Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3, ... 106, 107, 108   >>
75 besök senaste veckan (826782 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Några ytterligare rör bilder. Så fort dessa är svetsade både fram o bak så vidtar kryssning av ramen.
Det kommer att göras parallellt med vridtestning, så vi får se var rörelserna sker och var de stärker
bilen som bäst. Givetvis får vi då siffror på den slutgiltiga vridstyvheten.
Göran Malmberg




_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Jag håller på och tittar på splitter och diffuser, det hade varit intressant och sett hur diffusern ser ut. Det finns ju bilder, på din sida, på splittern men inte på diffusern.

/Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det beror på att det inte finns någon diffusor än, den kommer i ett senare skede.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
JimmyJ
Alfta
Här sen Jul 2005
Inlägg: 28



Hur går det här då?
Verkar bli hur grymt som helst ju! thumbs up

_________________
Jimmy Johansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



vanillago-rilla skrev:
Hur går det här då?
Verkar bli hur grymt som helst ju! thumbs up

ok, här serveras en ny bild, en vecka gammal. Lite mer spännande saker händer snart.
Håller på och kapar upp motorplåt och diffklumps plåt som samtidigt tjänar som kryssning
mellan sektioner i ramen. När dessa sitter där så kan bilen vridas, vilket sker i ett antal
omgångar, som bestäms av hur styrkan utvecklar sig.


Som synes ligger fram och bakram över nivån på kupe golvet. Anledningen är aerodynamisk.
Jag vill ha de undre A-armarna på den nivån över bottenplattan, samt att den bakre ramdelen
är lutningen på diffusorns slutdel. Motoplåten går ner och supportar undersidan mitt under
framramen.

Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893




En bild av hur den tänkta karossen kommer att te sig i denna vinkel, kan vara kul i vintermörkret.
MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Jösses vad fenor det blir i diffusorn!

Någon speciell anledning till detta? Vad fyller de för funktion?

_________________
Mattias Meldert
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?

meldert; fenorna sägs väl släta ut luftflödet vill jag minnas? detta var iaf motiveringen till varför subaru använde liknande fenor på sina WRCvingar och på taket.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Anders Jeppsson skrev:
oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?
Tänk om det hade gått bra med öppna headers ut i dessa öppningar (bara en kat i änden)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:
oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?


Det är proportioner på utsläppet, det är efter ritningarna. Motorn sitter lite tilbakaflyttad mot orginal, så
den får plats. Nu ser man rätt ut igenom fronten, men det beror på att kylaren inte är inritad. Främre diffusorn mynar i utläppet där undre A-armen går igenom, så det blir vingprofil på dom A-armarna.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
meldert skrev:
Jösses vad fenor det blir i diffusorn!

Någon speciell anledning till detta? Vad fyller de för funktion?


Faktum är att de är en stöld från Corvette Racing, se t.ex bild:

http://www.corvetteracing.com/pictures/2006/petitlemans/pages/petitlem . . . .

Enl. deras egna tester ökar marktrycket med större antal fenor i diffusorn. Anledningen är att du skärmar av luften som försöker ta sig in från sidan bättre, vilket ökar undertrycket.
Sedan får du, precis som Jeppsson säger, ett jämnare luftflöde.

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Första vridtestet genomfört. Slutade på ca 7000 Nm/grd. inte särskilt förvånande med tanke på att inget golv finns på plats, eller front samt bakdelskryssning. Sedan bär ju även motorn när den mommer på
plats. Skådespelet kommer att fortsätta.
Bilen bakifrån med diffklumpsplåten monterad

2 bilder av fronten med motormonteringsplåten på plats.


Christer i egen hög person begrundar vår vridning av chassiet.
Bilen är 25 cm högre än däcken, Mikael var aningen undrande om han skulle få plats med hjälmen.

Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Så motorblocket skall vara en stressad del i chassit?

För vilken krängning av chassit skall blocket honas? Utgång ur högerkurvor eller är det bara rakt fram som maxeffekt kan användas i alla fall?
Nu behöver ju inte toleranserna vara så små i motortypen så det spelar nån roll (om inte resten av chassit är disktrasa). Men lite nördigt hade det varit.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Niklas Falk skrev:
Så motorblocket skall vara en stressad del i chassit?

För vilken krängning av chassit skall blocket honas? Utgång ur högerkurvor eller är det bara rakt fram som maxeffekt kan användas i alla fall?
Nu behöver ju inte toleranserna vara så små i motortypen så det spelar nån roll (om inte resten av chassit är disktrasa). Men lite nördigt hade det varit.


Man kan säga att motorn ger en viss support, den kommer att svara mot väggen mot kupeen samt längsledes mot kardantunneln som i det här fallet är ganska stor. Vi har ju de bakre nedre rören som möter på mot den bakre kupeeväggen och där behövs support sträckledes bl,a.

Som jag nämnt så jobbar jag med styvheten från detta skedet i arbetet och beoende på vad mätningarna ger för resultat så stärks berörd plats upp. Jag tar en förstärkning i taget och för tillfället skall ett golv svetsas dit samt en diagonalsträva i bakre ramen från taket mot ena vipparmsfästet, där vi hade 1,5 mm
rörelse vid 4000Nm. Antagligen har vi en del rörelse fram också men det är inte mätt ännu, gårdagen gick åt till att sätta upp vridanrättningen någolunda bra.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Måste även passa på att lägga in några bilder på fälgarna från Super-Lite. Lite prylbög är man ju, trots allt...





Framfälg med 11,5" backspace. Göran påstår faktiskt på allvar att vi skall kunna svänga med bilen...



Professor Malmberg förevisar bilens höjd för vetgiriga elever. Som tidigare sagts påstås även föraren få plats... inklusive hjälm... hmmm...


MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



riktigt snygga fälgar! kul att det går framåt för er..

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Nydelige felger superklassiske , og et hærligt bilprosjekt thumbs up thumbs up thumbs up
Mvh Ketil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fan vad jag skulle vilja vara med under vridtesterna...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:
Fan vad jag skulle vilja vara med under vridtesterna...

Du är så hjärtligt välkommen!
Ska jag säga till när vi går vidare?
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Göran Malmberg skrev:
Ska jag säga till när vi går vidare?


Ja tack.
Vi har en resa till Stockholm planerad....vi får försöka få det att sammanfalla.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Ska jag säga till när vi går vidare?


Ja tack.
Vi har en resa till Stockholm planerad....vi får försöka få det att sammanfalla.

Allright, jag meddelar en tidtabell senare.
MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3, ... 106, 107, 108   >>
75 besök senaste veckan (826782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande