Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
5 besök senaste veckan (86979 totalt)
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Bättre sent än aldrig!
Nu känns det som har jag snyltat länge nog på alla er andra som lagt upp era E30 M3:or här på rejsa.

För att börja från början:
Jag köpte Min M3:a hösten 2001 efter att ha varit "bilprojektlös" i alldeles för många år. Även om jag sneglat en del på M3E30 genom åren så var detta ett rent spontanköp. Tanken redan från början har varit att detta aldrig kommer att bli en bruksbil, utan en ren leksak (eller nån slags terapi jämte jobb och vardag).



Den var då i det närmaste helt original. Trots 16.000 mil på mätaren, ingen servicebok och ett stort antal ägare före mig, så har den visat sig vara i betydligt bättre skick än jag först befarade. Lacken är tex fortfarande original och bilen är i stort sett fri från rost. Motor och drivlina har fungerat klockrent.

Första vintern ägnades åt lite allmän genomgång, en ordentlig rekonditionering av lack samt byte av vindruta.
Jag monterade dessutom 18" Speedline competition, superlätta magnesiumfälgar som jag hade kvar sedan ett tidigare projekt. Enda problemet med dom var dock att de har bultcirkel 4x100, vilket krävde lite ombyggnad.
Dessutom fick jag i en Sparco stol och ett 4-punktsbälte. Mycket mer än så hanns inte med.



Säsongen 2002 rullade bilen 113 mil, och jag hann med ett par banträffar. Kommer ihåg att jag blev positivt överraskad över hur välbalanserad bilen var på bana; motor, väghållning och bromsar harmonierade väl. Men visst kändes det ändå som att en 50-100 hästar till skulle kunna göra den ännu roligare.

Sagt och gjort; ny motor måste i. Men vad göra; successiv modifiering av befintlig motor? bygga en helt ny? Hitta en begagnad färdigbyggd?. Det blev det sistnämnda. Efter mycket letande, funderingar, räknande, etc blev det en 2,5L motor som från början gått i DTM-serien i Tyskland och som i mitten av 90-talet letat sig till Skandinavien. Effekt +300 beroende på bestyckning, maxvarv; +9.600rpm. "over-kill" i en hobbybil som rullar några mil på gatan samt ett par banträffar per år? Absolut inte. Bara insugningsljudet från CF-boxen är värt hur mycket som helst.

Sensäsongen 02 samt vintern 02/03 blev det egentligen bara tid för motorbytet samt lite utprovning av den.
Vintern nere i Blekinge var förhållandevis sträng detta år så det blev faktiskt en del körning på is.



Jag bytte också slutväxel till 4,10:1 samt monterade en 75% M-sport diff. Men med facit i hand borde jag växlat ner slutväxeln ännu mer, men det får väl komma senare.

Fortsättning följer..


/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Härligt med en äkta M3:a som framför på vintern - hur många gör det

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Härligt!
En sån motor kan väl inte vara det lättaste att hitta? thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jonas,

Jag vet att du plötsligt har fått en massa nya vänner - oavsett om du vill eller ej
Att den är vit gör bara saken värre...


E30M fanatiker finns det många av här.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



kan tänka mig att det sjöng gött över ugglebodasjön
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



najs med äkta vara under huven

_________________
Martin Öberg
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Hobbe skrev:
E30M fanatiker finns det många av här.


Här är en...
Nästa räserbil blir en vit M3E30...
Kan intyga att Jonas bil låter skönare än de flesta.

Förresten, har du fått topplagringarna?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Samson skrev:

Förresten, har du fått topplagringarna?


Kommer till nyår !!

/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



[quote=


E30M fanatiker finns det många av här.[/quote]

Vilka syftar du på då?

Vilken vacker bil! Önskar att min var också vit! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Säsongen 2003 hann jag med ca 75mil

Banträffar på Knutstorp, Mantorp, Sviesta och Kinekulle hanns med samt en kvällskörning på Anderstorp.




Tyvärr så harmonierade nu bilen i övrigt inte alls längre. Original chassi, över 16.000mil gammalt gjorde att bilen snarare upplevdes som en Citroen CV, när det inte gick rakt fram. Men vad gjorde det, man bara vevade ned sidorutan och njöt av motorljudet istället.
Jag hade också problem att hitta fungerande bromsbelägg till i övrigt original bromsar (förutom bromsvätskan givetvis). Jag provade flera fabrikat; EBC, Pagid etc men antingen "fejdade" de allt för mycket eller tog beläggen slut direkt. Det slutade med Performance Friction från Pean; PFC01 fram och PFC97 bak. De har jag kört med sedan dess utan problem. Jag monterade iofs tvångskylning av framskivorna i samma veva, det gjorde nytta.


Inga större haverier eller problem i övrigt. Höger motorkudde gav sig dock och orsakade bla att vxl-spakstället brast och gjorde att jag bara hade 4:ans växel att åka på. Eftersom det hände en bit hemifrån var det bara att försöka slira sig hem med kopplingen, vilket inte är helt lätt med en högvarvig racemotor och 2 skivig sinterkoppling. Givetvis rasade jag kopplingen. Jag skulle ju förstås ställt bilen och bärgat den. Lätt att vara efterklok.
740i motorkuddar monterades och jag passade på att göra den obligatoriska förstärkningen av motorfästena på frambalken, framförallt högerfästet var allt annat än friskt.
Hade också lite problem med DTA motorstyrningen vid ett par tillfällen. Tändningen missade då och då på höga varv, men konstigt nog bara framåt eftermiddagen under en banträff(?). Bytte vevaxelsensor, verkar ha hjälpt.

Fortsättning följer...


/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Härefter hamnade faktiskt M3:an i malpåse. Jag fick möjlighet att förverkliga en annan gammal dröm; en som framförs på vatten istället (off-topic förvisso.).



Att hålla båda dessa projekt igång samtidigt fanns varken tidsmässiga eller ekonomiska resurser till.
Detta betydde att BMW:n rullade i princip ingenting under 04-05

Fortsättning följer...

/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Den saknar hjul !
Vit färg och drivning bak är i alla fall rätt...

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jhonas Wiik
Järfälla
Här sen Sep 2006
Inlägg: 48



e30 och e28 i vitt, finns inget vackrare


vad är det för utväxlingsförhållande på slutväxeln original på e30m ?

_________________
/Jhonas Wiik

Team Hajriders!
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Härligt!
En sån motor kan väl inte vara det lättaste att hitta? thumbs up


Du har nog rätt. Jag hade en god portion tur, både med tajmingen och med hur bra den fungerat. Jag är oerhört nöjd med den.
Har i princip bara bytt olja och kört.

Det var dock flera som avrådde mig från köpet delvis för att den skulle vara svårkörd i en gatbil, men det är den inte. Den fungerar faktiskt hyggligt redan från 3000rpm även om det inte är något direkt drag där.

/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jhonas Wiik skrev:


vad är det för utväxlingsförhållande på slutväxeln original på e30m ?


3,25:1

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



JonasS skrev:
Krille_hlm skrev:
Härligt!
En sån motor kan väl inte vara det lättaste att hitta? thumbs up


Du har nog rätt. Jag hade en god portion tur, både med tajmingen och med hur bra den fungerat. Jag är oerhört nöjd med den.
Har i princip bara bytt olja och kört.

Det var dock flera som avrådde mig från köpet delvis för att den skulle vara svårkörd i en gatbil, men det är den inte. Den fungerar faktiskt hyggligt redan från 3000rpm även om det inte är något direkt drag där.

/Jonas


Jo, den är väl ombyggd med Grp.A-rallykammar en gång i tiden så registret ska bli lite fetare. Kul att det funkar så pass bra.

Mkt trevlig maskin och mitt sug efter M3 blev inte mindre...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



JonasS; Körde du BMW SC träffen på Gelleråsen i juli?

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Made skrev:
JonasS; Körde du BMW SC träffen på Gelleråsen i juli?


Har inte du glömt ljudet från bilen heller? Jo han var där

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



jika skrev:
Made skrev:
JonasS; Körde du BMW SC träffen på Gelleråsen i juli?


Har inte du glömt ljudet från bilen heller? Jo han var där


Hehe nej det har jag verkligen inte . Misstänkte att det var samma bil när jag såg Speedline fälgarna och läste om motorn. Lät så otroligt gött när den kom smiskandes ut på rakan!

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Hösten 2005; båten säljs; fullt fokus på M3:an igen. Fast tyvärr blir det aldrig så mycket tid över som man önskar.

Det blev i alla fall en liten julklapp till mig själv; En äkta GrA-låda med tillhörande titan-spakställ! Tomten var snäll förra året.


Men kanske viktigast av allt; äntligen lite vettiga fjädrar och dämpare; Bilsteins grupp N.



Jag fick också tag i en 21mm främre krängningshämmare.
Ett Fjäderbensstag kom också på plats, mest för syn skull skulle jag tro.


Premiär i år skulle bli banträffen på Sturup. Tyvärr så regnade den ju delvis bort. Eftersom jag var lite osäker på hur R-däcken skulle fungera i allt vatten valde jag att avstå när det började regna ordentligt. Jag hann dock med några varv på morgonen och det var tillräckligt för att fatta tycke för den nya bansträckningen. Gärna en träff till där framöver...

Sen blev det ju då som mycket riktigt påpekat Gelleråsen. En kanonträff, verkligen! Vädret nästan väl bra och bilen funkade klockrent!
Den understyr dock en del så det får bli ett av denna vinterns projekt.
Jag hade också inledningsvis lite problem med stegrande kylvattentemp. Jag kör helt utan termostat och med manuellt styrd elfläkt. Den brukar jag bara ha igång i "stadskörningstempo", och har aldrig haft behov av att använda den vid bankörning. Denna dag behövdes det dock och vattentempen höll sig därefter okay.

Att sen dessutom få åka ett par varv med Rickard Göransson gjorde ju inte dagen sämre.

Tyvärr så kolliderade resten av årets träffar med annat så det blev inte mer kört i år.


/Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



JonasS skrev:
Det blev i alla fall en liten julklapp till mig själv; En äkta GrA-låda med tillhörande titan-spakställ! Tomten var snäll förra året.

/Jonas


om du skulle tröttna på växellådan vet jag en som skulle ha en viss användning av den...

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
5 besök senaste veckan (86979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande