Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50   >>
76 besök senaste veckan (458978 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



RS 1800 skrev:


Hade hoppats kunna montera pedaltställ och cylindrar idag, men tyvärr visar det sig omöjligt att hitta 12.9 svarta insex i Göteborg nu för tiden. Tools i Högsbo hade tidigare, men nu har dom slutat.



Swedol har väl svarta insex, vet inte om det är 12.9 dock. Däremot kan man alltid lita på Regale i Partille, de har allt möjligt, t.o.m. kragskruv i UNC om man är lagd åt det hållet. Jag hittade mina galna 12.9 till bakaxelinfästningen hos dem.

http://www.regale.se/

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Detta är en av rejsas bästa trådar thumbs up

Denna tillsammans med DTM-BMW-Replican.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Håller helt med föregående.

Jag är inget MB fan, men denna DTM-bilen och BMW M3 E30 Jägermeister hop-kok DTM tråden är de absolut bästa på Rejsa!

///NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Inte heller något mb fan direkt..

Alla trådar som på något sätt bevarar klassisk motorsporthistoria kan man inte annat än älska.
För det man själv älskar hade inte varit vad det är om det inte funnits konkurrenter.

Jag har en hel del svarta insex 12.9, och det jag inte har kan jag oftast fixa fram ändå..
Så går du bet, hojta till så kan jag posta upp.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Tack för alla kommentarer, alltid roligt! Jägermeister DTM-bygget är fantastiskt, hade varit kul att få se den på bana.

Det som som saknas mest är riktiga DTM-nav, bärarmar fram/bak hr jag fått tag på. Men just naven är hopplöst att hitta...

Blir att köpa skruv på lunchen idag.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Tjoho va bra det blir
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Tack!

Letar desperat efter rätt knapp till PTT-knappen till radion som sitter på ratten. Någon som känner igen typen?

Har tre bilder som jag tagit vid olika tillfällen, dom två första är rätt dåliga, den sista har gummit över knappen slitits bort.

Min första tanke var Bosch, men har inte hittat någon som var direkt lik.




_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Ja den ser rätt lik ut, tack! Måste vara samma som denna
http://www.ebay.de/itm/Druckknopfschalter-Tastschalter-Kfz-Schalter-Dr . . . .

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Jag behöver förlänga rattstången en bit för att få den till samma position som originalet, samt få påsvetsad navet till quick releasen för ratten.

Funderar på hur man kan göra på enklaste sättet.

Ytterdiametern på befintlig rattstång är 21,5mm

Ytterdiametern på hylsan för quick releasen på ratten är 26mm.

Innerdimatern på hylsan är 21mm.

Tanken som jag hade först vara att skaffa lämpligt rör, behöver vara ca 100mm. Rören skulle man då kunna trä över rattstången, men trycka in i hylsan för quick releasen. Nu skiljer det 0,5mm mellan dom i diameter dock.

Så jag funderar på om det är en bättre idé att låta en mekanisk verkstad svara en förlängning med rätt mått och sen TIG:a ihop det?

Spontant känns det sista som bästa. Det allra bästa hade förstås varit att svarva en ny rattstång för att slippa förlänga överhuvudtaget.

På tävlingsbilarna sitter det sedan en kåpa över stången så det kommer se snygg och prydligt ut



[/img]

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Vilken detaljnivå och finish blir riktigt bra detta.

NSFW

Trevlig helg

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



RS 1800 skrev:
Jag behöver förlänga rattstången en bit för att få den till samma position som originalet, samt få påsvetsad navet till quick releasen för ratten.

Funderar på hur man kan göra på enklaste sättet.

Ytterdiametern på befintlig rattstång är 21,5mm

Ytterdiametern på hylsan för quick releasen på ratten är 26mm.

Innerdimatern på hylsan är 21mm.

Tanken som jag hade först vara att skaffa lämpligt rör, behöver vara ca 100mm. Rören skulle man då kunna trä över rattstången, men trycka in i hylsan för quick releasen. Nu skiljer det 0,5mm mellan dom i diameter dock.

Så jag funderar på om det är en bättre idé att låta en mekanisk verkstad svara en förlängning med rätt mått och sen TIG:a ihop det?

Spontant känns det sista som bästa. Det allra bästa hade förstås varit att svarva en ny rattstång för att slippa förlänga överhuvudtaget.

På tävlingsbilarna sitter det sedan en kåpa över stången så det kommer se snygg och prydligt ut



[/img]


Innan du fortsätter, förvissa dig om att det är lämpligt stål för svetsning i rattstången... Nej, bara för att en svetsloppa fastnar är det inte alltid lämpligt.

Annars får du göra lösning med tex stiftning istället, ratten är en jobbig detalj om den lossnar

_________________
Roland Johansson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Hej, jag hade dig i åtanke för just detta jobb. Såg att du hade gjort en del splines jobb. Men detta är en sak som jag tänker lämna bort, är det något du tror att du kan hitta en bra lösning på? Polaren jobbar bara en 10min från dig och han är i Göteborg i princip varje helg, men i Sthml. på veckorna.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44



Grymt bygge. Har klickat igenom hela tråden. thumbs up

Ang. knappen så vet jag inte vilken typ det är, men APEM gör ganska lika knappar (dock utan utanpåliggande gummimembran):

http://www.apem.com/Miniature-momentary-pushbutton-switches-for-harsh- . . . .

Kanske inte helt autentisk, men känslan är oslagbar och de funkar riktigt bra. Har rekommenderat APEMknappar till flera polares byggen och de har aldrig varigt misnöjda.

_________________
Volvo 242
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Kalle Buchka skrev:
Grymt bygge. Har klickat igenom hela tråden. thumbs up

Ang. knappen så vet jag inte vilken typ det är, men APEM gör ganska lika knappar (dock utan utanpåliggande gummimembran):

http://www.apem.com/Miniature-momentary-pushbutton-switches-for-harsh- . . . .

Kanske inte helt autentisk, men känslan är oslagbar och de funkar riktigt bra. Har rekommenderat APEMknappar till flera polares byggen och de har aldrig varigt misnöjda.



Dom knapparna är grymma ja. thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Tack, jag har Apem tätade brytare för elen i bilen, precis som originalet. Dyra, ja. Men känslan är princip som du säger helt grym!

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Fick idag hem min röruträtare från Tyskland. Ser så tråkigt ut med krokiga rör. Tänkte bygga ihop en själv men så hittade jag denna i Tyskland för ok pengar. Var tvungen att testa den idag på lunchen. Funkar finfint med allt från bromsrör til 10mm bränslerör.

först montera mackapären i skruvstädet. Konstruktion är en redig pjäs fräst i ett stycke.



Ett styck 3/8" rör till bränsleavluftningen,


Några minuter ett långt rör utan krökar.



Så nu skall det börjas dra nya bränsle-, bensin- samt brandsläckarrör!

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Det där såg ut som ett smidigt verktyg, vart hittade du det?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Ja det var väldigt smidigt och rediga grejer.

Finns på ISA Racing i Tyskland, har i princip bara köpt från dom senaste 5 åren.

http://www.isa-racing.com

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Dåligt med updates, men har fullt upp med att bygga bil och hinner aldrig ta några bilder tyvärr. Men bjuder på några mobilbilder.

Vi har börjat dra nya rör nu enligt AMG DTM '89 som förebild. Jäkla jobb, trodde det skulle gå relativt smidigt men det är många böjar, tog mig och Johan säkert en hel dag att dra två bränslerör och två bromsrör inne i kupén.

Rören är aluminiumrör med Hycot beläggning, ganska hårda jämfört med Earls röret (det som inte är överdraget på bilden) för brandsläckaren som var väldigt mjukt. Alla kopplingar är Atec Autotechnik precis som originalet. Original saknas dock beläggningen men men får väl tumma på vissa detaljer antar jag.

Har även börjat med dom två kabelhärvor jag saknar, det är huvudkabelstammen (bak och fram), dessa innehåller det mesta utom det som rör motorstyrning, dvs ljus, fläkt, torkare, brandsläckare, diffpump. Är extremt lite el i dessa bilar. Jag hade tur som fick kompletta elscheman från AMG. Specat exakt med längder, kabelstorlek, kontaktstycken. Så även om det är tidskrävande så blir det i princip som originalet. Övriga kabelstammar har jag fått tag på original AMG DTM.


Beställde mer Raychem Spec 55 kabel samt även DR-25 krympslang samt krympdelar för kontaktstyckena.

Har gjort alla längder och dragit ut, så nu ska det snart dras krymsplang!






_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Detta projekt är så sjukt stört - men helt rätt! thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50   >>
76 besök senaste veckan (458978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande