Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skilnad på torr kokpunkt och våt kokpunkt ?
2 besök senaste veckan (4972 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Vad är det för skilnad på torr kokpunkt och våt kokpunkt ??

_________________
// Jani Hast
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

I samband med bromsvätska nämns ofta begreppen torr och våt kokpunkt.

Torr kokpunkt uppnås när ny vätska är påfylld. Med tiden absorberar bromsvätskan vatten och fuktighet från luften. Detta kan förorsaka sämre bromseffekt. Kokpunkten blir efterhand lägre allt eftersom vatteninnehållet ökar.

Den våta kokpunkten mäts när vatteninnehållet är 4%. Den våta kokpunkten är en bra indikator på vätskans "hållbarhet" - d v s när vätskan ska bytas.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Tackar för svaret.

4% vatten tillåter vi inte i GTi Klubben.
Där får vi max ha 2%.

_________________
// Jani Hast
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Kanske passar att slänga in en extra fråga här:

När man fått vätskan att koka en gång. Är det dags att byta på momangen då?

Tycker att jag fått svampig pedal efter ett par hårda inbromsningar - kan det vara några 'mikrobubblor' som samlats ihop till en enda stor sak som ligger å förstör nånstans?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jani Hast skrev:
Tackar för svaret.

4% vatten tillåter vi inte i GTi Klubben.
Där får vi max ha 2%.


Intressant! (eller skojar du med oss ?)

Hur mäter ni det ute på banmötet ?

En riktigt bra bromsvätska kan väl ha högre kokpunkt våt (4%) än en riktigt kass som är torr?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Åke Wallebom skrev:
Kanske passar att slänga in en extra fråga här:

När man fått vätskan att koka en gång. Är det dags att byta på momangen då?

Tycker att jag fått svampig pedal efter ett par hårda inbromsningar - kan det vara några 'mikrobubblor' som samlats ihop till en enda stor sak som ligger å förstör nånstans?


Vår 911 med orginalbromsar (smååååå) och dåliga piratbelägg kändes precis som du beskriver det (trots teflonslangar, ny bromsvätska etc.). Jag tror att det var beläggen som orsakade den svampiga känslan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Hmm.. fast grejjen är att efter att bilen stått över natten var det lika svampigt... Det kan väl i princip bara vara luftbubblor som ger de symptomen?

Nåja.. ska köra igenom hela systemet imorrn så får jag se hur det blir.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Jani Hast skrev:
Tackar för svaret.

4% vatten tillåter vi inte i GTi Klubben.
Där får vi max ha 2%.


Intressant! (eller skojar du med oss ?)

Hur mäter ni det ute på banmötet ?

En riktigt bra bromsvätska kan väl ha högre kokpunkt våt (4%) än en riktigt kass som är torr?


De har alltid mätare och mäter varenda bils bromsvätska. Seriösa klubb-banträffar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Åke Wallebom skrev:

När man fått vätskan att koka en gång. Är det dags att byta på momangen då?


Svar ja, byt. I alla fall om du ska åka mer på bana. Däremot behöver inte all vätska bytas.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jani Hast skrev:
Tackar för svaret.

4% vatten tillåter vi inte i GTi Klubben.
Där får vi max ha 2%.


Intressant! (eller skojar du med oss ?)

Hur mäter ni det ute på banmötet ?

En riktigt bra bromsvätska kan väl ha högre kokpunkt våt (4%) än en riktigt kass som är torr?


Vi har en litet mät penna till att mäta vatten halten i bromsvätska.
Den visar
>1% = Grönt
2% = gult =dax att byta, men det är godkänt denna gången.
3%> = Rött = Ingen bankörning

_________________
// Jani Hast
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jani Hast skrev:
Pär Hylander skrev:
Jani Hast skrev:
Tackar för svaret.

4% vatten tillåter vi inte i GTi Klubben.
Där får vi max ha 2%.


Intressant! (eller skojar du med oss ?)

Hur mäter ni det ute på banmötet ?

En riktigt bra bromsvätska kan väl ha högre kokpunkt våt (4%) än en riktigt kass som är torr?


Vi har en litet mät penna till att mäta vatten halten i bromsvätska.
Den visar
>1% = Grönt
2% = gult =dax att byta, men det är godkänt denna gången.
3%> = Rött = Ingen bankörning



Precis som Per skriver så kan en kass vätska med 0% vatten vara sämre än en racevätska med 4%. Dock känns 4% vatten som jävligt mycket vatten=gammal vätska(GTI klubben hade ju 2% som gräns). Silikonvätskor är t.ex. ej hygroskopiska och har m.a.o. inget vatten i sig, att de sedan är värdelösa på en racerbana är ju en annan femma. Om ni är så nogranna att kolla detta borde ni även ha krav på att beläggen skall ha kvar minst 50% tjocklek.

Jag förstår att GTI-klubben testar bromsvätskan för det är lite skillnad på ett par bra(moderna) 911-bromsar och VW standardbromsar. Det är sällan man får kokning ute på banan med bra bromsar och högkvalitetsvätska. Man brukar för det mesta koka vätskan när man går i depå efter ett pass och bilen får stå stilla.

Det största felet folk gör är att de inte tar sista varvet som ett cool-down lap. Kör banan lungt(inte för långsamt) och fint använd inte bromsarna mer än nödvändigt (motorbromsa) så hinner de kyla ner sig lite innan ni går i depå. Om man har känsliga bromsar kan det vara vettigt att direkt från körpasset ta en runda ut på landsvägen och låta bromsarna få kylning.

En annan vanlig orsak är nerslitna belägg. Detta ger sämre isolering mot kolven och man får lättare kokning.

Att lufta bromsarna innan/efter banmötena är inte fel. Då får man fram ny bromsvätska i de känsligaste delarna (OKEN), det märks

Ett annat fel som folk gör som ger överhettade bromsar är fisbromsning. Om man bromsar tidigt och löst så värms bromsarna lika mycket som vid en hård inbromsning men kyltiden minskar och den lägre maxtemperaturen på skivan gör att kylningen inte blir lika effektiv som vid en hård inbromsning (Varm skiva=bra, Varma OK=dåligt)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Skilnad på torr kokpunkt och våt kokpunkt ?
2 besök senaste veckan (4972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande