Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
27 besök senaste veckan (87028 totalt)
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Härligt!
En sån motor kan väl inte vara det lättaste att hitta? thumbs up


Här finns en:
http://www.racecarsdirect.com/viewlisting.php?view=5247

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



JonasS skrev:
Krille_hlm skrev:
Härligt!
En sån motor kan väl inte vara det lättaste att hitta? thumbs up


Här finns en:
http://www.racecarsdirect.com/viewlisting.php?view=5247


Vet inte om detta är nån DTM-maskin, men säljaren kallar den det i alla fall:

http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/annons.asp?id=214678

Kanske kan vara nåt?

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



micke80 skrev:
JonasS skrev:
Krille_hlm skrev:
Härligt!
En sån motor kan väl inte vara det lättaste att hitta? thumbs up


Här finns en:
http://www.racecarsdirect.com/viewlisting.php?view=5247


Vet inte om detta är nån DTM-maskin, men säljaren kallar den det i alla fall:

http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/annons.asp?id=214678

Kanske kan vara nåt?


Det är nog en riktigt bra motor som han har (LotecM3) till ett riktigt bra pris men roliga delar. Men tycker nog inte att motorn har så mycket gemensamt med en DTM motor.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Hmm, folk som kan motorer och som vet vad man ska göra för att få ut hk vet att kolvar(kompression) kammar, insug och avgas är en av de viktigaste för att få ut effekt.
Sen ska man dimensionera saker efter vad man ska använda det till osv...

DTM maskin med slidspjäll, 55-60mm grenrör, 300-graders kammar osv är något man inte kör med på gata eller leker med nere vid 3000 rpm osv.

Måste säga att min maskin har de goda sakerna ifrån DTM världen, men ändå inte för extrema runt om saker för att kunna använda den från säg 3000-9000 RPM.
Denna har 12,5 i kompression ca, med superlätta DTMkolvar och 48mm spjäll och airbox osv..
Massa godis så som DTM ventilfjädrar osv...

Men klart det är ingen ÄKTA DTM maskin eller jag har inte alla saker runt om som de hade på den tiden.
Men vissa saker kommer däirfrån och ska ge en ordentlig effekt förbättring!

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



En 360 hkr DTM motor har ca 8 tim drifttid så det är nog inget att rek. för gata

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
gustav_lindberg
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 63



helgrymt bygge! vilken utväxling är det på lådan? var fick du tag i speedlinefälgarna? jagar själv fälgar till min m3:a banräser.

_________________
Gustav Lindberg
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
gustav_lindberg skrev:
helgrymt bygge! vilken utväxling är det på lådan? var fick du tag i speedlinefälgarna? jagar själv fälgar till min m3:a banräser.


Utväxlingen i lådan är 2:33 på ettan upp till 1:0 på femmans växel, och hittills har jag kört med 4:10 i slutväxeln men har planer att montera betydigt lägre utväxling nu i vinter.

Fälgarna är 8x18" och har gått asfaltsrally från början. Det var rena slumpen att jag fick idén att prova dem på M3:an, men jag tycker designen var helrätt och det verkade genomförbart att bygga om till 4-bult så det fick bli så.

/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu står bilen tryggt på pallbockar i garaget. Första åtgärden blir genomgång av bakvagnen och framför allt silentblockbussningarna.
Bärarmarna och bakbalken demonterades med hjälp av lite goda råd (tack GunnarÖ).

Urpressning av bussningar

Avfettade och högtryckstvättade

Bussningar som definitivt gjort sitt. Nästan så man ryser vid tanken på att jag kört med dessa på ett antal banträffar.

Blästrat och målat. Dags för nya bussningar. Jag bestämde mig för att köra med gummibussningar till bärarmarna.



/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Balken blästrad och förberedd för montering av....

Frästa plattor för justering av toe och camber mha excentriska bultar till M5E34

Plattorna ditsvetsade

Färdiglackat och med delrinbussningar ipressade


Nästa steg blir att hänga upp hela paketet igen.

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Är det någon som har en idé om vilka hjulvinklar (camber / caster / toe ) som kan vara lämpliga att utgå ifrån på min bil? Eller var man kan hitta tips?

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



JonasS skrev:




/JonasS


Ser jäkligt fint ut, har du pulverlackat delarna?

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Jesper L skrev:


Ser jäkligt fint ut, har du pulverlackat delarna?



Nej tyvärr. Jag hade gärna gjort det, men då hade det tagit så mycket mer tid än jag önskade. Får försöka sätta gränsen någonstans.

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag har konstaterat att priserna på original fästelement (bult brickor muttrar o beslag etc.) från BMW faktiskt är riktigt hyggliga. Som exempel; en bygel till krängningshämmarfäste bak, där min plan var att blästra och lacka de gamla - pris för nytt elförzinkat; 16:-. Har därför bestämt mig för att allt sånt jag skruvar loss konsekvent ska ersättas med nytt.



Det blir dock en del arbete för min lokala BMW-återförsäljare (Tack för alltid lika snabb och perfekt service Björn).



/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



oh ma gawd!

Ser ju helschysst ut!
Jag blev väldigt intresserad av dina delrinbussningar i celentaxeln.
Har du ritning på dom?

Sen undrar jag varför du inte satte dit delrin i svingarna oxå?
Det sitter delrin i svingarna på min E21:a och det känns så tajt och stadigt.
Det lär garanterat bli delrin i svingarna på min E30.


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Franzén skrev:
oh ma gawd!

Ser ju helschysst ut!
Jag blev väldigt intresserad av dina delrinbussningar i celentaxeln.
Har du ritning på dom?

Sen undrar jag varför du inte satte dit delrin i svingarna oxå?
Det sitter delrin i svingarna på min E21:a och det känns så tajt och stadigt.
Det lär garanterat bli delrin i svingarna på min E30.



Delrinbussningarna har jag köpt av Samuel på Millway.

Jag funderade faktiskt på Delrin också till bärarmarna, men sen tänkte jag att det blir kanske väl stumt. Nu dämpar gummit iallafall något lite och sen var jag nog inne på att det lilla bärarmarna kan flexa i de små bussningarna måste vara marginellt. Sen hur klokt tänkt det var får väl visa sig.

Det överlägset viktigaste var att få balken att sitta stumt.

Mvh /JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Nästa steg blev att se över bromsarna bak.
Skivorna såg vid en första anblick ut att kunna klara sig ett tag till. Men vid närmare undersökning visar det sig att de uppvisade en hel del sprickor.






Bara att byta. Jag har ingen avsikt att uppgradera till kraftigare bromsar bak så det fick bli original.

oken plockades isär och blästrades


Lackade i värmebeständig lack och förberedda för "bakning" i ugn. En process som inte alla i familjen uppskattade lika mycket..


Alla slitdelar bytta och nya bromsslangar monterade. Beläggen som vid det här laget gått 7-8 banträffar är fortfarande helt okay


Allt på plats igen. Jag passade på att kapa av bromssköldarna för att förbättra kylningen något. Här skymtar också den nya 18mm krängaren.



/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



JonasS skrev:
Franzén skrev:
oh ma gawd!

Ser ju helschysst ut!
Jag blev väldigt intresserad av dina delrinbussningar i celentaxeln.
Har du ritning på dom?

Sen undrar jag varför du inte satte dit delrin i svingarna oxå?
Det sitter delrin i svingarna på min E21:a och det känns så tajt och stadigt.
Det lär garanterat bli delrin i svingarna på min E30.



Delrinbussningarna har jag köpt av Samuel på Milway.

Jag funderade faktiskt på Delrin också till bärarmarna, men sen tänkte jag att det blir kanske väl stumt. Nu dämpar gummit iallafall något lite och sen var jag nog inne på att det lilla bärarmarna kan flexa i de små bussningarna måste vara marginellt. Sen hur klokt tänkt det var får väl visa sig.

Det överlägset viktigaste var att få balken att sitta stumt.

Mvh /JonasS


okaj!
Ja du lär väl väl upptäcka vad som blir för hårt och vad blir sladdrigt.
Skall kolla med Samuel på Milway ang. bussningarna.
Vad fick du betala för dom?


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Franzén skrev:

okaj!
Ja du lär väl väl upptäcka vad som blir för hårt och vad blir sladdrigt.
Skall kolla med Samuel på Milway ang. bussningarna.
Vad fick du betala för dom?



http://www.millway.se/catalog/product_info.php?cPath=22_23&product . . . .

_________________
Jonas Edling
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Castervinkelns påverkan på väghållning ??


original (med excentriska bärarmsbussningar) lär castern på en M3E30 vara 9,3º .

Jag ska nu montera justerbara topplagringarna till främre fjäderbenen för att kunna öka cambern en del,
och med dessa så ökar också castren (se bild), enligt min beräkning med ca 1,2º.



Att också få upp castern en del tar jag som en fördel; bättre cambereffekt vid kurvtagning,
något bättre stabilitet vid hög fart, "uppstyvning" av styrningen etc.
(säkert andra effekter också, jag har mycket begränsad erfarenhet här).

Men, kan man få för mycket caster, och vad kan man isåfall förvänta sig för symtom?

Jag har nämligen funderat på att montera dessa fjäderbenssdistansblock,
först och främst för att öka spårvidden något och därmed cambern ytterligare,
men också för att korrigera vinkeln på bärarmarna. Samtidigt så ökar de dock castern ytterligare något, exakt hur mycket vet jag dock inte.



Är det någon som har erfarenheter av dessa distansblock.
Du M3Jonas har om jag förstått rätt i alla fall provat dem?

Nån som har något klokt inspel? Blir castern för stor?


/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Generellt kan man säga att E30 trivs med mycket caster, särskillt jämfört med andra bilar.

Så ändringen i topplagringen är helt ok och rätt. Betydligt mer ändring kan man se på rena racebilar. Kanske en haltande jämförelse, men en riktlinje.

Klossarna är ju främst för att ändra RC. Effekterna på de andra parametrarna är väl relativt små jämfört med de andra ändringarna du gjort.

Montera du alla dessa saker på en gång lär du ha förbättrat bilen drastiskt. thumbs up

Ska bli kul med en rapport efteråt.

EDIT: Är Samuels "RC-klossar" förskjutna? Ser så ut och det var en ny design för min del. Om så var fallet blir ju ändringarna i caster/camber/spårvidd mer påtaglig men frågan är om dom inte är till det bättre iaf. Dax för en grundlig, teoretisk, utredning i casterfrågan på E30. Empiriskt kan man konstatera att "mkt är bra"...fast det känns luddigt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jo som det ser ut så är dom förskjutna. Men förskjutningen är bara en kompensering av förändringen som blir vid nedflyttning av bärarmen. Då flyttas hjulet bakåt och minskar castern.
Nu ökas castern istället med cirka 0,55grader och hjulet hamnar mitt i hjulhuset.
Jag har ju en variant av distanserna utan spårviddsökningen. Men spårviddsöknining är inte fel och ett plus är nu att man även kan montera bromsskivor från M3E46 och M3E36 bolt on. Inga spacers behövs.
Skrubbradien ökar något. Men det är samma effekt som när man monterar bredare fälgar med förändrad inpressning. Men M3E30 har lite för högt ET original, så det blir aldrig till nån nackdel.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
27 besök senaste veckan (87028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande