Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Skilnad på torr kokpunkt och våt kokpunkt ? | 2 besök senaste veckan (4972 totalt) |
I samband med bromsvätska nämns ofta begreppen torr och våt kokpunkt.
Torr kokpunkt uppnås när ny vätska är påfylld. Med tiden absorberar bromsvätskan vatten och fuktighet från luften. Detta kan förorsaka sämre bromseffekt. Kokpunkten blir efterhand lägre allt eftersom vatteninnehållet ökar. Den våta kokpunkten mäts när vatteninnehållet är 4%. Den våta kokpunkten är en bra indikator på vätskans "hållbarhet" - d v s när vätskan ska bytas. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||||
Kanske passar att slänga in en extra fråga här:
När man fått vätskan att koka en gång. Är det dags att byta på momangen då? Tycker att jag fått svampig pedal efter ett par hårda inbromsningar - kan det vara några 'mikrobubblor' som samlats ihop till en enda stor sak som ligger å förstör nånstans? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Intressant! (eller skojar du med oss ?) Hur mäter ni det ute på banmötet ? En riktigt bra bromsvätska kan väl ha högre kokpunkt våt (4%) än en riktigt kass som är torr? _________________ Pär Hylander |
||||||
Vår 911 med orginalbromsar (smååååå) och dåliga piratbelägg kändes precis som du beskriver det (trots teflonslangar, ny bromsvätska etc.). Jag tror att det var beläggen som orsakade den svampiga känslan. _________________ Pär Hylander |
||||||
Hmm.. fast grejjen är att efter att bilen stått över natten var det lika svampigt... Det kan väl i princip bara vara luftbubblor som ger de symptomen?
Nåja.. ska köra igenom hela systemet imorrn så får jag se hur det blir. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
De har alltid mätare och mäter varenda bils bromsvätska. Seriösa klubb-banträffar _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vi har en litet mät penna till att mäta vatten halten i bromsvätska. Den visar >1% = Grönt 2% = gult =dax att byta, men det är godkänt denna gången. 3%> = Rött = Ingen bankörning _________________ // Jani Hast |
||||||
Precis som Per skriver så kan en kass vätska med 0% vatten vara sämre än en racevätska med 4%. Dock känns 4% vatten som jävligt mycket vatten=gammal vätska(GTI klubben hade ju 2% som gräns). Silikonvätskor är t.ex. ej hygroskopiska och har m.a.o. inget vatten i sig, att de sedan är värdelösa på en racerbana är ju en annan femma. Om ni är så nogranna att kolla detta borde ni även ha krav på att beläggen skall ha kvar minst 50% tjocklek. Jag förstår att GTI-klubben testar bromsvätskan för det är lite skillnad på ett par bra(moderna) 911-bromsar och VW standardbromsar. Det är sällan man får kokning ute på banan med bra bromsar och högkvalitetsvätska. Man brukar för det mesta koka vätskan när man går i depå efter ett pass och bilen får stå stilla. Det största felet folk gör är att de inte tar sista varvet som ett cool-down lap. Kör banan lungt(inte för långsamt) och fint använd inte bromsarna mer än nödvändigt (motorbromsa) så hinner de kyla ner sig lite innan ni går i depå. Om man har känsliga bromsar kan det vara vettigt att direkt från körpasset ta en runda ut på landsvägen och låta bromsarna få kylning. En annan vanlig orsak är nerslitna belägg. Detta ger sämre isolering mot kolven och man får lättare kokning. Att lufta bromsarna innan/efter banmötena är inte fel. Då får man fram ny bromsvätska i de känsligaste delarna (OKEN), det märks Ett annat fel som folk gör som ger överhettade bromsar är fisbromsning. Om man bromsar tidigt och löst så värms bromsarna lika mycket som vid en hård inbromsning men kyltiden minskar och den lägre maxtemperaturen på skivan gör att kylningen inte blir lika effektiv som vid en hård inbromsning (Varm skiva=bra, Varma OK=dåligt) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Allmänt banåkaforum Skilnad på torr kokpunkt och våt kokpunkt ? | 2 besök senaste veckan (4972 totalt) |