Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S 1986
1, 2   >>
2175 besök totalt
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Tanken var först en helt annan motor: En tidstypisk rak sexa på 2,4 liter med turbo

Alltså, bensinvarianten av D24 med insprutning och kat och hela 95hk. Konvertera till E85 i ett ombyggt fordon. Ta grenrör från D24T och hägg på en Mitsu från en Bentley, porta och slipa om kam till VW Golf GTI profil så har jag +300hk. Den motorn är i stort sett klar, bara motorfästen och koppling kvar. Ungefär...

Men så tröttnade jag på att aldrig ha en färdig bil att köra och gjorde iordning originalmotorn. En nedtrimmad 944 pjäs. Men jag ville ha lite mer skjuts och satte igång:

* Nya packningar, lager, remmar, kolvringar mm
* Hittade 944 serie 1 kolvar som ger 10,6:1 komp istället för 9,5:1
* Planar toppen 1,2 mm, vilket ger totalt 11,5:1
* Portat insug och avgas (Erland på topplocksverkstan)
* Hårdare ventilfjädrar som tål mer lyft från ISKY (Datsun 240Z)
* Kam från AGAP på nytt råämne på gång, minst 13mm lyft och ca 270-280 i duration. Mindre LSA!
* Chip från Fekzen med 5 graders mer tändning för 98 okt
* Nya spridare då original inte räcker till. Måste dessutom vara lågohm. Blir Bosch till Volvo 940 turbo eller BMW 745i.
* Viktat in kolvar och vevstakar
* Ny koppling

Hoppas på +190hk. (Insug och grenrör är tillräckligt bra.)






_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Bilen är en svart 924 som kommer att få svarta original kjolar från BBS, där fronten har ett historiskt underbett! Original sportstolar från Le Mans och Carrera GT modellen är omklädda i svart perforerat skinn, liksom instrumentbrädan. Ratt är den svarta treekrade, men helt läderklädd från exklusiva "sonderwunsch". Fuchs med mässingsemblem i 6x16 och 7x16 klädda med Pirelli NERO. Bakaxeln bytt till smalare 924 turbo för att få plats med bredare fälgar. Växellådan bytt till 944 turbo. Styrväxel bytt till en snabbare RHD Golf mk1. Dämpare är Leda. 350 lbs fram och 31mm ihåliga torsionsfjädrar bak. M030 krängare fram och bak. Bromsar blir fyrkolvs fram och bak. En Porsche CD-växlare hamnar där bak. Manuella backspeglar kommer det nog att bli. Ingen spoiler bak.

(det har gått en hel del fram och tillbaka med fälgar och utrustning, men tror jag har hamnat rätt nu.)




_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det är faktiskt som så att jag saknar min 924S med S2 motor som jag sålde för några år sedan, 924S är en underbar underdog!

Kul att du tar tag i motorn, original 2,5l 8v har ingen rolig karaktär och resten av bilen bara skriker efter en bättre spis.

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul att du är igång igen, har sett fram emot sexan, men detta kan nog bli riktigt kul det med, receptet ser bra ut. Har du fortfarande kvar din andra rätt vassa sugis eller är den såld? Måste känna ovant att hålla med på alumotorn ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att du lägger upp bilarna här thumbs up
Jag diggar speciellt motorbygget här (Jag påminns också varför jag inte gett mig på att trimma min motor )

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Eddie Varvstopp skrev:
Kul att du lägger upp bilarna här thumbs up
Jag diggar speciellt motorbygget här (Jag påminns också varför jag inte gett mig på att trimma min motor )

Precis. Det där med motortrim låter så lätt när någon annan beskriver det.

Kul bil du får till med allt chassigodis och lite pulver i motorn. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Det vassaste kammen jag hittade var en Milledge 8SR kam på 243 grader och 12,8mm i lyft. Den räcker till 230hp om allt annat stämmer och är bäst i registret 4000-6900. Jag offrar maxvarv och hoppas på fetare vrid med mindre duration, mer lyft och tightare LSA.



_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Är 112 grader LSA tajt?
Är inte det ganska standard?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
safe skrev:
Är 112 grader LSA tajt?
Är inte det ganska standard?


Visst är det så, tom ganska snällt och passar en gammal insprutningsmotor. Tänkte dessutom ställa fram den 110/114.

Original är 115/113 vilket är helt skruvat för en sportbil. Men perfekt för låg förbrukning, utsläpp och brett snällt register.

Ännu konstigare är Catcams värsta på 110/120 grader. Passar säkert en turbomotor med långt grenrör och mycket mottryck...

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Borde ju gå rätt snällt med den kammen ändå, är ju relativt enkelt att byta om du av nån anledningen inte blir nöjd i framtiden. Är tanken att köra vidare med motronic+luftklappan?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Cédric skrev:
Borde ju gå rätt snällt med den kammen ändå, är ju relativt enkelt att byta om du av nån anledningen inte blir nöjd i framtiden. Är tanken att köra vidare med motronic+luftklappan?


Som steg 1, ja. Tror inte den kommer att begränsa effekten nämnvärt. Det är pålitligt med god körbarhet. Byter till ett Fekzenchip för att köra på 98okt. Byter spridare då original nog inte hänger med.

Steg 2, skulle kunna vara nåt gammalt Haltech jag har löst i källaren. Men då skulle jag vilja byta insug och grenrör för att nyttja den extra luften. Lite lurigare att besiktiga och ärligt talat lägger jag hellre pengarna på en roligare spis med rejält med effekt.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



gegge skrev:
Cédric skrev:
Borde ju gå rätt snällt med den kammen ändå, är ju relativt enkelt att byta om du av nån anledningen inte blir nöjd i framtiden. Är tanken att köra vidare med motronic+luftklappan?


Som steg 1, ja. Tror inte den kommer att begränsa effekten nämnvärt. Det är pålitligt med god körbarhet. Byter till ett Fekzenchip för att köra på 98okt. Byter spridare då original nog inte hänger med.

Steg 2, skulle kunna vara nåt gammalt Haltech jag har löst i källaren. Men då skulle jag vilja byta insug och grenrör för att nyttja den extra luften. Lite lurigare att besiktiga och ärligt talat lägger jag hellre pengarna på en roligare spis med rejält med effekt.


Är ju inte svårare än att mäta tryckfallet över klappan så får du svaret på vad den kostar i effekt ungefär men planen var väl också att ha nåt som faktiskt funkar såklart, finns ju andra projekt där i garaget som också behöver lite kärlek

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Kul projekt! Aldrig sett det där aeropaketet på ngn bil, mkt intressant

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Kapitel 3 sid 6 "Bosch tests show the air pressure drop at the sensor in only 0,12kPa" Dvs rätt mycket mindre är en K-jet som ligger 10 ggr så högt.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



thumbs up thumbs up thumbs up följer med intresse, vad ligger en sådan agap kam på för pris sådär ungefär? ...har ju funderat på kambyte i flera år men det har liksom lämnat...

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
mr.b skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up följer med intresse, vad ligger en sådan agap kam på för pris sådär ungefär? ...har ju funderat på kambyte i flera år men det har liksom lämnat...


Det är mycket prisvärd jämfört med allt annat då du själv kan specificera vad du vill ha. Jag valde tex mer lyft och mer normal nockvinkel än det som finns färdigt. Det funkar då jag har andra ventilfjädrar. Kostar som en Dbilas ungefär ca EUR350.

Tack Mats för det arbete du lagt ner förresten, du har bekräftat det jag trodde - dvs att kanalen var för stor. Så jag plastade igen dem med JB weld, en minskning på ca 30%. Egentligen borde jag ha fortsatt upp i insuget, men tror att vägen ner mot ventilsätet är det viktigaste.




_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Hej! Funderar på tändchippet, tror du inte de kommer spika med 5grader extra förtändning och kompressionen höjd från 9.5 -> 11.5?
Hur mycket lägre kompressionen blir 'dynamiskt' med nya kammen vet ja inte men undrar om inte jag satsat på att börja testa med standardchippet ändå?

Är det såpass modern tändning så den knackreglerar på en såndär manick?

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Har inte sett en avgjutning av 944 kanalen förut, rätt lustig form. Skulle vara kul att se en avgjutning av din "slutgiltiga" kanal som jämförelse. Kan gissa ungefär vad du gjort

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
JE Jr skrev:
Hej! Funderar på tändchippet, tror du inte de kommer spika med 5grader extra förtändning och kompressionen höjd från 9.5 -> 11.5?
Hur mycket lägre kompressionen blir 'dynamiskt' med nya kammen vet ja inte men undrar om inte jag satsat på att börja testa med standardchippet ändå?

Är det såpass modern tändning så den knackreglerar på en såndär manick?

Mvh


Porsche 944 hade 10,6:1 i komp på de tidiga bilarna då företaget lade ner mycket tid på förbränningsrummen. Dessa går att chippa utan problem vad jag förstått. Kammen gör stor skillnad, precis som du säger. Med lite trigonometri märker man att det skiljer ungefär en hel enhet. Jag har dubbla styrsystem, ett standard S1 och ett S2 för att kunna byta chip. Inge knack.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Cédric skrev:
Har inte sett en avgjutning av 944 kanalen förut, rätt lustig form. Skulle vara kul att se en avgjutning av din "slutgiltiga" kanal som jämförelse. Kan gissa ungefär vad du gjort


Kanalen är ok, toppen är en rätt intressant konstruktion med ett insug som kommer ovanifrån. Bifogar ett tvärsnitt, där någon annan ville porta och förstora en redan stor kanal. Jag valde den rakt motsatta vägen och förminskade. Från fysiken kommer man ihåg att rörelseenergin berodde på hastigheten i kvadrat.


_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Trodde jag skulle behöva byta spridare. Original sitter samma som tidiga BMW S14 dvs 0280150201 vilket faktiskt räcker för 200hk plus lite marginal. Hade tänkt köra BMW 745i som är samtida lågohms spridare som skulle klara ca 250hk, 0280150200.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S 1986
1, 2   >>
2175 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande