Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (87855 totalt)
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476



Hallå.

Hur stor belasting klarar R1 dämparna?

Borde klara en del med en hoj väger ju inga mängder.

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Fjabben skrev:
Hallå.

Hur stor belasting klarar R1 dämparna?

Borde klara en del med en hoj väger ju inga mängder.

Ha de

Är det fjädern du menar ? Själva dämparen går ju att schimsa om
Det är en hyfsad utväxling på monodämparen på mc.
Fjädern är på ca 200 lbs.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476



okej.

Är inte helt hemma i alla måttenheter.

Som en riktlinje bara: Ca hur många kilo har du på var hjul.

(har själv planer på mc dämpare)

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
*poof*

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
*poof*

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Det händer faktiskt en del i verkstan. Förutom att jag möblerar om hela tiden..
Tänk om jag fick tid att slipa och måla golvet också...
Vi har gjort så mycket, på en av bilarna, som tagot upp två platser, så det räcker med en plats nu.
Jag har tagit bort en massa hyllor....så helt plötsligt fick EASen en egen plats.
Det blir lite mer lättjobbat...om man slipper flytta en massa grejor, flera gånger om dagen...för att man vill göra något på en annan bil.

Gabriels Calibra har faktiskt fungerat i flera dager nu...och det underlättar också..

Jag la upp alla bilder jag tog....för er som tittat på detaljer.













Jag har inte helt övergivit stora motorer...om ni trodde det..


Dexter tycker det tar för lång tid...när man kan vara i skogen i stället..


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag har flyttat vartenda rör i chassit..tror jag.

Det var säkert inte nödvändigt....men eftersom jag varit och lagt mej i varenda chassi- och burbygge...och påpekat rördragningen....så fans det ingen återvändo...

Nu är jag orolig för att mitt chassi blir styvare än Erlands....och att min bil inte kommer att gå lika fort som hans.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Bara en fråga av rent intresse, varför använder man runda rör på vissa ställen och fyrkantsprofiler på andra? Är det ena lättare/vridstyvare än det andra och är ramarna så vetenskapligt uträknade så att det är därför ni använder olika sorter?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Megablade skrev:
varför använder man runda rör på vissa ställen och fyrkantsprofiler på andra? Är det ena lättare/vridstyvare än det andra och är ramarna så vetenskapligt uträknade så att det är därför ni använder olika sorter?


Jag satt och väntade på den frågan..
Jo, det är en uträkning.
Det ska sitta plåtar på utsidan av ramen....och på vissa ställen även på insidan.
Med fyrkantsrör, kan jag limma plåtarna...och skruva/poppnita med bättre resultat.

Dom runda rören som jag kapat bort var 2mm gods....och de nya fyrkantiga är 1,5. Så det blir åtminstone inte tyngre.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



ButterflyRacing skrev:
Jag har flyttat vartenda rör i chassit..tror jag.

Det var säkert inte nödvändigt....men eftersom jag varit och lagt mej i varenda chassi- och burbygge...och påpekat rördragningen....så fans det ingen återvändo...

Jag tycker iallafall att det ser betydligt trevligare ut nu!

Men oroar du dig inte för de här ställena (blå cirklar på bilden)?

Ett stag som det röda typ tycker jag ser vettigt ut, men det går väl rakt genom knäskålarna på föraren eller nå't...

mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



ButterflyRacing skrev:
Raspberry racing skrev:
är ett sådant ratt nav som du har godkänt i racing??


Ja...det hoppas jag. Är du av en annan åsikt ?

Jag har grejor på väg från USA.....så jag skulle behöva veta om det inte är godkännt. Så jag snabbt som fan kan beställa ett nyt.


Har du fått reda på om det är ok?

Vill mig minnas att jag läst någonstans att får att det ska vara SBF godkänrt så skall låsdelen vara gul men vet inte säkert.

Vill vara säker så man inte gör en ny "groda"

_________________
Per Wahlqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
Men oroar du dig inte för de här ställena


Nja. Det ska dit något mer rör. Den som ser lite ensam ut...är framåtsträvan på höger sida.


Men Då vill jag ha hit karossen först....... Och som sagt jag vill inte sätta dit några rör i onödan.
Vi vet ju fortfarande inte om det förbättrat, elle försämrar situationen.
Stela bakaxlar kan ställa till det.

Jag ska skruva fast svingen i golvet....och bryta lite...så vi ser var det flexar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Per W skrev:

Har du fått reda på om det är ok?

Vill mig minnas att jag läst någonstans att får att det ska vara SBF godkänrt så skall låsdelen vara gul :


Nej jag har inte forskat i det...ännu.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Det var en elak böj på röret från kollektorn till ljuddämparen, hade det inte gått att få till på nåt annat vis?

_________________
Jon Lund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
sEiKo skrev:
Det var en elak böj på röret från kollektorn till ljuddämparen, hade det inte gått att få till på nåt annat vis?


Jo...jag har beställt en Hookerböj....med betydligt bättre radie..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



ButterflyRacing skrev:
Johan Lekås skrev:
Men oroar du dig inte för de här ställena


Nja. Det ska dit något mer rör. Den som ser lite ensam ut...är framåtsträvan på höger sida.
...
Men Då vill jag ha hit karossen först....... Och som sagt jag vill inte sätta dit några rör i onödan.
Vi vet ju fortfarande inte om det förbättrat, elle försämrar situationen.
Stela bakaxlar kan ställa till det.

Jag ska skruva fast svingen i golvet....och bryta lite...så vi ser var det flexar.


thumbs up
Ska bli intressant att se vad du kommer fram till!

_________________
Johan Lekås
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Per W skrev:
ButterflyRacing skrev:
Raspberry racing skrev:
är ett sådant ratt nav som du har godkänt i racing??


Ja...det hoppas jag. Är du av en annan åsikt ?

Jag har grejor på väg från USA.....så jag skulle behöva veta om det inte är godkännt. Så jag snabbt som fan kan beställa ett nyt.


Har du fått reda på om det är ok?

Vill mig minnas att jag läst någonstans att får att det ska vara SBF godkänrt så skall låsdelen vara gul men vet inte säkert.

Vill vara säker så man inte gör en ny "groda"



Gult behöver det inte va, har ett som är svart i min Formel Ford 2000 och det är fiamärkt och det är gokänt i racing..

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



STooooORA BILDER!!! Jag har ingen jätteskärm på min laptop!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Ser riktigt fint ut Håkan.

Men en fråga iaf... skulle det vara stel axel á la gokart eller annan variant - Undrar mest med tanke på drivningen med kedja


Vi snckade innan i en tråd om hur denna coola skapelsen skulle gå att svänga snabbt med under våta förhållanden ju.

& med mina erfarenheter från buggyn, med kedja & stel bakaxel så var det praktiskt omöjligt att köra fort utan att ha bré-häng i varenda kurva runt hela Knutan tyvärr.

http://video.google.com/videoplay?docid=2633063175282891438&hl=en

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
KristianAE86 skrev:


Men en fråga iaf... skulle det vara stel axel á la gokart eller annan variant....

Vi snckade innan i en tråd om hur denna coola skapelsen skulle gå att svänga snabbt med under våta förhållanden ju.


Ja...det blir "gokart-axel"
och det är just därför, jag är lite orolig att sätta dit extrarör...och göra chassit styvare.
Det kan mycket väl vara den "veka" konstruktionen, som gör att bilen går att köra.

Jag har kört prototypen på Karlskoga....i spöregn...och det var absolut inga problem.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
KristianAE86 skrev:

omöjligt att köra fort utan att ha bré-häng i varenda kurva runt hela Knutan


Vilken tur då....eftersomm du är "Driftare"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (87855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande