Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 2,5 24v -85
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (26170 totalt)
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42


Trådstartare
Projekt FAT-beemer

Ja jag håller på och bygger på en gammal E30 som förhoppningsvis ska bli rolig och hyffsat snabb både på kurvig landsväg och bana. Tanken är att den ska vara allroundsnabb men ändå vardagligt komfortabel, men vem vet det kanske blir renrasig räser av den när man väl fått smak på det här med bankörning

Det är en 2dr zinnoberot 320i utan något att skryta med utom diffbroms. Utseendet är det väl inte mycket med, men det får vara tills jag har byggt klart resten och med gott samvete kan lacka om hela karossen.


Till skillnad från de flesta e30's här så ska jag köra med en tung sexa under huven, dels för att få lite mer effekt och för att de låter bättre än en fyra
Gamla M20 motorn är visserligen trevlig men också vanlig och jag vill ha lite utmaning så jag satsade på en M50 motor istället.
Det för ju dock med sig att bilen inte går att besikta på vanligt vis, men jag hade tänkt försöka regbesikta som ombyggt fordon.

Eftersom jag saknar garage så tar det rätt lång tid, men jag har istället tillgång till lyft och verktyg mm på jobbet så det underlättar ju en del.


Sånt som är gjort:

Rostlagning, tog väl nån månad sådär och det som bara skulle bli en simpel lagning blir snart en hetsjakt på allt vad rost heter och det kapas hejvilt för rensa bort allt som är infekterat av denna bruna pest!
Men när väl väl får börja bygga upp bilen igen och slutligen bränner dit den sista plåtbiten så känner man att det trotts allt var värt all möda och slit.
Golvet på båda sidor ifram är bytt, en bit av tröskeln på båda sidor, batterihyllan togs bort och byggdes upp på nytt inkl en bit av torpeden, innerskärm mm. Men man ska se det positivt för det gjorde att batteriet hamnade i bagaget istället


Spec:

Drivlina
Motor M50B25 från en Bmw 525 E34 91. Raksexa 2,5l och ca 190 hk standard.
Växellåda från samma bil, ZF 5 växlad.
Kylare från E36 325 med Spalfläkt
orginal gjutna grenrör, hembyggda framrör. Hemsnickrat rostfritt avgassystem, 2x2" Y-rör till 2,5" Metallisk 100 cell racekat 2,5" genom 2 ljuddämpare, dubbla polerade 2,5" slutrör.
Motorfästen från 3 serie E36 med sexa, v-lådsbalk från e30 med kuddar från 525 e34. Kardan från en E36 328 med stödlager taget från E30. V-spakställ och länkage är hembyggt, kortade lägen och fastare upphängning, spak från E30.

Bakvagn
E30 325 bärarmar för att få skivbromsar bak, blästrade och lackade.
Nya hjullager, nya 5 bult nav och bromssköldar från M3E30.
Skivor och ok från M3E30, renoverade. Stålspunnen bromsslang, Performance Friction belägg.
Millway ställbar kränghämmare 18mm, delrinbussningar och hembyggda fästen i rostfritt
Superflexbussningar i bärarmar, Powerflex i bakvagnsbalken.
"Lilla" diffen med 3:25 utväxling och diffbroms.
orginal fjäder och dämpare, ombyggnad till ställbara fjäderben på G.

Framvagn
Nya bärarmar från M3E36 3,2
Excentriska Powerflexbussningar
Spindlar och bromsar från E36 325, slitsade Bmw orginalskivor och Trickstuffbelägg, stålspunnen slang.
Höjdjusterbara FK fjäderben, ska byggas om med nya dämpare och fjädrar och ställbara topplagringar är tanken.
Millway 22mm justerbar kränghämmare, delrinbussningar och hembyggda fästen i rostfritt
Styrväxel med servo från E36, nya styrleder.


På G:

Massor...



Lite gamla bilder




Tänkte visa lite bilder på det som redan är fixat:

Precis börjat riva ur M20, tvättat rent ordentligt i motorrum


Fram och bakvagn demonterat.


Lite grejer som renoverats, blästrat och lackat och fått nya bussningar.


Motor och låda som sedan droppades i

_________________
Fredrik Ohlson
Citera
J. Lindgren
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 38



Festligt! Då är det bara att ge sig ut och skrynkla asfalt då!

Langa gärna upp någon bild på motorrummet. Hur mycket skiljer i vikt mellan M20 och M50? Vad var krångligast och vad kommer garanterat att ställa till det om man skall göra ett sådant byte? En vän till mig funderar nämligen på att byta till M50 i sin E30, men jag propsar på att han skall bygga ETA-M20 istället. Jag kanske är helt fel ute. Haha.

_________________
Johan Lindgren
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Neeej!

Inte M20!!!

Tala om för honom att han måste bygga på M50.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



M20 är en stenålders skitmotor om man jämnför med en M50

Najs bygge kommer följa detta då jag ska göra samma sak

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Johan Friman skrev:
M20 är en stenålders skitmotor om man jämnför med en M50

Najs bygge kommer följa detta då jag ska göra samma sak


Jag är benägen att hålla med.
Höll på med en M20B25 renovering innan jag insåg att projektkontot inte skulle hålla
för att toppen rasade efter 100 mil, eller att någon vevstake tog genvägen ut genom blocket pga lite för högt varvtal.
Så nu blir det en M50B25 utan Vanos.
M20 svänghjul och extraktorgrenrör från M5 3,6.
Kanske blir ett enkelt chip i lådan för att få lite roligare karaktär på kurvorna oxå.
Ja förutom min 25 hästars vinge och "sänkningssatsen" som förmodligen stryper varvtiderna med flera minuter.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
J. Lindgren
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 38



M20 kanske är stenålders, men ingen skitmotor. Nix. Dessutom är det fullkomligt fabulöst mycket mer användarvänligt att bygga på M20, då det är plug and play och dessutom bara att köra genom besiktningen. Det är en oändligt stor fördel. Men vi skall inte förstöra tråden allt för mycket nu...

_________________
Johan Lindgren
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42


Trådstartare
Jag skulle nog inte heller säga att M20 är stenålders skitmotor, må vara att den är gammal men den är ju bevisligen bra då det finns många grymma M20 byggen, och så finns det ju mycket kunnade bland folk och lätt att få tag på grejer och det är ju en stor fördel.
Mitt val föll på M50 för att det är en modernare motor i alla hänseenden, inga vippor som går sönder, stabil fin bottendel, bra trimpotential och så ser den ju faktiskt bättre ut vilket gör det mycket roligare att lätta på locket

Sen har det ju byggts alla varianter med M20 som går att komma på men det finns trotts allt inte jättemånga e30 med M50, särskilt inte ärligt besiktade.


M50B25 väger 194 kg har jag läst, och jag har för mig M20 ligger runt 175 kg, nån annan kanske vet mer exakt?


Edit: Bilder på motorrum, inte helt färdigställt.




_________________
Fredrik Ohlson
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Så vackert...




Förresten... kikade du på länken jag PM:ade dig om?

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42


Trådstartare
Jo jag var in och kikade lite men jag har inte haft tid att kolla upp det riktigt. Var fullt upp med förberedningar för nyårsfirande och sedan vissa biverkningar av nyårsfirandet


Har du monterat ditt M20 svänghjul på motorn föressten? Jag har också ett ligger som jag tänkte slänga på men jag har hört att man måste svarva av det för att få plats, vet du nåt om det?

_________________
Fredrik Ohlson
Citera
J. Lindgren
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 38



Ja men det där såg ju trevligt ut. Det är sant att M50 ser ett gäng år nyare ut. Helt sant.

Jag hade fått för mig att du hade langat igång monstret, men jag kanske hade missuppfattat din text. Men det har inte varit några större, jättehinder i alla fall?

_________________
Johan Lindgren
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Påminner om min före det spårade ur! thumbs up

Det brukar ju vara poppis att sätta lite extra tyngd högt uppe på M50 maskinerna om man tycker att inte effekten räcker till... som jag gjorde på min, när det spårade ur...





...efter det räkte inte chassit till!

ps. gamla bilder, den är "färdig" och till salu nu...

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Freedspeed skrev:
Jo jag var in och kikade lite men jag har inte haft tid att kolla upp det riktigt. Var fullt upp med förberedningar för nyårsfirande och sedan vissa biverkningar av nyårsfirandet


Har du monterat ditt M20 svänghjul på motorn föressten? Jag har också ett ligger som jag tänkte slänga på men jag har hört att man måste svarva av det för att få plats, vet du nåt om det?


GaH!
De där bieffekterna har precis släppt för min del.
Tunga, hallucigena och kväljande bieffekter...

Nej jag har inte monterat det ännu.
Ironiskt nog står twinmassehjulet på golvet, mitt M20hjul ligger på bänken och bänken står 40 cm från svänhjulets infästning.
Detta måste genast kontrolleras idag.
Återkommer med vidare info och kanske en digitalbild på konstverket.


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



mr.b skrev:







*Jucka Jucka*

Är det verkligen tillåtet att ladda upp pornografiska bilder på rejsa?


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Nej den hör kanske inte hit för den är mest till för att bränna gummi med...

Anars, var är det som svänghjulet brukar ta i? Jag har bytt till M50 krans på M20 svänghjulet för att kunna köra M50 start men det har aldrig varit problem med att det skulle ta i nånstan. Kanske det är pga. den mindre startkransen. Så har jag också kvar original 320i kardanen och det har gått ihop med både 320i ZF låda och 325i Getrag, bara att släppa upp vid splinesen på kardanen och trycka max ihop.

Skulle kanske göra en egen tråd på bimmern...

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Kragen på baksidan av svänghjulet tar i tråget, om man svarvar svänghjulet plant på baksidan så är det inga problem

_________________
Joakim Karlsson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Hmm, jag har inte svarvat plant bara bytt krans. Kanske det finns olika varianter på svänghjulen, mitt kommer troligen från någon gammal E21 320. Annars är det ju kul med M50 swap eftersom det i prinsip går att göra det med enbart BMW delar om man vill = original....

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42


Trådstartare
oj vad det skrivs här under dagarna, jag hänger ju inte med
Får bli ett samlingsvar här då.

J.lindgren: Jodå min kärra är körbar i högsta grad men det blev lite miss från min sida där, det är gamla bilder nämligen.
Det var egentligen inga hinder med den förutom smågrejer som fellevererad kardan mm men det hör ju till. Men det tog lång tid för att jag inte hade alla grejer när jag började, har man det så går det på en helg att byta till M50 helt klart.

mr.b: Riktigt ball bil du har thumbs up M50 med turbo är kärlek alltså Är det en M3 front på den? Vad är gjort med motorn, och hur mycket laddar den?
Jag var inne på att bygga turbo jag med, men insåg att massa hästar utan vettigt chassi inte skulle vara lika kul som det motsatta, så jag bestämde att lägga de pengarna på väghållning istället men vi får se hur det blir i framtiden.

Franzén: Ja så där är det, men om du kollar upp det med svänghjulet så vore det kanon om du knäpper en bild eller två så man ser hur det ser ut på ett ungefär.

fulingbusen: Tackar så mycket för det svaret, det var det jag hade hört att man skulle svarva nånstans men visste inte var.

_________________
Fredrik Ohlson
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42


Trådstartare
Uppdatering En liten sådan iaf

Lite grann har det fixats idag, jag har monterat en hållare för tempgivare, lmm och slang till luftfilter. Tanken är att bygga en avskärmning som slangen går igenom så att filtret som monteras bakom strålkastaren bara käkar kalluft, räknar med effektvinst på minst 10-15 kilojoulewatt/h


Bilder på det hela och en upp to date bild på motorrummet






_________________
Fredrik Ohlson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Citat:
mr.b: Riktigt ball bil du har thumbs up M50 med turbo är kärlek alltså Är det en M3 front på den? Vad är gjort med motorn, och hur mycket laddar den?
Jag var inne på att bygga turbo jag med, men insåg att massa hästar utan vettigt chassi inte skulle vara lika kul som det motsatta, så jag bestämde att lägga de pengarna på väghållning istället men vi får se hur det blir i framtiden.


Kul att du gillar den, kändes lite fel att "kapa" din tråd men jag bara måste för din påminde mig så om hur min såg ut när det begav sig i tiden med M50 swappet, före turbotiden.
Nej det är inte M3 front utan en "Rieger infinity" på en moddad E30 facelift frontplåt. Det fick bli en passlig kompromiss då ja tycker att M3 fronten passar bäst på just M3, men vanlig E30 såg lite tam ut. Motorn är egentligen ganska std, bara svarvade kolvar och o-ringat + sedvanliga turbo-attiraljer och prog.bart sprut .. Har inte justerat den riktigt ännu men ca.1bar har den varit ställd på och det borde ge ca 370 hkr. Skall se om jag säljer den så jag får råd med nytt projekt (har haft den sen -92). Men om ingen betalar mer en den är värd så kanske jag fortsätter att utväckla chassit på den.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42


Trådstartare
okey rätt standard i motorn men de verkar ju hålla bra, 400 hk ska ju vara "säkert" sägs det, om allt lirar dvs.
Jag tycker du ska vidareutveckla väghållningsbiten och köra bana med den, lär gå rätt bra. Om inte annat så lär det väl gå brett och det kan ju också vara kul

_________________
Fredrik Ohlson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Det var meningen att BMWn skulle byggas vidare på så jag köpte en 944 som bruks/vinterbil och vips så kändes en E30 bara stor och klumppig.. dessutom så är BMWn byggd i "tyskstuk" med breda fälgar (8.5"-9.5") och smala/låga däck (205/45-225/40) och skärmarna är anpassade för att de ska sticka presis passligt ut Dvs. går inte att få det att fjädra innåt mer än ett par cm...

Brett går den.. inget grepp före 140 och orolig i bakvagnen när det laddar vid 170-180... spännande!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 2,5 24v -85
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (26170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande