Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FD3S Bathurst 1995
2742 besök totalt
Trygger
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Min första Banbil / Roliga gatbil

För närvarande en helt standad 13B REW. Japan spec med 255hp.

Bilen är nyimporterad från Japan och har gått cirka 6000 mil.
Just nu sitter det på soltorkade däck med 235/40 fram 255/40 Bak R17.





Tanken är att bilen ska vara en rolig sommarbil. Ambitionen är att åka så mycket bana och konbana som jag hinner med nästa år.

För att försöka få Wankeln att överleva är tanken att skaffa en Koyo kylare, uppgradera intercoolern, aliminium AST, samt att ha en MPM dashlogger och övervaka temperaturer och annat så mycket som möjligt. Sen står ett Greddy Titanium Catback, Apexi Power FC mm högt på önskelistan... tomten kanske läser rejsa?

Pga läckande insug, och sedan upptäckten av ett trasigt kompressorhjul i ena turbon har bilen använts minimalt sen jag fick den i början av September. Det kliar i hela kroppen att få komma ut och åka, speciellt göra bankörnings premiär. Är lite orolig bara att bilen är alldeles för snabb för min förmåga som nybörjare bara...

_________________
Erik Trygger
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Varför heter den Bathurst? nån special edition?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Trygger
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Bathurst var ett av modellnamnen i Japan från och med 1995. Från starten av tillverkningen 1992 fanns det Type R som var lite råare med två oljekylare och hårdare väghållningssetup. Skulle alltså lämpa sig bättre för bankörning än de mjukare Touring modellerna. 1994 kom sedan uppföljaren på Type R dvs Type R2. R2 var den enda RX-7 som såldes i Japan utan baksäte.

Sen 1995 blev modellnamnen Type R Bathurst, Type R-S, och Type RZ. På Japanska modeller alltså. Enligt vad jag vet så följer Bathursten i Type R tradition med hårdare väghållnings setup och dubbla oljekylare. Är annars inte helt hundra på skillnaderna mellan dessa men tror åtminstone nån saknar dubbla oljekylare.

_________________
Erik Trygger
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Härlig bil du valt!

Stämmer det du skriver ang. modellerna. Just Bathurst kommer från att Mazda vann 12-timmar enduro på Bathurst med Rx-7:an 3 år i rad, mellan 92-94. Detta var någon sorts originalbilstävling har jag för mig...

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



Kul, då lär vi bli fler "Bathurst:ar"på banan.
Jag väntar också med spänning på att på igång min bil. En annan kylare kommer jag med införskaffa.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Bra val!

Håller på o pillar med min i vinter också. Funderar själv på mycket hur ovant det kommer vara att köra bana/konbana när man sitter på fel sida i bilen. Hoppas man vänjer sig fort.

Trygger skrev:
1994 kom sedan uppföljaren på Type R dvs Type R2. R2 var den enda RX-7 som såldes i Japan utan baksäte.


Stämmer detta är det en sån jag har.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



En sån Zebb har också med två fina små luckor istället för baksäte.

_________________
Martin Öberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FD3S Bathurst 1995
2742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande