Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '89 - OGP 2016
tråden läst  
371898 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 47, 48, 49  Nästa sida>>
 
   
RS 1800
Göteborg






Här sedan: 25 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 21:48     MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '89 - OGP 2016 Citera

Suget efter en ny banbil blev för stort och efter lite övertalning från Jovani så slog jag till. En Mercedes 190E 2.5-16V inhandlades. Denna hade lite mer utrustning än vad jag hade tänkt mig, men priser var helt rätt och bilen var pedantskött och i utmärkt skick. 1 ägare sen den såldes ny i Paderborn 1990! Det ända tråkiga är att det är en automat, precis som Jovanis. Men den kommer att byggas om så fort ekonomin har återhämtat sig.

KE-jetronic är hedenhös teknik och stryper motorn något fruktansvärt. VEMS sprut och nytt insug är högt priorieterat, +250 hästar är målet.

Motor:

4-cylindrig 16-ventilsmotor på 2.5 liter.
195hp vid 6500 varv
235 nm vid 5000 varv

Detta har hänt:

Motor
Totalrenoverad motor, allt nytt
VEMS inpsrutning
Smidda kolvar, 11:3 komp
Smidda stakar
Lättat svänghjul
DTM oljefilterplatta
Motorfästen, DTM-replika
Portad topp
ATEC inugsbrygga
Separata 50mm spjällhus
DTM insugsbox i kolfiber
DTM filterhus i kolfiber
DTM '90 Evo 2 AMG tändstiftskåpa

Drivlina
original 5-växlad Getrag Dogleg
Modifierad diff, med ca 70 spärrverkan

Chassie
Hela bakvagnen renoverad, allt nytt
H&R Motorsport stötdämpare Nürburgring abstimmung, ledlager bak
H&R Motorsport fjädrar, fram extra korta Evo fjädrar 320 nm/mm bak 220 nm/mm
AMG E60 Krängare fram
Evo 2 krängare bak
w124 krängarfästen bak i stål
Polybussningar i bärarmar fram

Bromsar
Evo 2 Brembo ok fram (alu)
Evo 2 skivor fram 300mm, original MB
Borrade Zimmerman skivor bak
Stålomspunna slangar
Ferodo DS2500 runt om

Kaross
Fullt Evo 1 ombygge
Kolfiberhuv
Kolfiber baklucka
Evo 1 vinge i kofliber
Splitter i kolfiber

Fälgar
18" Compomotive TH1 med Kumho 245/35 V70A Hard



Stol å sånt har jag redan liggandes

Ska försöka ta några bättre bilder när jag tvättat av den:













_________________
:: Mikael Lindqvist

www.dtm-archives.com

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener


Senast ändrad av RS 1800, 18 Maj 2016 17:43, ändrad totalt 37 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Old blue oval
Ängelholm






Här sedan: 25 Jul 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 21:57     Citera

Tack! Nu fick du habegäret att koka...
Ser kanonfin ut! Grattis!! thumbs up thumbs up

/Hp


_________________
Håkan Persson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Mats Karlsson
Vargön






Här sedan: 18 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:03     Citera

En begynnande Mercedesliga i Gbg minsann....fränt!


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Maciek Matwiejczuk
Göteborg






Här sedan: 28 Jul 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:08     Citera

Grattis thumbs up

Hoppas att man får se den på banan till sommarn


_________________

--VVTS--
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Karl Birgander
Älvängen






Här sedan: 19 Sep 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:20     Citera

Kul!
Nu är det bara att se om johan gjorde fel och sen inte göra dom.
Sen kör du ifrån honom!

Grattis!


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW 320dT -08 | BMW 120iAM -10 | BMW 320iM Cab -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Folxam
Eskilstuna






Här sedan: 10 Feb 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:34     Citera

Det är tuffa bilar det där, men jag fullkomligen AVSKYR grillen på Mercor ...

Synd ...

Hur står sig en sån där mot en M3E30?

Sen till sist, får man fråga vad den kostade?


_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - BMW F800GS
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RS 1800
Göteborg






Här sedan: 25 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:41     Citera

Automaten är fruktansvärt tråkig och bör inte jämföras med M3 E30. Jag har själv inte sett någon test mellan 2.5 16v och M3 E30. Däremot har jag en test av den tidiga 190 2.3 16v, med endast 170 hästar, och den tappade rejält på M3:an. Men 2.5:an med sina 195 hästar står sig fint mot M3. Det största problemet är bilens KE-Jetronic och det fruktansvärt konstruerade insuget. M3:an har ju som bekant separata spjäll samt riktig insprutning. Bilen kostade mig 55 000, och hamnade på ca 60 000 hemma i Sverige. M3:an är ju klart dyrare.


_________________
:: Mikael Lindqvist

www.dtm-archives.com

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Folxam
Eskilstuna






Här sedan: 10 Feb 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:59     Citera

Ja det var ju inte farligt dyrt, men man kanske landar på nästan en M3 när man är klar med moddarna?

Saken är att en kompis till mig är lite sugen på en 80-tals prestandabil, men är lite allergisk mot E30 (jag vet, har funderat på att säga upp den bekantskapen ) så jag tipsade om en tocken Merc som du skaffat ...


_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - BMW F800GS
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jovani
Göteborg






Här sedan: 06 Mar 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 22:59     Citera

Igår kväll fick den lilla tanten som har styrt denna tysk i mycket
måttligt tempo i 16år allt
se mätarn passera 180km/h med råge ett antal gånger
Beilefelt->Kiel 35mil = 2h

Mycket fin kärra du har fått Mikael! Grattis!

(men det blir ju en 91a när den reggas i svedala )


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
RS 1800
Göteborg






Här sedan: 25 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 23:07     Citera

Jo du Johan, det gick lite fort ibland...

Beroende på hur händig man är, men kan man fixa själv så går det att komma undan billigt.

Ett VEMS motorstyrning går att landa på under 10 000 kr, med allt som behövs, kör man closed loop så spra man massa pengar på att mappa den.

Kammar ca 5000 kr

Insuget, kortan man själv och svetsar ihop igen, gratis. Snickra ihop ett vettig avgas, racekatt, samt rensa dom två förkattarna, max 5000 kr.


Jag är övertygad om att dessa moddar ger minst 240-250 hästar. Titta bara på Jovanis 2.5:a, bytte ut sitt KE-Jetronic, mot ett mappbart sprut. 14 extra hästar 25 nm till att leka med, bara genom att byta till ett justerbart sprut, som fick sig en haldan mappning.

Lägg 20 000 - 30 000 på motorn så får du en riktigt vass maskin.[

Print out från mappningen:



_________________
:: Mikael Lindqvist

www.dtm-archives.com

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener


Senast ändrad av RS 1800, 22 Nov 2006 23:10, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Figgz
Göteborg






Här sedan: 16 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2006 23:08     Citera

Skönt att se den på bild officiellt nu Micke! Nu vill jag se dig på banorna med ett stort leende, nu när du inte kan klaga på att bilen bara understyr

Gärna en Mercaliga i Gbg om alla kör såna där balla


_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
BTG
Stockholm




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 11 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 08:37     Citera

Ahhh....det är en speciell känsla att åka ner och hämta en bil. (Jag kommer aldrig glömma vårdagen då jag hämtade min 328i )

Lite camberplattor så kommer du säkert ha en skitkul bakhjulsdriven bilupplevelse. Ringen nästa!!!


_________________
Mvh/Micke Regnell
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
RS 1800
Göteborg






Här sedan: 25 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 10:41     Citera

Jag har ett mål med bilen nästa år och det är att den ska vara klara till våren så den kan få sig några varv på ringen. Har kört johans 2.5:a med automat för två år sedan, manuell är ju att föredra om man säger så...


_________________
:: Mikael Lindqvist

www.dtm-archives.com

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Andreas Lidström
Mantorp






Här sedan: 09 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 17:17     Citera

Lite petigheter bara...

Mercan förlorar inte testerna mot M3:an pga 25hk hit eller dit...skillnaden dem emellan ligger, som oftast på en banbil, lokerat till annat än vad som finns under huven. Moddade har dom ju dock bevisats vara grymt jämnlika.

M3E30 har inte riktigt sprut...bara marginellt mer modernt än K-jet.

Sen ett litet tips om sprutet och mappning.
oavsett om du har bredbandslambda och closedloop eller ej kommer du åka på en "rullkörning" iaf.
WBo2 är snudd nödvändigt för att få till en basmapp för soppan. Men för detdär sista måste man mäta effekten på ngt vis. Tändningen ska vi inte prata om att försöka optimera utan rulle/bänk/bra loggingutrustning.
Dock sparar man otroligt många dyra timmar hos mappningsnissen om man kan göra grovjobbet själv. thumbs up Dock ska du räkna med nga timmars finlir hos ngn oavsett. Iaf om du vill få ut full potential.

SKITKUL om fler kunde bygga lite seriösa banträffsbilar av dessa Mercor då dom borde ha alla förutsättningar att bli hur kul och snabba som helst. Tumme upp för ett trevligt banvapenval. thumbs up


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Patrik Ö
Stockholm






Här sedan: 15 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 17:31     Citera

Andreas Lidström skrev:
M3E30 har inte riktigt sprut...bara marginellt mer modernt än K-jet.

Elektroniskt i allafall väl?

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Lidström
Mantorp






Här sedan: 09 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 17:34     Citera

poh99 skrev:
Andreas Lidström skrev:
M3E30 har inte riktigt sprut...bara marginellt mer modernt än K-jet.

Elektroniskt i allafall väl?


Japp, men med den förhatliga luftgrinden som mäter luftflöde/massa elelr hur det nu är. >


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Patrik Ö
Stockholm






Här sedan: 15 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 17:52     Citera

Men, då kan man åtminstone till ett eftermarknadssprut utan att det syns. Vilka årsmodeller av M3 gäller detta för?

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
S 500 R
Göteborg






Här sedan: 15 Mar 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 19:13     Citera

Kul med fler som håller på med MB!!! thumbs up


_________________
Stefan Berander
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
24-Seven
Göteborg






Här sedan: 16 Jun 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 21:56     Citera

Härlig bil thumbs up och med drivning på rätt hjulpar, hur är det med diffspärr/lamell?,

Antar att det kommer bli hårda strider på banorna nästa sommar mellan dig och jovani...


_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Andreas Lidström
Mantorp






Här sedan: 09 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2006 22:10     Citera

poh99 skrev:
Men, då kan man åtminstone till ett eftermarknadssprut utan att det syns. Vilka årsmodeller av M3 gäller detta för?


Den modell jag avsåg är M3 E30, alltså -87 till -91.

Modda utan att det syns... Skulle det vara ett hinder?

Fast nu ska vi inte spama denna MB-tråd med M3-snack. Sorry!


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pär Grip
Sthlm Söder om Söder






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Nov 2006 10:42     Citera

Vad väger en sån här best?

Jag har varit sugen på en sådan länge nu, kanske är läge att handla nu när det börjar lite försökskaniner här på rejsa.


_________________
MVH Pär Grip
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '89 - OGP 2016
tråden läst  
371898 ggr 
1, 2, 3 ... 47, 48, 49  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>