Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E30 1987
2987 besök totalt
Henkeman
Leksand
Här sen Jan 2006
Inlägg: 40


Trådstartare
Hej Hej

Har smyg läst lite här ett tag nu å tänkte de var lika bra å slänga upp bilen =)

Bilen är alltså en Bmw 320 från -87.
Har bytt bakvagnen mot en från en 325a så man får skivor istället för dom hemska trummorna =)

Sitter recaro stolar från en Opel Kadett GT i samt en treekrad omp mocka ratt =)

Just nu tjänstgör den som vinterbil men ska väll få bli nå roligare är de tänkt.

Framtidsplanerna är en väghållningsats, funderar på Gula Koni, Samt en lite roligare motor, tex en 2,5a eller å turboladda 2,0an. Kanske rent av en volvo turbo motor =)

Tacksam för tips på hur man får ut största möjliga körglädje ur bilen utan å käka knäckebröd å vatten =)

Bilder får komma senare =)

Mvh Henrik

_________________
Henrik Stålberg
BMW 320i -87 Räcer
BMW 325i touring -01 Brukis
Kawasaki KX250f -09 Leksaken
Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken
Citera
Martin_Ring
Malmö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 13



vill du bara ha en bil att leka lite med så det enda du egentligen behöver är följande.
325 motor
diffbroms
hyfsade däck
väghållnings kit

detta räcker gott och väl och kostar dig inte många slantar, men som sagt det är ju om du ska ha en billig bruksbil att leka med ibland (eller jätte ofta )

_________________
Martin Ring

Team SPR

VR6R och 740
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Glöm ej kolla på bromsarna om bankörning nalkas... (bra belägg samt vätska)

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Henkeman
Leksand
Här sen Jan 2006
Inlägg: 40


Trådstartare
Dags å uppdatera lite, var å hämtade en omgång med BBS splitt fälgar 15" igår, Sitter som en smäck på bilen.

Kommer även byta fjädrar å dämpare snart.

Är sugen på å montera excentriska bussningar från millway.com i framvagnen, är de värt de?, vad blir skillnaden?

Motorn får nog lugna på sig ett tag, ska slipa på chassiet först =)

Saker som ska införskaffas är kränghämmare bak, saknas nämligen helt på min bil?
Lutar åt att de blir å försöka få tag på m-tech krängare fram och bak.

Ska försöka få upp lite bilder så fort jag har tid.

//Henrik

_________________
Henrik Stålberg
BMW 320i -87 Räcer
BMW 325i touring -01 Brukis
Kawasaki KX250f -09 Leksaken
Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



M-tech krängare bak och fram (grövre än original) är en väldigt bra början tillsammans med hyffsade stötdämpare och lägre fjädrar. Körde själv en 320i -87 med M-tech chassie och Jamex-sänkfjädrar, fungerade faktiskt riktigt bra. Folk som körde bakom den på bana tyckte den låg fint på banan och det kändes också bra att köra den. Visst, en aning mjuk för seriös banåka men faktiskt en god kompromiss mellan bana och vardagskörning. Alla som åkte i den tyckte dock den den var stötig och obekväm som f-sen...
Jag hade också en motor från 325i (M20B25) och det var en j-kligt rolig och rapp bil. Körde med original 320i-drivlina så den varvade lite mer än en 325i, bara en fördel för akiv körning. Dina originalbromsar räcker ganska långt om du har vettiga belägg och bra bromsvätska.

Lycka till med projektet!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Henkeman
Leksand
Här sen Jan 2006
Inlägg: 40


Trådstartare
Lite uppdatering då

Har skruvat på ett par 16" tummare på bilen, bbsarna får ligga på hylan så länge.

Är fjädrar å dämpare på G snart, börjar bli bart här uppe å nu.

En liten bild, taskig kvalite =) den behöver komma lite närmare backen dock.

_________________
Henrik Stålberg
BMW 320i -87 Räcer
BMW 325i touring -01 Brukis
Kawasaki KX250f -09 Leksaken
Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag håller på med ett liknande projekt fast min är -86:a för att kunna regga med volvoturbomotor. Det kommer dyka upp lite bilder och beskrivningar framöver på hur jag monterar motor, elsystem, mm för att det ska funka. Jag har redan allt som behövs med motor, motorfästen, växellåda, kardan och diffbroms fast elsystemet är lite galet nu, just nu filar jag på väghållning,lättning och bromsar.
Det ska bli billigt är det tänkt till att börja med och ska bli en bus/banbil.
Lite avundsjuk på BBS-fälgarna...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Henkeman
Leksand
Här sen Jan 2006
Inlägg: 40


Trådstartare
Händer inte mkt här, har haft fullt upp med å få fart på brukisen på slutet.

Men nu ska de bli fart på bygget, kommer bli turbo konvertering å rensad inredning till och börja med.
Är på jakt efter ett par stöddiga stolar å en bur om någon har liggandes?


Sugen på å lyfta i en volvomotor jag med, fast kikar på en t5 motor, varför skulle det vara svårare å regga en -87 med en volvomotor än en -86a?

//
Henke

_________________
Henrik Stålberg
BMW 320i -87 Räcer
BMW 325i touring -01 Brukis
Kawasaki KX250f -09 Leksaken
Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken
Citera
Henkeman
Leksand
Här sen Jan 2006
Inlägg: 40


Trådstartare
Efter många olika ideer om vad jag ville göra av bilen så snubblade jag över en 525 -94a.

Så nu ska bilen förses med en m50b25 samt låda från ovanstående bil.
chassiet ska uppdateras å sen ska den väll försöka besiktas som ombyggt fordon.

Efter å ha läst så mkt jag bara kunnat på nätet under sommaren (som är vikt för cross åkning å då finns inte tid å skruva på nån bil) så började bygget förra veckan =)

Ska försöka få upp lite bilder av vad som är gjort hittils men måste fixa till bilderna först

//Henrik

_________________
Henrik Stålberg
BMW 320i -87 Räcer
BMW 325i touring -01 Brukis
Kawasaki KX250f -09 Leksaken
Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E30 1987
2987 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande