakaxelför ökad styvhet.


Det hade säker med vikt at göra.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Dude skrev:
Wire och hölje finns hos www.duells.se


Tack..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59



ButterflyRacing skrev:
zonander skrev:

Varför just titan. :P har aldrig märkt den fördelen. Själv så kör jag med en 40*5mm bakaxelför ökad styvhet.


Det hade säker med vikt at göra.


jo men de får ju max väga 190kg och det ligger vi på redan :P om man vill att nått ska flexa och röra något på sig (om man håller sig till reglementet och har en "stel axel") så bygger man in det i svingen så att lagerbanorna kan rörapå sig och därmed tillåta svingen att ge vika. man bör dock passa sig. då man inte kan ha hur hårda dämpare då som helst. för då kväcks svingen. utan nån form av krängningshämmare är att rekomendera.

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (87890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande