Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (17547 totalt)
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare

Hej allihopa
Tyckte det var dax att visa lite vad som händer med min bemmer under vintern.
Men tänkte först börja med att dra en lite snabb resume / presentation om bilen.

jag byte till mig bilen i augusti emot min stylad mondeo. Och det som har gjorts sen bytet är
att ett nytt avgassystem har byggts 3"tum efter kattarna och en dämpare på slutet.


Fälgarna var i dåligt skick samt däcken så passade på att blästra av fälgarna och lacka om dom svarta
och på med nya däck. blev riktigt bra thumbs up

ny lampor inhandlades också via ebay. vilken lyfte hela bilen i mitt tycke.

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Planerna inför vintern:
Är följande, renovera upp motorn då den har rullat 23000 (hårda) mil,
samt att renovera växellåda då 2:ans synkring är paj.
eventuellt ska motorn trimmas lite lätt, tips välkomnas!

jag har aldrig tidigare skruvat isär en motor tidigare så ser den kommande vintern som en lärorik tid.
så ni kanske får räkna med en del dumma frågor under tidensgång.
men man lär jue så länge man lever. Och nångång ska vara den första. Nåväll åter till bilen:

Här är bilen upp pallad och motorhuven är bortagen


fronten borta & allt är klart för att lyfta motorn

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Nu är motorn urlyft och allt gick jätte smidigt. så nu är det bara att börja riva i motorn.
här kommer liter bilder

Ett stycke M3 motor på väg


motorn är äntligen fri


Motorn sitter i stativet och där kommer den att få bo dom kommande månaderna


Ett stycke skitig växellåda

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 146



Den här tråden ska jag följa!! Är ju väldigt kär i BMW också!!

_________________
Johan Burman
Porsche 964 TURBO -92

Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96
Ex - Porsche 911 TURBO -86
Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Finns det några planer vad gäller chassi och bromsar tro ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Bistec skrev:
Finns det några planer vad gäller chassi och bromsar tro ?


Planer finns men det är dock mycket osäkert att jag kommer kunna genomföra dom till nästa år.
p.g.a att allt kostar så mycket pengar, och jag har räknat med att renoveringen av motor & växellåda kommer kosta cirka 15 000kr. sen har jag jue även fått för mig att slipa om kammarna medans jag ändå har motorn isär. jag har mailat Köhler om pris uppgifter på omslipning & deras chip men har inte fått nåt svar än. så får väll ta och ringa dom i veckan. men har hört att dom tar 2000kr per kam. kan det stämma?

Nåväll åter till planera om väghållning & bromsar

om vi börjar med bromsarna så har mässingsbussningar till bromsoken runt om köpts,
ifrån millway som ska öka känslan i bromspedalen och minska flexet som gör att beläggen slits snett.
Slitzade skivor ska införskaffas samt att bromsoken ska få sig lite dakargul färg på sig.



ang. väghållning så ska en coiloversats köpas dock så har jag inte en anning om vilket märke jag ska satsa på. målet är väll att jag ska köra lite bana i framtiden. men det kommer väll kanske bara bli 1-2gånger per år. resten av tiden så ska den rulla på gatan. så behöver jue inte vara nåtvärsting kit. nåt förslag på ett prisvärt kit?

Sen så ska Fjäderbenstag inhandlas samt krängninshämnare.
och alla bussningarna ska bytas i fram & bakvagn.
Där blir det väll troligtvis powerflex, om det inte är nån som sitter på ritningar till alla bussningarna så man kan svarva egna, eller om det är nån här som svarvar bussningar som man kan få köpa ett kit av.

Där har vi iaf planerna men när dom kommer genomföras beror på ekonomin
är den nån som har några åsikter på ändringar så ös på

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



om du ska kör mest gat skulle jag rekomdera H&R gat kit, går mycket fint på gatan och funkar utmärkt på banan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Supramannen skrev:
om du ska kör mest gat skulle jag rekomdera H&R gat kit, går mycket fint på gatan och funkar utmärkt på banan


Är det H&R Cup-kittet du menar då?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
är det nån som har erfarenhet av fk-automotives coilover kit? eller är det bara skräp?

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



om du inte ska förstärka bakre stötdämparfästpunkten så skulle jag inte rekomendera fjäderben bak då det är ganska vanligt att plåten går sönder där på E36.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Niklas Sandström skrev:
om du inte ska förstärka bakre stötdämparfästpunkten så skulle jag inte rekomendera fjäderben bak då det är ganska vanligt att plåten går sönder där på E36.


Menar du när man kör med kombinerat stötdämpare/fjäder då eller?

Jag tänkte sätta ett fjäderbenstag mellan tornen bak för att styva upp de hela.

Vet dock inte än vilket chassi det blir.

PPF har ju börjat sälja Cobra, dom har ett prisvärd Evo-III colioverkit.

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



DanneE skrev:
Niklas Sandström skrev:
om du inte ska förstärka bakre stötdämparfästpunkten så skulle jag inte rekomendera fjäderben bak då det är ganska vanligt att plåten går sönder där på E36.


Menar du när man kör med kombinerat stötdämpare/fjäder då eller?

Jag tänkte sätta ett fjäderbenstag mellan tornen bak för att styva upp de hela.

Vet dock inte än vilket chassi det blir.

PPF har ju börjat sälja Cobra, dom har ett prisvärd Evo-III colioverkit.


Fjäderben är samma sak som det mer populära engelska ordet coil-over.

Problemet på E36 är att stötdämparfästet är en liten plåt som är formad som en kopp och är punktsvetsad i hjulhuset, den är inte dimensionerad för att hålla bilens vikt så den spricker lös i svetsarna med tiden. Det händer faktiskt att dom lossnar med vanliga stötdämpare med separat fjäder.

Fjäderbensstag hjälper föga bak på en E36 speciellt ur styvhetsynpunkt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Niklas Sandström skrev:


Fjäderben är samma sak som det mer populära engelska ordet coil-over.

Problemet på E36 är att stötdämparfästet är en liten plåt som är formad som en kopp och är punktsvetsad i hjulhuset, den är inte dimensionerad för att hålla bilens vikt så den spricker lös i svetsarna med tiden. Det händer faktiskt att dom lossnar med vanliga stötdämpare med separat fjäder.

Fjäderbensstag hjälper föga bak på en E36 speciellt ur styvhetsynpunkt.


okej, Man kanske skulle förstärka upp det då...

Borde inte belastningen bli mindre om man kör med fjäder för sig och stötdämpare för sig ?

Mvh

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
tänkte höra om det är nån som har renoverat en rr-vanos till bmw m3 3.0
eftersom jag ändå har motorn ute och ska fixa allt annat så tänkte jag att man kanske skulle ta ett titt på vanosen också.. det har ju vart ett problem för bmw igenom åren. dock värkar problemet vara rätt upp förstorat. men för att vara på den säkra sidan, bilen har jue ändå rullat 23000mil.
men vad exakt är det som rasar i vanosen? lästa nånting om att det är magnetventilerna som kärvar eller splinesen på reglerarmen kan kärva. vart finns nya magnetventiler att köpa? och fixar man att byta det själv?

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Har du problem med vanosen? Ifall den inte strular skulle inte jag öppna den då 3,0:an inte har haft samma strul med vanosen som 3,2.

Det som brukar vara problem är själva magnetventilerna som kärvar eller att o-ringarna runt dom är trasiga. Magnetventilerna köper man på BMW och har man inte tummen mitt i handen så byter man dom själv utan problem.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Har du problem med vanosen? Ifall den inte strular skulle inte jag öppna den då 3,0:an inte har haft samma strul med vanosen som 3,2.

Det som brukar vara problem är själva magnetventilerna som kärvar eller att o-ringarna runt dom är trasiga. Magnetventilerna köper man på BMW och har man inte tummen mitt i handen så byter man dom själv utan problem.


tack för ett snabbt & bra svar thumbs up
jag har inte haft något strul hittils. visst det har rasslat lite ifrån motorn men det är väll troligtvis kamkedja som vässnas. men då finns det alltså ingen anledning att öppa vanosen.

ska iväg ut tillgaraget och börja skruva på motorn snart. så en liten rapport kommer till kvällen hur det har gått

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



vad är vanos egentligen? jag har aldrig hör det förut och är lite nyfiken.

_________________
Micke Lundkvist
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Sticky skrev:
vad är vanos egentligen? jag har aldrig hör det förut och är lite nyfiken.


från Autopower....

VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. din 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Bra tråd olsson... thumbs up

Skönt att du hittat hit till de stora pojkarna och kanske får ut beemern på bana kanske redan nästa år

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Claes Haglund skrev:
Supramannen skrev:
om du ska kör mest gat skulle jag rekomdera H&R gat kit, går mycket fint på gatan och funkar utmärkt på banan


Är det H&R Cup-kittet du menar då?


Nej detta är ett coilovers kit...finns 2 Coilover kit kit från H&R..Nr 1 Gata/bana..Nr2 Bana/gata..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Uppdatering:
vart ute ett tag i garaget idag och tagit bort insuget, ventilkåpan och grenröret.





och slutligen ett stycke ormbo

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (17547 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande