Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
tråden läst  
643200 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 95, 96, 97, 98  Nästa>>
 
   
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13705
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jul 2017 12:59     Re: Citera

DJ skrev:
Kör ni med wire?
Finns uppenbar risk för att det kommer slå upp och ner när man kör över ojämnheter, t.ex.
Ett stag vore bättre.
Det finns ingen vits att bli luftburen om splittern tar i, det är bättre om den viker upp sig (och det finns flexibel rörelsemån mot resten av fronten).
Den ska generera downforce, inte upforce.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ripper
Växjö





Här sedan: 22 Maj 2006
Inlägg: 1095
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jul 2017 23:00     Re: Citera

DJ skrev:
Göran Malmberg skrev:
Ett förtydligande.



Kör ni med wire?
Finns uppenbar risk för att det kommer slå upp och ner när man kör över ojämnheter, t.ex.
Ett stag vore bättre.

Om front diffusern genererar lite vettig df vore de underligt om den slår upp och gör den de är de garanterat låg hastighet.


_________________
Christian Sundqvist - www.nukeperformance.com - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Karpers
Täby, Stockholm





Här sedan: 22 Aug 2006
Inlägg: 716
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 20:32     Re: Citera

2QIK4U skrev:
Det gissas friskt från alla kanter.
Även Isac Newton var novis en gång i tiden

Ett så här extremt bygge borde förtjäna bättre hantvekare


Helt rätt, gissa är aldrig riktigt kul! Hur kvalificerad gissningen än är!

Tog därför och kollade upp lite mer exakt med våra "turbogubbar" om vad de rekommenderade. Faktum var att med nya aggregat så ansågs det att man borde kunna klara sig med ett avluftningshål i "turbosumpen" på 4mm.

Men av lite andra anledningar kommer vi faktiskt köra med 9mm

Så är det ju med det mesta i bilvärldenr. Ofta finns det redan färdig lösningar som man vet funkar rakt av, men ofta finns det även rejäla baksidor med "standard", varav den vanligaste nackdelen är vikten. Och tungt vill vi ju inte ha det! Då blir det gärna så här:

Oljereturerna är ett strålande exempel på detta. Vi hade kunna snickra ihop ett system vi vet fungerar i princip dag ett och varit klara för ett år sedan med detta. Men... bara de rekommenderade pumparna hade vägt 2 kg/sida! Önskemålet från den samlade expertisen är även att man skall ha 1,5-2 liter olja/sida i ett separat system om man skall vara på den säkra sidan. Sedan skall man dessutom göra si och så och si och så... o.s.v.

Slutvikten för en sådan lösning hamnade på nästan 9 kg för båda sidorna (inkl. olja)???
Va??!! Hellre skulle jag äta en hel lastbil med mask!

Så därför hamnar vi ofta i lägen då vi blir mer eller mindre idiotförklarade av ganska många och emellanåt kan det se lite lätt klantigt ut. För faktum är att om man driver saker tillräckligt långt finns det till slut ingen kvar att fråga. Då rör man sig till slut bland erfarenhetsmässigt baserade kvalificerade gissningar. Man kan räkna och mäta, men ibland måste man helt enkelt våga hoppa!
Frågeställningarna som just nu rör sig i våra huvuden är bla. dessa:
- Hur mycket olja behöver ett turbokullager egentligen? Många som vi pratat med "vet" men ytterst, ytterst få vet egentligen, jag garanterar!
- Hur mycket skumbildning i oljan man pumpar in klarar lagret med tillräcklig smörjning?
- Hur varm blir den oljemängd vi tänker testa med på 3 varv? På 6 varv? På 10 varv? Klarar oljan värmegränsen vi satt upp?

Den lösning vi nu tänker testa väger 800 gr för båda sidorna och vi är rejält ifrågasatta av alla vi diskuterat detta med! Men när vi i diskussionen slänger in det faktum att den här bilen skall klara sig i 6 varv åt gången då ser alla ut som fågelholkar och vi är återigen ensamma med våra gissningar...

Men renovera turboaggregat kan väl inte vara så dyrt...?

MVH/ Michael K


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Qaz
Uppsala





Här sedan: 20 Okt 2004
Inlägg: 726
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 20:43     Citera

Det är ju kul för oss som tittar på att ni testar grejer också .

Tycker era ansatser brukar verka rätt vettiga. Att det inte fungerar ibland hör ju lite till.


_________________
Markus Ålind
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)





Här sedan: 22 Jun 2010
Inlägg: 713
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 21:22     Citera

Om alla körde standard eller endast beprövad teknik hade vi lekt med T-fordar än idag!
Ni och många andra här på rejsa är så långt bortom mina kunskaper och utvecklar era bilar med saker som jag ibland inte vet vad det är. Försöker förstå och läser med beundran vad som sker i garagen runt om i landet.

Jag själv drar stor nytta av vad andra rejsianer har gjort med Clios och bilar med liknande uppsättning. Inspiration och kunskap hämtas även från UK där de är omåttligt populära leksaker. Om ingen vågade blotta sig och skriva om sina försök, såväl framgångsrika som misslyckade så hade det varit svårare för oss noviser och även andra erfarna gissar jag.

Så Heja, Heja säger jag till er, era konkurrenter och alla andra glada byggare här.


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lowtech
Sjuntorp Trollhättan





Här sedan: 04 Maj 2005
Inlägg: 38
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jul 2017 10:16     Citera

Finns oljefria turbos också.

https://compturbo.com/

Finns från 200-1000hk

Ingen aning om hur det funkar i verkligheten.
Finns dock mycket film om man orkar googla lite.


_________________
Göran Svensson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
brainglow
Stockholm





Här sedan: 21 Aug 2006
Inlägg: 507
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jul 2017 09:57     Re: Citera

Lowtech skrev:
Finns oljefria turbos också.

https://compturbo.com/

Finns från 200-1000hk

Ingen aning om hur det funkar i verkligheten.
Finns dock mycket film om man orkar googla lite.


Googla? Vi gissar!

Alla delar till vår nya bakvinge är printade! Ska nu monteras/limmas på två st kolfiber-rör (14mm och 8mm) och sedan monteras med styrning för att kunna ställa dem hur vi vill.

Kommer inte hinna klart med dem till på söndag, men förhoppningsvis hinner vi montera lite 3D printade Vortex-generatorer på taket iaf! Vi får se, printas nu i Tough Resin på Formlabs Form2 - printern.



_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
brainglow
Stockholm





Här sedan: 21 Aug 2006
Inlägg: 507
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jul 2017 15:19     Citera

Sådär ja, lite UV-härdning så är de klara sen!




_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
brainglow
Stockholm





Här sedan: 21 Aug 2006
Inlägg: 507
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 07:24     Citera

Nu kör vi!





_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2981
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 07:25     Re: Citera

brainglow skrev:
Nu kör vi!





_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
brainglow
Stockholm





Här sedan: 21 Aug 2006
Inlägg: 507
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 17:02     Citera




_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28825
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 17:29     Citera

GRATTIS!!!


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lars Falk
Bromma



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 11792
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 18:02     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
GRATTIS!!!

thumbs up


_________________

Rice and shine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
T()()L






Här sedan: 09 Maj 2004
Inlägg: 100
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 18:10     Citera

Fränt


_________________
Mvh Niclas Björk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2308
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 19:17     Citera

Grattis


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10060
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 19:40     Citera

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
2fast4u
Gisekvarn





Här sedan: 18 Okt 2004
Inlägg: 3170
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 19:44     Citera



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke K
Halmstad





Här sedan: 27 Sep 2011
Inlägg: 128
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 19:58     Citera

När teori o praktik möts


_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 5998
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 20:32     Citera

Grattis!

(inte illa pinkat för ett gäng teoretiker osv.....)


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MaZ
Göteborg



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Inlägg: 15895
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 20:58     Citera

Grattis, verkligen kul att allt klaffar efter så mycket jobb!


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
SevenEight
Eskilstuna





Här sedan: 13 Feb 2012
Inlägg: 373
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 21:38     Citera

GRATTIS! Så coolt!


_________________
Henrik Eriksson

Racerädd...

Porsche 944
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
tråden läst  
643200 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 95, 96, 97, 98  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.330 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec