Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
tråden läst  
624876 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 96, 97, 98  Nästa sida>>
 
   
Michael Karpers
Täby, Stockholm






Här sedan: 22 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2006 14:04     Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! Citera

Vi tänkte vi skulle lägga upp en tråd här för ombygget av vår Corvette för att bli en seriös utmanare i Nordic Supercar 2007. Det innebär att bilen skall vara kapabel att prestera tider ner mot 1.16 på Mantorp och 1.35 på Anderstorp och detta med en inte alltför frikostig budget och en tidplan på 6 månader. Inte helt lätt...

Några basala mått:

höjd : ca. 1000 mm
bredd: 2000 mm
axelavstånd : ca 96 tum = 2438 mm
vikt: Bettans tidigare vikt tom var 1120kg. Nu skall vi ner under tonnet.

Projektgruppen består i grunden av oss SpeedLabbare, Johan Björkegren och Michael Karpers. Designer är Göran "Hemipanter" Malmberg. Sedan kommer folk att lånas in vartefter de behövs för att ro projektet i hamn.
Men tanken är att vi kommer att rapportera här vartefter bygget fortskrider.

Just nu står Bettan hos Christer Hermansson på Mojo Choppers ute i Veddesta, nordväst om Stockholm, som är mannen som skall svetsa ihop vår Chrom-molly konstruktion. Christer lever i vanliga fall på att bygga grymt snygga hojjar (se http://www.mojochoppers.com) och han är verkligen vän med TIG-svetsen!




Så här såg hon ut innan massakern (snyft...)...




Detta är vad som är kvar... Magister Malmberg med pekpinnen undervisar Christer hur ett vattenpass skall hanteras. Buren står på en jigg som är fastbultad i golvet i perfekt våg.




Många kilo Corvette-ram är det... Och detta är bara bakändan.


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing


Senast ändrad av Michael Karpers, 25 Apr 2009 10:09, ändrad totalt 3 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
novajonas
stockholm/järfälla






Här sedan: 12 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2006 23:31     Citera

Vad trevligt! jo Christer vet hur man hanterar svetsen helt klart thumbs up har vart o kollat hos honom några gånger, så ni lär nog inte bli besvikna

Lycka till med resten

måste gå ner o kika i hans garage i veckan....


_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Kraniel
Telefonplan, Stockholm



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>

Moderator

Här sedan: 18 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 10:01     Re: SpeedLab Corvetten radikalopereras för Nordic Supercar 2 Citera

Michael Karpers skrev:
...Nordic Supercar 2007...1.16 på Mantorp...1.35 på Anderstorp...




Behåller ni samma motor, eller blir det någonting värre? och vad blir det för hjulupphängningar?


_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Michael Karpers
Täby, Stockholm






Här sedan: 22 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 10:15     Citera

Just nu är faktiskt Christer nere i Tyskland och ställer ut en av sina hojjar. Förhoppningsvis kommer han hem med någon fin pokal!
Men i slutet på nästa vecka börjar nog chassiet ta form, skulle jag tro, så titta ner då. Vi kommer troligen att vara där nere ganska mycket också.
Just nu är det annars väldigt mycket mailande och pratande med USA och England för att få ihop alla attiraljer som behöver bytas ut eller som kommer till jämfört med den tidigare versionen av bilen.
Puhh!

Motorn blir troligen densamma. Tiden är knapp och de bitana som sitter där är driftsäkra och ändå relativt kraftfulla. Dock totalrenoveras den naturligtvis. Ev. måste vi uppdatera den för att åstadkomma någon form av miljövänlighet. E85 eller liknande.
Vi satsar helt enkelt på att Göran Malmbergs chassie kommer att ge oss sådan väghållning att vi kompenserar ut den något klenare motorn.

De övriga mekaniska bitarna har vi relativt god koll på (vi har dock inte hittat någon lämplig kuggstång ännu)
Men det är mycket som skall tillverkas. Nya uprights runt om, torsumpstråg, riktig effektiva headers (avgassystemet skall helst mynna ut på samma sätt som idag, i dörren på passagerarsidan. Det är bäst ur bullersynpunkt samt ger även en fantastisk sång! Men det skapar intressanta tekniska och utrymmesproblem...)o.s.v. Dessutom måste karossen i princip förändras totalt och helst av allt borde det bli en C6-kaross... Som sagt, 6 månader...

/Michael K


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing


Senast ändrad av Michael Karpers, 01 Dec 2006 10:27, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 10:23     Citera

Michael Karpers skrev:
(vi har dock inte hittat någon lämplig kuggstång ännu)


Jag har en hel del uppgifter på styrväxlar och vet vilka som lämpar sig att bygga om.

Vilka specifikationer ska kuggstången ha ?


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Karpers
Täby, Stockholm






Här sedan: 22 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 10:34     Citera

Styrväxlen skall sitta monterad framför framaxeln och skall ligga runt 625mm mellan "ledpunkterna" eller vad tusan man skall kalla dem. Helst ingen servokuggstång.
Detta är möjligt då vi bara kommer att ha ett skrubb på ca 15mm fram. Fälgarna fram är 12,5"x18". Mycket backspace blir det, men Göran är övertygad om att servo blir onödigt och han brukar ju veta vad han talar om.

MVH/ Michael K


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 10:52     Citera

Michael Karpers skrev:
Styrväxlen skall sitta monterad framför framaxeln och skall ligga runt 625mm mellan "ledpunkterna" eller vad tusan man skall kalla dem. Helst ingen servokuggstång.
Detta är möjligt då vi bara kommer att ha ett skrubb på ca 15mm fram. Fälgarna fram är 12,5"x18". Mycket backspace blir det, men Göran är övertygad om att servo blir onödigt och han brukar ju veta vad han talar om.

MVH/ Michael K


Hur långa blir styrarmarna på spindeln ?
Jag skulle nog åka med servo iallafall. men som sagt, Göran har säkert något syfte med att inte ha det.


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 11:48     Citera

Jag var ute i verkstan och måttade lite.

Lösningen är jätte enkel.

Volvo 240 ZF-styrväxel. Den med aluminiumhus.
Den är ca 650mm lång, men en av de lättaste att korta/förlänga.
I ert fall, tror jag inte ens att ni behöver korta aluminiumhöljet, utan det räcker att korta av själva "kuggaxeln" på ena sidan. Rattvarven kommer att räcka till endå, och förmodligen kommer ni att behöva begränas antalet rattvarv....vilket också är busänkelt att utföra.

Själva kortningen är busenkel. Man kapar av kuggaxeln på Passagerarsidan....borrar ett nytt hål och gängar .

Den har en rörelse på ca 38mm/varv.....och bör passa er om ni har en styrarm på 100-120mm
Blir styrutslaget för litet på hjulen....och ni inte kan ändra längden på styrarmarna....så finns en ombygnadssats för att få den snabbare, för 17-1800:-

om ni vill ha servo i framtiden....så kommer servostyrväxeln till Volvo att passa, med motsvarande modifieringar.

Ring gärna om ni vill har en bättre beskrivning. 070-57 323 57


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Karpers
Täby, Stockholm






Här sedan: 22 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 11:59     Re: SpeedLab Corvetten radikalopereras för Nordic Supercar 2 Citera

Kraniel skrev:
Michael Karpers skrev:
...Nordic Supercar 2007...1.16 på Mantorp...1.35 på Anderstorp...




Behåller ni samma motor, eller blir det någonting värre? och vad blir det för hjulupphängningar?


Hjulupphängningarna kommer att ha väldigt långa, i princip parallella, A-armar. Coilovers från ert eminenta företag kommer att påverkas via pushrods. De främre A-armarnas bakre infästning kommer att sitta i den främre motorplattan. Dessutom kommer hjulupphängningarna bak och fram att vara i princip symetriska.

Jag inser att tiderna låter väl ambitiöst. Men faktum är att Erik kör i trakten runt 1.17 med Vipern på Mantorp och 1.35 - 1.36 på Anderstorp, så det är tiderna vi måste ner till om vi skall kunna vara med och slåss. Inser dock av erfarenhet att det är en mycket, mycket stor utmaning att nå dit, tro inget annat! Men, man skall ju sikta mot stjärnorna för att... O.s.v

Vi ses väl imorgon, förresten (5papp)?? Gillar er lack!!
Själv måste jag rusa hem och få loss startmotorn på vårt projekt... Den bröt ihop 23.12 igår kväll...

/MK


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Michael Karpers
Täby, Stockholm






Här sedan: 22 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 12:03     Citera

ButterflyRacing skrev:
Jag var ute i verkstan och måttade lite.

Lösningen är jätte enkel.

Volvo 240 ZF-styrväxel. Den med aluminiumhus.
Den är ca 650mm lång, men en av de lättaste att korta/förlänga.
I ert fall, tror jag inte ens att ni behöver korta aluminiumhöljet, utan det räcker att korta av själva "kuggaxeln" på ena sidan. Rattvarven kommer att räcka till endå, och förmodligen kommer ni att behöva begränas antalet rattvarv....vilket också är busänkelt att utföra.

Själva kortningen är busenkel. Man kapar av kuggaxeln på Passagerarsidan....borrar ett nytt hål och gängar .

Den har en rörelse på ca 38mm/varv.....och bör passa er om ni har en styrarm på 100-120mm
Blir styrutslaget för litet på hjulen....och ni inte kan ändra längden på styrarmarna....så finns en ombygnadssats för att få den snabbare, för 17-1800:-

om ni vill ha servo i framtiden....så kommer servostyrväxeln till Volvo att passa, med motsvarande modifieringar.

Ring gärna om ni vill har en bättre beskrivning. 070-57 323 57


Håkan, tack för tipsen! Jag återkommer i ämnet efter helgen! Måste rusa hem och skruva ur den för***ade startmotorn!


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Göran Malmberg
Bromma






Här sedan: 28 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 20:06     Citera

ButterflyRacing skrev:

Hur långa blir styrarmarna på spindeln ?
Jag skulle nog åka med servo iallafall. men som sagt, Göran har säkert något syfte med att inte ha det.

Jag designar styrarmen själv, så det går att välja längd. På grung av monteringen av kuggstången så
använder jag gärna lite längre styrarm. Tack för tipset med utväxlings siffran!
MVH
Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2006 22:11     Citera

Corvette -91 och nyare (som jag har på Novan) har styrarmar som är ca 120mm långa.
Då går det inte att åka med en styväxel som är ombygd till kortare utan servo. Men det beror nog mest på de hysteriska spindeltappslutningarna

Jag minns inte vad det är för utväxling på ombyggnadssatsen....men ring Gordon Eidhall och fråga
0370-26494
070-2166553

Servoväxeln är snabbare är den vanliga på Volvo efter -88 har jag för mej.


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2006 10:06     Citera

Jag har köpt en sådanhär....För att kunna åka med längre styrarmar på mitt nya bygge.
Finns 1,5:1 och 2,0:1


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl B.
Nästan Gbg






Här sedan: 09 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2006 10:25     Citera

ButterflyRacing skrev:

Servoväxeln är snabbare är den vanliga på Volvo efter -88 har jag för mej.


Ja, Volvos styrväxlar med servo ha en lite snabbare utvxl. Dock kan jag inte på rak arm säga hur mycket men i häraden 20% tror jag inte är en för stor lögn.


_________________
Karl Brag
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Karpers
Täby, Stockholm






Här sedan: 22 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2006 10:56     Citera

En liten lägesrapport:

Buren visade sig vara sned som f-n... Amerikansk kastpassning, som vanligt... Efter mycket karvande, riktande och filande är nu buren som den skall och allt är klart för svetsning av den nya fram- och bakändan. Bilder om detta kommer strax.

Dessutom kommer Bilsport att skriva en serie artiklar (5-6st) om bygget i vår/sommar med en klart teknisk inriktning. Där har Göran fått en stor utmaning att på ett enkelt sätt förklara hur man gör... Vi har träffat dem för en första fotosession/planläggningsövning. Alltid kul att få klappa egot lite! Känns dessutom mycket bra att banåkningen börjar uppmärksammas mer och mer, tycker jag!



Gunnar Ljungstedt gillar kameror...


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Per W
Mitten av sverige






Här sedan: 24 Okt 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2006 11:39     Citera

Michael Karpers skrev:
En liten lägesrapport:

Buren visade sig vara sned som f-n... Amerikansk kastpassning, som vanligt... Efter mycket karvande, riktande och filande är nu buren som den skall och allt är klart för svetsning av den nya fram- och bakändan. Bilder om detta kommer strax.

Dessutom kommer Bilsport att skriva en serie artiklar (5-6st) om bygget i vår/sommar med en klart teknisk inriktning. Där har Göran fått en stor utmaning att på ett enkelt sätt förklara hur man gör... Vi har träffat dem för en första fotosession/planläggningsövning. Alltid kul att få klappa egot lite! Känns dessutom mycket bra att banåkningen börjar uppmärksammas mer och mer, tycker jag!



Gunnar Ljungstedt gillar kameror...


Klart kula att "Spoilernytt" börjar ta upp sådana här projekt thumbs up . Kanske skulle börja köpa tidningen igen. Ser med spänning och förvänta fram emot att se fortsättnigen.

Fick nog av bilsport när jag köpte en tidning för några år sedan, slog upp en sida och såg Roland med sin vita Renault Clio och en inredning av vit långhårig Teddy.


_________________
Per Wahlqvist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran Malmberg
Bromma






Här sedan: 28 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2007 17:11     Re: Citera

Några bilder på rambygget från i morse, det tuffar på så sakteliga.


En liten spekulation hur det kan se ut framifrån. Sidobild och bakifrån törs jag inte visa, man har ju vissa hämningar
Göran.


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund






Här sedan: 11 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2007 18:21     Re: Citera

Göran Malmberg skrev:



Va?


C6 kaross istället?
Varför? lägre luftmotstånd? lägre i sig? Bredare?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Göran Malmberg
Bromma






Här sedan: 28 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2007 20:06     Re: Citera

Anders Jeppsson skrev:

Va? C6 kaross istället?
Varför? lägre luftmotstånd? lägre i sig? Bredare?


Nyare, det är en nyare modell, det är väl kul?
Luftmotstånd, näe det spelar nog ingen roll i stort sett. Jag är i och för sig lite förtjust i
bakrutans form. Sedan bygger själva karossformen bak in diffusorn ganska effektivt.
C-6 har ju ett för den här bilens konstruktion ett mycket passande luftutsläpp på sidorna
som kan överdrivas utan att hamna i klammeri med bilens grundutseende och därmed
reglerna. Höjden på grundbilen är ingen skillnad, det som gör den här karossen låg är
att den blir sektionerad, samt även breddad. Jag skall inte nämna något höjdmått, det
får Karpers göra. Bredden är ju tämligen regelbunden.

Det är ju så att bilen är såpass ändrad att det gamla skalet inte passar. Då kan det vara
lite grönköping med en modernare form, kanske även mer publikt o sponsorvänligt.
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Otto Leffler
Solna, Stockholm






Här sedan: 16 Apr 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2007 22:31     Citera

Mycket cool, en fråga bara. Borde inte burens rör precis bakom föraren dras typ såhär istället, se bifogad bild.



Eller med ett kryss, som rallycrossbilarna bygger.

Men ni kanske kommer till det

mvh, otto


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Göran Malmberg
Bromma






Här sedan: 28 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2007 22:59     Re: Citera

Leffler skrev:
Mycket cool, en fråga bara. Borde inte burens rör precis bakom föraren dras typ såhär istället, se bifogad bild.
Eller med ett kryss, som rallycrossbilarna bygger.
Men ni kanske kommer till det
mvh, otto


otto, jo, det ligger sanning i det Du säger, men som Du även misstänkte så är detta bara ett steg på vägen. Det var även så att vi behöll den röde delen av gamla buren då den redan var godkänd, och
då satt de rör där som de satt. Så långt historien.

Hela buren kommer att kryssas på det sätt som visar sig lämpligt. När de "yttre" rören kommit på plats
så skall alla fästöron för hjulupphängning svetsas fast. Sedan monteras buren i sina belastningspunkter
och vrids X antal grader för att se var rörelserna ligger. I logisk ordning kommer sedan kryssrören att
svetsas in så att man samtidig ser vad varje steg ger. Jag har en ritning där dessa kryss redan är inritade
men jag vill ändå se om det stämmer med verkligheten.

Hoppas det är svar på Din fråga. Det kommer fler bilder senare.
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
tråden läst  
624876 ggr 
1, 2, 3 ... 96, 97, 98  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0795   |||   Client render time: