Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | << 1, 2, 3, ... 12, 13, 14 >> 32 besök senaste veckan (87034 totalt) |
Här finns en: http://www.racecarsdirect.com/viewli _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Vet inte om detta är nån DTM-maskin, men säljaren kallar den det i alla fall: http://www.autopower.se/?oppna=/powe Kanske kan vara nåt? _________________ Mikael Färnström BMW E24 BMW E28 BMW E39 BMW CS #3981 |
||||||
Det är nog en riktigt bra motor som han har (LotecM3) till ett riktigt bra pris men roliga delar. Men tycker nog inte att motorn har så mycket gemensamt med en DTM motor. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||
Hmm, folk som kan motorer och som vet vad man ska göra för att få ut hk vet att kolvar(kompression) kammar, insug och avgas är en av de viktigaste för att få ut effekt.
Sen ska man dimensionera saker efter vad man ska använda det till osv... DTM maskin med slidspjäll, 55-60mm grenrör, 300-graders kammar osv är något man inte kör med på gata eller leker med nere vid 3000 rpm osv. Måste säga att min maskin har de goda sakerna ifrån DTM världen, men ändå inte för extrema runt om saker för att kunna använda den från säg 3000-9000 RPM. Denna har 12,5 i kompression ca, med superlätta DTMkolvar och 48mm spjäll och airbox osv.. Massa godis så som DTM ventilfjädrar osv... Men klart det är ingen ÄKTA DTM maskin eller jag har inte alla saker runt om som de hade på den tiden. Men vissa saker kommer däirfrån och ska ge en ordentlig effekt förbättring! _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Utväxlingen i lådan är 2:33 på ettan upp till 1:0 på femmans växel, och hittills har jag kört med 4:10 i slutväxeln men har planer att montera betydigt lägre utväxling nu i vinter. Fälgarna är 8x18" och har gått asfaltsrally från början. Det var rena slumpen att jag fick idén att prova dem på M3:an, men jag tycker designen var helrätt och det verkade genomförbart att bygga om till 4-bult så det fick bli så. /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Nu står bilen tryggt på pallbockar i garaget. Första åtgärden blir genomgång av bakvagnen och framför allt silentblockbussningarna.
Bärarmarna och bakbalken demonterades med hjälp av lite goda råd (tack GunnarÖ). Urpressning av bussningar Avfettade och högtryckstvättade Bussningar som definitivt gjort sitt. Nästan så man ryser vid tanken på att jag kört med dessa på ett antal banträffar. Blästrat och målat. Dags för nya bussningar. Jag bestämde mig för att köra med gummibussningar till bärarmarna. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Balken blästrad och förberedd för montering av....
Frästa plattor för justering av toe och camber mha excentriska bultar till M5E34 Plattorna ditsvetsade Färdiglackat och med delrinbussningar ipressade Nästa steg blir att hänga upp hela paketet igen. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Är det någon som har en idé om vilka hjulvinklar (camber / caster / toe ) som kan vara lämpliga att utgå ifrån på min bil? Eller var man kan hitta tips?
/JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Nej tyvärr. Jag hade gärna gjort det, men då hade det tagit så mycket mer tid än jag önskade. Får försöka sätta gränsen någonstans. _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Jag har konstaterat att priserna på original fästelement (bult brickor muttrar o beslag etc.) från BMW faktiskt är riktigt hyggliga. Som exempel; en bygel till krängningshämmarfäste bak, där min plan var att blästra och lacka de gamla - pris för nytt elförzinkat; 16:-. Har därför bestämt mig för att allt sånt jag skruvar loss konsekvent ska ersättas med nytt.
Det blir dock en del arbete för min lokala BMW-återförsäljare (Tack för alltid lika snabb och perfekt service Björn). /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
oh ma gawd!
Ser ju helschysst ut! Jag blev väldigt intresserad av dina delrinbussningar i celentaxeln. Har du ritning på dom? Sen undrar jag varför du inte satte dit delrin i svingarna oxå? Det sitter delrin i svingarna på min E21:a och det känns så tajt och stadigt. Det lär garanterat bli delrin i svingarna på min E30. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Delrinbussningarna har jag köpt av Samuel på Millway. Jag funderade faktiskt på Delrin också till bärarmarna, men sen tänkte jag att det blir kanske väl stumt. Nu dämpar gummit iallafall något lite och sen var jag nog inne på att det lilla bärarmarna kan flexa i de små bussningarna måste vara marginellt. Sen hur klokt tänkt det var får väl visa sig. Det överlägset viktigaste var att få balken att sitta stumt. Mvh /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Nästa steg blev att se över bromsarna bak.
Skivorna såg vid en första anblick ut att kunna klara sig ett tag till. Men vid närmare undersökning visar det sig att de uppvisade en hel del sprickor. Bara att byta. Jag har ingen avsikt att uppgradera till kraftigare bromsar bak så det fick bli original. oken plockades isär och blästrades Lackade i värmebeständig lack och förberedda för "bakning" i ugn. En process som inte alla i familjen uppskattade lika mycket.. Alla slitdelar bytta och nya bromsslangar monterade. Beläggen som vid det här laget gått 7-8 banträffar är fortfarande helt okay Allt på plats igen. Jag passade på att kapa av bromssköldarna för att förbättra kylningen något. Här skymtar också den nya 18mm krängaren. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
okaj! Ja du lär väl väl upptäcka vad som blir för hårt och vad blir sladdrigt. Skall kolla med Samuel på Milway ang. bussningarna. Vad fick du betala för dom? _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
http://www.millway.se/catalog/produc _________________ Jonas Edling |
||||||
Castervinkelns påverkan på väghållning ??
original (med excentriska bärarmsbussningar) lär castern på en M3E30 vara 9,3º . Jag ska nu montera justerbara topplagringarna till främre fjäderbenen för att kunna öka cambern en del, och med dessa så ökar också castren (se bild), enligt min beräkning med ca 1,2º. Att också få upp castern en del tar jag som en fördel; bättre cambereffekt vid kurvtagning, något bättre stabilitet vid hög fart, "uppstyvning" av styrningen etc. (säkert andra effekter också, jag har mycket begränsad erfarenhet här). Men, kan man få för mycket caster, och vad kan man isåfall förvänta sig för symtom? Jag har nämligen funderat på att montera dessa fjäderbenssdistansblock, först och främst för att öka spårvidden något och därmed cambern ytterligare, men också för att korrigera vinkeln på bärarmarna. Samtidigt så ökar de dock castern ytterligare något, exakt hur mycket vet jag dock inte. Är det någon som har erfarenheter av dessa distansblock. Du M3Jonas har om jag förstått rätt i alla fall provat dem? Nån som har något klokt inspel? Blir castern för stor? /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||
Generellt kan man säga att E30 trivs med mycket caster, särskillt jämfört med andra bilar.
Så ändringen i topplagringen är helt ok och rätt. Betydligt mer ändring kan man se på rena racebilar. Kanske en haltande jämförelse, men en riktlinje. Klossarna är ju främst för att ändra RC. Effekterna på de andra parametrarna är väl relativt små jämfört med de andra ändringarna du gjort. Montera du alla dessa saker på en gång lär du ha förbättrat bilen drastiskt. Ska bli kul med en rapport efteråt. EDIT: Är Samuels "RC-klossar" förskjutna? Ser så ut och det var en ny design för min del. Om så var fallet blir ju ändringarna i caster/camber/spårvidd mer påtaglig men frågan är om dom inte är till det bättre iaf. Dax för en grundlig, teoretisk, utredning i casterfrågan på E30. Empiriskt kan man konstatera att "mkt är bra"...fast det känns luddigt. |
||||||
Jo som det ser ut så är dom förskjutna. Men förskjutningen är bara en kompensering av förändringen som blir vid nedflyttning av bärarmen. Då flyttas hjulet bakåt och minskar castern.
Nu ökas castern istället med cirka 0,55grader och hjulet hamnar mitt i hjulhuset. Jag har ju en variant av distanserna utan spårviddsökningen. Men spårviddsöknining är inte fel och ett plus är nu att man även kan montera bromsskivor från M3E46 och M3E36 bolt on. Inga spacers behövs. Skrubbradien ökar något. Men det är samma effekt som när man monterar bredare fälgar med förändrad inpressning. Men M3E30 har lite för högt ET original, så det blir aldrig till nån nackdel. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | << 1, 2, 3, ... 12, 13, 14 >> 32 besök senaste veckan (87034 totalt) |