Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -94 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (17547 totalt) |
Hej allihopa Tyckte det var dax att visa lite vad som händer med min bemmer under vintern. Men tänkte först börja med att dra en lite snabb resume / presentation om bilen. jag byte till mig bilen i augusti emot min stylad mondeo. Och det som har gjorts sen bytet är att ett nytt avgassystem har byggts 3"tum efter kattarna och en dämpare på slutet. Fälgarna var i dåligt skick samt däcken så passade på att blästra av fälgarna och lacka om dom svarta och på med nya däck. blev riktigt bra ny lampor inhandlades också via ebay. vilken lyfte hela bilen i mitt tycke. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Planerna inför vintern:
Är följande, renovera upp motorn då den har rullat 23000 (hårda) mil, samt att renovera växellåda då 2:ans synkring är paj. eventuellt ska motorn trimmas lite lätt, tips välkomnas! jag har aldrig tidigare skruvat isär en motor tidigare så ser den kommande vintern som en lärorik tid. så ni kanske får räkna med en del dumma frågor under tidensgång. men man lär jue så länge man lever. Och nångång ska vara den första. Nåväll åter till bilen: Här är bilen upp pallad och motorhuven är bortagen fronten borta & allt är klart för att lyfta motorn _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Nu är motorn urlyft och allt gick jätte smidigt. så nu är det bara att börja riva i motorn.
här kommer liter bilder Ett stycke M3 motor på väg motorn är äntligen fri Motorn sitter i stativet och där kommer den att få bo dom kommande månaderna Ett stycke skitig växellåda _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Planer finns men det är dock mycket osäkert att jag kommer kunna genomföra dom till nästa år. p.g.a att allt kostar så mycket pengar, och jag har räknat med att renoveringen av motor & växellåda kommer kosta cirka 15 000kr. sen har jag jue även fått för mig att slipa om kammarna medans jag ändå har motorn isär. jag har mailat Köhler om pris uppgifter på omslipning & deras chip men har inte fått nåt svar än. så får väll ta och ringa dom i veckan. men har hört att dom tar 2000kr per kam. kan det stämma? Nåväll åter till planera om väghållning & bromsar om vi börjar med bromsarna så har mässingsbussningar till bromsoken runt om köpts, ifrån millway som ska öka känslan i bromspedalen och minska flexet som gör att beläggen slits snett. Slitzade skivor ska införskaffas samt att bromsoken ska få sig lite dakargul färg på sig. ang. väghållning så ska en coiloversats köpas dock så har jag inte en anning om vilket märke jag ska satsa på. målet är väll att jag ska köra lite bana i framtiden. men det kommer väll kanske bara bli 1-2gånger per år. resten av tiden så ska den rulla på gatan. så behöver jue inte vara nåtvärsting kit. nåt förslag på ett prisvärt kit? Sen så ska Fjäderbenstag inhandlas samt krängninshämnare. och alla bussningarna ska bytas i fram & bakvagn. Där blir det väll troligtvis powerflex, om det inte är nån som sitter på ritningar till alla bussningarna så man kan svarva egna, eller om det är nån här som svarvar bussningar som man kan få köpa ett kit av. Där har vi iaf planerna men när dom kommer genomföras beror på ekonomin är den nån som har några åsikter på ändringar så ös på _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Är det H&R Cup-kittet du menar då? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
om du inte ska förstärka bakre stötdämparfästpunkten så skulle jag inte rekomendera fjäderben bak då det är ganska vanligt att plåten går sönder där på E36.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Menar du när man kör med kombinerat stötdämpare/fjäder då eller? Jag tänkte sätta ett fjäderbenstag mellan tornen bak för att styva upp de hela. Vet dock inte än vilket chassi det blir. PPF har ju börjat sälja Cobra, dom har ett prisvärd Evo-III colioverkit. _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||||
Fjäderben är samma sak som det mer populära engelska ordet coil-over. Problemet på E36 är att stötdämparfästet är en liten plåt som är formad som en kopp och är punktsvetsad i hjulhuset, den är inte dimensionerad för att hålla bilens vikt så den spricker lös i svetsarna med tiden. Det händer faktiskt att dom lossnar med vanliga stötdämpare med separat fjäder. Fjäderbensstag hjälper föga bak på en E36 speciellt ur styvhetsynpunkt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
okej, Man kanske skulle förstärka upp det då... Borde inte belastningen bli mindre om man kör med fjäder för sig och stötdämpare för sig ? Mvh _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||||
tänkte höra om det är nån som har renoverat en rr-vanos till bmw m3 3.0
eftersom jag ändå har motorn ute och ska fixa allt annat så tänkte jag att man kanske skulle ta ett titt på vanosen också.. det har ju vart ett problem för bmw igenom åren. dock värkar problemet vara rätt upp förstorat. men för att vara på den säkra sidan, bilen har jue ändå rullat 23000mil. men vad exakt är det som rasar i vanosen? lästa nånting om att det är magnetventilerna som kärvar eller splinesen på reglerarmen kan kärva. vart finns nya magnetventiler att köpa? och fixar man att byta det själv? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Har du problem med vanosen? Ifall den inte strular skulle inte jag öppna den då 3,0:an inte har haft samma strul med vanosen som 3,2.
Det som brukar vara problem är själva magnetventilerna som kärvar eller att o-ringarna runt dom är trasiga. Magnetventilerna köper man på BMW och har man inte tummen mitt i handen så byter man dom själv utan problem. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
tack för ett snabbt & bra svar jag har inte haft något strul hittils. visst det har rasslat lite ifrån motorn men det är väll troligtvis kamkedja som vässnas. men då finns det alltså ingen anledning att öppa vanosen. ska iväg ut tillgaraget och börja skruva på motorn snart. så en liten rapport kommer till kvällen hur det har gått _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
från Autopower.... VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln. Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader. I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper. I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena. I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt. När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. din 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln. Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden. _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||||
Bra tråd olsson...
Skönt att du hittat hit till de stora pojkarna och kanske får ut beemern på bana kanske redan nästa år _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Nej detta är ett coilovers kit...finns 2 Coilover kit kit från H&R..Nr 1 Gata/bana..Nr2 Bana/gata.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -94 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (17547 totalt) |