Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (87897 totalt)
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Vad blir det för reglemente på EASen????

Kommer man att få bygga själv ?


Jag kommer inte själv att hinna bygga någon nu under våren men till hösten så kanse det kan bli något!

(Håller på med ett super 7 bygge baserat på Volvo komponenter och hjälper till med ett där det skall i en VOLVo V8 i ett bok chassi )

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Alverby skrev:
Vad blir det för reglemente på EASen????

Kommer man att få bygga själv ?


Jag kommer inte själv att hinna bygga någon nu under våren men till hösten så kanse det kan bli något!

(Håller på med ett super 7 bygge baserat på Volvo komponenter och hjälper till med ett där det skall i en VOLVo V8 i ett bok chassi )


Volvo V8.....jag hoppas det inte är en gammal B36...

Det är inte bestämmt hur mycket man ska få göra själv.
Antingen blir det fritt...enligt vissa mått.
Eller så gör man som med min bil. Man köper ett grundchassi med sving.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Kommer du att lägga ut regler i din tråd här när dom kommer och vet du någon tids aspekt på när dom kommer ?


Angående vridstyvheten i chassit så skulle jag bygga att vridstyvt chassi. Men för att få bra funktion på väghålningen så skulle jag göra det tvärgående röret på bak svingen mjukt så att bärarmana kunde vrida sig lite och monter axeln i sväriska kullager. Då skulle man ha hjul som hela tiden har bra mark kontakt oberoende av krängningarna i chassit. Och så kan man kompletera med en krängningshemmare fram.
om man är orolig för att kedjan skall hoppa så kan man kompletera med kedjestyrare inan bakdrevet och motorn. Jag tor int att man får så stora problem med att kedjan hoppar av för att den blir rättt lång vad jag förstår och då klarar de vridnign bättre en en kort. Slitage får man ju på kedjan och dreven men det får man vell ta om mna skall vara snabbast

Jag tror att det är lättare att kontrolera vridningen i svingen en i hela chassit.

Uppdatera med mycket bilder !!!! Jag tycker detta är ett mycket intresant bygge !!! (och eventuell racing klass)

V8 är från XC90, så det blir en mordärn pjäs !

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Alverby skrev:
Angående vridstyvheten i chassit så skulle jag bygga att vridstyvt chassi. Men för att få bra funktion på väghålningen så skulle jag göra det tvärgående röret på bak svingen mjukt så att bärarmana kunde vrida sig lite och monter axeln i sväriska kullager.


osäkerheten med reglerna...beror på att det blir skillnad om vi ska åka med andra klasser och i såfall vem som vill ta emot oss....eller om vi blir en helt egen klass.
Kan vi göra som vi vill....så ska bilarna ha de mått som prototypen har idag. I övrigt blir det ganska fritt.
Tex. spindlar och bromsar blir frtitt. Även hembyggda.
Jag tror det kommer att skirvas i i reglerna att svingen inte får flexa. Annars kommer det att bli onödigt dyrt.

Det bästa är att alla bilar byggs ganska lika...till att brja med. Sedan får dom som åker vara med att förfina reglementet vart efter.

Så sätt igång att bygga en bil....ju fler vi blir, ju bättre är det.
Det kommer garanterat finna körmöjligheter.....om man inte måste köra med de stora arrangörerna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



ButterflyRacing skrev:
Jag tror det kommer att skirvas i i reglerna att svingen inte får flexa. Annars kommer det att bli onödigt dyrt.


Inte speciellt säker på min sak här men vore det inte ytterst märkligt att skriva reglerna så? Skulle man på något sätt tvinga konstruktörerna att göra en onödigt vridstyv och därmed tung bakaxel bara för att säkerställa att den inte flexar, men att däremot göra ramen medvetet något vek är ok?

På vilket sätt bidrar det till att man kan göra en ordentlig setup på framvagn och på så vis göra bilarna snabbare?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

Inte speciellt säker på min sak här men vore det inte ytterst märkligt att skriva reglerna så? Skulle man på något sätt tvinga konstruktörerna att göra en onödigt vridstyv och därmed tung bakaxel bara för att säkerställa att den inte flexar, men att däremot göra ramen medvetet något vek är ok?

På vilket sätt bidrar det till att man kan göra en ordentlig setup på framvagn och på så vis göra bilarna snabbare?


Någonstanns måste man sätta gränsen för att bilarna ska vara billiga. lättbyggda och ha en speciell karaktär.
Svingen är inte tung, som den är idag och det är möjligt att den flexar lite.
Vad jag menade var att vi jobbar på en skrivning....där inte svingen ska bli någon sorts raketforskning....där dyra matrial och tekniska läsningar, ska ge stora fördelar.
Det var inte så kul i Crosskart, när man var tvungen att ha en bakaxel i titan för att hänga med.
Då är det bättre att skriva hur svingen ska vara uppbyggd och i vilket matrial den sak vara byggd i, så alla är lika. Det är dessutom en enkel regel att skriva.

Jag skulle nog vilja se att reglementet föreskriver att vissa mått och matrial, på huvudramen ska hållas

Tex. dessa. Huvudbågen bör nog innefattas, även den..förutom höjden?

(obs. detta är en mycket schematisk ritning...inte skalenlig på något sätt)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Min tanke med svingen var att den skulle byggas i vanliga stålrör och att man har vissa givna mått och dimensioner redan specat men att man exempelvis kan ändra diameter och godstjoklek på dom tvärgående rören för att få svingen att flexa. För man kan komma mycket långt med stnadad handels stål rör!


om "vi" skall börja bygga bilar så kanse det hadde varit bra med lite mått från prototypen. exempelvis totalbredden på utsidan hjulen. Hjulbasen. totalhöjden. Överhänget fram.
Annars så får man vell börja med att mäta på bilder och chansa lite på måtten .

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Alverby skrev:
om "vi" skall börja bygga bilar så kanse det hadde varit bra med lite mått från prototypen. exempelvis totalbredden på utsidan hjulen. Hjulbasen. totalhöjden. Överhänget fram.
Annars så får man vell börja med att mäta på bilder och chansa lite på måtten .


om ni är allvarligt sugna på att börja bygga...så får vi försöka hitta en snabb lösning på det.

Som jag sagt...jag köpte mitt chassi som ett ihopppunktat grundchassi. det är det absolut snabbaste sättet att komma igång.
Det tar tid att bygga bil från ruta ett.
Sedan kan man bygga om/nytt i lungn och ro...när man sorterat ut den man har.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Nu sticker jag ut huvudet lite.
Jag behöver hjälp med åsikter om ett eventuellt reglemente.
Detta är bara ett första utkast som vi ska resonera internt om. Men ni kan lika bra få vara med och tycka från början.

Bry er inte så mycket om utskrivna mått. Dom kan vara felaktiga.

Kom igen och tyck nu...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klass EAS
Definition av EAS
En öppen bil uteslutande konstruerad för tävling på sluten
Tävlingsbana, utrustad med mc-motor med kedjedrift och bakaxel utan diffrensial, upphängd i sving.
Bilarna får tillverkas efter fritt koncept inom givna reglementesramar.
Grundram med huvudbåge som godkännts ska användas (Det är inte klart om grundramarna ska tillverkas av utsedda eller om det blir fri tillverkning efter måttskiss)
Alla bilar ska väga min. 320 kg, utan förare och personlig skyddsutrustning.

0.1 Besiktning
Före tävling skall deltagande bilar genomgå besiktning. Kontrollen skall, förutom förarens personliga utrustning, omfatta specificerade krav i tekniskt reglemente och att komponenter inte har skador som kan innebära en säkerhetsrisk.
Bil som inte uppfyller tekniska krav eller uppvisar skada som innebär en säkerhetsrisk för förare eller annan får inte tillåtas delta i tävling.
Förare som inte uppvisar till bilen Gällande vagnbok kan nekas att deltaga i tävling.

0.2 Förarens utrustning
Förare skall under träning/tävling bära säkerhetsutrustning som är obligatoriskt minimikrav enligt följande: Hjälm, flamsäker overall, skor, handskar, balaklava samt underkläder.
???????? Skyddshjälm av typ M2(benämns även Mc-hjälm, pilothjälm eller jethjälm) med antingen ansiktsmask eller intergralskydd som är fästade på hjälmen och utgör skydd för förarens tänder skall användas. Max vikt 1500gr inkl skyddsutrustning. ??????????

0.3 Tävlingsnummer
Tilldelat nummer skall placeras på burbågens övre bakre del, alternativt ovanpå burbågen eller på vingens sidoplattor, samt på karosseriet framför föraren. Numret skall vara lätt att avläsa framifrån och från sidan. Minimihöjd: 17 cm.

0.4 Vagnbok
Förare är skyldig att vid besiktning uppvisa en till bilen hörande vagnbok. På bilens skyddsbur skall på väl synligplats vagnbokens nummer vara instansat. Numret Skall vara lätt avläsbart.

1.1 Bärande delar och skyddsbur
Chassiet skall vara uppbyggt av en rörkonstruktion bestående av runda och/eller fyrkantiga stålrör.
Grundram med huvudbåge som godkännts ska användas
Skyddsbåge skall vara försedd med två stycken framåtsträvor och två stycken bakåtsträvor tillverkade av runda stålrör med minimumdiensionen 30x2.
Mellan undre och övre chassieram skall det finnas avlastningsrör som bildar en s.k. fackverks-konstruktion i chassiet.
Undre chassieram skall bestå av rör i minimumdimensionen 35x50x2 (profilrör).
Sidorna på chassit ska kläs med 1mm stål eller 2mm aluminiumplåt för att öka säkerheten fär föraren.
Stålplåt ska användas för att skydda bränsletanken, om den sitter på utsatt ställe, nära bilens yttre begränsningslinje.

Rör som befinner sig inom huvudets islagsområde skall vara försedda med ett energiupptagande material. Svetsning och rörbockning skall vara utfört på ett fackmanna- mässigt sätt. Rör eller andra komponenter som tillhör chassiet eller skyddsbåge får inte vara tillverkat i lättmetallmaterial.

1.2 Golv
Bilen skall undertill vara försedd med ett plant golv, som täcker förarens ben och förarstol underifrån. Stålplåt minimum 1,5mm. Aluminiumplåt minimum 3mm tjocklek.
Golvet skall vara skruvat eller svetsat i chassiet och täcka hela chassits bredd.
Golv framför pedalerna och bakom stolen är fritt.

1.3 Avbärarbågar

1.4 Underkörningsskydd



2.1 Däck och fälgar
Däck, slicks enl. lista
Fälgar fritt

2.2 Hjulupphängning
Länkarmar och spindlar fram fritt.
Bakhjuls upphängning är fri. Dock skall bakhjulsupphängningen vara uppbyggt av en rörkonstruktion bestående av runda och/eller fyrkantiga stålrör. Samt vara konstruerad som en svingenhet, dvs. länkarmarna får inte var ledade eller flexa mot varandra. Undantager hjulnav och drevnav, får inga delar i bakhjulupphängningen vara tillverkad av lättviktsmatrial. Se även punkt 3.7.

2.3 Fjädring, stötdämpning
Fjädring och stötdämpning skall finnas på alla hjul. Konstruktionen är fri.
Krängningshämmare fritt.

3.1 Motor
otrimmade serietillverkade motorcykelmotorer. 1000 cc. Insprutningssystem, spjällhus och förgasare fria fram till topplocket .

Motorer med tvåventilsteknik 1340 cc. Fri trimning.

Placering på höger eller vänster sida.

Luftfilter fritt.

Cylindervolymen får inte överstiga:
a) Med fler än två ventiler/cyl. 1000 cc (+ renoveringsborrning)
b) Med två ventiler/ cyl. 1340 cc (+ renoveringsborrning)

3.2 Bränslesystem
Bränsletank skall vara tillverkad i metall, max 10 liter och infäst och skyddad i chassiet.
Påfyllningslocket skall vara tätt. Avluftning skall ordnas så att bensin inte tränger ut om bilen välter. Bränsleledningar skall vara väl klamrade och dragna på sådant sätt att skador undviks.

3.3 Avgassystem
Avgassystem med ljuddämpare skall finnas.
Avgasrör med ljuddämpare får inte utmynna framför en linje dragen tvärs bilen genom förarstolens bakersta del och inte mynna ut bakom bilens bakre begränsning. I övrigt fritt
Bullernivån får inte överstiga (????????????????? 100 dbA ?????????)
??????????????????(a) mätt 50 cm från slutrörets mynning och i 45 graders vinkel till slutrörets riktning. Vid mätning skall motorns varvtal vara konstant 4500 v/min för. Avgasrör med ljuddämpare får inte mynna ut bakom bilens bakre begränsning. Arrangör får om tävlingen genomförs under speciella förhållanden föreskriva i tävlingsinbjudan att lägre bullernivå än 100 db(a) skall gälla.

3.4 Startsystem
Motorn skall ha elstart.

3.5 Kylsystem
Fritt, dock skall kylare, slangar mm. vara dragna och fästade på sådant sätt att skador undviks. Kylare skall vara infäst och skyddad i bilens chassi.

3.6 Elsystem
Huvudströmbrytare som "dödar" motorns tändsystem skall finnas och vara lätt åtkomlig förförare som sitter fastspänd i säkerhetsbälte samt för funktionär. Brytaren får inte vara fjädrande, som automatiskt återgår i start läge. Brytaren skall vara placerad på samma sida som motorn. Huvudströmbrytaren skall vara utmärkt med en röd blixt på en triangelformad vit botten med blå bård. Triangelns sida skall vara minimum 60 mm och en av spetsarna skall peka mot brytaren.

3.7 Kraftöverföring
Drivning skall ske med kedja utan mellanliggande drev mellan motorns och bakaxelns drev. Drivaxel/bakaxel skall vara stel dvs. tillverkad i ett stycke.
Hjul- och drevnav fritt.
Undantager hjulnav och drevnav, får inga delar vara tillverkad av lättviktsmatrial.
Ryckutjämnare fritt.
Drev- kedjeskydd skall finnas i sådan omfattning att personskador undviks. Utväxlingsförhållandet mellan motor och drivhjul är fritt.
Kedjestyrare rekommenderas.


4.1 Bromsar
Färdbromssystemet ska vara tvåkrets och verka på alla fyra hjulen.
I övrigt fritt.
Bromsvåg fri.
"Handbroms" eller dylikt som förhindrar att bilen tjuvrullar på startplattan får finnas.
Kolfiberbromsar är ej tillåtet.

5.1 Styrinrättning

Styrning skall ske med ratt. I övrigt är konstruktionen fri. Styrinrättning skall vara effektiv dvs. snabbt och säkert verkande.

6.1 Kaross
Chassiet ska vara täckt med kaross på ovansidan framför och runt sittbrunnen, samt på sidorna mellan hjulen. Dock får inte motorn täckas in, sett från sidan.
Karosseri får inte finnas i anslutning till främre hjul i sådan omfattning att när fulla hjulutslag utnyttjas att någon del av hjulet sett uppifrån är täckt.
Bakhjulen skall vara täckta med kaross och/eller lösa skärmar, sett uppifrån.
Aerodynamisk utrustning får finnas framför framaxeln centrum samt bakom huvudbågen.



6.2 Skärmar
Fram får s.k. Cykelskärmar monteras över däckets slitbana, för att minska smuts och vattensprut,
men dessa får inte nå utanför bilens yttre begränsningslinjer


6.3 Förarstol
Skall vara väl infäst i chassiet och vara av typ som är skålad. Stolen skall medge bekväm körställning.
om stolen inte har inbyggt nackskydd och sidoskydd för huvudet, skall ett sådant monteras i chassiet.
Förarstolen och alla reglage ska vara placera till höger eller vänster om den tänkta centrumlinjen.




6.4 Säkerhetsbälte.
Enl. Sbf gemensamma säkerhets regler. 6-punkt . Fästen skall vara väl dimensionerade och infäst i bilens rörkonstruktion (chassi)

6.5 Skyddsnät
???????????????????

7.1 Backspeglar
Minst en, centralt placerad backspegel, som ger god sikt bakåt, skall finnas.

7.2 Lyse och ljus
Två st. bakljus 5W och två st. bromsljus skall finnas. Samt ett centralt placerat bakljus ska finnas 21 watt. Som skall tändas vid våt vägbana.

8.1 Instrument, reglage
Varvräknare, temperaturmätare etc. samt reglage får finnas men skall vara placerade på sådant sätt att inga vassa kanter kan orsaka onödig skada vid olycka.

9.1 Minivikt
Bilar får under tävling/träning aldrig understiga: Lägsta vikt utan förare 320 kg. Eventuell ballast skall vara väl fastskruvad i chassiet. Max (V) kg. Ballast får monteras på bilen.

9.2 Mått
Bortsett från huvudbågens höjd, får grundmåtten på grundchassit inte ändras.
Inga komponenter får finnas utanför ytterbegränsningslinjerna,

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag editerar med rött....i föregående inlägg, vartefter det blir ändringar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag har gjort en hel del ändringar och finjusteringar av reglementesförslaget.
Jag har även förankrat det hos Göteborgarna....och detta är nog i stora drag vad vi kommer att hamna på.

Men....ingen har haft någon åsikt...
Det är inte likt er.

Fram med kritiken nu. Så gömda felaktigheter kan upptäckas på ett tidigt stadie...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



En liten fråga bara: Varför sätts minimivikten på bil utan förare?

_________________
Rickard Olsson
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Värkar vara ett bra reglemente!!!!!
(passar mig kanon i stora drag!!)

Några funderingar från min sida.

Batteri i Gel utförnade. Så man slipper batterisyra vid en runtslagning eller kraftig kolision. Kanse man då också kan slippa att kapsla in batterit, vet inte vad SBF krav säger.

Karossen bör vara av aluminium eller glasfiber.och bör nog specas i reglementet.

Två stycken broms ljus bakåt.

Personligen så tycker jag att man bör ha en plåt framför pedalerna för att skydda fötterna vi påkörning.

Någon form an avbärar rör eller skydd framför framhjulen så att man vid en front mot front situation inte kan komma ner med bilen i sittbrummen på den bilen man kör på (snurrigt hoppas ni förstår vad jag menar). Alternativ att man specar ett avstånt mellan strävorna som går framåt.

Tycker fortfarande att svinge bör få flexa.

Minimihöjd mellan chassi och vägbana vid punktering.

Varför kan man inte få klä in hela motorn ??? Mindre risk att kunna haka i något om den även täcks på sidan.

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Rickard olsson skrev:
En liten fråga bara: Varför sätts minimivikten på bil utan förare?


Det har jag också ifrågasatt. Men det är så upphovsmannen vill ha det.
Så man får väl sätta igång och banta...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Alverby skrev:

Batteri i Gel utförnade. Så man slipper batterisyra vid en runtslagning eller kraftig kolision. Kanse man då också kan slippa att kapsla in batterit, vet inte vad SBF krav säger.

Alverby skrev:
Minimihöjd mellan chassi och vägbana vid punktering.

Vi har med flit utelämnat vissa skrivningar....för att se vad SBF säger, när vi lämnar in reglementet till dom.
Men det är alltid fritt fram att använda ett säkert batteri...om man vill.

Alverby skrev:
Karossen bör vara av aluminium eller glasfiber.och bör nog specas i reglementet.

Jag vet inte riktigt vad du menar här..?

Alverby skrev:
Två stycken broms ljus bakåt.

Ja, absolut. normalt har man inte bromsljus på formulabilar och racersportvagnar....men då det finns stor anledning att tro, att EAS kan dra till sig förare som inte har så mycket tävlingsvana...så är det nog bra att ha bromsljus.

Alverby skrev:
Personligen så tycker jag att man bör ha en plåt framför pedalerna för att skydda fötterna vi påkörning.

Det är fritt att sätta en plåt där. Jag kommer att göra det. Men just skaderisken är ganska liten där. Det är ju långt in i bilen.

Alverby skrev:
Någon form an avbärar rör eller skydd framför framhjulen så att man vid en front mot front situation inte kan komma ner med bilen i sittbrummen på den bilen man kör på . Alternativ att man specar ett avstånt mellan strävorna som går framåt.

Det är en avvägning mellan olika säkerhets detaljer. Jag har flyttat upp och in mina främre stöttor.
Men man måste tänka på att det ska gå att ta sig ur bilen vid brand...och om den ligger uppochner.
Därför har vi inte spikat var stöttorna ska sitta.

Alverby skrev:
Tycker fortfarande att svinge bör få flexa.

Man kan inte få allt.. Vi vill ha en bil som skiljer sig mot andra som redan finns.


Alverby skrev:
Varför kan man inte få klä in hela motorn ??? Mindre risk att kunna haka i något om den även täcks på sidan.

Det är också ett karaktärsdrag hos bilen vi vill behålla. Mc-folket älskar att motorn synns.
Ihakningsrisken är nog lite överdriven....vi har ju friliggande framhjul..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



ButterflyRacing skrev:
Nu sticker jag ut huvudet lite.
Jag behöver hjälp med åsikter om ett eventuellt reglemente.
Detta är bara ett första utkast som vi ska resonera internt om. Men ni kan lika bra få vara med och tycka från början.

Bry er inte så mycket om utskrivna mått. Dom kan vara felaktiga.

Kom igen och tyck nu...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag har inte tävlat, så jag har inga så'na praktiska erfarenheter av att tolka reglementen, men vill du ha åsikter så varsågod!
(Mina kommentarer i blått)

ButterflyRacing skrev:

Klass EAS
Definition av EAS
En öppen bil uteslutande konstruerad för tävling på sluten
Tävlingsbana, utrustad med mc-motor med kedjedrift och bakaxel utan diffrensial, upphängd i sving (Tydligare definition av vad "sving" är, eller hänvisa till annan del av reglementet där det finns definierat).
Bilarna får tillverkas efter fritt koncept inom givna reglementesramar (Behövs den här meningen?)
Alla bilar ska väga min. 320 kg, utan förare och personlig skyddsutrustning. (Med eller utan vätskor?)

0.1 Besiktning
Före tävling skall deltagande bilar genomgå besiktning. Kontrollen skall, förutom förarens personliga utrustning, omfatta specificerade krav i tekniskt reglemente och att komponenter inte har skador som kan innebära en säkerhetsrisk.
Bil som inte uppfyller tekniska krav eller uppvisar skada som innebär en säkerhetsrisk för förare eller annan får inte tillåtas delta i tävling.
Förare som inte uppvisar till bilen Gällande vagnbok kan nekas att deltaga i tävling. (Varför "kan nekas"? Vilka anledningar att inte ha gällande vagnbok gör att man ändå får delta?)

0.2 Förarens utrustning
Förare skall under träning/tävling bära säkerhetsutrustning som är obligatoriskt minimikrav enligt följande: Hjälm, flamsäker overall, skor, handskar, balaklava samt underkläder.
???????? Skyddshjälm av typ M2(benämns även Mc-hjälm, pilothjälm eller jethjälm) med antingen ansiktsmask eller intergralskydd som är fästade på hjälmen och utgör skydd för förarens tänder skall användas. Max vikt 1500gr inkl skyddsutrustning. ??????????

0.3 Tävlingsnummer
Tilldelat nummer skall placeras på burbågens övre bakre del, alternativt ovanpå burbågen eller på vingens sidoplattor, samt på karosseriet framför föraren. Numret skall vara lätt att avläsa framifrån och från sidan. (Vad är "lätt att avläsa"? Är det inte bättre att definiera siffrornas färg, bakgrundsfärg och min höjd, och sedan att siffrorna ska placeras på en slät yta som inte lutar mer än xx grader mot lodlinjen?), Minimihöjd: 17 cm.

0.4 Vagnbok
Förare är skyldig att vid besiktning uppvisa en till bilen hörande vagnbok. På bilens skyddsbur skall på väl synligplats vagnbokens nummer vara instansat. Numret Skall vara lätt avläsbart. (Ta bort "Numret skall vara lätt avläsbart", klart att numret måste gå att läsa)

1.1 Bärande delar och skyddsbur
Chassiet skall vara uppbyggt av en rörkonstruktion bestående av runda och/eller fyrkantiga stålrör. Skyddsbågen skall ingå som en del av chassiet. Huvudbåge skall vara tillverkad av ett runt stålrör med minimumdimensionen 45x2 mm.
Skyddsbåge skall vara försedd med två stycken framåtsträvor och två stycken bakåtsträvor tillverkade av runda stålrör med minimumdiensionen 30x2 mm. (Behöver man speca att rörböjarna i skyddsbågen skall vara utan "krusningar" och ha min ett visst förhållande mellan största och minsta diametern i böjen?)
Mellan undre och övre chassieram skall det finnas avlastningsrör som bildar en s.k. fackverks-konstruktion i chassiet. (Den här meningen är svårbegriplig och svårtolkad. Är det inte bättre att ha en ritning på precis hur bottenramen ska se ut, och var huvudbåge (och eventuellt strävor till den) ska vara fästade, och sedan är resten fritt?)
Undre chassieram skall bestå av rör i minimumdimensionen 35x50x2 (profilrör).

Rör som befinner sig inom huvudets islagsområde skall vara försedda med ett energiupptagande material. Svetsning och rörbockning skall vara utfört på ett fackmanna- mässigt sätt. Rör eller andra komponenter som tillhör chassiet eller skyddsbåge får inte vara tillverkat i lättmetallmaterial (Ta bort "får inte vara tillverkat i lättmetallmaterial" och skriv istället "skall vara tillverkade av stål")

1.2 Golv
Bilen skall undertill vara försedd med ett plant golv, i hela bilens bredd, som täcker förarens ben och förarstol underifrån. Stålplåt minimum 1,5mm. Aluminiumplåt minimum 3mm tjocklek.
Golvet skall vara skruvat eller svetsat i chassiet.
Golv framför pedalerna och bakom stolen är fritt.

1.3 Avbärarbågar

1.4 Underkörningsskydd



2.1 Däck och fälgar
Däck, slicks enl. lista
Fälgar fritt
Bilens maximala mått får under tävling inte överstiga en bredd av (XXXX) mm och en längd av (YYYY) mm mätt på hjulens (däck och fälg) yttre sidor. Vid mätning skall de främre hjulen vara i läge för körning rakt fram. Inga komponenter får finnas utanför hjulens yttermått, även om bilen har mindre mått än vad som är maximalt tillåtet.

2.2 Hjulupphängning
Länkarmar och spindlar fram fritt.
Bakhjulsupphängning är fri. Dock skall bakhjulsupphängningen vara konstruerad som en svingenhet, dvs. länkarmarna får inte var ledade eller flexa mot varandra. (eller "...dvs, höger och vänster bakhjul ska vid alla fjädringsrörelser röra sig likadant i förhållande till chassit." Kanske lägga till ett test av flexet där man (på ett plant underlag) lyfter det ena bakhjulet, och då får inte det andra bakhjulets centrumhöjd avvika mer än xx mm från det upplyfta hjulets. Men det kanske ger för litet utslag i mm?)Undantager hjulnav och drevnav, får inga delar i bakhjulupphängningen vara tillverkad av lättviktsmatrial.(Skriv istället "Undantaget hjulnav och drevnav ska all alla delar i bakvagnsupphängningen vara av stål") Se även punkt 3.7.

2.3 Fjädring, stötdämpning
Fjädring och stötdämpning skall finnas på alla hjul. Konstruktionen är fri.
Krängningshämmare fritt.
....


Pust! Nu får det räck för ikväll. Ska tycka vidare om resten imorgon

_________________
Johan Lekås
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Johan Lekås skrev:


(Tydligare definition av vad "sving" är, eller hänvisa till annan del av reglementet där det finns definierat).

(Behövs den här meningen?)

(Med eller utan vätskor?)

ovanstående hör till definitionen och presentationen av klassen...och inte till det tekniska reglementet.

Johan Lekås skrev:

(Varför "kan nekas"? Vilka anledningar att inte ha gällande vagnbok gör att man ändå får delta?)

Tex. Om bilens identitet och historia är känd, finns det ingen anledning att stänga ute någon för att han haft inbrott i transportbilen på väg till banan.

Johan Lekås skrev:

(Vad är "lätt att avläsa"? Är det inte bättre att definiera siffrornas färg, bakgrundsfärg och min höjd, och sedan att siffrorna ska placeras på en slät yta som inte lutar mer än xx grader mot lodlinjen?)

Det kan nog skrivar bättre. Men vi skriver ju inte för mentalt handikappade...

Johan Lekås skrev:

(Ta bort "Numret skall vara lätt avläsbart", klart att numret måste gå att läsa)

Många av dessa regler är direkt plankade från CrossKart reglementet. Erland kan säkert dra åtskilliga historier om att regeln behövs..

Johan Lekås skrev:

(Behöver man speca att rörböjarna i skyddsbågen skall vara utan "krusningar" och ha min ett visst förhållande mellan största och minsta diametern i böjen?)

Se ovanstående svar..

Johan Lekås skrev:

(Ta bort "får inte vara tillverkat i lättmetallmaterial" och skriv istället "skall vara tillverkade av stål")

Se ovanstående svar..

Johan Lekås skrev:

(Skriv istället "Undantaget hjulnav och drevnav ska all alla delar i bakvagnsupphängningen vara av stål")

Se ovanstående svar..

Johan Lekås skrev:

(Den här meningen är svårbegriplig och svårtolkad. Är det inte bättre att ha en ritning på precis hur bottenramen ska se ut, och var huvudbåge (och eventuellt strävor till den) ska vara fästade, och sedan är resten fritt?)

Vi måste ju lämna lite utrymme för fantasi och inovativa lösningar.

Johan Lekås skrev:

(eller "...dvs, höger och vänster bakhjul ska vid alla fjädringsrörelser röra sig likadant i förhållande till chassit." Kanske lägga till ett test av flexet där man (på ett plant underlag) lyfter det ena bakhjulet, och då får inte det andra bakhjulets centrumhöjd avvika mer än xx mm från det upplyfta hjulets. Men det kanske ger för litet utslag i mm?)

Får den inte flexa, så är det ju klart. Går det så långt att man kan mäta flexet genom att lyfta ena hjulet...så har nog svingen gått av...

Tack för frågorna....välkomna med fler...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Angående att speca kaross matrialet var att man inte skall kunna använda kolfiber eller andra lätta matrial, har sett att Cross kart reglementet har den specen.

Angående att speca Gel-batteri så skulle man kuna öka säkreheten, batteri syra är aldrig trevligt framför allt inte i ögonen. Får man det på kläderna så brukar det efter tvätten bli fina hål. Och skall man hålla det lite budjet så finns det billiga Gel batteri på "Bil..." till skotrar och MC.

Specning av fälgarnad diameter, det var vell tänkt att ha 13"??

Jag tyckte även att johan Lekås har många bra förslag till omformuleringar, om det blir lättläst så är det ett stort PLUS. Om man nu skriver ett nytt reglemente så är det ju lika bra att göra det ordentligt och så att det ser profsigt ut!

Skulle inte du Butterfly kunna märka i reglena vilka delar som är nya och ändrade, bara för att vara lite jobbig

Vad jag har blivit sugen på att börja bygga!!!

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



ButterflyRacing skrev:

3.1 Motor
otrimmade serietillverkade motorcykelmotorer. 1000 cc. Insprutningssystem, spjällhus och förgasare fria fram till topplocket .

Motorer med tvåventilsteknik 1340 cc. Fri trimning.

Placering på höger eller vänster sida.

Luftfilter fritt.

Cylindervolymen får inte överstiga:
a) Med fler än två ventiler/cyl. 1000 cc (+ renoveringsborrning)
b) Med två ventiler/ cyl. 1340 cc (+ renoveringsborrning)


onödigt med allt för fria tolkningsmöjligheter på "renoveringsborrning" varför inte istället sätta gränsen till 1020 cc eller liknande? Just för att slippa smygtrim i form av något överdriven borrning med hänvisning till renovering.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



ButterflyRacing skrev:

Johan Lekås skrev:

Mellan undre och övre chassieram skall det finnas avlastningsrör som bildar en s.k. fackverks-konstruktion i chassiet.
(Den här meningen är svårbegriplig och svårtolkad. Är det inte bättre att ha en ritning på precis hur bottenramen ska se ut, och var huvudbåge (och eventuellt strävor till den) ska vara fästade, och sedan är resten fritt?)

Vi måste ju lämna lite utrymme för fantasi och inovativa lösningar.

Är det då inte bättre att ta bort en väldigt tolkningsbar mening som "Mellan undre och övre chassieram skall det finnas avlastningsrör som bildar en s.k. fackverks-konstruktion i chassiet." och istället lämna allt fritt utom bottenramen, typ enligt ritningen?




_________________
Johan Lekås
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag håller på att fila lite på formuleringa, lite här och där. Det finns felaktighetr som ni inte sett ännu..
Men idag har vi cointailerurlastning...så det får bli senare.

Fortsätt spåna....jag begrundar alla åsikter...även om jag svarar lite kort ibland.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (87897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande