Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 106, 107, 108   >>
32 besök senaste veckan (826929 totalt)
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kollade några sidor bak i tråden men kunde inte se att den här var postad? Ursäkta om jag missat




thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Tack Magnus!!!
Har varit bortrest i två veckor och har ingen ordning på någonting bevisligen!
Trots rykande turbos och fladdrande huv så ser det hur lugnt ut som helst.
Heja Erik!

Ja, vi kommer vara med på Timeattack-festivalen den 6/8 och hoppas på betydligt snabbare tider!

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Liten uppdatering...
Christer med nya Chrome-molly-balken som skall hålla belastningen från nosen:


Här ser man fästena i ramen där baken skall vila:


Balken innan punktning:


Fästena svetsas fast på balken:


Fästena svetsas fast i chassiet

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Borde inte balken så mer på högkant? (styvare)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fuling skrev:
Borde inte balken så mer på högkant? (styvare)


beror väl på var infästningarna i fronten är och vilken vinkel framåt dom har? .... förmodar att det är infäst längst fram i fronten på insidan... dvs snett framåtnedåt från balken... och inte rakt ner...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
fuling skrev:
Borde inte balken så mer på högkant? (styvare)


beror väl på var infästningarna i fronten är och vilken vinkel framåt dom har? .... förmodar att det är infäst längst fram i fronten på insidan... dvs snett framåtnedåt från balken... och inte rakt ner...


Helt rätt. Balken är vinklad i kraftriktningen!


/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Min tanke var mer mot.
Iof så syns inte om det även böjt fram/bakåt.


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Ett förtydligande.


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
fuling skrev:
Min tanke var mer mot.
Iof så syns inte om det även böjt fram/bakåt.


På bilden ovan syns det att den tidigare balken böjts nedåt i framkant. Höger på bilden är alltså framåt på bilen!

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Göran Malmberg skrev:
Ett förtydligande.



Aha, nu förstår jag thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Nya och förhoppningsvis den slutgiltiga lösningen för vår turbosmörjning. Turbona är kullagrade och vattenkylda.
Vi kommer köra separatsmörjning för respektive turbo bestående av en sump/oljetank och en tryckpump som återcirkulerar oljan genom turbon. Vi räknar med att vi inte behöver någon extra kylning då det handlar om TimeAttack och korta stintar.

Här ser vi pumparna, en för varje sida:


Här ser vi grejorna uppsatta för en av våra flödestester. Den röda pilen pekar på själva sumpen.


Mycket mätande och testande har det varit då det har varit stört omöjligt att få fram siffror på hur mycket olja en sån här turbo egentligen behöver per tidsenhet och hur mycket tryck. Göran har verkligen kört hårt och nu verkar vi ha kommit fram till ett flöde som bör fungera!

Spännande att se om det fungerar. Det får vi veta den 6/8 på Mantorp!

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Xantim
Stockholm
Här sen Jan 2007
Inlägg: 28



Har letat efter liknande pumpar, vad är det för märke/modell på dom?

_________________
Daniel Rivera
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Hur är systemet ventilerat? Vilket gasflöde (dvs blow-by) är ventilationen dimensionerat för?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Xantim skrev:
Har letat efter liknande pumpar, vad är det för märke/modell på dom?


De är från Kina, avsedda för att spruta in olja i avgasrören på modellplan för snygga avgasspår .
Men de förefaller klart robusta och själva kugghjulspumpen är riktigt bra. Vi har nu kört dem länge och vid olika spänningstal och de tuggar på fint. Så vi är övertygade om att de kommer funka. Väger ca 100g/st.

Ragnar skrev:
Hur är systemet ventilerat? Vilket gasflöde (dvs blow-by) är ventilationen dimensionerat för?

Sanningen att säga så har vi ägnat hela mätandet/testandet till oljemängden som skall skickas in i turbon. Blow-by har vi faktiskt räknat bort, men jag inser att den lilla fjuttnippel vi har där just nu (se bild nedan) riskerar att inte vara tillräcklig...
Så nu får vi fundera lite på det!! Good point!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Frågan är väl hur mycket blowby det är i endast turbon? Kan inte vara mycket så länge axiallagret är ok.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Cammo skrev:
Frågan är väl hur mycket blowby det är i endast turbon? Kan inte vara mycket så länge axiallagret är ok.


Precis min tanke, men just nu är lufthålet bara 3mm. Tänkte öka på det en del!

MVH/ MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



3mm är alldeles för litet tror jag, hade kört minst 8mm

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



Hade du mer info om pumpen? ser intressant ut till andra saker också...

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



3mm är för litet....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det gissas friskt från alla kanter.
Även Isac Newton var novis en gång i tiden

Ett så här extremt bygge borde förtjäna bättre hantvekare

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



2QIK4U skrev:
Det gissas friskt från alla kanter.
Även Isac Newton var novis en gång i tiden

Ett så här extremt bygge borde förtjäna bättre hantvekare


vore kul se om du kunde bygga och prestera på banan? så får vi se hur man ska göra på riktigt....

vad skulle du sikta på mantorp? 1.12 eller 1.16?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



Göran Malmberg skrev:
Ett förtydligande.



Kör ni med wire?
Finns uppenbar risk för att det kommer slå upp och ner när man kör över ojämnheter, t.ex.
Ett stag vore bättre.

Sitter det fäst i balkens ände? Hur mycket vikt vilar på balkänden (alltså inte aero-last, utan död vikt typ kaross mm) Vad får ni då för första egenfrekvens på balken med vikten på?
Över 100-150Hz brukar det vara "safe" men under det kan det koppla rätt friskt med andra egenmoder från närliggande struktur. (i ert fall t.ex. kaross) och ge rejäl "amplification". Gissar också att er vibrations-input är i huvudsak ganska lågfrekvent, så i de frekvensbanden vill ni inte ha några egenmoder alls.

Enklast, men tyngst, är att ha alla egenmoder på högre frekvenser. Ger små amplituder och därmed små dynamiska laster. I annat fall, försök separera egenfrekvenserna på olika närliggande delar i bilen med minst 1.4 x frekvensen för att undvika att moderna kopplar dynamiskt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 106, 107, 108   >>
32 besök senaste veckan (826929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande