Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 106, 107, 108 >> 32 besök senaste veckan (826929 totalt) |
Tack Magnus!!! Har varit bortrest i två veckor och har ingen ordning på någonting bevisligen! Trots rykande turbos och fladdrande huv så ser det hur lugnt ut som helst. Heja Erik! Ja, vi kommer vara med på Timeattack-festivalen den 6/8 och hoppas på betydligt snabbare tider! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Liten uppdatering...
Christer med nya Chrome-molly-balken som skall hålla belastningen från nosen: Här ser man fästena i ramen där baken skall vila: Balken innan punktning: Fästena svetsas fast på balken: Fästena svetsas fast i chassiet _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
beror väl på var infästningarna i fronten är och vilken vinkel framåt dom har? .... förmodar att det är infäst längst fram i fronten på insidan... dvs snett framåtnedåt från balken... och inte rakt ner... |
||||
Helt rätt. Balken är vinklad i kraftriktningen! /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
På bilden ovan syns det att den tidigare balken böjts nedåt i framkant. Höger på bilden är alltså framåt på bilen! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Nya och förhoppningsvis den slutgiltiga lösningen för vår turbosmörjning. Turbona är kullagrade och vattenkylda.
Vi kommer köra separatsmörjning för respektive turbo bestående av en sump/oljetank och en tryckpump som återcirkulerar oljan genom turbon. Vi räknar med att vi inte behöver någon extra kylning då det handlar om TimeAttack och korta stintar. Här ser vi pumparna, en för varje sida: Här ser vi grejorna uppsatta för en av våra flödestester. Den röda pilen pekar på själva sumpen. Mycket mätande och testande har det varit då det har varit stört omöjligt att få fram siffror på hur mycket olja en sån här turbo egentligen behöver per tidsenhet och hur mycket tryck. Göran har verkligen kört hårt och nu verkar vi ha kommit fram till ett flöde som bör fungera! Spännande att se om det fungerar. Det får vi veta den 6/8 på Mantorp! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
De är från Kina, avsedda för att spruta in olja i avgasrören på modellplan för snygga avgasspår . Men de förefaller klart robusta och själva kugghjulspumpen är riktigt bra. Vi har nu kört dem länge och vid olika spänningstal och de tuggar på fint. Så vi är övertygade om att de kommer funka. Väger ca 100g/st.
Sanningen att säga så har vi ägnat hela mätandet/testandet till oljemängden som skall skickas in i turbon. Blow-by har vi faktiskt räknat bort, men jag inser att den lilla fjuttnippel vi har där just nu (se bild nedan) riskerar att inte vara tillräcklig... Så nu får vi fundera lite på det!! Good point! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Frågan är väl hur mycket blowby det är i endast turbon? Kan inte vara mycket så länge axiallagret är ok.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Precis min tanke, men just nu är lufthålet bara 3mm. Tänkte öka på det en del! MVH/ MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Det gissas friskt från alla kanter.
Även Isac Newton var novis en gång i tiden Ett så här extremt bygge borde förtjäna bättre hantvekare _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
vore kul se om du kunde bygga och prestera på banan? så får vi se hur man ska göra på riktigt.... vad skulle du sikta på mantorp? 1.12 eller 1.16? |
||||
Kör ni med wire? Finns uppenbar risk för att det kommer slå upp och ner när man kör över ojämnheter, t.ex. Ett stag vore bättre. Sitter det fäst i balkens ände? Hur mycket vikt vilar på balkänden (alltså inte aero-last, utan död vikt typ kaross mm) Vad får ni då för första egenfrekvens på balken med vikten på? Över 100-150Hz brukar det vara "safe" men under det kan det koppla rätt friskt med andra egenmoder från närliggande struktur. (i ert fall t.ex. kaross) och ge rejäl "amplification". Gissar också att er vibrations-input är i huvudsak ganska lågfrekvent, så i de frekvensbanden vill ni inte ha några egenmoder alls. Enklast, men tyngst, är att ha alla egenmoder på högre frekvenser. Ger små amplituder och därmed små dynamiska laster. I annat fall, försök separera egenfrekvenserna på olika närliggande delar i bilen med minst 1.4 x frekvensen för att undvika att moderna kopplar dynamiskt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 106, 107, 108 >> 32 besök senaste veckan (826929 totalt) |